Hur kopplar jag mitt monoblock till min bas?

Boren
17 januari 2010 · 141 Inlägg

Hej,

Har letat lite efter svar på nätet men hittar inte vad jag söker.
   Kollat igenom trådarna "hjälp med hur man kopplar slutsteget","Osäker om hur jag kopplar" med flera.
Kan någon förklara med enkla mått mätt hur man kopplar ihop ett monoblock med en bas med dubbla talspolar? Som det sitter nu så har jag satt en plus/minus till varje kanal på steget. Vet inte vad detta ger i ohm men är sådär bra tryck i basen nu så gissar att den är på 4 ohm.
   Det steg jag har är ett audison LRx 1,1k och basen är en Hertz HX250D.

Tacksam för svar!
/Johan

Timmyboy hellaflush!
17 januari 2010 · 1 266 Inlägg

Är det 2x4 ohm talspole på basen?

Rickard-v
17 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Du skriver "till varje kanal" då låter det som du har 2kanaler. =inte monoblock.

Monoblock har bara en kanal.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Christian S
17 januari 2010 · 4 816 Inlägg

Rickard-v skrev:
Du skriver "till varje kanal" då låter det som du har 2kanaler. =inte monoblock.

Monoblock har bara en kanal.

finns ju 2 kanals monoblock, alltså ett monoblock som har 2 utgångar så att man kan koppla 2 basar till den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TT-Avant
17 januari 2010 · 6 851 Inlägg

Christian S skrev:

Rickard-v skrev:
Du skriver "till varje kanal" då låter det som du har 2kanaler. =inte monoblock.

Monoblock har bara en kanal.

finns ju 2 kanals monoblock, alltså ett monoblock som har 2 utgångar så att man kan koppla 2 basar till den.

Nja..det finns enbart en kanal på ett monoblock. Men det finns endel som har dubbla anslutningar,men det är fortfarande bara EN(=mono) kanal.
Denna extra utgång sitter med en förgrening på insidan av steget. Detta är enbart för att underlätta inkoppling av fler basar/antal spolar.

PS: till TS. Ja du verkar ha kopplat rätt, ta bara + från basen till + på steget, gör lika med båda + och båda -. Då får steget en last på 2ohm totalt då du har paralellkopplat spolarna till steget.

Senast redigerat av TT-Avant (17 januari 2010)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Boren
17 januari 2010 · 141 Inlägg

Världsklass, då behöver jag bara lirka in en kondensator så ska det nog sjunga sen! Tackar för alla svar, PS jo jag har ett MONOblock med 2 kanaler, som några här skriver smile
/johan

Tuffhaggman
17 januari 2010 · 864 Inlägg

Ett monoblock har per definition enbart en kanal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Monofoni_(ljudteknik)
Läs det som TT-Avant skrev.

Timmyboy hellaflush!
17 januari 2010 · 1 266 Inlägg

alltså, du har en ingång för + och en ingång för -, så du menar va? Isåfall är det mono smile

evilaudio
17 januari 2010 · 16 195 Inlägg

Boren skrev:
Världsklass, då behöver jag bara lirka in en kondensator så ska det nog sjunga sen! Tackar för alla svar, PS jo jag har ett MONOblock med 2 kanaler, som några här skriver smile
/johan

nej.. du har ett monoblock me dubbla utgångar.. inte 2kanaler..tongue


finns även  monoblock som har 4+ å 4-  men de e fortfarande bara ett monoblock,,

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
17 januari 2010 · 4 693 Inlägg

För att göra det lite mer bökigt så finns det ju dualmono också. Genesis och SoundMagus har det tex.

Booyakasha!
Kuttle
18 januari 2010 · 143 Inlägg

Softis skrev:
För att göra det lite mer bökigt så finns det ju dualmono också. Genesis och SoundMagus har det tex.

F*n du hann före tongue läste tråden och tänkte föreslå Genesis dual mono cool
Har aldrig haft en sån men tror att det är 2st små monoblock på 100rmsw var

Senast redigerat av Kuttle (18 januari 2010)

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k
Boren
18 januari 2010 · 141 Inlägg

evilaudio  skrev:
nej.. du har ett monoblock me dubbla utgångar.. inte 2kanaler..
.

Kanaler, utgångar, +/-, kopplingar.. sak samma i min mening. Men ok, jag har ett MONOsteg med 2 utgångar då smile
/Johan

whoiswho
18 mars 2010 · 445 Inlägg

TT-Avant skrev:

Christian S skrev:

Rickard-v skrev:
Du skriver "till varje kanal" då låter det som du har 2kanaler. =inte monoblock.

Monoblock har bara en kanal.

finns ju 2 kanals monoblock, alltså ett monoblock som har 2 utgångar så att man kan koppla 2 basar till den.

Nja..det finns enbart en kanal på ett monoblock. Men det finns endel som har dubbla anslutningar,men det är fortfarande bara EN(=mono) kanal.
Denna extra utgång sitter med en förgrening på insidan av steget. Detta är enbart för att underlätta inkoppling av fler basar/antal spolar.

PS: till TS. Ja du verkar ha kopplat rätt, ta bara + från basen till + på steget, gör lika med båda + och båda -. Då får steget en last på 2ohm totalt då du har paralellkopplat spolarna till steget.

Men är det samma med 2 st basar? att ta båda plus till plus och båda minus till minus? för då blir det lastat i 4 Ohm eller? Ni får ursäkta men jag har aldrig haft ett monoblock innan:)

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
stRaend
18 mars 2010 ·

Om du har två basar med dubbla 4ohms spolar så kan du koppla dom i 1ohm och 4ohm. om du kopplar alla + till + och - till - så får du ut 1 ohm. Om du bryggar basens spolar så får du ut 8ohm på en bas, om du sedan kopplar in båda + till + och - till - på steget så får du ut 4ohm.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

whoiswho
18 mars 2010 · 445 Inlägg

stRaend skrev:
Om du har två basar med dubbla 4ohms spolar så kan du koppla dom i 1ohm och 4ohm. om du kopplar alla + till + och - till - så får du ut 1 ohm. Om du bryggar basens spolar så får du ut 8ohm på en bas, om du sedan kopplar in båda + till + och - till - på steget så får du ut 4ohm.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

aah okej, så att det är typ samma sak som att man bryggar ett "vanligt" steg då med tanke på att de bara finns en kanal på monoblock ? Min okunnighet om monoblock lyser igenom:)

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
stRaend
18 mars 2010 ·

det kan stå på basarnas spolar hur du ska koppla för att få dom olika ohm-talen. Men lättare att beskriva om du har 2 basar med en spole på säg 4ohm. Om du kopplar båda till basarnas + till + (parallellkoppling) så får du ut 2ohm (4/2=2). Och om du kopplar + från steget till första basens +, sedan från den första basens - till den andra basens + och sedan den andra basens - till - på steget så får du ut 8ohm (seriekoplling). Då är det bara tänka såhär fast som om de två basarna satt ihop och var en. Och att du har två plus och minus på en bas.

whoiswho
18 mars 2010 · 445 Inlägg

stRaend skrev:
det kan stå på basarnas spolar hur du ska koppla för att få dom olika ohm-talen. Men lättare att beskriva om du har 2 basar med en spole på säg 4ohm. Om du kopplar båda till basarnas + till + (parallellkoppling) så får du ut 2ohm (4/2=2). Och om du kopplar + från steget till första basens +, sedan från den första basens - till den andra basens + och sedan den andra basens - till - på steget så får du ut 8ohm (seriekoplling). Då är det bara tänka såhär fast som om de två basarna satt ihop och var en. Och att du har två plus och minus på en bas.

okej då får vi se om jag löser detta:) om man kikar på ett monoblock så är det väl 4 st kopplingspunkter och de 2 längs ut är 4ohm och de 2 längst in är 2 Ohm? för det vore ju väldigt mycket smidigare smile eller är det så? Jag ställer kanske mycket frågor men ja är bara intresserad och en aning okunnig om just Monoblock:D

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Frissan
18 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Alltså, du kan inte välja på steget i vilken ohm du ska koppla. Det bestämmer spolarna på basen/basarna

Booyakasha!
whoiswho
18 mars 2010 · 445 Inlägg

Softis skrev:
Alltså, du kan inte välja på steget i vilken ohm du ska koppla. Det bestämmer spolarna på basen/basarna

Jaha okej big_smile Men då är det bara och koppla plus och minus för sig:) det kan knappast spela sämre än vad de gör nu iaf:P

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 mars 2010 · 8 744 Inlägg

På ett monoblock är båda + utgångarna sammakopplade med varandra inuti steget (parallellkopplade) och lika så båda -. Du får alltså samma resultat om du kopplar 2st basar med enkel 4Ohms spole till vardera utgång som om du skulle parallellkoppla dom och sen bara använda en utgång (2Ohms last på steget då alltså).

Men nu när du har dubbla 4Ohms spolar så blir det lite mer avancerat, du kan då nämligen få till tre olika laster på steget (16Ohm som är den högsta är dock väldigt ointressant i bilstereosammanhang). Om du koppla ihop både + med varandra och båda - med varandra på vardera bas och sen koppla in dom på steget så kommer det att belastas med 1Ohm. Om du istället på vardera bas kopplar ena spolens + till andra spolens - och sen resterande + och - till steget så belastar du det med 4Ohm. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang