Bmw 330i eller Golf R32

Thorssa
26 januari 2010 ·

Angående driftskostnader så drar min MK5 R32 (visserligen DSG) ca. 1,2 liter per mil, med ungefär samma körning drog min BMW 323i E36 1,1 liter per mil. Soppaförbrukningen är med andra ord antagligen ingen jätteskillnad. Försäkringen är dock ganska dyr!

lodiseN
26 januari 2010 · 806 Inlägg

hade nog kört på 330n med M paket och ett mumsigt avgassystem

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
13ohlin
26 januari 2010 · 8 Inlägg

Tack för tipsen! dom är väl behövliga;)
Snart blir det singla slant för jag vet fortfarande inte vad jag vill ha, gillar båda på sitt sätt och vis!

Volkswagen Golf gti "guuuuffen" (2005)
Rquired Allmänt envis
26 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Thorssa skrev:
Angående driftskostnader så drar min MK5 R32 (visserligen DSG) ca. 1,2 liter per mil, med ungefär samma körning drog min BMW 323i E36 1,1 liter per mil. Soppaförbrukningen är med andra ord antagligen ingen jätteskillnad. Försäkringen är dock ganska dyr!

Öhh... 330i M54 är rätt så rejält mycket snålare än vad E36 är/var. Om din 323i tog 1.1, då skulle förmodligen en 330i göra detsamma på litern som mest.

2dl milen är värt en eftertanke, men inget som personligen hade fått mig att välja bort en viss modell. Gillar TS R32 bättre så...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
snodd
12 februari 2010 · 223 Inlägg

Min R32 iofs nya modellen kostar ca 2400 i skatt och 2500kr i halvförsäkring (nybilsgaranti) hos länsförsäkringar kanske e annorlunda på dom äldre har iofs inte kört den men min e sjukt go o köra både på kurviga vägar o långa sträckor.. har dsg o med farthållaren i 90 drar den 0.8 ca o motorväg runt litern annars brukar min snittförbrukning ligga på runt 1½

ZElliot
13 november 2011 · 99 Inlägg

Valet lär ju redan va klart för dig men tyckte denna tråd va rolig då jag hade samma val som dig tidigare,
fast med skillnaden att de va bmw 330Ci istället, och valet föll på bmw:n eftersom att bmw var 3000 billigare i  fordonsskatt per år och samt för att jag tycker att haldex är ett tråkigt system som nästintill bara driver fram. Och jag är väldigt nöjd med Bmw:n då den har mycket mer finesser!

BMW 330 Ci "M-sport" (2002)
JimProfit
13 november 2011 · 91 Inlägg

ZElliot skrev:
Valet lär ju redan va klart för dig men tyckte denna tråd va rolig då jag hade samma val som dig tidigare,
fast med skillnaden att de va bmw 330Ci istället, och valet föll på bmw:n eftersom att bmw var 3000 billigare i  fordonsskatt per år och samt för att jag tycker att haldex är ett tråkigt system som nästintill bara driver fram. Och jag är väldigt nöjd med Bmw:n då den har mycket mer finesser!

3000 billigare i skatt lär den ju inte vara men du kanske menade försäkring?

//Jim Profit
ZElliot
13 november 2011 · 99 Inlägg

JimProfit skrev:

ZElliot skrev:
Valet lär ju redan va klart för dig men tyckte denna tråd va rolig då jag hade samma val som dig tidigare,
fast med skillnaden att de va bmw 330Ci istället, och valet föll på bmw:n eftersom att bmw var 3000 billigare i  fordonsskatt per år och samt för att jag tycker att haldex är ett tråkigt system som nästintill bara driver fram. Och jag är väldigt nöjd med Bmw:n då den har mycket mer finesser!

3000 billigare i skatt lär den ju inte vara men du kanske menade försäkring?

Ju mer CO2 utsläpp bilen har destå dyrare blir den väl i fordonsskatt eller vilken skatt grundas på CO2 utsläppen?
Rätt säker på att siffran 3000 stämmer bra där då BMW:n ligger på 2200 kr/år där och R32 var betydligt dyrare!


Försäkringen kommer jag inte ihåg om de va någon större skillnad på.... är 18 så BMW skulle kosta mig 7-8 tusen i månaden på mig om det var jag som stod som ägare, nu betalar jag 11 om året ist då den står på min mamma.

Senast redigerat av ZElliot (13 november 2011)

BMW 330 Ci "M-sport" (2002)
Thorssa
13 november 2011 ·

ZElliot skrev:

JimProfit skrev:

ZElliot skrev:
Valet lär ju redan va klart för dig men tyckte denna tråd va rolig då jag hade samma val som dig tidigare,
fast med skillnaden att de va bmw 330Ci istället, och valet föll på bmw:n eftersom att bmw var 3000 billigare i  fordonsskatt per år och samt för att jag tycker att haldex är ett tråkigt system som nästintill bara driver fram. Och jag är väldigt nöjd med Bmw:n då den har mycket mer finesser!

3000 billigare i skatt lär den ju inte vara men du kanske menade försäkring?

Ju mer CO2 utsläpp bilen har destå dyrare blir den väl i fordonsskatt eller vilken skatt grundas på CO2 utsläppen?
Rätt säker på att siffran 3000 stämmer bra där då BMW:n ligger på 2200 kr/år där och R32 var betydligt dyrare!


Försäkringen kommer jag inte ihåg om de va någon större skillnad på.... är 18 så BMW skulle kosta mig 7-8 tusen i månaden på mig om det var jag som stod som ägare, nu betalar jag 11 om året ist då den står på min mamma.

En R32 Mk4 kostar ca. 3500 kr i skatt och en R32 Mk5 under 3000 så det är ingen större skilnad mot en 330i...

Seth
14 november 2011 · 3 354 Inlägg

ZElliot skrev:

JimProfit skrev:

ZElliot skrev:
Valet lär ju redan va klart för dig men tyckte denna tråd va rolig då jag hade samma val som dig tidigare,
fast med skillnaden att de va bmw 330Ci istället, och valet föll på bmw:n eftersom att bmw var 3000 billigare i  fordonsskatt per år och samt för att jag tycker att haldex är ett tråkigt system som nästintill bara driver fram. Och jag är väldigt nöjd med Bmw:n då den har mycket mer finesser!

3000 billigare i skatt lär den ju inte vara men du kanske menade försäkring?

Ju mer CO2 utsläpp bilen har destå dyrare blir den väl i fordonsskatt eller vilken skatt grundas på CO2 utsläppen?
Rätt säker på att siffran 3000 stämmer bra där då BMW:n ligger på 2200 kr/år där och R32 var betydligt dyrare!


Försäkringen kommer jag inte ihåg om de va någon större skillnad på.... är 18 så BMW skulle kosta mig 7-8 tusen i månaden på mig om det var jag som stod som ägare, nu betalar jag 11 om året ist då den står på min mamma.

aldrig att en r32 kostar över 5 papp om året i enbart skatt. kan man likagärna köra värstingdiesel

Kollade lite  och skatten på en 07 dsg och då var skatten på 3120:- och på en 03 jag hittade hamnade skatten på 3480:-
Så 900-1100:- är inte så mkt dyrare.

Senast redigerat av Seth (14 november 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
slowSwede
14 november 2011 · 223 Inlägg

Sålde en 330 e46 som mest stått och skrotat sedan i våras för några veckor sedan. De sista åren har det varit frugans men till slut tyckte jag inte att den behövde åka i 90 på motorvägen längre.
Helt ok bil och en herrans massa bil för pengarna...hade jag valt mellan den och en R32:a så hade det blivit en Golf i alla fall. E46:an börjar bli en ganska "gammal" modell, samtidigt som det finns en drös av dem.
Lite roligare med en R32:a helt enkelt...dessutom är det en gammal kärlek till mig, var och kollade på en innan jag köpte 330:n som hade turbokonverterats på seriöst vis....sexig som sjutton och den bilen saknar jag trots att jag aldrig köpte den!
Jag backade för fyrhjulsdriften i r32:an helt enkelt, för jag ligger mycket och geggar på motorvägen.

Till 330:ns fördel skall sägas att den drar löjligt lite soppa på motorvägen. Den drar mindre än en E91:a 320 på motorväg och även mindre än en 335:a (den drar också mindre än en 320 efter 120). Mitt rekord på 65 mil är 0,69, den gången följde jag rekommenderad hastighet.

Klasisiska fel som jag även hade på min för detta 330 följer här:
Vevhusventilation (ganka billigt ca 3 000)
Vibrationer vid inbromsning, ofta krängningshämmare
Svajig klimatanläggning, någon grej som kostar ca 6-800 kronor fixade det.
Paj modul till låsningen, som kostade ca 200 SEK att fixa.
Hade något svaj vid ca 9000 mil med den, som kostade kanske 6000 att fixa. Någon motorinsprutningsdetalj, fast det tillhör nog inte klassikerna.

Men, som jag redan sagt så hade jag köpt en golf. 330 är en glidarbil med kraft medan R32:an är lite busigare.

Skulle du tycka att jag är en flummig gubbdjäfvel och ändå köper en 330, så är autopower.se ett bra ställe att kika på.

Oavsett allt, provkör båda räkna lite och gå sedan på magkänslan!

BMW 335 (2007)
328cabbish
14 november 2011 · 827 Inlägg

r32 alla gånger och motivation behövs inte för det är solklart!

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!
Mercedes 320ce "Amg" (1995)
JimProfit
14 november 2011 · 91 Inlägg

Min R32 2007 kostar 3140:- per år i skatt (verkar skilja några hundringar plus eller minus mellan olika årsmodeller).

Jag har haft en E46 330 för några år sedan, en trevlig bil men jag måste nog säga att Golfen känns modernare och den är roligare att köra.

Senast redigerat av JimProfit (14 november 2011)

//Jim Profit
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 november 2011 · 2 973 Inlägg

ZElliot skrev:
... och samt för att jag tycker att haldex är ett tråkigt system som nästintill bara driver fram

Mmm, så kände nog både Bugatti och Lamborghini också när dom beställde Haldex-system till sina tråkiga Svensson-bilar wink

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Adeno självutnämnd expert
14 november 2011 · 157 Inlägg

Aldrig kört Golfen men kört Bmw 330ia alltså automat och måste säga att det är en riktigt härlig bil som jag personligen skulle ha valt av dem två.

Senast redigerat av Adeno (14 november 2011)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
JimProfit
14 november 2011 · 91 Inlägg

Adeno skrev:
Aldrig kört Golfen men kört Bmw 330ia alltså automat och måste säga att det är en riktigt härlig bil som jag personligen skulle ha valt av dem två.

Du säger först att du inte kört Golfen och i nästa andetag att du skulle valt BMW'n, hur tänkte du nu?... roll
Tror trådskaparen är mer hjälpt av folk som faktiskt har erfarenhet av bilarna...

//Jim Profit
Adeno självutnämnd expert
14 november 2011 · 157 Inlägg

JimProfit skrev:

Adeno skrev:
Aldrig kört Golfen men kört Bmw 330ia alltså automat och måste säga att det är en riktigt härlig bil som jag personligen skulle ha valt av dem två.

Du säger först att du inte kört Golfen och i nästa andetag att du skulle valt BMW'n, hur tänkte du nu?... roll
Tror trådskaparen är mer hjälpt av folk som faktiskt har erfarenhet av bilarna...

Men om du läser lite så står det PERSONLIGEN va ?roll

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 november 2011 · 10 427 Inlägg

JimProfit skrev:
Min R32 2007 kostar 3140:- per år i skatt (verkar skilja några hundringar plus eller minus mellan olika årsmodeller).

Bilar from modellår/årsmodell/tillverkningsår 2006 beskattas efter koldioxidutsläpp och tidigare bilar efter tjänstevikt -> skattevikt. Kan hända att det är det som spelar stor roll i detta fallet.

ZElliot
14 november 2011 · 99 Inlägg

steifan skrev:

JimProfit skrev:
Min R32 2007 kostar 3140:- per år i skatt (verkar skilja några hundringar plus eller minus mellan olika årsmodeller).

Bilar from modellår/årsmodell/tillverkningsår 2006 beskattas efter koldioxidutsläpp och tidigare bilar efter tjänstevikt -> skattevikt. Kan hända att det är det som spelar stor roll i detta fallet.

Tack för lite stöd iaf wink
Och om det inte var så stor skillnad så ber jag om ursäkt men hade för mig de....

BMW 330 Ci "M-sport" (2002)
ZElliot
14 november 2011 · 99 Inlägg

matteeee skrev:

ZElliot skrev:
... och samt för att jag tycker att haldex är ett tråkigt system som nästintill bara driver fram

Mmm, så kände nog både Bugatti och Lamborghini också när dom beställde Haldex-system till sina tråkiga Svensson-bilar wink

Aaaa vänta kom på att Lambo och Bugatti kör med generation 2 av haldexen också som driver 95% fram vantligtvis? Var det något mer?

BMW 330 Ci "M-sport" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang