Vad gjorde GM för fel?

saab_sonett Handledare
30 januari 2010 · 1 481 Inlägg

lindell90 skrev:

Engen skrev:
Största problemet med saabs bilar är att dom är nya gamla bilar.. Tycker 95a från 03 är likvärdig en 850 från 94a..    Dock gör dom snygga bilar tycker jag.. men jag klarar inte av att köra dom, i synnerhet inte deras växellådor, som att köra en gammal 240 med lång femma! dock har jag inte kört nyare 95a så dom vet jag inte hur dom är!!

Annars tror jag saab borde haft fler modeller på programmet.. har läst om att dom haft flera olika mindre och större modeller men dom har inte kommit ut på marknaden av olika skäl.,! och dom har ofta legat efter med bil släpp och kommit sent med detaljer som tex AWD mm mm,, Vad detta berott på vet jag inte!  Men jag hoppas spyker gör något ordenligt av detta och verkligen tar till sig saab och gör något kanon!!  Det är ändå sjukt kul att saab får vara kvar ett tag till :-)

Det beror på att GM är amerikaner, dem verkar inte fatta att det skiljer mycket på Europa och USA. Hur många små framhjulsdrivna bilar finns det i USA jämfört med stora pickuper med bakhjulsdrift. Samma med fyrhjulsdrift, det började bli populärt i Europa för ca 10 år sedan och då ville Saab också få fram fyrhjulsdrift men GM stoppade det med skälet att ingen privatperson kan tänkas vilja ha det.
9-3X skulle kommit redan 2004 om Saab fått som dem ville. Hade Amerikanerna fattat detta så hade Saab förmodligen gått bättre.

Saab hade en AWD 900 på gång redan -93 när jag jobbade där. Men GM stoppade den bilen.
Det fanns en AWD Calibra med Saab:s 2.3T motor som prototyp. J****r vad den gick.

9-5:an var i stort sett klar när GM tog över. Den byggde på en modifierad 9000-platta. Men GM stoppade den och tyckte att 9-5:an skulle byggas på Opel Vectra.......

Saab hade en fin multilink bakaxel klar till 9-5:an. Tror ni dom fick använda den för GM?  Nej, GM hade en skitaxel som skulle användas för den var billigare. När GM:s axel modifierats så den fungerade så var den dyrare än Saab:s axel. Den gick så trögt att det inte behövdes några fjädrar....

Vectrans framvagn säckade ihop med V6:an. Efter ett antal tusen testmil så gick huven inte att stänga. Utrymmet mellan skärmarna var för smalt..... Saab var tvungna att ta fram ett stag mellan fjädertornen. Hittar ni det på en Vectra?

Varför tror ni att 900ng aldrig blev Polisbil trots försök? Jo, Opel hade ingen bakaxel som höll för bilens tyngd. Man var tvungen att byta var 5000:e mil...

Finns många fler exempel.

Hoppas att Saab får utveckla en egen bil nu utan GM:s skräp.

Kan nämna att 9000 modellen låg i topp i JD powers konsumentundersökningar i USA i mitten på 90-talet. Så 9000 var en bra bil innan GM:s V6:a hamnade i den.

blacken
31 januari 2010 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:

Rquired skrev:
1. Saabs egna "medel", material och tekniker satte dom i behov av GM i första början, det var knappast som så att Saab gick som en raket och GM lade upp bolagets tredubbla värde för att få ta del av deras fantastiska dundermetod...

2. Eftersom Saab var illa ute kan dom knappast komma och kräva att GM bara skulle hosta upp pengar för att Saab skulle få fortsätta enligt samma icke fungerande metoder som tidigare tvingat Saab att underkasta sig GM; Säger pengar i sjön dig något?

3. Eftersom ett självständigt Saab inte fungerade (fungerar?) så tvingades det till försäljning, vilket slutade med att GM räddade Saab. GM försökte sig istället på en annan metod, samma grund men olika profiler och kundinriktningar. Bra idé i teorin, men i praktiken var det svårare att särskilja dem åt.

Men faktum kvarstår, gå ut på stan och gör en undersökning. Tvivlar på att mer än några procent av de tillfrågade vet att Saab byggde på Opel. Om man innan Saab gick omkull hade gjort detsamma hade få kunnat svara på vilken stor amerikansk bilkoncern som äger Saab. 

4. Saabs problem med kvalitet och driftsäkerhet fanns tidigare än GM, rykten om klena växellådor och turbos som havererade tex.

Okej lite "wrong" att inte vara tydlig, vad jag åsyftade med "egna medel" var egen teknik och kunnade att bygga en bil, där så ligger Opel rejält i lä. Dvs Saab har bättre pryttlar och kunnande än Opel, sedan det däringa med turbos och växellådor får man nog vara lite försiktig att döma, för det är samma tillverkare av turboaggregaten i Saab som i flesta av dagens turboförsedda bilar (Garret). och samma med växellådorna ( iallafall automatlådorna). (ZF)  Så att skylla på Saab för att dom delkomponenterna rasar är inte helt korrekt, eller ärligt rättvist. Visst Saab har "problem" med bl;a växellådor, men ärligt finns det någon växellåda i marknaden som håller för en Saab spis?. Och jag har faktiskt bytt avsevärt mer lådor och bakaxlar på BMW och Volvo, än vad jag har bytt på Saab under den tiden då jag jobbade på en verkstad/er..

nu är vi där igen, du skyller på Garret för att Saab konstruerade oljekanalerna fel, Saab gjorde en modifikation på oljereturen har jag för mig att det var så vart detta problem åtgärdat, det felet var INTE Garrets fel.

Att hålla på att höja Saab till skyarna hjälper inte och om du nu vore så överlägsna tekniskt mot alla andra så borde dom ha använt det i sin marknadsföring och tagit betalt för detta men där är ytterligare ett av Saabs problem, dom har drivits av ingenjörer & tekniker som har noll koll på ekonomi.
Varför ska man överarbeta saker när kunden ändå inte är intresserad av att betala för det?

Vadå där igen?. liasom Saab har inte mer "typfel" än genomsnittsbilen tvärtom och vi får nog nöja oss med att vi har olika erfarenheter helt enkelt, men tvivla inte en sekund på att Saab snubbarna ÄR vassare och duktigare på att bygga bilar än både Opel och GM tillsammans, Men dom har/hade en klart sämre ledning som fattade en massa korkade beslut och hur saker och ting skall "slipas" i bilvärlden. ( Kan tillägga att samma fenomen i Saab koncernen fanns när dom skulle bygga J 35 Draken, det var "fittehårret" ibland på att den inte skulle ha producerats).

och att vara eller ha en överlägsen produkt innebär inte garanterat att den "överlever" trots att den är bättre eller överlägsen. Lite politik, rävspel, pris och kundrespons är med och avgör. Som Neuhauser P-210 som är den genom tiderna absolut överlägset bästa 9:an att skjuta med,  med absolut bästa  precision, och kvalitè av alla 9:or tillverkade. Den lade dom ner tillverkningen av, den såldes för dåligt..

Senast redigerat av blacken (31 januari 2010)

kawiZz RMR-Crew
31 januari 2010 · 478 Inlägg

blacken skrev:

kolvas skrev:

blacken skrev:

Okej lite "wrong" att inte vara tydlig, vad jag åsyftade med "egna medel" var egen teknik och kunnade att bygga en bil, där så ligger Opel rejält i lä. Dvs Saab har bättre pryttlar och kunnande än Opel, sedan det däringa med turbos och växellådor får man nog vara lite försiktig att döma, för det är samma tillverkare av turboaggregaten i Saab som i flesta av dagens turboförsedda bilar (Garret). och samma med växellådorna ( iallafall automatlådorna). (ZF)  Så att skylla på Saab för att dom delkomponenterna rasar är inte helt korrekt, eller ärligt rättvist. Visst Saab har "problem" med bl;a växellådor, men ärligt finns det någon växellåda i marknaden som håller för en Saab spis?. Och jag har faktiskt bytt avsevärt mer lådor och bakaxlar på BMW och Volvo, än vad jag har bytt på Saab under den tiden då jag jobbade på en verkstad/er..

nu är vi där igen, du skyller på Garret för att Saab konstruerade oljekanalerna fel, Saab gjorde en modifikation på oljereturen har jag för mig att det var så vart detta problem åtgärdat, det felet var INTE Garrets fel.

Att hålla på att höja Saab till skyarna hjälper inte och om du nu vore så överlägsna tekniskt mot alla andra så borde dom ha använt det i sin marknadsföring och tagit betalt för detta men där är ytterligare ett av Saabs problem, dom har drivits av ingenjörer & tekniker som har noll koll på ekonomi.
Varför ska man överarbeta saker när kunden ändå inte är intresserad av att betala för det?

Vadå där igen?. liasom Saab har inte mer "typfel" än genomsnittsbilen tvärtom och vi får nog nöja oss med att vi har olika erfarenheter helt enkelt, men tvivla inte en sekund på att Saab snubbarna ÄR vassare och duktigare på att bygga bilar än både Opel och GM tillsammans, Men dom har/hade en klart sämre ledning som fattade en massa korkade beslut och hur saker och ting skall "slipas" i bilvärlden. ( Kan tillägga att samma fenomen i Saab koncernen fanns när dom skulle bygga J 35 Draken, det var "fittehårret" ibland på att den inte skulle ha producerats).

och att vara eller ha en överlägsen produkt innebär inte garanterat att den "överlever" trots att den är bättre eller överlägsen. Lite politik, rävspel, pris och kundrespons är med och avgör. Som Neuhauser P-210 som är den genom tiderna absolut överlägset bästa 9:an att skjuta med,  med absolut bästa  precision, och kvalitè av alla 9:or tillverkade. Den lade dom ner tillverkningen av, den såldes för dåligt..

Du, min unge man, är ju inte lite insnöad.
Ta det nu lugnt, och vänta och se vad som händer med ditt kära SAAB.
Detta världsledande och "åh så bra" företag kommer säkert att överleva..... eller?

TurbOla Reservdansk
31 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Lägg märke till att det finns inga produktionsfel på Saab tydligen, allt är GMs eller Opels fel enligt vetarna. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Kreutz
31 januari 2010 · 71 Inlägg

TurbOla skrev:
Lägg märke till att det finns inga produktionsfel på Saab tydligen, allt är GMs eller Opels fel enligt vetarna. wink

ungefär som Renault kan få lite skit för prylar volvo inhandlat smile   ( till å med på bilia fick motorn i min gamle 440 skit för just renault )

TurbOla Reservdansk
31 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Rocka__billy skrev:
ungefär som Renault kan få lite skit för prylar volvo inhandlat smile   ( till å med på bilia fick motorn i min gamle 440 skit för just renault )

Javisst, men sen tog det inte så lång tid innan man tog bort de komponenterna ur produktionsbilarna. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
31 januari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:
Vadå där igen?. liasom Saab har inte mer "typfel" än genomsnittsbilen tvärtom och vi får nog nöja oss med att vi har olika erfarenheter helt enkelt, men tvivla inte en sekund på att Saab snubbarna ÄR vassare och duktigare på att bygga bilar än både Opel och GM tillsammans, Men dom har/hade en klart sämre ledning som fattade en massa korkade beslut och hur saker och ting skall "slipas" i bilvärlden. ( Kan tillägga att samma fenomen i Saab koncernen fanns när dom skulle bygga J 35 Draken, det var "fittehårret" ibland på att den inte skulle ha producerats).

och att vara eller ha en överlägsen produkt innebär inte garanterat att den "överlever" trots att den är bättre eller överlägsen. Lite politik, rävspel, pris och kundrespons är med och avgör. Som Neuhauser P-210 som är den genom tiderna absolut överlägset bästa 9:an att skjuta med,  med absolut bästa  precision, och kvalitè av alla 9:or tillverkade. Den lade dom ner tillverkningen av, den såldes för dåligt..

Du skyller på Garret för att Saab konstruerade en felaktig oljeretur.

Alla i min närhet som har Saab har fått ha in dom på, såsom jag ser det, allvarliga åtgärder på garanti, visst har andra med andra bilmärken också haft inne sina bilar på garanti men inte såpass allvarliga saker och inte ALLA, det senaste är 2 st med 9-5:or där xenon-ljuset kan slockna när som helst och det blinkar och håller på, Saab har bytt lamporna 1 gång men felet återkommer och det senaste är att det inte är garanti, ganska otäckt när man kör kvällstid och lyset slocknar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Juvakka
31 januari 2010 · 1 697 Inlägg

henne_svenne skrev:

Och ja 9-3:an billigaste (1,8tid) kostar  236.000kr. Som skiljer sig 20.000kr från Volvons T5 som samtidigt har 20 mer hk än Saabens värsting.]

s40 t5 har 230 hk. saab 9-3 aero xwd har 280 hk.  Så där har du lite fel om inte jag har läst fel eller nått
Mvh Henning

Dem säljer inte Saab med v6:an just nu. Vet inte hur länge dem inte har gjort det men då stämmer hans beräkning eftersom Saabs vassaste i 9-3:an just nu e etanolmotorn me 210 hk.

Senast redigerat av Juvakka (31 januari 2010)

Saab 900 "T16" (1992)
Glader9991
31 januari 2010 · 956 Inlägg

Juvakka skrev:

henne_svenne skrev:

Och ja 9-3:an billigaste (1,8tid) kostar  236.000kr. Som skiljer sig 20.000kr från Volvons T5 som samtidigt har 20 mer hk än Saabens värsting.]

s40 t5 har 230 hk. saab 9-3 aero xwd har 280 hk.  Så där har du lite fel om inte jag har läst fel eller nått
Mvh Henning

Dem säljer inte Saab med v6:an just nu. Vet inte hur länge dem inte har gjort det men då stämmer hans beräkning eftersom Saabs vassaste i 9-3:an just nu e etanolmotorn me 210 hk.

Ja jävlar. Varför inte?

Juvakka
31 januari 2010 · 1 697 Inlägg

Glader9991 skrev:

Juvakka skrev:

henne_svenne skrev:

s40 t5 har 230 hk. saab 9-3 aero xwd har 280 hk.  Så där har du lite fel om inte jag har läst fel eller nått
Mvh Henning

Dem säljer inte Saab med v6:an just nu. Vet inte hur länge dem inte har gjort det men då stämmer hans beräkning eftersom Saabs vassaste i 9-3:an just nu e etanolmotorn me 210 hk.

Ja jävlar. Varför inte?

Har ingen aning. Blev själv förvånad när jag såg det för nån månad sedan.

Saab 900 "T16" (1992)
lelleal
31 januari 2010 · 1 150 Inlägg

saab_sonett skrev:

lindell90 skrev:

Engen skrev:
Största problemet med saabs bilar är att dom är nya gamla bilar.. Tycker 95a från 03 är likvärdig en 850 från 94a..    Dock gör dom snygga bilar tycker jag.. men jag klarar inte av att köra dom, i synnerhet inte deras växellådor, som att köra en gammal 240 med lång femma! dock har jag inte kört nyare 95a så dom vet jag inte hur dom är!!

Annars tror jag saab borde haft fler modeller på programmet.. har läst om att dom haft flera olika mindre och större modeller men dom har inte kommit ut på marknaden av olika skäl.,! och dom har ofta legat efter med bil släpp och kommit sent med detaljer som tex AWD mm mm,, Vad detta berott på vet jag inte!  Men jag hoppas spyker gör något ordenligt av detta och verkligen tar till sig saab och gör något kanon!!  Det är ändå sjukt kul att saab får vara kvar ett tag till :-)

Det beror på att GM är amerikaner, dem verkar inte fatta att det skiljer mycket på Europa och USA. Hur många små framhjulsdrivna bilar finns det i USA jämfört med stora pickuper med bakhjulsdrift. Samma med fyrhjulsdrift, det började bli populärt i Europa för ca 10 år sedan och då ville Saab också få fram fyrhjulsdrift men GM stoppade det med skälet att ingen privatperson kan tänkas vilja ha det.
9-3X skulle kommit redan 2004 om Saab fått som dem ville. Hade Amerikanerna fattat detta så hade Saab förmodligen gått bättre.

Saab hade en AWD 900 på gång redan -93 när jag jobbade där. Men GM stoppade den bilen.
Det fanns en AWD Calibra med Saab:s 2.3T motor som prototyp. J****r vad den gick.

9-5:an var i stort sett klar när GM tog över. Den byggde på en modifierad 9000-platta. Men GM stoppade den och tyckte att 9-5:an skulle byggas på Opel Vectra.......

Saab hade en fin multilink bakaxel klar till 9-5:an. Tror ni dom fick använda den för GM?  Nej, GM hade en skitaxel som skulle användas för den var billigare. När GM:s axel modifierats så den fungerade så var den dyrare än Saab:s axel. Den gick så trögt att det inte behövdes några fjädrar....

Vectrans framvagn säckade ihop med V6:an. Efter ett antal tusen testmil så gick huven inte att stänga. Utrymmet mellan skärmarna var för smalt..... Saab var tvungna att ta fram ett stag mellan fjädertornen. Hittar ni det på en Vectra?

Varför tror ni att 900ng aldrig blev Polisbil trots försök? Jo, Opel hade ingen bakaxel som höll för bilens tyngd. Man var tvungen att byta var 5000:e mil...

Finns många fler exempel.

Hoppas att Saab får utveckla en egen bil nu utan GM:s skräp.

Kan nämna att 9000 modellen låg i topp i JD powers konsumentundersökningar i USA i mitten på 90-talet. Så 9000 var en bra bil innan GM:s V6:a hamnade i den.

ofasiken ja hörde att de va en 9000 med fyrhjulsdrift !

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
blacken
31 januari 2010 ·

kawiZz skrev:

blacken skrev:

kolvas skrev:

nu är vi där igen, du skyller på Garret för att Saab konstruerade oljekanalerna fel, Saab gjorde en modifikation på oljereturen har jag för mig att det var så vart detta problem åtgärdat, det felet var INTE Garrets fel.

Att hålla på att höja Saab till skyarna hjälper inte och om du nu vore så överlägsna tekniskt mot alla andra så borde dom ha använt det i sin marknadsföring och tagit betalt för detta men där är ytterligare ett av Saabs problem, dom har drivits av ingenjörer & tekniker som har noll koll på ekonomi.
Varför ska man överarbeta saker när kunden ändå inte är intresserad av att betala för det?

Vadå där igen?. liasom Saab har inte mer "typfel" än genomsnittsbilen tvärtom och vi får nog nöja oss med att vi har olika erfarenheter helt enkelt, men tvivla inte en sekund på att Saab snubbarna ÄR vassare och duktigare på att bygga bilar än både Opel och GM tillsammans, Men dom har/hade en klart sämre ledning som fattade en massa korkade beslut och hur saker och ting skall "slipas" i bilvärlden. ( Kan tillägga att samma fenomen i Saab koncernen fanns när dom skulle bygga J 35 Draken, det var "fittehårret" ibland på att den inte skulle ha producerats).

och att vara eller ha en överlägsen produkt innebär inte garanterat att den "överlever" trots att den är bättre eller överlägsen. Lite politik, rävspel, pris och kundrespons är med och avgör. Som Neuhauser P-210 som är den genom tiderna absolut överlägset bästa 9:an att skjuta med,  med absolut bästa  precision, och kvalitè av alla 9:or tillverkade. Den lade dom ner tillverkningen av, den såldes för dåligt..

Du, min unge man, är ju inte lite insnöad.
Ta det nu lugnt, och vänta och se vad som händer med ditt kära SAAB.
Detta världsledande och "åh så bra" företag kommer säkert att överleva..... eller?

1: jag är garanterat inte yngre än vi ni min "käre" herre är.
2: har alldrig avsett att utnämna Saab som "öveskrindan" men vill framhålla att den är en djävligt bra produkt som är designad och komstruerad av snubbar som sopar mattan med bäde GM:s och Opels motsvarigheter. Är du så pass blöt bakom öronen att du inte kan se den distinktionen?..

MercedesJonnie
31 januari 2010 · 3 268 Inlägg

denna tråd har tydligen också urartat sig till en volvo- vs. saab-tråd
LÄGG NER OCH HÅLL TILL TOPIC yikes
m.v.h. tongue

blacken
31 januari 2010 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:
Vadå där igen?. liasom Saab har inte mer "typfel" än genomsnittsbilen tvärtom och vi får nog nöja oss med att vi har olika erfarenheter helt enkelt, men tvivla inte en sekund på att Saab snubbarna ÄR vassare och duktigare på att bygga bilar än både Opel och GM tillsammans, Men dom har/hade en klart sämre ledning som fattade en massa korkade beslut och hur saker och ting skall "slipas" i bilvärlden. ( Kan tillägga att samma fenomen i Saab koncernen fanns när dom skulle bygga J 35 Draken, det var "fittehårret" ibland på att den inte skulle ha producerats).

och att vara eller ha en överlägsen produkt innebär inte garanterat att den "överlever" trots att den är bättre eller överlägsen. Lite politik, rävspel, pris och kundrespons är med och avgör. Som Neuhauser P-210 som är den genom tiderna absolut överlägset bästa 9:an att skjuta med,  med absolut bästa  precision, och kvalitè av alla 9:or tillverkade. Den lade dom ner tillverkningen av, den såldes för dåligt..

Du skyller på Garret för att Saab konstruerade en felaktig oljeretur.

Alla i min närhet som har Saab har fått ha in dom på, såsom jag ser det, allvarliga åtgärder på garanti, visst har andra med andra bilmärken också haft inne sina bilar på garanti men inte såpass allvarliga saker och inte ALLA, det senaste är 2 st med 9-5:or där xenon-ljuset kan slockna när som helst och det blinkar och håller på, Saab har bytt lamporna 1 gång men felet återkommer och det senaste är att det inte är garanti, ganska otäckt när man kör kvällstid och lyset slocknar.

Jag har inte skyllt utan det är något som du läser in. Jag har haft fyra Saab turbos tre 900 Og en 9000, och har aldrig haft trubbel eller ras på någon av dom turbo aggregaten, ingen av skrindorna kördes speciellt snällt. Men nyare Saabar har jag sämre erfarenhet utav må så vara.
Men i ärlighetens namn vill du hitta typfel så kolla Volvo, Ford; VW, Mercedes, BMW, Renault, pegeut, Fiat, osv,osv. och jämför dom olika "standard" typfelen.

Jag var också djäkligt negativ till Saab i början av min "karriär" som bilmek, vad man svor över dom "Djäkla idioter" som hade konstruerat en dylik kontraption" speciellt när man skulle byta startmotor på 99/900:an eller fixa med generatorn, eller byta främre ljuddämparen på 96:a, eller fibbla med något framtill på den. Vad man skrek ibland big_smile. Men efter ett tag så började man att fundera hur har dom tänkt igentligen?, och kom fram till att det var inte så korkat igentligen, utan mera eller annorlunda filosofi bakom så att säga. Och helt plötsligt så var det inte så "bakvänt" igentligen, utan djäkligt smart tänkt, bara det att man själv måste tänka om lite, så var det inte så svårt att skruva dom. Bara det att man blev tvungen att tänka utanför "lådan"..

Ps: det däringa med ljuset var också vanligt på gamla Bubblan. och det typfelet kom väl ändå efter GM:s övertagande eller hur?

Senast redigerat av blacken (31 januari 2010)

kolvas
31 januari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:
Jag har inte skyllt utan det är något som du läser in. Jag har haft fyra Saab turbos tre 900 Og en 9000, och har aldrig haft trubbel eller ras på någon av dom turbo aggregaten, ingen av skrindorna kördes speciellt snällt. Men nyare Saabar har jag sämre erfarenhet utav må så vara.
Men i ärlighetens namn vill du hitta typfel så kolla Volvo, Ford; VW, Mercedes, BMW, Renault, pegeut, Fiat, osv,osv. och jämför dom olika "standard" typfelen.

Jag var också djäkligt negativ till Saab i början av min "karriär" som bilmek, vad man svor över dom "Djäkla idioter" som hade konstruerat en dylik kontraption" speciellt när man skulle byta startmotor på 99/900:an eller fixa med generatorn, eller byta främre ljuddämparen på 96:a, eller fibbla med något framtill på den. Vad man skrek ibland big_smile. Men efter ett tag så började man att fundera hur har dom tänkt igentligen?, och kom fram till att det var inte så korkat igentligen, utan mera eller annorlunda filosofi bakom så att säga. Och helt plötsligt så var det inte så "bakvänt" igentligen, utan djäkligt smart tänkt, bara det att man själv måste tänka om lite, så var det inte så svårt att skruva dom. Bara det att man blev tvungen att tänka utanför "lådan"..

Ps: det däringa med ljuset var också vanligt på gamla Bubblan. och det typfelet kom väl ändå efter GM:s övertagande eller hur?

du snackar ju om 20-30-40 år gamla bilar och verkar inte ha någon vidare koll på de nyare modellerna och problemen med dom.

Och Opel/GM kan GARANTERAT skapa en minst lika bra & avancerad produkt som ingenjörerna i trollhättan men dom ser ingen anledning till det just nu, att tro att Trollhättans ingenjörer är överlägsna andra på alla nivåer är att säga nåt man absolut inte har belägg för, då hade knappast dessa ingenjörer jobbat kvar på Saab utan gått vidare till mera avancerade tjänster, det är ju trots allt "bara" en bil som ska tillverkas, finns betydligt mer avancerade fordon här i värden

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
31 januari 2010 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:
Jag har inte skyllt utan det är något som du läser in. Jag har haft fyra Saab turbos tre 900 Og en 9000, och har aldrig haft trubbel eller ras på någon av dom turbo aggregaten, ingen av skrindorna kördes speciellt snällt. Men nyare Saabar har jag sämre erfarenhet utav må så vara.
Men i ärlighetens namn vill du hitta typfel så kolla Volvo, Ford; VW, Mercedes, BMW, Renault, pegeut, Fiat, osv,osv. och jämför dom olika "standard" typfelen.

Jag var också djäkligt negativ till Saab i början av min "karriär" som bilmek, vad man svor över dom "Djäkla idioter" som hade konstruerat en dylik kontraption" speciellt när man skulle byta startmotor på 99/900:an eller fixa med generatorn, eller byta främre ljuddämparen på 96:a, eller fibbla med något framtill på den. Vad man skrek ibland big_smile. Men efter ett tag så började man att fundera hur har dom tänkt igentligen?, och kom fram till att det var inte så korkat igentligen, utan mera eller annorlunda filosofi bakom så att säga. Och helt plötsligt så var det inte så "bakvänt" igentligen, utan djäkligt smart tänkt, bara det att man själv måste tänka om lite, så var det inte så svårt att skruva dom. Bara det att man blev tvungen att tänka utanför "lådan"..

Ps: det däringa med ljuset var också vanligt på gamla Bubblan. och det typfelet kom väl ändå efter GM:s övertagande eller hur?

du snackar ju om 20-30-40 år gamla bilar och verkar inte ha någon vidare koll på de nyare modellerna och problemen med dom.

Och Opel/GM kan GARANTERAT skapa en minst lika bra & avancerad produkt som ingenjörerna i trollhättan men dom ser ingen anledning till det just nu, att tro att Trollhättans ingenjörer är överlägsna andra på alla nivåer är att säga nåt man absolut inte har belägg för, då hade knappast dessa ingenjörer jobbat kvar på Saab utan gått vidare till mera avancerade tjänster, det är ju trots allt "bara" en bil som ska tillverkas, finns betydligt mer avancerade fordon här i värden

Okej säg en. som dom har byggt bättre. Kan och måste tyvärr säga emot dig där jag är 100% övertygad om att det är skickligare, bättre och duktigare folk på Saab än vad både GM och Opel har tillsammans.
Men är väldigt nyfiken hur det kommer att te sig för Saab och Spyker i framtiden..

Brundin
31 januari 2010 · 3 Inlägg

Ett företag som har gått minus i två decennier ska inte vara kvar, tycker de är synd att dom inte las ner. Men dom är nerlagda inom 5 år ändå skulle jag tro. Så dom i trollhättan bör söka nya jobb.. Och för guds skull låt Volvo vara, vi vill inte ha Saab fingrar på våra Volvos ;P

Robbin_V90 Elektriker/Montör
31 januari 2010 · 534 Inlägg

Brundin skrev:
Ett företag som har gått minus i två decennier ska inte vara kvar, tycker de är synd att dom inte las ner. Men dom är nerlagda inom 5 år ändå skulle jag tro. Så dom i trollhättan bör söka nya jobb.. Och för guds skull låt Volvo vara, vi vill inte ha Saab fingrar på våra Volvos ;P

Ett inlägg som verkligen tänkts igenom innan det skrevs..??
Tillförde mycket måste jag säga... ???

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Rquired Allmänt envis
31 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Brundin skrev:
Ett företag som har gått minus i två decennier ska inte vara kvar, tycker de är synd att dom inte las ner. Men dom är nerlagda inom 5 år ändå skulle jag tro. Så dom i trollhättan bör söka nya jobb.. Och för guds skull låt Volvo vara, vi vill inte ha Saab fingrar på våra Volvos ;P

Hur tänker du nu, Saab och Volvo har inte mycket gemensamt (lätt underdrivet)?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Stripen
31 januari 2010 · 24 Inlägg

När 9-3SS introducerades stod 9-3SC och 9-3X klara, men pengarna att släppa alla fyra olika modeller samtidigt (9-3 cab den fjärde) fanns inte. Saab fick då order om att släppa caben för den amerikanska marknaden. Det man borde ha gjort vore att satsa mer pengar(?), och släppt modellerna som var klara.

Jag vet även att det fanns en "värsting" 9-3 som var mer trimmad än 9-3 TurboX(skulle innehålla v6;an med dubbelturbo och XWD(300 HK+)), men GM valde att inte släppa modellen på marknaden pga risken att den tog marknadsandelar.

Den sista faceliften för 9-5 (som kom vid årsmodellskiftet 05-06), stod klar för lansering tidigare.

Hurvida man kan beskylla GM för att modellerna inte släpptes kan alltid diskuteras, dock höll GM Saab där dom ville. Att Saab som bolag dock inte har gått bra ekonomiskt på flera år skall även diskuteras, ett sjunkande skepp är svårt att rädda, vi får dock hoppas på att det löser sig och vi får behålla Saab på marknaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang