Ryggont och ryggbesvär. Hur gör du?

Leo86
8 februari 2010 · 1 468 Inlägg

Hej. jag har väldigt ont och har en hel del besvär med ryggen.

Det jag gör i vardags är då att meka lastbilar på jobbet, bära barn, o meka baslådor.

Jag försöker att göra sittup varje dag men kommer typ till 8 om ens det pga att ryggen "nyper" o ja kan inte röra mig på ca 3 sek.

Lider du av samma sak eller liknande?

Hur gör du/ni för att få det funka o ha mindre ont?

Har ni några ideér?

Värktabletter är fusk då det bara "tar bort smärtan för stunden".

Wanegardh Asgammal medlem.
8 februari 2010 · 2 246 Inlägg

Massagedyna.
Den hjälper på mig.

Leo86
8 februari 2010 · 1 468 Inlägg

Wanegardh skrev:
Massagedyna.
Den hjälper på mig.

någon specifik modell?

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
8 februari 2010 · 661 Inlägg

Styrketräning, så du tränar upp musklerna i ryggen, sen kombinera med riktig massage, även om det kostar tråkiga pengar så är det sjukt skönt

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Wanegardh Asgammal medlem.
8 februari 2010 · 2 246 Inlägg

Leo86 skrev:

Wanegardh skrev:
Massagedyna.
Den hjälper på mig.

någon specifik modell?

Köpte den på Rusta för 300-400kr.

Mange85
8 februari 2010 · 169 Inlägg

SatansWrath skrev:
Styrketräning, så du tränar upp musklerna i ryggen, sen kombinera med riktig massage, även om det kostar tråkiga pengar så är det sjukt skönt

Har också stora problem med rygg/nacke och det verkar som att träna upp musklerna är enda lösningen. Tyvärr är man för lat för att träna på gym. Någon som vet om det finns några övningar man kan göra hemma, eller är det bara gym som gäller?

BMW 335xi (2008)
pukan2
8 februari 2010 · 3 182 Inlägg

använder spikmattan som säljs överallt funkar för mig.

jensen__
8 februari 2010 · 110 Inlägg

En viktig del som man lätt glömmer bort är att träna upp muskulaturen (stavning). oftast hjälper det inte bara med massage m.m

En ordenlig säng samt ett bra träningsprogram som stärker din rygg sakta men säkert är nog en bra medicin:)

Själv har jag mycket problem med ryggslutet. tränat sen jag va 4-5 år med olika sporter, sen vid 17 års ålder satte en kraftig förslitningsskada i axeln stopp för allt, nu på senare dag har jag börjat träna upp muskulaturen igen och OJ vilken skillnad, träning gör stor skillnad.

Mina tips bara:)

jensen__
8 februari 2010 · 110 Inlägg

jensen__ skrev:
En viktig del som man lätt glömmer bort är att träna upp muskulaturen (stavning). oftast hjälper det inte bara med massage m.m

En ordenlig säng samt ett bra träningsprogram som stärker din rygg sakta men säkert är nog en bra medicin:)

Själv har jag mycket problem med ryggslutet. tränat sen jag va 4-5 år med olika sporter, sen vid 17 års ålder satte en kraftig förslitningsskada i axeln stopp för allt, nu på senare dag har jag börjat träna upp muskulaturen igen och OJ vilken skillnad, träning gör stor skillnad.

Mina tips bara:)

(inte axeln jag börjat träna upp igen utan ryggen då det är den som är kass) om det inte framgick.

RonnieH Ford är min grej!
8 februari 2010 · 582 Inlägg

Träning o tänka på att ha rätt kroppshållning, både vid tunga lyft o annars i vardagen... Man ska gå rakryggad utan ank-svank eller gam-nacke. Det finns Massageterapeuter och Sjukgymnaster som är utbildade på en sak som heter Basal Kroppskännedom, där du kan få lära dig hur du ska stå,gå o sitta. även om hur du kan underlätta på arbetet. Det kan göra stor skillnad. Det är mitt tips, dyrare kanske än en dyna från rusta men denna lärdom har du med dig hela livet sen om du ger det en chans.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Grabber Dagdrömmare
8 februari 2010 · 2 836 Inlägg

Styrketräning är inget man ska hålla på!
Det blir "överbelastning" istället.
Har en bekant som gjorde så o efter nåt dag kunde han knappt gå!
Vanlig gymnastik är lossningen samt massa G! 
Basal Kroppskännedom är nåt du borde kolla upp!!!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Munkis
8 februari 2010 · 1 637 Inlägg

Har stora problem med min rygg och har haft i flera år , Det enda som verkligen hjälper är att gå till en "kotknackare" med jämna mellanrum

Wangen Larmtekniker
9 februari 2010 · 307 Inlägg

Träning har hjälpt mig...
Bara ta de lugnt i början å känna efter så brukar det bli bättre efter ett tag.

/ Wången
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 februari 2010 · 10 427 Inlägg

Rygglyft är det enda rätta, bara att göra c:a 20-30st på
morgonen innan jobbet så borde korsryggen kännas fräsch hela dagen smile

Liten men talande bild:
http://www.topphalsa.se/_internal/cimg!0/2lgyixm2nrbtd6sl8am3evz8rccxcrm/traningspass

Kan göra dessa med armarna liggandes längs med sidan också, lite lättare och mera sälstuk.

Testa om inte annat!

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Muttley
9 februari 2010 ·

Grabber skrev:
Styrketräning är inget man ska hålla på!
Det blir "överbelastning" istället.
Har en bekant som gjorde så o efter nåt dag kunde han knappt gå!
Vanlig gymnastik är lossningen samt massa G! 
Basal Kroppskännedom är nåt du borde kolla upp!!!

överbelastning för han ville impa på brudarna menar du ?

styrketräning är de perfekta mot onda ryggar. Man behöver inte köra max som troligen din vän gjort utan man kan köra med väldigt lite vikt.
Och om din vän gjorde så och efter någon dag bara inte kunde gå så tog han ju i på tok för mycket till vad han klarar av.

Jag hade ryggont förr men styrketräning gör mycket=).

finns otroligt många övningar man kan göra hemma.

attackhamster
9 februari 2010 · 475 Inlägg

jag åker och simmar lite då och då för att träna dvs muskler.. hjälper för mig

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Wanegardh Asgammal medlem.
9 februari 2010 · 2 246 Inlägg

Vad jobbiga saker ni sysslar med.
Jag tar bara fram min massagedyna när jag har ont.
Jag har den framför datorn,vid tvn eller i sängen när jag lägger mig.
Inte behöver jag göra ett skit.

von_blad
9 februari 2010 · 461 Inlägg

Kan hjälpa att träna upp de inre magmusklerna, stretcha höftböjaren (för bättre hållning).

En crosstrainer ska tydligen vara bra för ryggen enligt en sjukgymnast jag känner.

Finns mycket man kan räkna upp, det är lite individuellt varför man har ont i sin rygg, och vet man inte själv exakt vad man ska göra, så är det nog vettigt att gå till en sjukgymnast som kan tala om vad problemet är. smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Leo86
9 februari 2010 · 1 468 Inlägg

Tack för alla svar. har en hel del jag ska pröva nu tänkte jag. satt även o tittade (antagligen bluff men kanske värt o pröva) orbitrek som man ser på tvins. Jag hoppas tråden inte låses nu när ja fått massa svar då det finns andra som säkert också har svar frågor etc.

Tänkte jag skulle börja med rygglyft o se om jag kommer någon vart med det smile.

Muttley
9 februari 2010 ·

Leo86 skrev:
Tack för alla svar. har en hel del jag ska pröva nu tänkte jag. satt även o tittade (antagligen bluff men kanske värt o pröva) orbitrek som man ser på tvins. Jag hoppas tråden inte låses nu när ja fått massa svar då det finns andra som säkert också har svar frågor etc.

Tänkte jag skulle börja med rygglyft o se om jag kommer någon vart med det smile.

sån ska jag ta hem imorron orbitrek, den blir man ju varm på direkt kolla runt på blocket efter billiga för som man ser så orkar ju folk inte träna smile.


och ta de lugnt med rygglyft annars knäcker du dig direkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang