Simons sportsystem?

Dann3
30 maj 2006 ·

Funderade på ett Simons sportsystem för 3300kr. Någon annan som har och kör med detta system? Hur många tum är avgasröret? Får man någon from av atrapp med så att det skall passa på anslutningen till katalysatorn? Låter det mysigt?

/danne

Senast redigerat av Calibra_extreme (30 maj 2006)

OLW
30 maj 2006 · 69 Inlägg

Systemet är på 2 1/2" och har ett utblås på ca 4". Och ja i satsen ingår adapter till ditt gamla system. Jag funderar också på köp men är också lite funderande över ljudet och kvlite'n.

Robban-vr6
30 maj 2006 · 159 Inlägg

ja har 2.5" te min vr6:a. fanns upp te 3" har ja för mig te golf3 iaf.
har för mig det följde med ett antal diverse adaptrar som man satte fast med nå beslag som följde med.

jag är hel nöjd me mitt ljud ja fick samt enkel monterat om man åkte in på en Görsjälv hall
hör me de på mekonomen annars de brukar sälja simons system

OLW
30 maj 2006 · 69 Inlägg

Gå in på www.ray.se där kan du se allt

Dann3
30 maj 2006 ·

Yes har kollat in sidan men så tänkte jag ändå när man byter till sportsystem blir det någon skillnad om jag byter till en godkänd fullflödes katalysator då?

JonHultgren
30 maj 2006 · 95 Inlägg

Jag har simonssystem på min fård och det är mycket skönt ljud i den. Bor inte så långt från fabriken där de tillverkas så här kör många med simons å de flesta låter riktigt bra faktiskt. Passformen är riktigt bra. Sen hur långe det håller kan jag tyvärr inte svara på. Lycka till med avgassystemet

diforce
31 maj 2006 · 279 Inlägg

dom rostar som satan:( fast det finns ju rostfria nu oxåsmile .. annars låter dom gka bra;)
atrapper tror jag inte följer med, men ganska enkelt o göra själv..
o ett gått råd är ju att köpa lösa delar från dom istället för "kit" , har räknat på nåra bilar o det är bra mycket billigare:)

two lies don´t cancel each other out
diforce
31 maj 2006 · 279 Inlägg

Calibra_extreme skrev:
Yes har kollat in sidan men så tänkte jag ändå när man byter till sportsystem blir det någon skillnad om jag byter till en godkänd fullflödes katalysator då?

visst blir det skildnad men knappt märkbar tror jag.. brukar vara så med sugmotorer med inte allt för mye hk.. opeln??

Senast redigerat av diforce (31 maj 2006)

two lies don´t cancel each other out
Dann3
31 maj 2006 ·

diforce skrev:

Calibra_extreme skrev:
Yes har kollat in sidan men så tänkte jag ändå när man byter till sportsystem blir det någon skillnad om jag byter till en godkänd fullflödes katalysator då?

visst blir det skildnad men knappt märkbar tror jag.. brukar vara så med sugmotorer med inte allt för mye hk.. opeln??

Så vad tycker ni skall jag köpa en sportkatalysator eller spara pengarna och köpa något trim istället? För enligt vissa skall katalysatorn inte ge mycket mer märkbar effekt....

diforce
1 juni 2006 · 279 Inlägg

Calibra_extreme skrev:

diforce skrev:

Calibra_extreme skrev:
Yes har kollat in sidan men så tänkte jag ändå när man byter till sportsystem blir det någon skillnad om jag byter till en godkänd fullflödes katalysator då?

visst blir det skildnad men knappt märkbar tror jag.. brukar vara så med sugmotorer med inte allt för mye hk.. opeln??

Så vad tycker ni skall jag köpa en sportkatalysator eller spara pengarna och köpa något trim istället? För enligt vissa skall katalysatorn inte ge mycket mer märkbar effekt....

ju mer trim ju bättre effekt ger det med sportkatt... så frågan är ju om du tänkt skaffa både ok? för då är det ju bara att börja i ena el andra ändan:) jag hade börjat med att trimma motorn wink

two lies don´t cancel each other out
Alexx
1 juni 2006 · 141 Inlägg

Robban-vr6 skrev:
ja har 2.5" te min vr6:a. fanns upp te 3" har ja för mig te golf3 iaf.
har för mig det följde med ett antal diverse adaptrar som man satte fast med nå beslag som följde med.

jag är hel nöjd me mitt ljud ja fick samt enkel monterat om man åkte in på en Görsjälv hall
hör me de på mekonomen annars de brukar sälja simons system

De e fejk hela skiten med 3" utblås osv. Jag köpte Simons halvsats till min och tyckte det lät för lamt för att ha bytt ut till halvsats med 3" utblås. Jag mätte häromdagen och det kan stämma med 3" UTVÄNDIG storlek, men själva öppningen i utblåset är inte på mer än 2". Vad är så meningen om inte öppningen e större? Nu ska jag göra om den till riktiga 3" utblås invändig storlek. Köp Ferrita istället eller Eisenmann så får du riktiga grejer med en gång. Ångrar mitt köp av Simons.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Dann3
1 juni 2006 ·

Om jag nu sätter dit extraktorgrenrör och dra ett 2.5 tums rör hela vägen från extraktorörrören ända bak utan några mittenljudämpare eller dylikt och ingen katalysator och avslutar med en jaåsdämpare på 4" tro ni det kommer ge märkbar effekt eller kommer det låta skit "ljudmässigt"

/danne

Alexx
1 juni 2006 · 141 Inlägg

Calibra_extreme skrev:
Om jag nu sätter dit extraktorgrenrör och dra ett 2.5 tums rör hela vägen från extraktorörrören ända bak utan några mittenljudämpare eller dylikt och ingen katalysator och avslutar med en jaåsdämpare på 4" tro ni det kommer ge märkbar effekt eller kommer det låta skit "ljudmässigt"

/danne

Det kommer låta utav helvete mycket rent ut sagt. E det mycket ljud du är ute efter så kan du göra så, men du tappar en hel del effekt i att göra så, ta bort dämpare o katalysator. Sen blir det ett jävla meck när du ska besiktiga bilen för det går aldrig igenom utan katalysator. Det räcker att du slänger dit en racekatalysator och sen drar raka rör med 4" utblås så kommer den låta väldigt mycket och vara godkänt.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Dann3
1 juni 2006 ·

Alexx skrev:

Calibra_extreme skrev:
Om jag nu sätter dit extraktorgrenrör och dra ett 2.5 tums rör hela vägen från extraktorörrören ända bak utan några mittenljudämpare eller dylikt och ingen katalysator och avslutar med en jaåsdämpare på 4" tro ni det kommer ge märkbar effekt eller kommer det låta skit "ljudmässigt"

/danne

Det kommer låta utav helvete mycket rent ut sagt. E det mycket ljud du är ute efter så kan du göra så, men du tappar en hel del effekt i att göra så, ta bort dämpare o katalysator. Sen blir det ett jävla meck när du ska besiktiga bilen för det går aldrig igenom utan katalysator. Det räcker att du slänger dit en racekatalysator och sen drar raka rör med 4" utblås så kommer den låta väldigt mycket och vara godkänt.

En race katalysator dämpar inte ljudet lika mkt då? Sedan såg jag att det fanns 5 TUM japsdämpare är inte detta lite överdrivet kan nog tänka hur det kommeer vibrera i hela bilen.

Alexx
1 juni 2006 · 141 Inlägg

Calibra_extreme skrev:

Alexx skrev:

Calibra_extreme skrev:
Om jag nu sätter dit extraktorgrenrör och dra ett 2.5 tums rör hela vägen från extraktorörrören ända bak utan några mittenljudämpare eller dylikt och ingen katalysator och avslutar med en jaåsdämpare på 4" tro ni det kommer ge märkbar effekt eller kommer det låta skit "ljudmässigt"

/danne

Det kommer låta utav helvete mycket rent ut sagt. E det mycket ljud du är ute efter så kan du göra så, men du tappar en hel del effekt i att göra så, ta bort dämpare o katalysator. Sen blir det ett jävla meck när du ska besiktiga bilen för det går aldrig igenom utan katalysator. Det räcker att du slänger dit en racekatalysator och sen drar raka rör med 4" utblås så kommer den låta väldigt mycket och vara godkänt.

En race katalysator dämpar inte ljudet lika mkt då? Sedan såg jag att det fanns 5 TUM japsdämpare är inte detta lite överdrivet kan nog tänka hur det kommeer vibrera i hela bilen.

Ska du ha racekatalysator och 5 tums japsare så kan du lika bra börja inhandla öronskydd smile Racekatalysatorn dämpar ljudet mindre och skall göra bl.a en snabbare gasrespons

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Dann3
1 juni 2006 ·

Alexx skrev:

Calibra_extreme skrev:

Alexx skrev:

Det kommer låta utav helvete mycket rent ut sagt. E det mycket ljud du är ute efter så kan du göra så, men du tappar en hel del effekt i att göra så, ta bort dämpare o katalysator. Sen blir det ett jävla meck när du ska besiktiga bilen för det går aldrig igenom utan katalysator. Det räcker att du slänger dit en racekatalysator och sen drar raka rör med 4" utblås så kommer den låta väldigt mycket och vara godkänt.

En race katalysator dämpar inte ljudet lika mkt då? Sedan såg jag att det fanns 5 TUM japsdämpare är inte detta lite överdrivet kan nog tänka hur det kommeer vibrera i hela bilen.

Ska du ha racekatalysator och 5 tums japsare så kan du lika bra börja inhandla öronskydd smile Racekatalysatorn dämpar ljudet mindre och skall göra bl.a en snabbare gasrespons

Men om man köper en 4 tums japsdämpare istället gör detta stor skillnad mot en 5 tum? Såg att det stod massa mått en dämpare med utblåsets diameter på 96mm och ett på 120mm är då 96mm 4 tum och 120 mm 5 tum?

/danne

Alexx
1 juni 2006 · 141 Inlägg

Calibra_extreme skrev:

Alexx skrev:

Calibra_extreme skrev:

En race katalysator dämpar inte ljudet lika mkt då? Sedan såg jag att det fanns 5 TUM japsdämpare är inte detta lite överdrivet kan nog tänka hur det kommeer vibrera i hela bilen.

Ska du ha racekatalysator och 5 tums japsare så kan du lika bra börja inhandla öronskydd smile Racekatalysatorn dämpar ljudet mindre och skall göra bl.a en snabbare gasrespons

Men om man köper en 4 tums japsdämpare istället gör detta stor skillnad mot en 5 tum? Såg att det stod massa mått en dämpare med utblåsets diameter på 96mm och ett på 120mm är då 96mm 4 tum och 120 mm 5 tum?

/danne

Asså en 5 tums kommer låta grovt, japsare överhuvudtaget låter en hel del. De e smaksak vad du vill uppnå. Vill du ha grovt ljud från bilen så hade jag i så fall tagit en 3 tums halvsats och en 5 tummas japsare så är ljudet tillräckligt grovt. Själv är jag ute efter "turboljud" i min, japsare är för mkt i min smak, men alla har ju olika. Tänk på att ju fler dämpare du tar bort desto mer kraft förlorar du för avgaserna behöver ett visst motstånd för att bilen ska gå bra.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Dann3
2 juni 2006 ·

Alexx skrev:

Calibra_extreme skrev:

Alexx skrev:

Ska du ha racekatalysator och 5 tums japsare så kan du lika bra börja inhandla öronskydd smile Racekatalysatorn dämpar ljudet mindre och skall göra bl.a en snabbare gasrespons

Men om man köper en 4 tums japsdämpare istället gör detta stor skillnad mot en 5 tum? Såg att det stod massa mått en dämpare med utblåsets diameter på 96mm och ett på 120mm är då 96mm 4 tum och 120 mm 5 tum?

/danne

Asså en 5 tums kommer låta grovt, japsare överhuvudtaget låter en hel del. De e smaksak vad du vill uppnå. Vill du ha grovt ljud från bilen så hade jag i så fall tagit en 3 tums halvsats och en 5 tummas japsare så är ljudet tillräckligt grovt. Själv är jag ute efter "turboljud" i min, japsare är för mkt i min smak, men alla har ju olika. Tänk på att ju fler dämpare du tar bort desto mer kraft förlorar du för avgaserna behöver ett visst motstånd för att bilen ska gå bra.

jag va inne och hittade ett system med katalysator och mellanrör med ljudämpare bak det heter supersprint och va rätt dyrt iallfall runt 7.000kr + är det någon som har erfarenhet av detta system? skalld det ge mkt effekt? Värt pengarna om man jämnför mot ett simons sportsystem?

/danne

Alexx
2 juni 2006 · 141 Inlägg

Calibra_extreme skrev:

Alexx skrev:

Calibra_extreme skrev:

Men om man köper en 4 tums japsdämpare istället gör detta stor skillnad mot en 5 tum? Såg att det stod massa mått en dämpare med utblåsets diameter på 96mm och ett på 120mm är då 96mm 4 tum och 120 mm 5 tum?

/danne

Asså en 5 tums kommer låta grovt, japsare överhuvudtaget låter en hel del. De e smaksak vad du vill uppnå. Vill du ha grovt ljud från bilen så hade jag i så fall tagit en 3 tums halvsats och en 5 tummas japsare så är ljudet tillräckligt grovt. Själv är jag ute efter "turboljud" i min, japsare är för mkt i min smak, men alla har ju olika. Tänk på att ju fler dämpare du tar bort desto mer kraft förlorar du för avgaserna behöver ett visst motstånd för att bilen ska gå bra.

jag va inne och hittade ett system med katalysator och mellanrör med ljudämpare bak det heter supersprint och va rätt dyrt iallfall runt 7.000kr + är det någon som har erfarenhet av detta system? skalld det ge mkt effekt? Värt pengarna om man jämnför mot ett simons sportsystem?

/danne

Alltlså Danne, du ska ha klart för dig att du inte får ur någon märkbar effekt oasvsett vilket märke du köper på avgassystem. Chippar du eller ökar effekt på något sätt så är det att rekommendera sportavgassystem för att få ut varma avgaser lättare. Men är du ute efter bara ljudet så skulle jag enbart satsa på en japsare.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Akka
12 oktober 2007 · 1 174 Inlägg

lånar denna tråd, har simons på min 2,5" rostfritt fårn kat å allt är frid å fröjd dock vill jag ha samma ljud typ men ja vill ha det något högre, hur går jag tillväga? byta sissta burken mot något annat? men vad för något? bara ett rör? en annan dämpare? lana länkar hemsidor osv osv!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang