Köpråd: Ge mig några bra anledningar till varför jag borde köpa en saab og9-3/ng900

Rquired Allmänt envis
10 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Så man måste ha ägt en bil för att kunna... "recensera" den? Det duger alltså inte med att ha kört x antal tiotals mil utan jag får enbart en rättvis bild om jag ägt denna? Det argumentet ger jag inte mycket för, de som tycker mina inlägg är inkorrekta bara för att inte ägt bilen får väl bortse från dessa.

Andra är varmt välkomna att ta del av min syn på bilen i fråga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Rquired skrev:
Väghållningen är verkligen inte lätt att fixa, usel orginal och det krävs mer än en sänkningssats för att ordna detta. Och till skillnad från guld och gröna skogar som lovas ovan, så är det visserligen lätt att få fart på bilen även om den Volvo/Bmw-killer som påstås ovan inte är realistisk för den budget som står ovan.

Men, att få fart på bilen är en sak. Sedan skall bilen kunna hantera effekten med, något den aktuella bilen inte klarar ens orginal. Mest tourque steer för pengarna, köp 900ng/9-3og. För att citera Teknikens Värld angående vägegenskaperna, följande är väldigt talande:

"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled* - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel? Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"


Nummer 21/2001

*Notera att det står särskilt vid acceleration.

Är det mycket fart för en billig peng så finns det som sagt betydligt bättre bilar än denna.

hahahahaaha att inte någon gått in och infört förbud från att framföra dessa bilar på Svenska vägar, de verkar ju totalt livsfarliga!

väghållningen är såpass dålig så det är bättre att cykla och det är bättre att putta bilarna för växlarna hoppar ändå bara ur

Nej, så dåliga är dom inte. Visst det finns fjösbilar såsom ferrari, lamborgini, bmw och lada som kanske spöar skiten ur Saabens väghållning. Och ja, ett rymdskepp kanske är snabbare...

Överlag är det dock en bra bil trotts att det nu finns vassare knivar i lådan, mycket bil för pengarna och en förjäkla bra och trevlig motor. Aningen trång invändigt (smal) men stort och lättstuvat bagage

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
IceEyes Varningar: För många..
10 februari 2010 · 2 552 Inlägg

thompen skrev:
Har haft en 900 en gång i tiden och aldrig mer, kändes som att åka i en sardin burk och lådorna är skrot.
Har dock ägt en 9000 a50 och det var en riktigt rolig bil. mkt bättre väghållning och körde med chip och 3" och den piskade sönder en steg 3 chippad 850 R så det stod härliga till.
Så mitt råd köp hellre en 9000 a50 eller en aero så har du en roligare bil än en 900/9-3.

Instämmer.

En prydlig 9000 A50 eller Aero är ett betydligt smartare val än Ope.., ursäkta, Saab 900. Väghållningen är märkbart bättre och inte lika "såsig" som i 900. Även styrning, fjädringskomfort och kupéutrymme talar till fördel för 9000 här.

Även 9-3 är ett avsevärt bättre val än 900 då fjädringen är uppgraderad, styrresponsen är mer alert och kvalitén i överlag känns bättre.














Vägållningen är tvkelöst bättre och inte "såsig" som i 900. Lägg också till att en 9000 är rymligare och bekvämare (Visserligen en smaksak).

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
10 februari 2010 · 12 512 Inlägg

TenZer skrev:

Rquired skrev:
Väghållningen är verkligen inte lätt att fixa, usel orginal och det krävs mer än en sänkningssats för att ordna detta. Och till skillnad från guld och gröna skogar som lovas ovan, så är det visserligen lätt att få fart på bilen även om den Volvo/Bmw-killer som påstås ovan inte är realistisk för den budget som står ovan.

Men, att få fart på bilen är en sak. Sedan skall bilen kunna hantera effekten med, något den aktuella bilen inte klarar ens orginal. Mest tourque steer för pengarna, köp 900ng/9-3og. För att citera Teknikens Värld angående vägegenskaperna, följande är väldigt talande:

"Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled* - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel? Hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge"


Nummer 21/2001

*Notera att det står särskilt vid acceleration.

Är det mycket fart för en billig peng så finns det som sagt betydligt bättre bilar än denna.

hahahahaaha att inte någon gått in och infört förbud från att framföra dessa bilar på Svenska vägar, de verkar ju totalt livsfarliga!

väghållningen är såpass dålig så det är bättre att cykla och det är bättre att putta bilarna för växlarna hoppar ändå bara ur

Nej, så dåliga är dom inte. Visst det finns fjösbilar såsom ferrari, lamborgini, bmw och lada som kanske spöar skiten ur Saabens väghållning. Och ja, ett rymdskepp kanske är snabbare...

Överlag är det dock en bra bil trotts att det nu finns vassare knivar i lådan, mycket bil för pengarna och en förjäkla bra och trevlig motor. Aningen trång invändigt (smal) men stort och lättstuvat bagage

Det finns klart värre bilar än den här, får högbyggda terrängfordon som med stor sannolikhet riskerar välta vid en undanmanöver säljas i Sverige är det bara löjligt att på något vis lasta Saab 900ng för att vara osäker.

Men dålig väghållning har den, och kan man köpa en bil som besitter alla fördelar som denna modellen gör men samtidigt få bra mycket bättre väghållning. Är det då inte avsevärt lämpligare att välja denna bil?

Varför välja Saab, när man kan få en bil som är lika bekväm, lika trimvänlig och lika driftsäker men med väghållning värd namnet för samma pengar? Det enda svaret för att välja den sämre bilen jag kan se är att man helt enkelt inte trivs med alternativen, att man tex. inte sitter bra i Volvo 850.

Saaben har ingen farlig väghållning, men den hanterar inte orginaleffekten med ett ok uppträdande. Det tycker jag är uppenbart, bla för ovanstående citat. Och att gå och trimma en bil som inte klarar av orginaleffekten är inte vettigt i mina ögon, och inte lagligt enligt svenska regler heller även om reglerna inte alltid efterlevs. Därmed inte sagt att den är farlig ens trimmad, men söker man prestanda bör man också söka ett vettigt beteende ur bilen enligt mig.

Power is nothing without control, och vad man skall med en massa effekt i motorn till när bilen beter sig som en trimmad 900og/9-3ng gör verkar inte riktigt vettigt enligt mig. Åter igen, utan att på något sätt hävda att dessa trimmade bilar uppträder farligt.

Att sedan Teknikens Värld sågat Saabens väghållning är något dom får stå för. Jag kan hålla med dom, men jag tolkar inte något ur den artikeln som att Saaben skulle ha ett farligt uppträdande.

Men vill du tolka det citatet som fan läser bibeln och ta det som att TV dömer ut bilen, var så god. Men läs en gång till i så fall och försök förstå för...

Senast redigerat av Rquired (10 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NissanMotorsport
10 februari 2010 ·

Jag säger såhär, om du vill åka tyst, bekvämt och ej trimma så köp dig en saab, annars en audi eller volvo 850 om du är ute efter framhjulsdrivet... audi är väl bättre på alla sätt, tyst, trimvänlig, bra väghållning och sitter bekvämt.. volvo 850, sitter inte bekvämt, relativt dålig väghållning, dock inte sämre än saab och inte särskilt tyst heller.. det är vad JAG tycker. Farsan äger en saab som jag brukar köra.

Sketstopp24v STREETRACER
10 februari 2010 · 892 Inlägg

gällande mappningen menar med det "förbjudna" programmen T5 o T7 suite där vilken nisse som helst med rätt kablar kan "chippa" sin saab ng900/og93/9-5

klart att väghållningen inte blir 100% med en chassisats men tillräckligt för att matcha tex Volvo R bilarna..   

det är dock jävligt svårt att ens försöka matcha en tex BMW elr audi med tex coilovers.. 

Men dessa saabar blir juh ändå dugliga!!

jag har själv en saab 900 som är ombyggd till 9-3aero och ja den kan vara rätt otäck när effekten kommer med aero chassi, det är inget att sticka under stolen med...
men det går att rätta till så man inte tänker på det så mkt!

tycker det är bra bilar iaf... och man får mkt bil o körglädje för de pengarna!
nej,jag har inget emot tex BMW o Audi som nämts i tråden.. de har helt klart betydligt bättre väghållning o man åker jäkligt skönt i dessa oxå MEN det kostar mer än det dubbla för att komma upp i samma effekt osv för att haka på saab även om BMW har RWD.

gillar man att sladda ska man INTE köpa saab.. gillar man hård kurvtagning är saab inte det bästa alternativet heller.. gillar man att köra ifrån alla bmw o audisar på tex rak väg så skaffar man saab...

men för att ge TS ytterligare ett råd..  satsa på en og93 istället för ng900  då är framvagnen rejält uppdaterad o karossen fått en rejäl facelift oxå och även hydralisk koppling=)
och sen har de mkt snyggare bagagelucka wink

vid eventuellt köp av en ng900/og93 kan du PMa mig om du vill "chippa" har skrapat ihop lite kontakter gällande detta wink

Bmc Crew
nitrox Defloratör.
10 februari 2010 · 641 Inlägg

På tal om torquesteer. så hade min v40 massor av just detta.

Får se hur jag gör. tycker iaf fortfarande att det är en ganska snygg bil speciellt med aero paketet.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Tomten88
10 februari 2010 · 103 Inlägg

nitrox skrev:
På tal om torquesteer. så hade min v40 massor av just detta.

850 Har också rätt mycke av de..



Innan jag köpte min 900 så stod det mellan volvo 850 saab 900/9000..

Hade redan en hel del erfarenhet av 850, samt att vid DET tillfället så fanns de ingen 850 i samma skick som min nuvarande 900, för 10k mer...

Plus att jag ville skaffa mig lite erfarenhet om saab. 850 har jag kört så pass mycke för att kunna jämföra dessa två bilarna nu.
Har inget emot att äga en 850 men om man jämför bränsle/ägande ekonomin så får saaben ett stort +..

Vad beträffar de övriga diskussionerna, tänker jag inte lägga mig i. Av diverse anledningar...

HenkeTIC
10 februari 2010 · 888 Inlägg

TurbOla skrev:
Håller spridarna för en 80hk ökning utan problem?
Fruktansvärt överdimensionerade spridare må jag säga. wink

"Liten" överdrift må jag säga.... wink

Spridarna räcker faktiskt till en 100hk effekt ökning. Sitter även samma spridare i 9000 aero. man byter inte spridare förrän man ska över 290-300hk.

JoeyJ
10 februari 2010 · 502 Inlägg

har ägt en ng900 2,0t och det är verkligen ingen bra bil, va kul att gasa med steg 3 chip men väghållningen va ju som andra redan sagt helt värdelös.
En polare lyckades bota det ganska bra med hårdare bussningar runtom iofs.

De är helt enkelt tråkiga att köra, dåligt bottendrag innan turbon börjar jobba, slapp växelspak, kass väghållning, seg styrning osv.

ascona-tic
10 februari 2010 · 1 497 Inlägg

Rquired skrev:
Undvik den är mitt tips, Saab-skal med opelgrund, halvdan kvalitet och tillförlitlighet rent statistiskt och usel väghållning. Är det Saab du är ute efter är 9000, 9-5 eller den gamla 900 mycket bättre bilar smile

Ser att du äger en A-klass du har väl inte glömt att den höll på att välta 1997 i det så kallade älgtestet och har för mig att dom fick antisladd rätt tidig pga det.

Hade det hänt saaben så hade nog hänt förbättringar där också men så kass var den inte.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Turbovin Turbo lover
10 februari 2010 · 555 Inlägg

Hmm jag ägde en NG900 i fem år, trimmade till slut upp den till 421 hk. Man kan inte säga annat än att grundmotorn och styrstystemet Trionic är överjävligt grymt. Hur många standardfyror klarar 450 hk utan att öppna motorn liksom? Inget behov av att byta sprut heller då det är mapsensorbaserat. Lådproblemen kan man lösa genom att skaffa en Getrag F28 från Calibra Turbo eller en Quaife-drevsats.

Grymt snygga bilar med Viggenpaketet också.

Men där listade jag ungefär upp det som var positivt med bilen, annars störde jag mig mest på usel väghållning och körkänsla, samt kass rostskydd. Då tyckte jag den OG900 turbo jag hade samtidigt med inte ens halva effekten var roligare att köra då chassiet är så pass mycket bättre i de äldre bilarna smile

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
ekelund88
10 februari 2010 · 2 656 Inlägg

ascona-tic skrev:

Rquired skrev:
Undvik den är mitt tips, Saab-skal med opelgrund, halvdan kvalitet och tillförlitlighet rent statistiskt och usel väghållning. Är det Saab du är ute efter är 9000, 9-5 eller den gamla 900 mycket bättre bilar smile

Ser att du äger en A-klass du har väl inte glömt att den höll på att välta 1997 i det så kallade älgtestet och har för mig att dom fick antisladd rätt tidig pga det.

Hade det hänt saaben så hade nog hänt förbättringar där också men så kass var den inte.

saaben e ju inte riktigt en kompakt bil heller :p så de e inte mycket och jämföra :p

dock håller jag med övriga i tråden saab 9000 a50 e så mycket trevligare bilar smile

Mangisen
10 februari 2010 · 1 035 Inlägg

kanske dags å sälja sin 900 nu då? kanske kör av vägen när jag tar fram den till våren wink

Sketstopp24v STREETRACER
10 februari 2010 · 892 Inlägg

personligen tycker jag juh även då att en sån bil med aero/viggen paket är grymt snyggt..  (därför jag har en själv med det paketet)

Bmc Crew
Mangisen
10 februari 2010 · 1 035 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
personligen tycker jag juh även då att en sån bil med aero/viggen paket är grymt snyggt..  (därför jag har en själv med det paketet)

Kan hålla med smile

Som jag själv säger , så finns det en anledning till att jag haft saaben i 2 år/4500 mil.. driftsäker till tusen smile

ekelund88
10 februari 2010 · 2 656 Inlägg

Mangisen skrev:

Sketstopp24v skrev:
personligen tycker jag juh även då att en sån bil med aero/viggen paket är grymt snyggt..  (därför jag har en själv med det paketet)

Kan hålla med smile

Som jag själv säger , så finns det en anledning till att jag haft saaben i 2 år/4500 mil.. driftsäker till tusen smile

baah du snackar :p men dom e snygga måste jag med ge men 9000 e en trevligare bil smile

Rquired Allmänt envis
10 februari 2010 · 12 512 Inlägg

ascona-tic skrev:

Rquired skrev:
Undvik den är mitt tips, Saab-skal med opelgrund, halvdan kvalitet och tillförlitlighet rent statistiskt och usel väghållning. Är det Saab du är ute efter är 9000, 9-5 eller den gamla 900 mycket bättre bilar smile

Ser att du äger en A-klass du har väl inte glömt att den höll på att välta 1997 i det så kallade älgtestet och har för mig att dom fick antisladd rätt tidig pga det.

Hade det hänt saaben så hade nog hänt förbättringar där också men så kass var den inte.

Ja, A-klass har usel väghållning, speciellt med tanke på vilka förutsättningar den har. Men jag förstår över huvudtaget inte vad min Mercedes har med den här tråden att göra?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Dunken
10 februari 2010 ·

Sketstopp24v skrev:
personligen tycker jag juh även då att en sån bil med aero/viggen paket är grymt snyggt..  (därför jag har en själv med det paketet)

Själv har jag 2 stycken aero grymt nöjd med dom bägge, 5500mil i den gråa inte så mycket som ett fel på den på hela tiden.

Har väl bara blivit 1500mil i den svarta än så länge men den har fått bekänna färg på banorna i somras och än så länge är jag nöjd med den.

Visst finns det bättre bilar men inte till dom pengarna i förhållande till vad du får, har själv gått lite i tankarna att köpa en M3 E46 men klart dyrare bil som går sämre än vad mina Saabar gör.

Så dom blir kvar nåra år till. big_smile
//Dunken

Rquired Allmänt envis
10 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Bara för att förtydliga, jag har aldrig skrivit eller syftat på att Saaben i fråga skulle vara en dålig bil. Allt jag sagt är att jag anser att det finns bättre val, och har man ingen direkt anledning till varför det skall vara just Saab tycker jag man bör överväga dessa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang