740 turbo renovering

Nissee
29 januari 2010 · 309 Inlägg

tjena.., håller som sagt på att renovera på motorn i ticen och tänkte att ja ska byta spridare nu, och ja undrar vad man ska ha för några? har hört att spridarna från 850 t5r (vita?) passar utan att behöva koppla motstånd lr någe? stämmer detta? för vill som sagt på slå på dom utan att sätta motstånd. Sen har ja även fundringar på lmm, sitter det 3" såna på 960?

Mvh Nisse

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
turboforssen Telge Drifting Team
29 januari 2010 · 5 398 Inlägg

om det är original 230ft ( från -89) så bör du byta stakar innan du trimmar
å -968 spridarna fukar kalas å du behöver bara ta bort spridarmotstånden å brygga anslutningarna med en kabel
å japp det sitter 3tums lmm på 960 å du ska ha en från nån -91 till -94

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Nissee
29 januari 2010 · 309 Inlägg

turboforssen skrev:
om det är original 230ft ( från -89) så bör du byta stakar innan du trimmar
å -968 spridarna fukar kalas å du behöver bara ta bort spridarmotstånden å brygga anslutningarna med en kabel
å japp det sitter 3tums lmm på 960 å du ska ha en från nån -91 till -94

okej var sitter spridarmotstånden? nja men ja har en fk-botten å bygger påwink

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Nissee
29 januari 2010 · 309 Inlägg

850r eller v70r vilka spridare är bäst?

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

varför byta spridare? ska du trimma? ska du byta spridare måste du samtidigt matcha in dom med LMM och programvara annars kommer det bli pannkaka av alltihop, så du kan inte bara ta ett par och hoppas att det ska funka.

Senast redigerat av NITROUS (29 januari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Nissee
29 januari 2010 · 309 Inlägg

NITROUS skrev:
varför byta spridare? ska du trimma? ska du byta spridare måste du samtidigt matcha in dom med LMM och programvara annars kommer det bli pannkaka av alltihop, så du kan inte bara ta ett par och hoppas att det ska funka.

klart som fan det går att byta spridare? ska bytta till 3"lmm, sen så får ja själv klart ställa på soppan. någe mer som behövs?
ooch ja det ska trimmas lite

Senast redigerat av Nissee (29 januari 2010)

Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Volvo 740 "swedish motor" (1989)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Nissee skrev:

NITROUS skrev:
varför byta spridare? ska du trimma? ska du byta spridare måste du samtidigt matcha in dom med LMM och programvara annars kommer det bli pannkaka av alltihop, så du kan inte bara ta ett par och hoppas att det ska funka.

klart som fan det går att byta spridare? ska bytta till 3"lmm, sen så får ja själv klart ställa på soppan. någe mer som behövs?
ooch ja det ska trimmas lite

klart som fan det går men klart som fan det inte behöver funka bra?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Nissee
29 januari 2010 · 309 Inlägg

NITROUS skrev:

Nissee skrev:

NITROUS skrev:
varför byta spridare? ska du trimma? ska du byta spridare måste du samtidigt matcha in dom med LMM och programvara annars kommer det bli pannkaka av alltihop, så du kan inte bara ta ett par och hoppas att det ska funka.

klart som fan det går att byta spridare? ska bytta till 3"lmm, sen så får ja själv klart ställa på soppan. någe mer som behövs?
ooch ja det ska trimmas lite

klart som fan det går men klart som fan det inte behöver funka bra?

klart de lirar bra. men frågan är vilka spridrae man ska ha? är det samma på 850r och v70r?

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
volvokrille12 Blyfot
29 januari 2010 · 829 Inlägg

turboforssen skrev:
om det är original 230ft ( från -89) så bör du byta stakar innan du trimmar
å -968 spridarna fukar kalas å du behöver bara ta bort spridarmotstånden å brygga anslutningarna med en kabel
å japp det sitter 3tums lmm på 960 å du ska ha en från nån -91 till -94

Den ska ha slut nr 012 för att vara rätt

"bara en mor kan älska en sån son"
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Nissee skrev:

NITROUS skrev:

Nissee skrev:

klart som fan det går att byta spridare? ska bytta till 3"lmm, sen så får ja själv klart ställa på soppan. någe mer som behövs?
ooch ja det ska trimmas lite

klart som fan det går men klart som fan det inte behöver funka bra?

klart de lirar bra. men frågan är vilka spridrae man ska ha? är det samma på 850r och v70r?

-968or med 3,8 bar grundtryck och 3" LMM

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Nissee
29 januari 2010 · 309 Inlägg

NITROUS skrev:

Nissee skrev:

NITROUS skrev:

klart som fan det går men klart som fan det inte behöver funka bra?

klart de lirar bra. men frågan är vilka spridrae man ska ha? är det samma på 850r och v70r?

-968or med 3,8 bar grundtryck och 3" LMM

är det dom vita? från 850r?

Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Nissee
29 januari 2010 · 309 Inlägg

volvokrille12 skrev:

turboforssen skrev:
om det är original 230ft ( från -89) så bör du byta stakar innan du trimmar
å -968 spridarna fukar kalas å du behöver bara ta bort spridarmotstånden å brygga anslutningarna med en kabel
å japp det sitter 3tums lmm på 960 å du ska ha en från nån -91 till -94

Den ska ha slut nr 012 för att vara rätt

okej tack

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Equinox Kicka Laddtryck !
30 januari 2010 · 319 Inlägg

Nissee skrev:

NITROUS skrev:

Nissee skrev:

klart de lirar bra. men frågan är vilka spridrae man ska ha? är det samma på 850r och v70r?

-968or med 3,8 bar grundtryck och 3" LMM

är det dom vita? från 850r?

Nej det är dem gröna från S60R/V70R smile

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
wallden88
30 januari 2010 · 68 Inlägg

NITROUS skrev:

Nissee skrev:

NITROUS skrev:

klart som fan det går men klart som fan det inte behöver funka bra?

klart de lirar bra. men frågan är vilka spridrae man ska ha? är det samma på 850r och v70r?

-968or med 3,8 bar grundtryck och 3" LMM

är det inte -968 med orginal 3 bar soppa och 3" 960lmm -012 som gäller???

då det e lite skillnad på 3 och 3,8   rätta mig om jag har fel?

Nissee
30 januari 2010 · 309 Inlägg

Equinox skrev:

Nissee skrev:

NITROUS skrev:

-968or med 3,8 bar grundtryck och 3" LMM

är det dom vita? från 850r?

Nej det är dem gröna från S60R/V70R smile

oke tack:D!

Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
30 januari 2010 · 3 180 Inlägg

wallden88 skrev:

NITROUS skrev:

Nissee skrev:

klart de lirar bra. men frågan är vilka spridrae man ska ha? är det samma på 850r och v70r?

-968or med 3,8 bar grundtryck och 3" LMM

är det inte -968 med orginal 3 bar soppa och 3" 960lmm -012 som gäller???

då det e lite skillnad på 3 och 3,8   rätta mig om jag har fel?

har man 2,5" LMM innan och byter till 3" så ökar arean med 50%, då behöver spridarna öka flödet med 50%, originalspridarna flödar 300(337?)cc och -968orna flödar 465cc vid 3,8 bar grundtryck.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
wallden88
30 januari 2010 · 68 Inlägg

NITROUS skrev:

wallden88 skrev:

NITROUS skrev:
-968or med 3,8 bar grundtryck och 3" LMM

är det inte -968 med orginal 3 bar soppa och 3" 960lmm -012 som gäller???

då det e lite skillnad på 3 och 3,8   rätta mig om jag har fel?

har man 2,5" LMM innan och byter till 3" så ökar arean med 50%, då behöver spridarna öka flödet med 50%, originalspridarna flödar 300(337?)cc och -968orna flödar 465cc vid 3,8 bar grundtryck.

jag vill inte vara katig nu men.

hur räknar du 50% på 2,5" till 3"

kan va jag som räknar galet men jag får det till att 50% på 2,5" är 1,25"            2.5"+1.25"=3,75".

alltså om man ska köra 3,8 i soppa tryck så bör man ha 3,75" lmm.
jag kan vara ute å cykla men haha a det går inte ihop i mitt huvud. nån mer som vill sprida ljus i detta?? Marlboroman  kanske? för mig det var han som skrev nångång att man just skulle ha 3" med -968 och 3bar.

Senast redigerat av wallden88 (30 januari 2010)

wallden88
30 januari 2010 · 68 Inlägg

Sharky skrev:
Orginal är 60mm, 3" är 76mm, dvs arean ökar till 1.6 ggr orginal area.
För att teoretiskt få orginal spridare att flöda 1.6 gånger mera krävs en tryckökning på 2.57 gånger eftersom flödesökningen är proportonell mot kvadratroten ur relativa tryckökningen.
Orginal soppatryck är 3 bar. Dvs för att matcha 3" LMM krävs 7.7 bar.

968:or som är specade 465 vid 3.8 bar ger ca 413 vid 3.0 bar vilket ger för snål blanding med en 3" LMM givet ett chip som inte har uppfetad bränslemap.

/Göran

haha  aja  får känna mig överbevisad av mig sharky då hahaha

Senast redigerat av wallden88 (30 januari 2010)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
30 januari 2010 · 3 180 Inlägg

wallden88 skrev:

NITROUS skrev:

wallden88 skrev:

är det inte -968 med orginal 3 bar soppa och 3" 960lmm -012 som gäller???

då det e lite skillnad på 3 och 3,8   rätta mig om jag har fel?

har man 2,5" LMM innan och byter till 3" så ökar arean med 50%, då behöver spridarna öka flödet med 50%, originalspridarna flödar 300(337?)cc och -968orna flödar 465cc vid 3,8 bar grundtryck.

jag vill inte vara katig nu men.

hur räknar du 50% på 2,5" till 3"

kan va jag som räknar galet men jag får det till att 50% på 2,5" är 1,25"            2.5"+1.25"=3,75".

alltså om man ska köra 3,8 i soppa tryck så bör man ha 3,75" lmm.
jag kan vara ute å cykla men haha a det går inte ihop i mitt huvud. nån mer som vill sprida ljus i detta?? Marlboroman  kanske? för mig det var han som skrev nångång att man just skulle ha 3" med -968 och 3bar.

du ska räkna på AREAN, inte diametern vettu wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Nissee
31 januari 2010 · 309 Inlägg

så om ja har hajat det rätt så ska det funka om jag slaskar på ett par gröna v70r spridare och sedan höja soppa trycket? lr behöver ja ej göra de om ja inte byter lmm? inga motsånd å koppla på dom gräna v70r spridarna?

Volvo 740 "M50b25 turbo" (1989)
Volvo 740 "swedish motor" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang