2144
Sök

Hur hårt dra spännrullen på volvo?

3 259 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Hej! Såg idag på en V40 -01 som jag ska byta kamrem på att den har som en "visare" på spännrullen till kamremmen, jag har alltid tidigare spännt på känn och det har ju funkat men eftersom det verkar finnas en "visare" som man ska gå efter så undrar jag vart ska "visaren" stå? Om jag får gissa så ska den ju stå emellan dom två högsta piggarna som sticker upp... men man vill ju vara säker!smile

MVH/Jon

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81359/856049_2wwhbr.jpg
Senast redigerat av JonR (9 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2010
Det är den runkiga spännaren som opereras utan verktyg.  Du monterar spännrullen och sedan använder du "visaren" som hävarm för att minska spänningen vid påläggande av remmen.   Den inbyggda fjädern spänner alltså inte hårdare än att du flyttar den med tummen....

lirar kalas på originalbil men är förkastlit med vassare kammar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
9 februari 2010
torpis skrev:

Har du lust att förklara lite ? smile
Finns väll ingen annan spännare att såfall vända sig till  ?smile

Mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2010
Equinox skrev:
torpis skrev:

Mvh

Volvo har en annan med hydrauliskt dämpelement, sen finns det ju eftermarkands som tagits fram av dem som trimmar mycket smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 259 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Vad ska visaren peka på när remmen är tillräckligt spänd då? Eller har den inget med det att göra?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Motborgare
1 099 Inlägg
9 februari 2010
JonR skrev:
Vad ska visaren peka på när remmen är tillräckligt spänd då? Eller har den inget med det att göra?

MVH/Jon

Den skall ligga mellan "öronen", som du antog från början.
Känn på remmen efteråt för att dubbelkolla. Ett kvarts varv på längsta fria sträckan, fast det vet du nog, eftersom du har spänd på "känn" tidigare.

-- K

3 259 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

Den skall ligga mellan "öronen", som du antog från början.
Känn på remmen efteråt för att dubbelkolla. Ett kvarts varv på längsta fria sträckan, fast det vet du nog, eftersom du har spänd på "känn" tidigare.

-- K

Okej! Jo om jag ställer spännaren mellan öronen så går den att vrida ca 90 grader så jag tyckte det var logiskt, men man kan aldrig vara för säker!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
9 februari 2010
torpis skrev:
Equinox skrev:
torpis skrev:

Mvh

Volvo har en annan med hydrauliskt dämpelement, sen finns det ju eftermarkands som tagits fram av dem som trimmar mycket smile

Jo den  har jag sett, Är den såpass mycket bättre ? smile
Har aldrig hört om eftermarknads förr, det var något nytt smile
Vet du var man kan hitta eftermarknads ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 februari 2010
JonR skrev:

MVH/Jon

skit i visaren, den är självspännande fjädrande precis som spännrullen till multiremmen.  På med kamrem, släpp visaren och dra sedan kamdrevet till 25Nm samt VVT till 130Nm, lossa sedan verktyget som håller fast kamaxlarna i andra änden av motorn, klart!

3 259 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
torpis skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

skit i visaren, den är självspännande fjädrande precis som spännrullen till multiremmen.  På med kamrem, släpp visaren och dra sedan kamdrevet till 25Nm samt VVT till 130Nm, lossa sedan verktyget som håller fast kamaxlarna i andra änden av motorn, klart!

Den spännare jag har är inte tillräckligt självspännande för att orka spänna kamremmen.. Jag trodde man skulle spänna den med hjälp av 6mm insexuttaget? Hade den varit självspännande hade det väl inte funnits möjlighet att spänna den manuellt?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Motborgare
1 099 Inlägg
9 februari 2010
JonR skrev:
torpis skrev:
JonR skrev:

MVH/Jon

Den spännare jag har är inte tillräckligt självspännande för att orka spänna kamremmen.. Jag trodde man skulle spänna den med hjälp av 6mm insexuttaget? Hade den varit självspännande hade det väl inte funnits möjlighet att spänna den manuellt?

MVH/Jon

Den typen av spännrulle som torpis beskriver är den helautomagiska. Det är inte den du har på bilden. Den har bara en indikator för att visa förspänningen på fjädern, vilken du ställer med insexen, som du säger.

-- K

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 februari 2010
Kavli skrev:
JonR skrev:
torpis skrev:

MVH/Jon

Den typen av spännrulle som torpis beskriver är den helautomagiska. Det är inte den du har på bilden. Den har bara en indikator för att visa förspänningen på fjädern, vilken du ställer med insexen, som du säger.

-- K

Piratdel med annan funktion än original?!   utan medföljande beskrivning för montering?

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P7133498.JPG

Sök