Vad gjorde GM för fel?

AxlSam
29 januari 2010 · 1 497 Inlägg
blacken
29 januari 2010 ·

Bristande kvalité och GM. Använder Ng900 som exempel här. Modellen var inte färdigutvecklad när den rullade av produktionsbandet och var i många stycken sämre en förra generationen 900. Att man sedan använde föråldrad Opel-teknik i bilarna gjorde inte saken bättre.

och vem/vilka är ansvariga för det tro? kan det vara GM dom tvingade på Saab opelskrotet som drog ner Saabs kvalitè rejält. Så Även GM har en stor del i Saabs dåliga rykte som dom fått på senare tid med en massa snack om dåliga motorer osv.

3. Avsaknaden av en riktig kombi innan 9-5 lanserades.

Dom hade ju 99/900 Combi coupè.

Jag tror att dom satsade för hårt på för "flashiga" skrindor och började att marknadsföra sig i ett för högt segment, istället för att bygga vanliga bilar för vanligt folk som dom tidigare modellerna, som var kända att vara pålititliga, billiga, praktiska och roliga att köra, utan en massa avancerad teknik som fördyrade det hela.

Sedan så var ju Saab styrelsen inte känslig för marknaden heller, utan var stel och korkad i en massa beslut ( se Saab EV-1 till exempel)..

IceEyes Varningar: För många..
29 januari 2010 · 2 552 Inlägg

blacken skrev:

Bristande kvalité och GM. Använder Ng900 som exempel här. Modellen var inte färdigutvecklad när den rullade av produktionsbandet och var i många stycken sämre en förra generationen 900. Att man sedan använde föråldrad Opel-teknik i bilarna gjorde inte saken bättre.

och vem/vilka är ansvariga för det tro? kan det vara GM dom tvingade på Saab opelskrotet som drog ner Saabs kvalitè rejält. Så Även GM har en stor del i Saabs dåliga rykte som dom fått på senare tid med en massa snack om dåliga motorer osv.

3. Avsaknaden av en riktig kombi innan 9-5 lanserades.

Dom hade ju 99/900 Combi coupè.

Jag tror att dom satsade för hårt på för "flashiga" skrindor och började att marknadsföra sig i ett för högt segment, istället för att bygga vanliga bilar för vanligt folk som dom tidigare modellerna, som var kända att vara pålititliga, billiga, praktiska och roliga att köra, utan en massa avancerad teknik som fördyrade det hela.

Sedan så var ju Saab styrelsen inte känslig för marknaden heller, utan var stel och korkad i en massa beslut ( se Saab EV-1 till exempel)..

Det var det jag skrev, bristande kvalité och GM wink

99/900 var bara en halvkombi, förvisso en rymlig sådan men med riktig kombi syftar jag på bilar i stil med Volvo 245, BMW Touring osv.

Det sista håller jag dock med om.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
lillrackarn
29 januari 2010 · 130 Inlägg

AxlSam skrev:
Rätt intressant läsning:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … sectionid=

Jo, det var det. Att vid försäljning gick 85 000st bilar med vinst, men 35 000st inte gick med vinst. PGA bilarna som såldes i USA tog GM all vinst på, och SAAB fick pröjsa för allt!

Men är inte det mer än rätt?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 januari 2010 · 3 929 Inlägg

Enkelt.
Saab bygger bilar folk inte är intresserade utav.
Skulle Saab bygga världens bästa och mest sålda bil hade dom väl inte gått i minus?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
emeliten
29 januari 2010 · 12 Inlägg

Jag gjorde ett projektarbete för SAABs museum i Trollhättan när jag gick i gymnasiet. Där fick man reda på ganska intressanta saker om SAAB, till exempel att dom medvetet svek sina kunder. SAAB var mycket väl medvetna om att medelsvensken mycket gärna ville ha en SAAB, men SAAB ville vara ett exklusivt märke, i likhet med BMW.

SAAB var inte intresserade av att ha vanliga "Svenssons" som kunder.
Och dom fick som dom ville, kunderna svek SAAB på grund av priserna..... Sen så har alla SAABs bilmodeller sett ganska identiska ut vilket också är ett minus....

Och kom ihåg; det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke
kolvas
29 januari 2010 · 4 001 Inlägg

AxlSam skrev:
Rätt intressant läsning:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … sectionid=

den där artikeln skulle jag ta med en nypa salt, dom som skrivit den är ju VÄLDIGT partiska i målet.

en viss sanning finns det säkert i det för det är på det viset stora internationella bolag fungerar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Driftkungen Saab - Move Your Mind
29 januari 2010 · 1 094 Inlägg

AxlSam skrev:
Rätt intressant läsning:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … sectionid=

mycket intressant, borde ju kunna gå bra för spyker nu. Såvida inte de också utnytjar saab för att hålla igång själva spyker.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
29 januari 2010 · 534 Inlägg

MrEricsson skrev:
kan de inte va så att GM suger? menar de har ju trots allt dödat ut 1 par andra bilmärken helt?

sen förstår jag inte vad folk menar  med att saab tex är dyrare än volvo kanske kan stämma om man hämtar ut ens spritt ny har inte koll på priserna på nån av de spritt nya.

men som jag ser de lite äldre modellerna " max 10 år från nu säg 00"
ska man ha en fräch saab med låga mil och turbo så kommer ju volvos motsvarighet då kosta 10-20 k mer

lr en aero för typ 40-50 k mot en volvo R som då ligger på 60-80 k om inte ännu mer som är äldre gått längre.

vilket då saab ger mer bil för penganra om man vill komma upp sig några årsmodeller nyare

Detta är ju just en av anledningarna att det gått dåligt för Saab. Att köpa en begagnad Saab gynnar ju inte Saab eller GM..
Det som däremot missgynnar är ju att Saaben är dyrare att köpa in ny och har sämre andrahandsvärde.. Det får ju en att fundera en extra gång innan man köper en bil...
Jag personligen hade ju hellre köpt en bil som va 20.000 kr billigare ny, och som jag fick tillbaka 10-20.000 kr mer på när jag sålde den. Alltså kan man ju säga att man "tjänar" 30-40.000 på att köpa en volvo... Om jag nu tar dina siffror som exempel..
Då är inte valet så svårt eftersom båda bilarna är helt ok bådatvå..
Hade kanske spelat mindre roll om det var en Dacia och en ferrari man gämförde...

Senast redigerat av Robbin_V90 (29 januari 2010)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
AxlSam
29 januari 2010 · 1 497 Inlägg

kolvas skrev:

AxlSam skrev:
Rätt intressant läsning:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … sectionid=

den där artikeln skulle jag ta med en nypa salt, dom som skrivit den är ju VÄLDIGT partiska i målet.

en viss sanning finns det säkert i det för det är på det viset stora internationella bolag fungerar.

Jag personligen är också lite skeptisk.
Men att SAAB inte gått med vinst på 20 år tror jag är en sanning med modifikation.

Senast redigerat av AxlSam (29 januari 2010)

blacken
29 januari 2010 ·

Thunderbird88 skrev:
Enkelt.
Saab bygger bilar folk inte är intresserade utav.
Skulle Saab bygga världens bästa och mest sålda bil hade dom väl inte gått i minus?

Den är ju inte Världens sämsta skrinda heller, liasom vare sig GM, ford, Mopar, Fiat, renault, Pegeot, Daf, Cittoträng big_smile har byggt en bättre skrinda än Saab, men dom säljer som fasen i jämförelse..

Iam2fast4U
29 januari 2010 · 1 534 Inlägg

saab har på tok för litet utbud om man jämför med märken som mercedes och bmw

BMW E34 "538" (1990)
kolvas
29 januari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

Thunderbird88 skrev:
Enkelt.
Saab bygger bilar folk inte är intresserade utav.
Skulle Saab bygga världens bästa och mest sålda bil hade dom väl inte gått i minus?

Den är ju inte Världens sämsta skrinda heller, liasom vare sig GM, ford, Mopar, Fiat, renault, Pegeot, Daf, Cittoträng big_smile har byggt en bättre skrinda än Saab, men dom säljer som fasen i jämförelse..

och i det avseendet så är det bättre bilar.

Bil - rätt pris - rätt utrustning = försäljning = + på kontot och du överlever

dom sakerna har Saab misslyckats med under i stort sett hela sin existens

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Johan_VW
29 januari 2010 · 101 Inlägg

NissanMotorsport skrev:
Sen har dom ju inte haft så många modeller tillgängliga heller..

tror detta är den största anledningen

Glader9991
29 januari 2010 · 956 Inlägg

Jag tror inte på att Saab gått med förlust. GM är ett amerikanskt bolag. Och de enda amerikaner ser är $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$. Flera förluster år efter år hade inte tolererats. Då hade det varit nedlagt sedan länge.

Men upp till bevis nu. Antingen stämde det, eller så stämde det inte alls. Jag hoppas på det sista alternativet.

Rquired Allmänt envis
29 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Stör mig en hel del på Saab eller snarare dess entusiaster, det klagas en hel del på GM helt utan anledning. Saab är som ett hittebarn ingen ville ta ansvar för, GM tog hand om detta barn och gav det tak över huvudet med ungjäveln kräver bara mer och mer.

Bortskämda bilmärke, tycker det är heltokigt att påstå att Saab tvingades på "Opeldelar". Var istället glada för att Saab över huvudtaget fick finnas kvar, alternativet hade varit att lägga ner bolaget.

Nej, det ser förstås inte de svenska idioterna. Istället klagas det på att Saab-själen i bilarna försvann. Det kan knappast vara någon orsak till att det blev som det blev? Saab gick dåligt låångt innan GM tog över så uppenbarligen är Saab-själen inget som marknaden uppskattar.

GM blandade sig i och gav Saab en 20år och ett flertal modeller, somliga riktigt bra grunder och somliga baserade på andra bra bilar inom koncernen. Den amerikanska koncernen har kanske gjort en del knepiga beslut, men i det stora hela förvaltade dom bilmärket Saab bra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MTR
29 januari 2010 · 341 Inlägg

GM i USA var ganska oskyldiga till Saabs förluster senaste åren. Det är snarare GM i Tyskland, dvs Opel som tagit hand om pengarna.

Saab tvingas köpa detaljer från Opel och priset sätter ägaren (densamme). Konstigt nog gick priserna upp när det gick bra för Saab wink

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 januari 2010 · 3 929 Inlägg

kolvas skrev:

blacken skrev:

Thunderbird88 skrev:
Enkelt.
Saab bygger bilar folk inte är intresserade utav.
Skulle Saab bygga världens bästa och mest sålda bil hade dom väl inte gått i minus?

Den är ju inte Världens sämsta skrinda heller, liasom vare sig GM, ford, Mopar, Fiat, renault, Pegeot, Daf, Cittoträng big_smile har byggt en bättre skrinda än Saab, men dom säljer som fasen i jämförelse..

och i det avseendet så är det bättre bilar.

Bil - rätt pris - rätt utrustning = försäljning = + på kontot och du överlever

dom sakerna har Saab misslyckats med under i stort sett hela sin existens

Precis det jag ville ha fram! cool

Men bara jag som tycker det är nog med allt Saab snack egentligen? Det är ju ingen nyhet direkt ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
lindell90
29 januari 2010 · 876 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

kolvas skrev:

blacken skrev:

Den är ju inte Världens sämsta skrinda heller, liasom vare sig GM, ford, Mopar, Fiat, renault, Pegeot, Daf, Cittoträng big_smile har byggt en bättre skrinda än Saab, men dom säljer som fasen i jämförelse..

och i det avseendet så är det bättre bilar.

Bil - rätt pris - rätt utrustning = försäljning = + på kontot och du överlever

dom sakerna har Saab misslyckats med under i stort sett hela sin existens

Precis det jag ville ha fram! cool

Men bara jag som tycker det är nog med allt Saab snack egentligen? Det är ju ingen nyhet direkt ...

Även som den Saab-fantast jag är så är det samma snack i alla trådar där Saab nämns. Finns inte mycket att göra nu och hoppas Spyker har vad som krävs för att rädda dem.

Driftkungen Saab - Move Your Mind
29 januari 2010 · 1 094 Inlägg

lindell90 skrev:
Även som den Saab-fantast jag är så är det samma snack i alla trådar där Saab nämns. Finns inte mycket att göra nu och hoppas Spyker har vad som krävs för att rädda dem.

Håller helt klart med dig!
Ville bara veta vad alla andra trodde om varför det gått så dåligt för Saab, då det ändå varit en otroligt lyckad och vacker bil i mina ögon!smile

Senast redigerat av Driftkungen (29 januari 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang