Golf 2 -88.fel på choke?

Dannenr9
3 februari 2010 · 8 Inlägg

Har en Golf 2 GL -88 med "RP" motor i. bytte toppackningen för en dryg vecka sedan för att den läckte in vatten. nu på senare tid har jag märkt att den drar ovanligt mycke soppa (har tankat 55 liter, kört ca 30-35 mil och den är redan nere på reserven) kör ca 4 mil i sträck så det är inte spec många kallstarter. påväg hem idag märkte jag även att den gärna "kväver" sig själv när man gasar. på 5:an gick det inte ens att gasa i nedförsbacke!lol på 1:an går den gasa på ungefär som vanligt (trots 90hk är den ganska pigg) men 2:an och uppåt händer det i princip inget. den går även ganska ojämt på tomgång (skakar nästan ur bilen ibland) fast det har den gjort under längre tid. tänkte bara ifall nån kunde hjälpa lite, är inne på ifall det är fel på den automatiska choken? eller kanske tempgivaren som är kaputt?

Tacksam för svar!roll

Kan även lägga till att den funkade utmärkt imorse när den var lite halv ljummen.. men efter 3 mil så blev den lika dan igen.. och jag brände 12 liter på 6 mil big_smile

Senast redigerat av Dannenr9 (4 februari 2010)

bearz
3 februari 2010 · 146 Inlägg

Automatiska choken??
Lambdasond?
Tjuvluft?
Tändning?
osv.
Läs av felminne.

Vcds
Dannenr9
4 februari 2010 · 8 Inlägg

bearz skrev:
Automatiska choken??
Lambdasond?
Tjuvluft?
Tändning?
osv.
Läs av felminne.

Det görs med en diod va?

bearz
4 februari 2010 · 146 Inlägg

Japp
Har en PDF från rep.handbok
Säg till om du vill ha.
Koderna sedan får du söka.
Läsa felkoder ger ju inte svar på allt men kan ju underlätta i felsökningen.

Senast redigerat av bearz (4 februari 2010)

Vcds
Dannenr9
5 februari 2010 · 8 Inlägg

bearz skrev:
Japp
Har en PDF från rep.handbok
Säg till om du vill ha.
Koderna sedan får du söka.
Läsa felkoder ger ju inte svar på allt men kan ju underlätta i felsökningen.

Vore skit bra om du kunde fixa det smile vi försökte oss på det där i skolan.
någon som sa att man skulle hålla dioden mellan en gul kabel från tändspolen och + polen
från batteriet. men allt som hände då var att dioden lös^^ utan att blinka yikes mad

te_wik Forummoderator
5 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Felkoder,betydelse,hjälpmedel.

Äldre VW-bilar har ett diagnosuttag som man kan kontrollera felkoder med hjälp av
lampblink.
Med hjälp av en lysdoid och ett motstånd kan du själv läsa av felkoderna.
Diagnoskontakterna sitter under växelspaksdamasken.
Lyft på växelspaksdamasken så ser du 2st kontakter . (Svart/vit)
Plus på dioden ska kopplas till "A2", minus (eller jord) ska kopplas till "C2".
"A1" och "B1" ska kortslutas när tändningen är påslagen i 4 till 5 sek. för att locka
fram blinkningarna.
Dioden lyser först i ca. 2,5 sek. kommer sedan en paus på 2.5sek för att följas av X
antal snabba blink
(ca. 0,5 sek. ett blink en etta, två blink en tvåa osv.) Mellan varje "siffra" är en paus
på ca. 2,5 sek.
För att hoppa till nästa blinkkod kortsluter du "A1" och "B1".
Kontroll och återställning av felminne.
Säkring 17 måste vara hel och alla jordpunkter felfria. Koppla en testledning till gula
anslutningen i diagnosuttaget. Starta motorn låt den gå på tomgång. Ge ej gas för då
visas inte koden. jorda andra änden av testledningen minst 5 sekunder och upphör
sedan. Diagnoslampan blinkar nu. Varje kod består av 4 impulsgrupper med som
mest 4 blinkningar. Mellan grupperna är det paus på 2,5 sek. Upprepas tills
tändningen slås av. Kod 4-4-4-4 betyder att inget fel finnes. För att rensa felminnet
jorda testledningen, tändningen slås på och jordningen får vara kvar minst 5 sek.

Read it out:
1.) With the ignition key on, use a jumper wire to connect terminal 4
(ground) to terminal 15 (L-wire) for _2.5 SECONDS_ and remove the jumper wire.
- 2 -
2.) After one blink of the MIL light (that's the Check Engine Light, folks),
the first 4-digit DTC will be displayed. Approximately one second later, the
MIL will blink the first digit, then pause, blink the second digit, then
pause, and so on.
3.) Once the first DTC has been displayed, reconnect the jumper wire for _2.5
SECONDS_ and then remove it. The second DTC code (if present) will be displayed.
4.) Repeat step 3 until no more codes are displayed (DTC 4-4-4-4 displayed)
NOTE: the 4-4-4-4 code will be represented by four long blinks.
5.) Turn the ignition key off. Erase the DTC codes once all testing and
repairs have been made.

Kod:
4444-no problems.
1231-Vehicle speed sensor. Missing/bad signal, VSS damaged/faulty, speedometer
bad.
2111-RPM sensor. Ignore. this means you're doing the test with the engine off.
2113-Camshaft Position Sensor. Missing/bad signal, wiring or sensor damaged/faulty.
2212-Throttle Position Sensor. OK, I'm just gonna say "usual causes" and
it'll mean, same as 2113, but change the name of the bad item to the current
one, OK? And I'll list additional stuff.
2312-Engine Coolant Temp. Sensor. Usual causes.
2142-Knock Sensor 1. Usual causes, or mounting bolt loose.
2144-Knock Sensor 2. Same.
2342-Heated Oxygen Sensor. No signal, circuit may be open.
2412-Intake air temperature sensor. Usual causes.
2234-Battery Voltage. under 10 or over 16 w/engine running.
2231-Idle Air Control. Wrong speed or too rich or lean. Whack the thing
and/or check for leaks in tubes.
2141-Knock Sensor Control. If the sensor's all right, then the ECM (computer) is
hosed.
2341-Oxygen Sensor Control. Check every single part of the exhaust,
injection, and vacuum systems.
2214-Maximum engine speed reached. Bad signal or incorrect downshift. Learn to
drive, dude.
2314-Engine to Transmission Electrical connection. Auto. Trans ONLY. Check
the wire from ECM pin 18 and TCM (transmission control module) pin 28 for grounds.
2243-Fuel Consumption Signal. ECM wire on pin51 shorted to instrument panel
connector T1e.
2324-Mass Air Flow Sensor. Usual cause, or large intake leak.
2413-Mixture control adjustment. Too lean or rich, check every moving part
in the engine compartment.
2411-EGR temp sensor. usual causes.
3434-Heated Oxy sensor relay. VR6 ONLY. Check circuit.
4311-Secondary Air Injection Solenoid Relay. Check wires and relay.
4313-Ditto, but a valve instead of relay.
4332-ECM Final Output Stage. Wow. First check the connections to the ECM
itself. Then check EVERY SINGLE THING ON THE ENGINE that hooks up to a wire
of any sort. I was exaggerating the other times I said this, but this is for
real. This is probably a bad ECM.
4343-Evap Canister Purge Regulator Valve. usual causes.
4411-4414 and 4421-4422 (VR6)-Fuel Injectors 1-6. Wiring or injector bad.
- 3 -
But I got this for every single injector on my GLX, and they were fine, so
maybe this code pops up if you run the tests for too long with the motor off.
4431-Idle Air Control Valve. Whack the thing, check for air leaks, check EGR.
4433-Fuel Pump Relay. Check relay or wiring shorted to positive.
4312- EGR Vacuum Regulator Solenoid Valve. Valve or wiring bad.
1111-ECM. Sorry, dude. Replace it.




Detta är från en PDF-fil som jag har. Listan på koderna är inte komplett, men googlar du efter koden du får så hittar du det säkert. Ursäkta att texten blev lite svårläst men det blev så när jag kopierade från .pdf , styckesindelningen blev inte den bästa smile

Lycka till.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
5 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Själv tycker jag att det låter som ett klassiskt fel på en RP motor.

Är "förgasar"foten hel?




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Dannenr9
5 februari 2010 · 8 Inlägg

te_wik skrev:
Själv tycker jag att det låter som ett klassiskt fel på en RP motor.

Är "förgasar"foten hel?




Mvh Tommy

Har fått lite tips på hur jag ska kolla det, B.la vicka på den när motorn går, spreja startgas runt om när motorn går osv. inget av det jag har gjort tyder på att den är trasig...

Dannenr9
5 februari 2010 · 8 Inlägg

Tacksam för alla svar smile dock finns det inga kontakter under damasken yikes

kan även lägga till att den svartrycker som satan när den är kall, något den aldrig gjort förut

te_wik Forummoderator
5 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Dannenr9 skrev:
Tacksam för alla svar smile dock finns det inga kontakter under damasken yikes

kan även lägga till att den svartrycker som satan när den är kall, något den aldrig gjort förut

Du hade ju försökt kolla blinkningarna tidigare skrev du, så då har du väl dom kontakterna någon annanstans?

Hur är det med lambdasonden? Lätt att kolla med multimeter ifall den pendlar som den ska.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
bearz
5 februari 2010 · 146 Inlägg

Kontakten finns vid tändspolen och är gul.

Vcds
Dannenr9
6 februari 2010 · 8 Inlägg

bearz skrev:
Kontakten finns vid tändspolen och är gul.

Okey då är det den vi va inne på från början, men allt jag fick ut var att dioden lös oavbrutet. är det nått mer man måste göra? för vad vi läste så stod det att man skulle koppla dioden mellan den gula kontakten och plus på batteriet.

bearz
6 februari 2010 · 146 Inlägg

Japp och sedan skall man jorda för att starta blinksekvensen.
PM eller emejl-adress så skall du få instruktion.

Senast redigerat av bearz (6 februari 2010)

Vcds
grymmebulten
23 november 2010 · 56 Inlägg

Hejsaan,, tänkte bara Kolla om du fick fixat felet på din bil för har exakt samma problem med min gölf mk2 memfis med automatchocke fast den inte tar möe sopppa utan vill kväva sej när man gasar o  på 3-4-5 orkaren knappt något... tacksamm för svar  MVH

Senast redigerat av grymmebulten (23 november 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang