Audi A4 -01, Problem med bränsle kall, choke? :D

Citius84
19 februari 2010 · 8 Inlägg

Hejsan!
För ungefär en vecka sedan på motorvägen började min bil dö-av när jag gasade efter en omkörning. den stannade typ helt, gick att starta men kunde bara gå på en mycket knagglig tomgång.
"Motor elektronik lampan" började lysa efter ett litet tag sedan började tomgången bli bättre och sedan kunde ja köra hem (typ 20 mil).  Ställde in den i garaget och på morgonen hade lampan slocknat när jag åter startade den.

Sedan dess är bilen lite knepig... när jag startar den (utom när den stått i garaget) är det nästan eller ingen tomgång, gasar jag dör bilen... den kan självdö men vrider jag om nyckeln igen startar den direkt, men klarar inte av att lägga sig på stadig tomgång...  förens efter ungefär 1-2 minuter beroende på hur kallt det är, sedan går den kanon sålänge ja kör den (kört 20+20 mil + några kortare svängar) och det är som sagt bara problem när den är kall.

Kan det vara nån givare för typ choke, elle motsvarande vad det heter på nyare bilar, som pajat?

och isf, något man kan fixa själv? och vad heter den? big_smile

tacksam för hjälp smile

Pilsk
19 februari 2010 · 460 Inlägg

motortempgivaren skulle ja tro att det är fel på. du har inte kollat felkoder på bilen?

Citius84
19 februari 2010 · 8 Inlägg

njae, kan jag  göra det utan att koppla upp den mot en dator?

Motortempen visar 90 typ hela tiden när man kör, men den fladdrar kanske lite (mellan 75-90 ungefär), men motortempgivaren kanske är en annan än den man ser inne i bilen?

Pilsk
20 februari 2010 · 460 Inlägg

man måst koppla den till en dator för att läsa av den.. jag har för mig att det är samma givare till båda.

Citius84
20 februari 2010 · 8 Inlägg

oh, ok, sladd o programvara till datorn vart köper man det till bästa pris? smile något bra tips? smile

Pilsk
20 februari 2010 · 460 Inlägg

programvaran finns att ladda ner. sladd kan man köpa på tradera.

Audi-powah
21 februari 2010 · 497 Inlägg

om det inte är tempgivaren som e kass eller någon reglator så är jag 60% säker på att det är någon tändspole som e kass en fråga dricker den mer än vanligt?

Senast redigerat av Audi-powah (21 februari 2010)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Pilsk
21 februari 2010 · 460 Inlägg

som sagt kolla felkoderna.. brukar oftast vara tempgivaren när dom går dåligt på tomgång när dom är kall

Citius84
21 februari 2010 · 8 Inlägg

Den går snarare mer bränslesnålt än tidigare, så anar att vad de än var som pajjade när jag körde var något som gjorde så den låg o pumpade in mer bränsle under hela färderna...  före den "pajade" låg den på 0.95/mil nu e de nog mer 0.8,  1.8T med chip så den skulle ha runt 194hk elle nå.

Mjo skall kika på felkoderna.

Citius84
17 maj 2010 · 8 Inlägg

Hej, nu var det ett tag sedan jag skrev här sist, har mekat en hel del med bilen men inte fått till felet!? big_smile och börjar bli riktigt less, så tänkte ja skulle fråga proffsen här lite smile

Skaffade sladd, inge större fel på tempgivaren, nån grad fel men bytte den iaf, har oxå bytt luftmängdmätare och rengjort luft intags tempraturgivaren...  bytt 2 spolar, testat med en helt ny lambdasond och kliat mig i huvudet en massa! big_smile
Felet nu är att den drar runt 1.1l /  mil  vid normal körning,om jag har lambdasonden urkopplad, kopplar jag i den drar den ännu mer eftersom den tycker den går för klent... felkod jag har och inte får bort är:
17536 - Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too Lean
            P1128 - 35-00 - -
så, nån med förslag på hur jag går vidare?

Pilsk
24 maj 2010 · 460 Inlägg

vad har du provat för sond? vilken av sonderna har du provat byta..

Citius84
29 maj 2010 · 8 Inlägg

provade byta främre lambdan, den efter katten e väl bara för att se att katalysatorn är OK... men jag e lur på att det är styrboxen eller chippet eller något, "pre o2 reg", värdet i vagcom som jag förstår det är vad styrboxen reglerar bränslet med skall ligga runt -10% - +10%   men för mig ligger det värdet på 22.7% och 26.6%   och flippar stadigt mellan dom 2 värdena... ungefär 1gång per sekund. kollade på en polares audi och då ligger värdet innom -10 - 10  och den reglerar hela tiden, med olika värden där emellan, men min reglerar inte ens om jag gasar elle nått... flippar bara mellan dom 2 värdena...

Pilsk
30 juni 2010 · 460 Inlägg

vad var det för fabrikat på sonden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang