Viner från en aga diffad bakaxel.

adfs
4 februari 2010 · 116 Inlägg

Hej, köpte mig en 745á 16v igår och den viner från bakaxeln på alla växlar, är även aga diffad, men då tror jag att det är bakaxel lagren som spökar?  Svets klumpen kan väl inte ha något med vinandet att göra?. Tacksam för svar vad ni tror det kan vara som jag behöver göra för att bli av med oljudet.

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
Mack Forum- och sitemoderator
4 februari 2010 · 26 183 Inlägg

Provat fylla på olja i bakaxeln?
Annars, är du säker på att oljudet kommer därifrån och inte växellådan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Aga_Diff Bärs!
4 februari 2010 · 3 456 Inlägg

Det var inte så att axeln var nära ett ras då den diffades i hopp om att hålla lite längre?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
aF
4 februari 2010 · 357 Inlägg

Det försvinner inte när du motorbromsar eller frikopplar?

adfs
4 februari 2010 · 116 Inlägg

AirOne skrev:
Provat fylla på olja i bakaxeln?
Annars, är du säker på att oljudet kommer därifrån och inte växellådan?

Nej, ska kontrollera oljan imorgon, men förra ägaren har fyllt på sa han men man vet aldrig. den har tydligen  vinit  sän 2 ägare tillbaks.

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
adfs
4 februari 2010 · 116 Inlägg

AirOne skrev:
Provat fylla på olja i bakaxeln?
Annars, är du säker på att oljudet kommer därifrån och inte växellådan?

Jag är nästan 100 på att oljudet kommer från b-axeln, man hör att det kommer bakifrån.

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
adfs
4 februari 2010 · 116 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Det var inte så att axeln var nära ett ras då den diffades i hopp om att hålla lite längre?

Det vet jag faktiskt inte, var tidigare ägare som diffat den.

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
adfs
4 februari 2010 · 116 Inlägg

aF skrev:
Det försvinner inte när du motorbromsar eller frikopplar?

Tror inte det, men ska ut en sväng nu, så kan jag återkomma med svar.

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
Mack Forum- och sitemoderator
4 februari 2010 · 26 183 Inlägg

adfs skrev:

AirOne skrev:
Provat fylla på olja i bakaxeln?
Annars, är du säker på att oljudet kommer därifrån och inte växellådan?

Nej, ska kontrollera oljan imorgon, men förra ägaren har fyllt på sa han men man vet aldrig. den har tydligen  vinit  sän 2 ägare tillbaks.

Det brukar heta så..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
adfs
5 februari 2010 · 116 Inlägg

Öppnade bakaxeln idag. Totalt misslyckad svetsning utav tidigare ägare, punktrad  på fyra ställen, och svetsarna hade släppt så det låg och glappa när man snorra på hjulen, men jag betrade på det lite med svets och bytte olja, ingen skillnad på missljudet, låter likdant, men har lagt märke till en grej nu. den viner på varje växel, men det är när man släpper gasen den låter som fan. skriker/rispar.. någon som fet nu? Kan ju vara något med lådan, eller bakaxel lagren, vad tror ni?

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
adfs
6 februari 2010 · 116 Inlägg

Ingen?

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
henke_99 Offroad Racing
6 februari 2010 · 3 122 Inlägg

pinjongen glappar inte?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
adfs
6 februari 2010 · 116 Inlägg

henke_99 skrev:
pinjongen glappar inte?

Är det lagret i bakaxeln? går det att byta bakaxel lager med svetsad klump?

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
henke_99 Offroad Racing
6 februari 2010 · 3 122 Inlägg

finns fyra lager till "klumpen" två som stabiliserar pinjongen (lilla drevet som kardanan är skruvad på) och två till "carriern" (diffklumpen) som kronhjulet är monterat på. Det jag kan tänka mig är att nåt av dom lagrena är dåliga så det glappar, då ändrar dreven läge mot varandra vilket kan skapa rejält med oljud. Är dom dåliga så skulle jag byta hela axeln, är ju ganska gott om axlar till den bilen....

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
adfs
6 februari 2010 · 116 Inlägg

henke_99 skrev:
finns fyra lager till "klumpen" två som stabiliserar pinjongen (lilla drevet som kardanan är skruvad på) och två till "carriern" (diffklumpen) som kronhjulet är monterat på. Det jag kan tänka mig är att nåt av dom lagrena är dåliga så det glappar, då ändrar dreven läge mot varandra vilket kan skapa rejält med oljud. Är dom dåliga så skulle jag byta hela axeln, är ju ganska gott om axlar till den bilen....

Okej okej! kan nog mkt möjligt vara som du säger, men det är bara en köp & sälja bil, så det blir för mkt jobb. Säljer den hellre billigare med missljud än att gå ut på en skrot nu och skruva bort en, brrrrrrrrrrrr!.

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
dannnej
6 februari 2010 · 761 Inlägg

Jag har svaret det är hur vanligt som helst när man svetsdiffar.

DEt är kronhjul och pinjong som är slitet, testa känn på glappet på ingående axel så ska du se att det lär vara enormt.

DEt blir så om man svetsar illa, och inte rengör efteråt, slagg och slit ligger i oljan och mals ner och kommer aldrig ut.

Jag byter alltid olja efter 5 mil när jag svetsat en axel, redan då ser oljan hemsk ut även om man rengjort ordentligt efter svetsning, mycket lossnar när man kör.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
adfs
7 februari 2010 · 116 Inlägg

dannnej skrev:
Jag har svaret det är hur vanligt som helst när man svetsdiffar.

DEt är kronhjul och pinjong som är slitet, testa känn på glappet på ingående axel så ska du se att det lär vara enormt.

DEt blir så om man svetsar illa, och inte rengör efteråt, slagg och slit ligger i oljan och mals ner och kommer aldrig ut.

Jag byter alltid olja efter 5 mil när jag svetsat en axel, redan då ser oljan hemsk ut även om man rengjort ordentligt efter svetsning, mycket lossnar när man kör.

Okej! tack för svaret, men det går inte att göra något åt nu vah när den redan är svetsad?

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.
dannnej
7 februari 2010 · 761 Inlägg

Nej som jag skrev så är kronhjul och pinjong nergångena, det går inte ens att renovera.

Men känn på glappet som jag så är du helt säker på att det är felet.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
henke_99 Offroad Racing
7 februari 2010 · 3 122 Inlägg

dannnej skrev:
Nej som jag skrev så är kronhjul och pinjong nergångena, det går inte ens att renovera.

Men känn på glappet som jag så är du helt säker på att det är felet.

Dreven behöver inte vara nergångna, det beror på hur långt bilen har körts. Oljudet blir när spelet mellan dreven blir fel pga dåliga lager. (låter likadant om man satt i nya drev o shimsat fel) Men helt klart är att dreven slits ner väldigt fort när dom "ligger fel".

Visst gör det att renovera, är ju bara o byta dreven. Men eftersom det är väldigt noga med spelet på dreven och begagnade axlar är så enkla att få tag på är det klart enklare att byta hela axeln.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
eXe
7 februari 2010 · 230 Inlägg

Min 740 var exakt så den med, "ven" på alla växlar o skrapa när man motorbromsade, de va lagret som hade skurit till pinjongen:P lagret hade smält o pijongen glappade 1 cm xD

Volvo 242 "M50in" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang