2572
Sök

HJÄLP ny koppling till M90

46 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
har funderingar på olika alternativ till kopplig på m90 lådan

1: ta svänghjulet från min gammla m46 låda.
    köpa en tryckplatta från en 850 GLT
    och köpa en 228mm lamell alternativt 6-puckad sinter!?
   
    frågan är om det ska vara med stumt eller fjädrande centrum? passar dessa saker rätt på lådan?
    eller måste det moddas om?

2: ta dubbelmasesvänghjulet
    original lamellen  till m90
    och köpa en 712-tryckplatta

vill helst modda så lite som möjligt, vilket av alternativen är bäst? billigast, enklast osv?
eller har du nån bättre lösning?
bifoga gärna vart jag hittar grejerna!

tack på förhand!
MVH

283 Inlägg
20 januari 2010
#2
har hört något om att de går bra att ta koppling från en volvo diesel dom de suttit m90 på. tror den är lite kraftigare me..

...

52 Inlägg
20 januari 2010
#3
Hur många hk har du?
Jag har satt på m90 på 740 turbo med m46 från början.
allt du behöver till kopplingen är en ny lamell med 20splines.
du ken använda originalsvänghjulet och originaltryckplattan.
Jag har nästan 250 bänkade hk och det är inga problem att köra med det.
Det ända du ska göra om du kör med orginalsvänghjulet är att sätta en bricka på 3mm bakom den bulten med kulan på som tryckarmen vilar på.
Det måste vara det billigaste och enklaste sättet att göra om du ska ha på m90.


46 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#4
Varan skrev:
Hur många hk har du?
Jag har satt på m90 på 740 turbo med m46 från början.
allt du behöver till kopplingen är en ny lamell med 20splines.
du ken använda originalsvänghjulet och originaltryckplattan.
Jag har nästan 250 bänkade hk och det är inga problem att köra med det.
Det ända du ska göra om du kör med orginalsvänghjulet är att sätta en bricka på 3mm bakom den bulten med kulan på som tryckarmen vilar på.
Det måste vara det billigaste och enklaste sättet att göra om du ska ha på m90.

tanken är väll att ja ska lägga mig runt 250 hk. (max)
så du menar altså att ja kan behålla dubbelmasse svänghjulet från m90 och tryckplattan från m90
och bara skaffa en bättre lamell?
har du några bra tips på lameller?
vart man hittar de osv?

52 Inlägg
20 januari 2010
#5
Nej jag menade att du skulle ta ditt gamla svänghjul från m46lådan och köpa en ny 228mm lamell med 20 splines från tex kgtrimning.


-utan 940
1 728 Inlägg
20 januari 2010
#6
Originalkopplingen håller inte länge med 250hk och "inspirerad" körning.

Ett alternativ är detta:
*M46-svänghjulet
*Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 3395:-
*Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell. LM468031 1195:- NYHET

http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm

1 488 Inlägg
26 januari 2010
#7
En tråd räcker, vänligen upprepa inte detta framöver.

Mvh
Moderator


Sök