Ang körförbud "spansk flagg"

Tiger1978 Fattig student
11 september 2011 · 1 282 Inlägg

Man får inte bruka bilen alls på vägen, varken till bilprovningen eller nått annat.. Bilprovningen måste polisanmäla en förare som kör därifrån med spansk flagga, flaggan får man för att bilen ses som en fara för både föraren och omgivningen..
Borde fan vara körkortsindragning för att framföra ett så dåligt fordon på allmän väg, det är lika illa som att sätta sig full bakom ratten..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
blink_pj
11 september 2011 · 477 Inlägg

fick samma sak på en kundbil en gång. hade gjort nått lättare jobb på den och åkte iväg för att besikta åt kunden. besiktningsmannen trampa av ett bromsrör i bromsprovaren. enligt honom fick ja igentligen inte köra tillbaka till verkstaden som ligger ca 500 meter bort men eftersom de vara så kort bit fick ja köra om ja tog eget ansvar för de... där i mot vara det inga problem att åka tillbaka efter reparation enligt honom.

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Tiger1978 Fattig student
11 september 2011 · 1 282 Inlägg

blink_pj skrev:
fick samma sak på en kundbil en gång. hade gjort nått lättare jobb på den och åkte iväg för att besikta åt kunden. besiktningsmannen trampa av ett bromsrör i bromsprovaren. enligt honom fick ja igentligen inte köra tillbaka till verkstaden som ligger ca 500 meter bort men eftersom de vara så kort bit fick ja köra om ja tog eget ansvar för de... där i mot vara det inga problem att åka tillbaka efter reparation enligt honom.

Jag pratade med bilprovningen när jag köpte en bil med spansk flagg och dom sa att det var bara kärra som gällde.. Det är trots allt förenat med livsfara om dom bestämmer sig för att dra dit en flagga..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
jorgen72
11 september 2011 ·

Lurken_85 skrev:
Om jag nu fattat detta rätt så får man inte köra bilen till verkstad oavsett vilken sorts körförbud man har. Har alltid trott att man får det men inte enligt bilprovningen tydligen.

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … nt&m=2

Det är fel man fär köra till verkstad om du har en bokad tid jag ringde polisen o frågade för första månaden hade gått ut när jag bes en bil

Bjornn
11 september 2011 · 749 Inlägg

Va jag vet så är det totalt förbud att framföra ett fordon som fått spansk flagg hos bilprovningen.
Fordonet är då i så dåligt skick att det är en fara att framföra det, både för sin egen skull och andras.
Tror att straffet kan vara olovlig körning och vårdslöshet i trafik, med hög risk att man blir av med körkortet, upprepar man det så blir det nog värre, blir säkert hårdare straff om man redan har prick i körkortet.

Det är en annan sak dock om man fått körförbud pga att fordonet ej besiktiats i tid, då går det bra att boka besiktning och köra dit.

Senast redigerat av Bjornn (11 september 2011)

Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

jorgen72 skrev:

Lurken_85 skrev:
Om jag nu fattat detta rätt så får man inte köra bilen till verkstad oavsett vilken sorts körförbud man har. Har alltid trott att man får det men inte enligt bilprovningen tydligen.

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … nt&m=2

Det är fel man fär köra till verkstad om du har en bokad tid jag ringde polisen o frågade för första månaden hade gått ut när jag bes en bil

Nej, du har fel. Vi diskuterar "spansk flagga". Då får du inte rulla en meter.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Lurken_85
15 september 2011 · 832 Inlägg

Andromeda skrev:

jorgen72 skrev:

Lurken_85 skrev:
Om jag nu fattat detta rätt så får man inte köra bilen till verkstad oavsett vilken sorts körförbud man har. Har alltid trott att man får det men inte enligt bilprovningen tydligen.

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … nt&m=2

Det är fel man fär köra till verkstad om du har en bokad tid jag ringde polisen o frågade för första månaden hade gått ut när jag bes en bil

Nej, du har fel. Vi diskuterar "spansk flagga". Då får du inte rulla en meter.

Om Jorgen72 läst lite till så har han även sett att det fattas info på SBP sida där det står att fordonet endast får brukas för att köras kortast lämpliga väg till besiktning och inget mer.

OT blir det inte ett jäkla liv om man tar bort lappen innan man har besiktat bilen igen? Har för mej att dom sa till mej att besiktningsgubben sa att jag absolut inte fick ta bort flaggan för ombesiktningen men det kanske inte är så

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
williampersson1
5 oktober 2011 · 10 Inlägg

Tar du bort Spanska Flaggan själv så åker du på dagsböter, det gjorde jag.
Jag fick dock lägsta eftersom att jag inte hade något jobb för tillfället så det blev 50kr X 20 dagar, det kallas överträdelse av myndighetsbud.

Volvo 240 "Sket-blå" (1987)
Korsen
5 oktober 2011 · 236 Inlägg

fick spanska flaggan idag p.ga en bromskrets var dålig... får jag inte köra bilen till efterkollen ?

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
williampersson1
5 oktober 2011 · 10 Inlägg

Du får köra bilen till efterkollen när felet är lagat smile

Volvo 240 "Sket-blå" (1987)
Muttley
5 oktober 2011 ·

• Fordonet har meddelats körförbud
Om fordonet har så allvarliga fel att ett körförbud måste meddelas
blir du tvungen att fl ytta fordonet med hjälp av bärgningsbil.
Detta gäller dock inte släpvagnar i de fall körförbudet avser
bromssystemet. De får bogseras olastade i max 30 km/h till
verkstad.
Körförbudet gäller tills en ny besiktning utförts. Efter reparation
får dock fordonet lagligen köras kortast, lämpliga väg till en
besiktningsstation. Detta körförbud kan överklagas hos Transportstyrelsen.


Och de ska vara LAGAT . Inte låtsaslagning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang