Tuffare dumpljud

asbus
7 februari 2010 · 27 Inlägg

Hej,
jag har en Saab 9-3 2,0t 2002:a, i dagsläget hörs inget pysljud alls när man släpper gasen. Läste någonstans att man kunde motera ett litet öppet luftfilter någonstans på originaldumpen för att få ett pysljud?
Funkar detta tro?
Eller vad finns det för andra alternativ, bortse från att köpa atmosfärisk dump, då detta tydligen inte ska användas på bilar med LMM.
Jag vill inte ha något jättehögt pysljud men ett litet "psch" hade varit tufft!
Tack!

Senast redigerat av asbus (7 februari 2010)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 februari 2010 · 2 252 Inlägg

öppet luftfilter till motorn då får du dumpljud

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
asbus
7 februari 2010 · 27 Inlägg

Fan, det var ju drygt! Jag bytade nämligen luftfiltret igår! Aja, funkar biltemas öppna filter bra?
måste man skärma av det?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 februari 2010 · 5 650 Inlägg

precis som the_mechanic sa

byta ut original luftburken och filter mot ett öppet filter
så får du de där lilla pys ljudet stort sett bara dom i bilen hör knappt några andra utan förbilen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 februari 2010 · 5 650 Inlägg

asbus skrev:
Fan, det var ju drygt! Jag bytade nämligen luftfiltret igår! Aja, funkar biltemas öppna filter bra?
måste man skärma av det?

klart feltemas funkar för bara uppnå pysljudet men de kan ju ha en förmåga och käka lmm

helst ska man ju skärma av
men sen beror de ju på hur seriös man är finns ju vissa som säger äh har intercooler så är skit samma .
medans andra vill ha så lite varmluft till motorn som möjligt

så bara göra som du vill men du får de där ljudet du vill ha med feltemas öppna

//Mattias

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
asbus
7 februari 2010 · 27 Inlägg

Kanske provar med Biltemas då (feltemas tongue). Vad behöver man mer en filtret? Vi skippar avskärmningen!
Är det 3" rör in i luftburken, kan man skruva på det direkt där?

asbus
7 februari 2010 · 27 Inlägg

asbus skrev:
Kanske provar med Biltemas då (feltemas tongue). Vad behöver man mer en filtret? Vi skippar avskärmningen!
Är det 3" rör in i luftburken, kan man skruva på det direkt där?

Ingen som vet? Beger mig av till Biltema strax!

marcus1
7 februari 2010 ·

asbus skrev:

asbus skrev:
Kanske provar med Biltemas då (feltemas tongue). Vad behöver man mer en filtret? Vi skippar avskärmningen!
Är det 3" rör in i luftburken, kan man skruva på det direkt där?

Ingen som vet? Beger mig av till Biltema strax!

Någon slags avskärmning ska du absolut ha. Annars kommer motorn få varmluft. Du måste mäta anslutningen på röret i mm så du får rätt filter och det blir tätt och sen ska du väl helst spendera lite pengar på ett riktigt filter då det är en viktig del i motorenheten i sig smile men det beror ju på hur mycket man bryr sig om sin bil.

spokenratt
8 februari 2010 · 3 860 Inlägg

är ju inte så dyrt o lägga pengar på ett modellanpassat heller..  finns ju att beställa hem till och med o tar ca 15 min att montera, med avskärming! Och lätt värt det i stället för o köra på nåt biltema filter

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
asbus
8 februari 2010 · 27 Inlägg

spokenratt skrev:
är ju inte så dyrt o lägga pengar på ett modellanpassat heller..  finns ju att beställa hem till och med o tar ca 15 min att montera, med avskärming! Och lätt värt det i stället för o köra på nåt biltema filter

Det låter intressant, är det enkelt och montera så skulle jag helt klart kunna tänka mig ett sådant!
Vet du var man kan beställa? som passar till 9-3 2,0t -02?

Timmyboy hellaflush!
8 februari 2010 · 1 266 Inlägg

kolla på bsr hemsida, dom borde ha smile

_DamnIt R1 driver!
8 februari 2010 · 5 128 Inlägg

Om du har en 9-3a med T5 motorn (röd tändkassett), så kan du faktiskt göra som så att du sätter ett litet filter på originaldumpen, eller montera en öppen dump istället! Men om du har T7 motorn så får du köra på öppet filter!

Edit: Läste nu att bilen nog är för ny för T5 motorn

Senast redigerat av _DamnIt (8 februari 2010)

asbus
8 februari 2010 · 27 Inlägg

Timmyboy skrev:
kolla på bsr hemsida, dom borde ha smile

Tack, 1350kr hittade jag för. Får bli efter nästa studiebidrag smile Man måste väl inte borra hål i plåten på bilen, det är bara bolt-on om jag förstått det rätt?

spokenratt
8 februari 2010 · 3 860 Inlägg

De är väl nästan bolt on kan man säga.
På volvon behövde jag demontera hela luftburken, så klart. Och sen fäste man avskärmningsplåten i de gamla fästena somm höll luftburken på plats.
Tror till och med att när du klickar in på artikeln på BSR's hemsida så har dom monterings ansvisningar med bilder på hur man ska göra.... idiot säkert är kanske fel ord wink men lätt iaf!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
megastreetracer
8 februari 2010 · 283 Inlägg

Jag har ju bara släggt slangen vid originaldumpen på min, och pluggat den i andra änden, har ett fint ljud:)

...
megastreetracer
8 februari 2010 · 283 Inlägg

släppt!!! ska de va! wink

...
Sketstopp24v STREETRACER
8 februari 2010 · 892 Inlägg

Du måste sätta på ett öppet filter för att det ska dumpa,ja!

Dock gillar inte LMM ett filter med olja...

därför rekommenderar jag ett AEM dryflow filter... LMM är bättre kompis med detta!

sen en avskärmning då när det börjar bli lite varmare ute iaf.. 

storleken på LMM är 3" ytterdiameter iaf..  man får vålda rätt bra för att trycka på ett feltema filter... 

sen kommer juh ditt pysljud variera från hur mkt du laddar smile

enjoy!

Bmc Crew
Sanion Dåre
8 februari 2010 · 274 Inlägg

BSRs "Optiflow" med skärm är busenkelt att montera och värt pengen men väser inte speciellt högt. Men det är nog tillräckligt för den effekt du vill åt !

Ät mig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang