Köpråd: Saab 900

asbus
27 januari 2010 · 27 Inlägg

Hej,
har precis fått mitt körkort, är överlycklig och vill ju självklart ha en bil att köra med!
Har kollat en del på Saab, med min lilla budget på ca 25kr känns 900:an som ett bra alternativ.
Jag tänker inte på den gamla 900:an utan den lite nyare (94 o uppåt?)

För och nackdelar? Självklart ska det vara turbovarianten! tongue

Är det bra bilar? Vågar man köpa en som rullat över 20,000 mil? Jag har hittat en hel del på blocket till riktigt låga priser, är det några fel på dessa? Eller varför säljs dom för under 10,000kr?

Tacksam för svar! smile

Rquired Allmänt envis
27 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Är det Saab du är ute efter tycker jag faktiskt den gamla 900 är ett bättre val, den nya är någon halvbra Opel historia med rent ut sagt usel väghållning orginal. Sedan finns Saab 9000 med, för 25k kan du nog hitta en riktigt bra sådan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tegrapro
27 januari 2010 · 21 Inlägg

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=266642 ,där har du iaf lite mer kött på benen.

Senast redigerat av Tegrapro (27 januari 2010)

Saab 9000 CSE 2,0t A50 "Speedparts" (1998)
lindell90
27 januari 2010 · 876 Inlägg

asbus skrev:
Hej,
har precis fått mitt körkort, är överlycklig och vill ju självklart ha en bil att köra med!
Har kollat en del på Saab, med min lilla budget på ca 25kr känns 900:an som ett bra alternativ.
Jag tänker inte på den gamla 900:an utan den lite nyare (94 o uppåt?)

För och nackdelar? Självklart ska det vara turbovarianten! tongue

Är det bra bilar? Vågar man köpa en som rullat över 20,000 mil? Jag har hittat en hel del på blocket till riktigt låga priser, är det några fel på dessa? Eller varför säljs dom för under 10,000kr?

Tacksam för svar! smile

För 25kr får du inte mycket wink Dem rostar en del annars. Jag hade själv tur att hitta en som var ordentligt rostskyddad i efterhand.
Annars är det en riktigt trevlig bil med bra köregenskaper. 2.3an jag har är väll ingen racer, varken motormässigt eller väghållning men den är inte läskigt svajig. Går att pressa den lite utan att det blir otäckt. Den är otroligt skön på längre resor, går väldigt mjukt.
Kontrollera så att ACn fungerar om den har det och kyler ordentligt. Är ganska vanligt att dem är trasiga.
Kan vara trångt i baksätet om framsätena är långt bak.

Annars tycker jag att det är en rejäl bil med mycket högre kvalitet. Både upplevd och rent materialmässigt än tillexempel min mors 5 år gamla Peugeot.

Tycker det är en prisvärd bil helt enkelt.

Mvh Emil

asbus
27 januari 2010 · 27 Inlägg

Tack för era svar!

Självklart ska det stå 25k, 25 tusen kr tongue

Hörde att det var wirekoppling på dessa? är det annorlunda att köra? eller bara tungt att trampa ner? roll

Aero T16
27 januari 2010 · 1 327 Inlägg

De utan turbo kostar inte så mycket. De med turbo har betydligt bättre andrahandsvärde. Tror att det är mycket svårt att hitta en rostfri 900 NG. Det är ju som sagt ett likadant chassie som från opel ascona och rosten kommer ju därefter. Rosten biter sig fast i en dubbelvikt plåt i dörrar och bagageluckan.

Det kan se rätt så rostfritt ut men petar man loss listen som ligger ovanför den dubbelvikta plåten så kan det dölja sig rost hela vägen. Fjädrarna ska man även kolla, de rostar lätt av.

Annars är det en billig och prisvärd bil som går att styla rätt så enkelt.

Tycker att vajerkopplingen är riktigt trög, men det är nog en vanesak. Man får benmuskler på ena benet iaf smile

Senast redigerat av Aero T16 (27 januari 2010)

Garfield
27 januari 2010 · 1 019 Inlägg

asbus skrev:
Hörde att det var wirekoppling på dessa? är det annorlunda att köra? eller bara tungt att trampa ner? roll

Wire 94-97, sista årsmodellen (-98) fick hydraulisk koppling.

asbus
27 januari 2010 · 27 Inlägg

Okej, låter ju tråkigt att så fina bilar rostar så mycket!

Ang. kopplingsanordningen, är den så trög att det är jobbigt att köra den? Blir det jobbigt i stadstrafik eller är det bara en vanesak? Vill ju inte ta ut mig helt varje gång man ska växla smile

Tegrapro
27 januari 2010 · 21 Inlägg

asbus skrev:
Okej, låter ju tråkigt att så fina bilar rostar så mycket!

Ang. kopplingsanordningen, är den så trög att det är jobbigt att köra den? Blir det jobbigt i stadstrafik eller är det bara en vanesak? Vill ju inte ta ut mig helt varje gång man ska växla smile

e man van med hudralisk koppling kan den kännas trög i början men de brukar "försvinna" med tiden cool

Senast redigerat av Tegrapro (27 januari 2010)

Saab 9000 CSE 2,0t A50 "Speedparts" (1998)
Berglund_89
27 januari 2010 · 1 481 Inlägg

Min flickvän gav ungefär 5k för sin o den går som en dröm! Visst, den är lite skabbig men ingenting som inte går att fixa:) kika gärna in

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Aero T16
27 januari 2010 · 1 327 Inlägg

900 NG har den trögaste vajerkoppling av de bilar med vajerkoppling som jag har kört. Vet inte om det skiljer mycket mellan olika 900 eller om den helt enkel är väldigt trög.

lindell90
27 januari 2010 · 876 Inlägg

asbus skrev:
Okej, låter ju tråkigt att så fina bilar rostar så mycket!

Ang. kopplingsanordningen, är den så trög att det är jobbigt att köra den? Blir det jobbigt i stadstrafik eller är det bara en vanesak? Vill ju inte ta ut mig helt varje gång man ska växla smile

Det är ingenting jag reagerade på när jag gick från og900 till ng900. Är inget som är jobbigt men kanske kan upplevas jobbigare innan man vant sig. Tar du ut dig helt varje gång du ska växla så behöver du nog satsa på ett gymkort istället smile

asbus
27 januari 2010 · 27 Inlägg

Jag tackar för alla svaren, får nog göra så att jag provkör en och ser hur den känns!

Har en fråga att tillägga: vad står SE för? Vilken motor är bäst?

Tegrapro
27 januari 2010 · 21 Inlägg

är lite osäker men vissa står för sport edition o andra steel edition?

Saab 9000 CSE 2,0t A50 "Speedparts" (1998)
Nipfel
27 januari 2010 · 268 Inlägg

Det finns rostfria smile Min t.ex! Men visst, den rostade som alla andra, men går och laga ordentligt så man slipper.. och kopplingen? visst, den är trögare, men inget man stör sig på. Snarare skönare när man vant sig!

Och motor? tjaa, finns ju en del. 2.0T 185hk som jag har är riktigt trevlig att köra och det rör på sig, även fast den inte är trimmad.

Det finns S, och SE paket, SE är den som är mest utrustad, vad vet jag inte exakt big_smile

EDIT:

"På Saabar är SE ett utrustningspaket, inte kopplat till motor.

Innehåll ng900=ACC, Alufälgar, Farthållare+Färddator, Läderratt+knopp+damask, 2 högtalare, El-antenn
Innehåll 9000=ACC, Alufälgar, Farthållare+Färddator, Läderratt+knopp+damask, 2x2 högtalare, El-antenn

Se t.ex.:
http://w1.605.telia.com/~u60506780/SAAB … 00_-97.pdf "


Använde sökfunktionen och hitta ett inlägg av Oxygen.

Senast redigerat av Nipfel (27 januari 2010)

lindell90
27 januari 2010 · 876 Inlägg

asbus skrev:
Jag tackar för alla svaren, får nog göra så att jag provkör en och ser hur den känns!

Har en fråga att tillägga: vad står SE för? Vilken motor är bäst?

Vad SE står för men med SE-paketet så har du åtminstone ACC, farthållare, alufälgar (kan ju dock vara borta nu), Stora färddatorn och läderratt, växelspaksknopp och damask.

asbus
27 januari 2010 · 27 Inlägg

Tack, nu känner jag att jag har lite mer kött på bena!

Lutar ju helt klart åt en 900NG 2,0t, 185 hk borde väl vara mer än tillräckligt som första bil?

Är det rekommenderat att köpa av bilhandlare? Nipfel, ser att du också bor i Lund smile Du känner inte till något ställe här som kan tänkas ha en 900a inne? tongue

IceEyes Varningar: För många..
27 januari 2010 · 2 552 Inlägg

900:an har vissen väghållning, känns rätt trång och smal invändigt och har aningen för mjuk fjädring. Billiga lösningar som kopplingsvajer istället för hydraulik är inte heller någon fördel. Vill minnas att man 1995 även introducerade en automatisk koppling, Sensonic. Tydligen bra funktion men inte vidare driftsäker.

Är du helt inne på en 900 välj helst ett exemplar från 96 eller nyare, eller allra helst en 9-3:a. På dessa har kopplingen ett betydligt trevligare grepp då den blivit hydrauliskt manövrerad, även styrning och fjädring har blivit uppgraderad känns trevligare och bättre.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Nipfel
27 januari 2010 · 268 Inlägg

asbus skrev:
Tack, nu känner jag att jag har lite mer kött på bena!

Lutar ju helt klart åt en 900NG 2,0t, 185 hk borde väl vara mer än tillräckligt som första bil?

Är det rekommenderat att köpa av bilhandlare? Nipfel, ser att du också bor i Lund smile Du känner inte till något ställe här som kan tänkas ha en 900a inne? tongue

Mer än tillräckligt! Det händer saker när man trycker på gasen smile visst, det finns alltid bättre bilar, men för det priset så e det mycket bil för pengarna och en bra motor (därför jag köpte den)

Hmm, njae.. kolla lite mindre firmor, typ lågprisbilar på gastelyckan. Finns nog nån i flyinge som har lite "billigare" bilar.. eller halabssons bil i arlöv brukar ha nått inne.. Min är till salu så du vet roll

EDIT: http://www.blocket.se/landskrona/Saab_9 … 10&w=1 enda 2.0T i skåne verkar det som tongue

Senast redigerat av Nipfel (27 januari 2010)

skutte Bilrekonditionerare
27 januari 2010 · 453 Inlägg

Alltså har du en budget på 25 tusen kan du få drömfina exemplar. Köpte min 9000 för 26 som en måttstock (den röda), och det var 2,5år sedan.

Senast redigerat av skutte (27 januari 2010)

MVH Rikard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang