Åka långt för att köpa bil, hur ska man gå till väga?

wirex Skoterdåre
18 februari 2010 · 32 Inlägg

Om jag skulle hitta en bil jag skulle vilja köpa säg.. 100 mil bort, hur brukar ni göra då?
Man vill ju ändå vara ganska säker på att man ska ha bilen innan man far iväg..
Visserligen går det ju kolla på flera stycken i samma område, men det skulle kännas som en onödig resa om man kommer hem tomhänt..
Vågar man anlita någon som bor i närheten att kolla på bilen? (Känner inte så många nere i södra sverige, särskilt ingen som kan något om bilar och vad man ska kolla på osv.)

Så.. Hur brukar ni göra?
MvH wirex

Volkswagen Passat Variant "TDI Highline" (2003)
Wangen Larmtekniker
18 februari 2010 · 307 Inlägg

Jag köpte min bil ca 50 mil bort, när jag pratade med killen som hade bilen så kändes allt väldigt bra och han hade väldigt mycket dokumentation på bilen. Jag hade tur att en kompis reggat bilen några år innan och han visste att bilen var i grymt bra skick.
Det du kan göra är att ringa och prata med killen som har bilen, be honom skicka så mycket bilder som bara är möjligt och sen får du väl helt enkelt känna efter om han verkar reko eller om det känns som han bara försöker undanhålla saker. Sen tror jag även du kan få den M-testad om du ber honom (kostar pengar) http://www.motormannen.se/mm1/site/04_MTest/

Lycka till!

/ Wången
TSamuelsson
18 februari 2010 · 140 Inlägg

Vi vart ju o köpte en av fossans bilar 120 mil enkel resa bort.
det var en veteranare som gått väldigt lite vi kollade på den i samband med en bilmarknad så det blev ju en liten kortare sträcka.

Men ett råd är att vara grymt säker på att du vill ha bilen om du ska åka en längre sträcka, att ni båda är på samma nivå angående vad en *bil i bra skick* är för någon slags bil.

*har åkt och kikat på många bilar som skulle vara i perfekt skick som vart helt för jävliga * och det är inget kul.

Samt att man ber om kort på de *skador* bilen eventuellt skulle ha.


jag är väldigt pedantiskt så bilen må vara i bra skick om jag ska bli nöjd tongue

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
TSamuelsson
18 februari 2010 · 140 Inlägg

Som killen över skriver med naturligt vis!
att dokumentation finns, service gjorda osv.

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
caromania Forummoderator
18 februari 2010 · 9 296 Inlägg

Beror ju på hur ovanlig bilen är. Jag köpte mina Rover Coupéer osedda helt utan dokumentation. Men å andra sidan så är min hjärna väldigt, väldigt liten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
18 februari 2010 · 3 929 Inlägg

Men hellre åka långt och kolla på en bil och stå över ifall den inte är som lovat än att få något tok ryck och köpa en skit bil som man sen kommer ångra.
Enligt mig finns det inga gränser på hur långt man kan åka för att köpa en bil, beror helt på vad det är för någon!
Åka till USA bara för att kolla på bil, jag ser inte problemet.
Åka till Nya Zeeland för att kolla på bil, jag ser inte problemet.
Åka 100 mil för att kolla på bil, ta flyg?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
caromania Forummoderator
18 februari 2010 · 9 296 Inlägg

Det känns som om problemet för många kan vara pengar? Eller är jag den ende som lider av ständig brist på deg?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
gamlingen
18 februari 2010 · 5 198 Inlägg

caromania skrev:
Det känns som om problemet för många kan vara pengar? Eller är jag den ende som lider av ständig brist på deg?

O nej.. men däremot för mycket måndad kvar i förhållande till pengar.

Rock-Star
18 februari 2010 · 2 982 Inlägg

ta reda på så mycket som möjligt. är det en seriös säljare hjälper han/hon dig med allt.
Jag hjälpte tjejen som köpte min S60. hon bor 55mil från sthlm. tack vare att jag hjälpte henne med ALLT så köpte hon bilen OSEDD samt även det belopp jag begärde med avdrag 1000:- för stenskott.

Rock-Star
18 februari 2010 · 2 982 Inlägg

BYTHEWAY: heter det att bilen är "fläckfri" så är det skitsnack. till 99%!!!
finns alltid stenskott, dörruppslag...
ju ärligare annons desto finare skick!

N_W V8 de bästa som finns!
18 februari 2010 · 1 092 Inlägg

Jag köpte min senaste bruksbil en BMW 540 med manuell 6växlad efter 3månaders letande, den var 102 mil bort i malmö, skriv upp en lista med sånt som är viktigt för dej och ställ dom frågorna, kolla servicehistorik och ägarhistorik, fråga efter fler bilder. Bilda en helhetsuppfattning, sen brukar jag alltid pruta lite på telefon efter att man tittat igenom allt så de känns som ett vettigt pris för båda. Sen kör man på de när man kommer fram, det är en svår förhandlingssituation när man står i en annan landsända och betalt 1500:- för flyget. Är bilen trots allt för dålig så är det ändå billigare att avstå affären och flyga hem.

Sen har jag köpt sommarbilen som stod strax utanför Los angeles genom att kika på foton, då är de ju mer spännande att få hem den  big_smile

Senast redigerat av Niklasw (18 februari 2010)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
peder Dorifto King Peedi Balerado
18 februari 2010 · 386 Inlägg

Låt aldrig en annan kolla på bilen åt dig, jag gjordet det åt brorsan samt att jag köpte den åt honom.
Han blev inte så glad tongue

Om det känns rätt när ni pratar i telefon och hur han beskriver bilen samt hur den ser ut på bild så är det bara slå till. Men räkna med att det är något som är fel, behöver inte vara stort men något.
Annars blir man bara besviken tongue

Dimman jag köpte på Irland gjorde jag på känn, beställde biljetter för över 8k. Men det kändes rätt.

Magkänsla smile

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang