Hur diffar man en bakaxel och va kostar det att göra till en bmw e36 325

Bakrani
31 januari 2010 · 171 Inlägg

Tänkte kolla hur man diffar en bakaxel för att få båda hjulen att snurra? Hur mycket skulle kosta att lämna in den och fixa det? och om ni har tipps på någon som kan göra det?

Mitsubishi V "EVO" (1998)
groze
31 januari 2010 · 564 Inlägg

Jag antar att du menar hur du gör för att få en diffbroms?

Eller vill du ha svetsad diff?

Enklast är att leta på autopower, blocket osv efter en bakaxel som redan har diffbroms och sedan byta. Vill du låsa diffen helt genom att svetsa, kan det vara lämpligt att skruva bort klumpen och lämna den till någon som är duktig på att svetsa. Det kan inte kosta många hundralappar att få fixat.

Bakrani
31 januari 2010 · 171 Inlägg

Jasså inte? Nee jag vill bara kunna spinna med båda hjulen iställte för att göra det med en. Vill ha det som är bäst och håller längst:)

Mitsubishi V "EVO" (1998)
ScottaN Medlem 5280
31 januari 2010 · 552 Inlägg

Aga diffa inte.. Ett helvete att köra med på landsvägar osv.. Släpper direkt i kurvorna.. Sen brukar man få ett klunkande ljud och det är inte roligt att köra med på sommaren då hoppar det som fan.
Leta efter en med lamell diff. Kostar 1000-3000kr.

nosskirenibor
31 januari 2010 · 287 Inlägg

Känns inte som att åka svetsad diff är något alternativ om du ska åka med den som brukis på vägen.. det går men kommer nöta massa däck och kränga å ruska i bilen när du svänger då bilen bara vill gå rakt fram.. leta upp en lamelldiff och byt hela diffen..

/

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1
henke_99 Offroad Racing
31 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Är du bara ute efter att elda däck och inte bryr dig alls om hur bilen blir att köra så kan du lämpligen svetsa diffen, är enklast och billigast. På en bil som man vardagsåker i skulle jag inte svetsa utan sätta i en diffbroms, dyrare är det men det är i längden en bättre lösning på en bruksbil.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
camaro67 Meister
31 januari 2010 · 6 763 Inlägg

ScottaN skrev:
Aga diffa inte.. Ett helvete att köra med på landsvägar osv.. Släpper direkt i kurvorna.. Sen brukar man få ett klunkande ljud och det är inte roligt att köra med på sommaren då hoppar det som fan.
Leta efter en med lamell diff. Kostar 1000-3000kr.

Tycker du överdriver lite smått. Det enda som jag märkte av var att det tuggade när man skulle göra en u-sväng. Men det kostar däck

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Wiechert tysk.
31 januari 2010 · 592 Inlägg

Enklast är att leta på autopower/ppf/blocket efter en lamelldiff!

Volkswagen Golf "dropfden" (1999)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 januari 2010 · 2 252 Inlägg

Bakrani skrev:
Tänkte kolla hur man diffar en bakaxel för att få båda hjulen att snurra? Hur mycket skulle kosta att lämna in den och fixa det? och om ni har tipps på någon som kan göra det?

köp en diff från en 328/M3 så har du en lamelldiffad klump..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Bakrani
31 januari 2010 · 171 Inlägg

henke_99 skrev:
Är du bara ute efter att elda däck och inte bryr dig alls om hur bilen blir att köra så kan du lämpligen svetsa diffen, är enklast och billigast. På en bil som man vardagsåker i skulle jag inte svetsa utan sätta i en diffbroms, dyrare är det men det är i längden en bättre lösning på en bruksbil.

Bränna däcken är inte det jag tänker på, utan mest att reca och kunna ta kurovor i fart. Får man bättre start om man har en diffad bakaxel? för annars så när jag kör stillastående start så startar bilen litet snett, (andra däcket snurrar mer och bränner mer däck)

Mitsubishi V "EVO" (1998)
Bakrani
31 januari 2010 · 171 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Bakrani skrev:
Tänkte kolla hur man diffar en bakaxel för att få båda hjulen att snurra? Hur mycket skulle kosta att lämna in den och fixa det? och om ni har tipps på någon som kan göra det?

köp en diff från en 328/M3 så har du en lamelldiffad klump..

Vet du vart man kan få tag på det? har du några sidor du kan länka och va skulle det kosta att köpa det?big_smile

Mitsubishi V "EVO" (1998)
groze
31 januari 2010 · 564 Inlägg

328 har inte det som standard vad jag vet, så var uppmärksam innan du köper! M3 har det däremot som standard, men dessa bakaxlar brukar var ganska dyra. Det var även tillval till 325an som Bakrani har, så det kan också gå att hitta en 325-bakaxel med diffbroms.

groze
31 januari 2010 · 564 Inlägg

Bakrani skrev:

The_Mechanic skrev:

Bakrani skrev:
Tänkte kolla hur man diffar en bakaxel för att få båda hjulen att snurra? Hur mycket skulle kosta att lämna in den och fixa det? och om ni har tipps på någon som kan göra det?

köp en diff från en 328/M3 så har du en lamelldiffad klump..

Vet du vart man kan få tag på det? har du några sidor du kan länka och va skulle det kosta att köpa det?big_smile

Blocket, Autopower.se, Laga.se

Diffbroms till din bil, 1000kr - 3000kr ca. En M3-bakaxel är förmodligen dyrare.

Bakrani
31 januari 2010 · 171 Inlägg

groze skrev:

Bakrani skrev:

The_Mechanic skrev:

köp en diff från en 328/M3 så har du en lamelldiffad klump..

Vet du vart man kan få tag på det? har du några sidor du kan länka och va skulle det kosta att köpa det?big_smile

Blocket, Autopower.se, Laga.se

Diffbroms till din bil, 1000kr - 3000kr ca. En M3-bakaxel är förmodligen dyrare.

Aha okeej tack för tipsen:)

Mitsubishi V "EVO" (1998)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
1 februari 2010 · 3 585 Inlägg

Jag körde svetsat i sommras och kan faktiskt inte säga att det är så kasst. få bra starter.. funkar mycket bättre än orginal öppen.

Ta kurvor. bara att ratta imot....

När det är blött får man tänka på att den gärna vill upp och åka lite brett men det verkar ju du gilla.

kostnad någon 100ing och lite fikabröd till lämplig svetsare

Bromsad diff knakar/låter/tuggar inte när man gör grova svängar.
Går inte upp på ställ lika lätt.

pris 2-10000 kr och mer arbete än att svetsa.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Germax
2 februari 2010 · 12 086 Inlägg

Endast M3an har diff som standard, 328an är de lika mkt tillval på som på alla andra E36or.
Helt klart lättast är de ju att köpa en vegagnad lamelldiff från någon E36 med lämplig utväxling.
Finns även nya bromsar att köpa, kostar från 5000kr.

dannnej
6 februari 2010 · 761 Inlägg

Jag kör svetsdiffat varje dag till jobbet, det är inga problem, men jag är inte så petig.

Bmw:s lamelldiffar suger tycker jag, det är för lite branthet på ramperna, och det gör att den inte låser upp som man vill vid belastning, duger inte när man ska sladda, blir för mycket enhjulingar

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Aquilla
14 april 2010 · 299 Inlägg

dannnej skrev:
Jag kör svetsdiffat varje dag till jobbet, det är inga problem, men jag är inte så petig.

Bmw:s lamelldiffar suger tycker jag, det är för lite branthet på ramperna, och det gör att den inte låser upp som man vill vid belastning, duger inte när man ska sladda, blir för mycket enhjulingar

då lär du ha en riktigt sliten diff om du har de erfarenheterna..alla bmws originaldiffar har 25% spärr. vilket iofs låter lite. men det är ju en lameldiff som låser mer vid hårdare gaspådrag.  en fräsch diffspärr från bmw ska absolut inte enhjula. men de är ju framtagna för att få både maximalt fäste samt vägegenskaper.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
grindborg1
14 april 2010 · 326 Inlägg

jag kör svets diffat på alla mina bilar och har en brukis som används varje dag. jag märker ingen skillnad som stör mej kanske första veckan men nu har de gått 1.5år sen jag börja åka diffat varje dag smile billigt och håller för mej wink

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Bakrani
14 april 2010 · 171 Inlägg

Men hur känns det och vad märker man med en svetsad bakaxel?

Mitsubishi V "EVO" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang