Hej! Såg idag på en V40 -01 som jag ska byta kamrem på att den har som en "visare" på spännrullen till kamremmen, jag har alltid tidigare spännt på känn och det har ju funkat men eftersom det verkar finnas en "visare" som man ska gå efter så undrar jag vart ska "visaren" stå? Om jag får gissa så ska den ju stå emellan dom två högsta piggarna som sticker upp... men man vill ju vara säker!
Det är den runkiga spännaren som opereras utan verktyg. Du monterar spännrullen och sedan använder du "visaren" som hävarm för att minska spänningen vid påläggande av remmen. Den inbyggda fjädern spänner alltså inte hårdare än att du flyttar den med tummen....
lirar kalas på originalbil men är förkastlit med vassare kammar.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
lirar kalas på originalbil men är förkastlit med vassare kammar.
Har du lust att förklara lite ? Finns väll ingen annan spännare att såfall vända sig till ?
Mvh
Volvo har en annan med hydrauliskt dämpelement, sen finns det ju eftermarkands som tagits fram av dem som trimmar mycket
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vad ska visaren peka på när remmen är tillräckligt spänd då? Eller har den inget med det att göra?
MVH/Jon
Den skall ligga mellan "öronen", som du antog från början. Känn på remmen efteråt för att dubbelkolla. Ett kvarts varv på längsta fria sträckan, fast det vet du nog, eftersom du har spänd på "känn" tidigare.
Vad ska visaren peka på när remmen är tillräckligt spänd då? Eller har den inget med det att göra?
MVH/Jon
Den skall ligga mellan "öronen", som du antog från början. Känn på remmen efteråt för att dubbelkolla. Ett kvarts varv på längsta fria sträckan, fast det vet du nog, eftersom du har spänd på "känn" tidigare.
-- K
Okej! Jo om jag ställer spännaren mellan öronen så går den att vrida ca 90 grader så jag tyckte det var logiskt, men man kan aldrig vara för säker!
Vad ska visaren peka på när remmen är tillräckligt spänd då? Eller har den inget med det att göra?
MVH/Jon
skit i visaren, den är självspännande fjädrande precis som spännrullen till multiremmen. På med kamrem, släpp visaren och dra sedan kamdrevet till 25Nm samt VVT till 130Nm, lossa sedan verktyget som håller fast kamaxlarna i andra änden av motorn, klart!
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vad ska visaren peka på när remmen är tillräckligt spänd då? Eller har den inget med det att göra?
MVH/Jon
skit i visaren, den är självspännande fjädrande precis som spännrullen till multiremmen. På med kamrem, släpp visaren och dra sedan kamdrevet till 25Nm samt VVT till 130Nm, lossa sedan verktyget som håller fast kamaxlarna i andra änden av motorn, klart!
Den spännare jag har är inte tillräckligt självspännande för att orka spänna kamremmen.. Jag trodde man skulle spänna den med hjälp av 6mm insexuttaget? Hade den varit självspännande hade det väl inte funnits möjlighet att spänna den manuellt?
Vad ska visaren peka på när remmen är tillräckligt spänd då? Eller har den inget med det att göra?
MVH/Jon
skit i visaren, den är självspännande fjädrande precis som spännrullen till multiremmen. På med kamrem, släpp visaren och dra sedan kamdrevet till 25Nm samt VVT till 130Nm, lossa sedan verktyget som håller fast kamaxlarna i andra änden av motorn, klart!
Den spännare jag har är inte tillräckligt självspännande för att orka spänna kamremmen.. Jag trodde man skulle spänna den med hjälp av 6mm insexuttaget? Hade den varit självspännande hade det väl inte funnits möjlighet att spänna den manuellt?
MVH/Jon
Den typen av spännrulle som torpis beskriver är den helautomagiska. Det är inte den du har på bilden. Den har bara en indikator för att visa förspänningen på fjädern, vilken du ställer med insexen, som du säger.
skit i visaren, den är självspännande fjädrande precis som spännrullen till multiremmen. På med kamrem, släpp visaren och dra sedan kamdrevet till 25Nm samt VVT till 130Nm, lossa sedan verktyget som håller fast kamaxlarna i andra änden av motorn, klart!
Den spännare jag har är inte tillräckligt självspännande för att orka spänna kamremmen.. Jag trodde man skulle spänna den med hjälp av 6mm insexuttaget? Hade den varit självspännande hade det väl inte funnits möjlighet att spänna den manuellt?
MVH/Jon
Den typen av spännrulle som torpis beskriver är den helautomagiska. Det är inte den du har på bilden. Den har bara en indikator för att visa förspänningen på fjädern, vilken du ställer med insexen, som du säger.
-- K
Piratdel med annan funktion än original?! utan medföljande beskrivning för montering?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-