Vad gjorde GM för fel?

Rille0
31 januari 2010 · 2 021 Inlägg

TurbOla skrev:
Lägg märke till att det finns inga produktionsfel på Saab tydligen, allt är GMs eller Opels fel enligt vetarna. wink

Ungefär samma fall som volvo pojkarna säger, att volvo blev skit efter ford tog över.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TurbOla Reservdansk
31 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Rille0 skrev:
Ungefär samma fall som volvo pojkarna säger, att volvo blev skit efter ford tog över.

Jag tycker snarare att snacket går åt att Volvo bara är skit sen man gick ifrån bakhjulsdrift -98. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
peegee Forummoderator
31 januari 2010 · 2 924 Inlägg

Gott folk, back to TOPIC!
... annars låses tråden.

(GM har inget med Volvo att göra så Volvo behöver inte nämnas mer i denna tråd!)

// Moderator

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Rquired Allmänt envis
31 januari 2010 · 12 512 Inlägg

V***o

Var bara tvungen wink

Till topic, jag tror nog det kommer en tid då Saabs modeller under GM-styret kommer pratas om med uppskattning. För det har trots allt kommit en del bra saker, XWD, TurboX, alla fräcka koncept...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kawiZz RMR-Crew
1 februari 2010 · 478 Inlägg

blacken skrev:

kawiZz skrev:

blacken skrev:

Vadå där igen?. liasom Saab har inte mer "typfel" än genomsnittsbilen tvärtom och vi får nog nöja oss med att vi har olika erfarenheter helt enkelt, men tvivla inte en sekund på att Saab snubbarna ÄR vassare och duktigare på att bygga bilar än både Opel och GM tillsammans, Men dom har/hade en klart sämre ledning som fattade en massa korkade beslut och hur saker och ting skall "slipas" i bilvärlden. ( Kan tillägga att samma fenomen i Saab koncernen fanns när dom skulle bygga J 35 Draken, det var "fittehårret" ibland på att den inte skulle ha producerats).

och att vara eller ha en överlägsen produkt innebär inte garanterat att den "överlever" trots att den är bättre eller överlägsen. Lite politik, rävspel, pris och kundrespons är med och avgör. Som Neuhauser P-210 som är den genom tiderna absolut överlägset bästa 9:an att skjuta med,  med absolut bästa  precision, och kvalitè av alla 9:or tillverkade. Den lade dom ner tillverkningen av, den såldes för dåligt..

Du, min unge man, är ju inte lite insnöad.
Ta det nu lugnt, och vänta och se vad som händer med ditt kära SAAB.
Detta världsledande och "åh så bra" företag kommer säkert att överleva..... eller?

1: jag är garanterat inte yngre än vi ni min "käre" herre är.
2: har alldrig avsett att utnämna Saab som "öveskrindan" men vill framhålla att den är en djävligt bra produkt som är designad och komstruerad av snubbar som sopar mattan med bäde GM:s och Opels motsvarigheter. Är du så pass blöt bakom öronen att du inte kan se den distinktionen?..

Men exakt vad är det du vill komma fram till? spelar ingen roll om man använder företag för att sopa sina mattor med. (speciellt inte när man sopar med dem som föder en) Bra på att sopa mattor är en sak, men sälja bilar, det är iaf inte saabs grej.
men men, du vann den, du är äldre än mig, vilket betyder att du lär vara mkt klokare än mig. så jag håller mig tyst och lyssnar på de lärda, du kan ju det här.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
1 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Rquired skrev:
V***o

Var bara tvungen wink

Till topic, jag tror nog det kommer en tid då Saabs modeller under GM-styret kommer pratas om med uppskattning. För det har trots allt kommit en del bra saker, XWD, TurboX, alla fräcka koncept...

4wd har funnits med i tankarna ett bra tag men blev verklighet först under de senaste åren ja och det kan vi väll tacka GM för likaså TruboX. Koncept hade vi nog fått se ändå då man haft ett par fräcka koncept redan innan GM såsom EV1, Sonett I osv osv

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

kolvas skrev:

blacken skrev:
Jag har inte skyllt utan det är något som du läser in. Jag har haft fyra Saab turbos tre 900 Og en 9000, och har aldrig haft trubbel eller ras på någon av dom turbo aggregaten, ingen av skrindorna kördes speciellt snällt. Men nyare Saabar har jag sämre erfarenhet utav må så vara.
Men i ärlighetens namn vill du hitta typfel så kolla Volvo, Ford; VW, Mercedes, BMW, Renault, pegeut, Fiat, osv,osv. och jämför dom olika "standard" typfelen.

Jag var också djäkligt negativ till Saab i början av min "karriär" som bilmek, vad man svor över dom "Djäkla idioter" som hade konstruerat en dylik kontraption" speciellt när man skulle byta startmotor på 99/900:an eller fixa med generatorn, eller byta främre ljuddämparen på 96:a, eller fibbla med något framtill på den. Vad man skrek ibland big_smile. Men efter ett tag så började man att fundera hur har dom tänkt igentligen?, och kom fram till att det var inte så korkat igentligen, utan mera eller annorlunda filosofi bakom så att säga. Och helt plötsligt så var det inte så "bakvänt" igentligen, utan djäkligt smart tänkt, bara det att man själv måste tänka om lite, så var det inte så svårt att skruva dom. Bara det att man blev tvungen att tänka utanför "lådan"..

Ps: det däringa med ljuset var också vanligt på gamla Bubblan. och det typfelet kom väl ändå efter GM:s övertagande eller hur?

du snackar ju om 20-30-40 år gamla bilar och verkar inte ha någon vidare koll på de nyare modellerna och problemen med dom.

Och Opel/GM kan GARANTERAT skapa en minst lika bra & avancerad produkt som ingenjörerna i trollhättan men dom ser ingen anledning till det just nu, att tro att Trollhättans ingenjörer är överlägsna andra på alla nivåer är att säga nåt man absolut inte har belägg för, då hade knappast dessa ingenjörer jobbat kvar på Saab utan gått vidare till mera avancerade tjänster, det är ju trots allt "bara" en bil som ska tillverkas, finns betydligt mer avancerade fordon här i värden

Okej säg en. som dom har byggt bättre. Kan och måste tyvärr säga emot dig där jag är 100% övertygad om att det är skickligare, bättre och duktigare folk på Saab än vad både GM och Opel har tillsammans.
Men är väldigt nyfiken hur det kommer att te sig för Saab och Spyker i framtiden..

Du är alltså övertygad om att den största kompetensen i världen avseende bilingenjörer/tekniker finns i Trollhättan?

men jag orkar inte diskutera detta vidare med dig, du är en sån fanatiker när du sätter den sidan till att du kan idiotförklara ALLA i hela världen innan du ger dig 1 mm.
Det Firetraxx sa om dig stämmer till 100%:

Firetraxx skrev:
Religiös fanatiker ju, så var det förklarat.
Sektmedlemmar brukar ju vara duktiga på att rationalisera sitt beteende genom att vrida och vända på precis allt de kan komma på.

du verkar vara lika insnöad på att Saab är bäst i världen som du är med så mycket annat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jocke_gronberg
1 februari 2010 · 4 586 Inlägg

kolvas skrev:

blacken skrev:

kolvas skrev:
du snackar ju om 20-30-40 år gamla bilar och verkar inte ha någon vidare koll på de nyare modellerna och problemen med dom.

Och Opel/GM kan GARANTERAT skapa en minst lika bra & avancerad produkt som ingenjörerna i trollhättan men dom ser ingen anledning till det just nu, att tro att Trollhättans ingenjörer är överlägsna andra på alla nivåer är att säga nåt man absolut inte har belägg för, då hade knappast dessa ingenjörer jobbat kvar på Saab utan gått vidare till mera avancerade tjänster, det är ju trots allt "bara" en bil som ska tillverkas, finns betydligt mer avancerade fordon här i värden

Okej säg en. som dom har byggt bättre. Kan och måste tyvärr säga emot dig där jag är 100% övertygad om att det är skickligare, bättre och duktigare folk på Saab än vad både GM och Opel har tillsammans.
Men är väldigt nyfiken hur det kommer att te sig för Saab och Spyker i framtiden..

Du är alltså övertygad om att den största kompetensen i världen avseende bilingenjörer/tekniker finns i Trollhättan?

men jag orkar inte diskutera detta vidare med dig, du är en sån fanatiker när du sätter den sidan till att du kan idiotförklara ALLA i hela världen innan du ger dig 1 mm.
Det Firetraxx sa om dig stämmer till 100%:

Firetraxx skrev:
Religiös fanatiker ju, så var det förklarat.
Sektmedlemmar brukar ju vara duktiga på att rationalisera sitt beteende genom att vrida och vända på precis allt de kan komma på.

du verkar vara lika insnöad på att Saab är bäst i världen som du är med så mycket annat

alla har rätt till sin egna åsikt

Körde själv en saab 9-5 2.0t -08 för ett tag sen väldigt trevlig bil.

Ifall saab började tillverka bilar i klass med dagens lite tidigare då hade dom klarat sig bra. Dom släppte ut lite väl mycket bilar som inte skulle ha lämnat fabriken. Alla vet ju den "nya" 900an som skulle bli så bra men inte ens var bättre än den gamla i mångas ögon. Såklart var det ett tag sen 900 släpptes men många har säkert kvar den bilden av saab.

Utrycket det var bättre förr passar bra in här

Senast redigerat av jocke_gronberg (1 februari 2010)

saab_sonett Handledare
1 februari 2010 · 1 481 Inlägg

Saab:s tekniker är nog inte bättre än andra bilfabrikers tekniker. Men dom fick tidigare vara med och bestämma betydligt mer än vad de gjort under GM:s ledning. Numera är det ekonomer som bestämmer vad delarna i en bil ska klara av. Inte teknikerna.  Exempel: "Hopprepet" (Drivremmen) på 900ng. Teknikerna hade tagit fram en rem med en kant så att den inte skulle halka av remskivorna. Ekonomerna(inköp) tyckte att den var för dyr och bestämde att den skulle vara plan utan kant. Resultat? Remmen hoppade av i parti och minut.
SAAB skulle tillverka premiumbilar men fick bara tillgång till GM:s standardsortiment av delar. Inte lätt att göra en Lexus av en hög med Tatra-delar.
Eftersom jag jobbade med elsystemen på Saab vid den tiden så såg man en hel del liknande.
Saab-tekniker påtalade brister hos GM:s delar men fick inget gehör för att förbättra dom.
Saab hade en hybrid framme redan 2000 men GM stoppade den bilen. GM ska inte ha elbilar. Tänk om den bilen fått tillverkats. En SAAB prius, den hade nog sålt bra.

blacken
1 februari 2010 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:

kolvas skrev:
du snackar ju om 20-30-40 år gamla bilar och verkar inte ha någon vidare koll på de nyare modellerna och problemen med dom.

Och Opel/GM kan GARANTERAT skapa en minst lika bra & avancerad produkt som ingenjörerna i trollhättan men dom ser ingen anledning till det just nu, att tro att Trollhättans ingenjörer är överlägsna andra på alla nivåer är att säga nåt man absolut inte har belägg för, då hade knappast dessa ingenjörer jobbat kvar på Saab utan gått vidare till mera avancerade tjänster, det är ju trots allt "bara" en bil som ska tillverkas, finns betydligt mer avancerade fordon här i värden

Okej säg en. som dom har byggt bättre. Kan och måste tyvärr säga emot dig där jag är 100% övertygad om att det är skickligare, bättre och duktigare folk på Saab än vad både GM och Opel har tillsammans.
Men är väldigt nyfiken hur det kommer att te sig för Saab och Spyker i framtiden..

Du är alltså övertygad om att den största kompetensen i världen avseende bilingenjörer/tekniker finns i Trollhättan?

men jag orkar inte diskutera detta vidare med dig, du är en sån fanatiker när du sätter den sidan till att du kan idiotförklara ALLA i hela världen innan du ger dig 1 mm.
Det Firetraxx sa om dig stämmer till 100%:

Firetraxx skrev:
Religiös fanatiker ju, så var det förklarat.
Sektmedlemmar brukar ju vara duktiga på att rationalisera sitt beteende genom att vrida och vända på precis allt de kan komma på.

du verkar vara lika insnöad på att Saab är bäst i världen som du är med så mycket annat

Vad är det med dig igentligen? om jag nu har misslyckats att få fram det jag vill ha sagt och sårat, skadat, eller annorstädes "förstört din dag", så vill jag ärligt och ifrån djupet av ens "pump" be så hemskt mycket om ursäkt för det.  Men jag har en gnagande misstanke att jag inte kan kommunicera med eder på ett civiliserat sätt utan att hela tiden bli misstolkad, feltolkad,mm,mm.

Och skulle i framtiden bli mer än väldans glad om du gav faaaan!! i att jämföra eller jämställa mig med religiösa fanatiker. Jag tar det som en stor förolämpning och personligt påhopp..

Så än en gång till alla som tycker att jag är ute och simmar, förlåt?..

Senast redigerat av blacken (1 februari 2010)

gamlingen
1 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Kanske dags å låsa tråden ? Saab är sålt och dom KANSKE överlever..

kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

gamlingen skrev:
Kanske dags å låsa tråden ? Saab är sålt och dom KANSKE överlever..

Dom är inte sålda ännu, Spyker måste få EIB-lånet samt få fram ca 1 miljard till innan köpet är klart.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A … onId=Ettan

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang