Volvo 945 D5 Motorbyte

Montering av en D5 -2007 motor i 945. Har nu förvandlats till en 965a.
  • 148 Följare
  • 293 257 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 mars 2017
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Då så, jag skapar en lite projektråd så kan ni följa bytet från D24TIC till D5 i min 945a. Jag har hållt på att byggt ett tag nu men jag slänger upp lite bilder från början.

Bilen: 945:a från 96 29000 mil på mätaren.
https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/58112-1029874.jpg

Gamla motorn med turbo från D5, det sitter även dubbla expantionskärl för det ena hade jag som tank när jag experimenterade med vatten/metanol insprut, men det gav inte mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/848278_q5v43e.jpg

En egentillverkad adapter och vipst så fick man dit turbon, blev bra mycket tidigare ladd
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/868274_hbxf13.jpg

Jag har även slängt dit en torsendiff för lite bättre bett smile

https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/large_58112-1024746.jpg

https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/large_58112-1024774.jpg

Men nu till D5an.

Motorn: D5244T4 från 2007 3500mil
Effekt:

185hk / 4000rpm
400nm /2000rpm

Jag ska troligen byta programvara sen när allt är klart. Det blir nog från rica engineering. Dom kan erbjuda.

253hk / 4400 rpm
548Nm / 2265  rpm

Och det är ju rätt bra siffror wink

Växelåda:
Det blir det en M90L2 från V90 -98 med dubbla synkringar på 3:an. Har även renoverat den med nya lager och förstärkt stoppring på 3:an

Jag har fått förlänga hållaren och staget till växelspaken 20mm för motorn kommer lite längre in i motorummet än orginal.

Koppling:
Orginal V70 -07 SAC tryckplatta med 940 stumm lamell


Efter några timmar med elsheman och ombyggnad så fick jag igång motorn.
Jag har även med ABSen för att få med hastighetsignalen (motorn använder den för att självoptimera sig lite), den har jag byggt om lite så jag går på en av mina absgivare för att få impulser.

Motorn, håller på att provstarta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/794045_fu1jhv.jpg

En filmsnutt från mobilen, första starten efter ombyggt elsystem.
http://www.garaget.org/video/w89rzoc3rj0x

Jag har med CEM mudulen för att kunna komunicera med motorstyrdonet med startspärren så trollade jag lite med CEM,enså att det blev godkänd start wink



Ombyggt oljetråg, det var lite knöligt för dom har en oljekylare placerad på sidan av tråget och den delen måste kapas bort för framvagnsbalken. Jag använde mig av 960 främre del och 960 "oljetank" resten är från D5 så det blev mycket att svetsa. Jag fick tilverka en egen oljekanal.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/848257_yvj4ed.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/848254_q6pwah.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/848259_qrhwhk.jpg

Ombyggd 960 oljesugrör.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/848264_qzjj14.jpg

Tråget monterat och detta blev lösningen på oljekyl för att slippa ha en extern och få en som var vattenkyld
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/848265_i8gxts.jpg

Ombyggt vattenrör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858318_emskh1.jpg

Adapter för att få turbon åt rätt håll och som jag vill
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858321_8xtzl3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858322_e5qbai.jpg

Oljereturen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858323_s0hym8.jpg

Turbo, oljetryck och oljeretur monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862485_r3fayz.jpg

Sen för att få spjällhus och egr åt rätt håll så fick man bygga en tex egr-röret
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862481_bno1ke.jpg

Egr-rör, motorfäste, spjällhus/egrventil och 960 oljesticka monterad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862483_02r2v3.jpg

Motorn på plats, ser riktigt bra ut

https://www1.garaget.org/archive/63/62694/58112/large_58112-1779139.jpg

Detta är partikelkatten, partikelfilter och gamla oljekylaren i bakgrunden ser man oljetråget innan modifiering

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862487_a1sepz.jpg

Downpipe 2.5tum rostfritt med ombyggd partikelkatt, jag har även flyttat upp lamda och tempgivare (dom satt på katten innan) för att dom ska sitta vid turbons utlopp

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868246_42jlqz.jpg

Jag fick vinkla om flänsen på partikelfiltret.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868251_khe96b.jpg

Hela främre röret, har även krängt på lite avgasbandage för att få bort lite värme i motorummet + att bevara värmen till katten så den kan jobba som den ska eftersom den sitter längre från turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868253_i05ksv.jpg

Främre röret monterat med alla givare

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868257_lqvia0.jpg

Såhär ser bilen ut just nu, har fått dit intercoller, kondensor och kylare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/868255_qd978y.jpg

Detta är så långt jag har kommit nu men det kommer mera bilder vartefter

Senast redigerat av TL-Racing (1 mars 2010)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Japp den kommer att reggas som ett ombyggtfordon

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

japp mordern diesel och soppaförbrukningen borde landa på 0,6-0,7 L/mil wink

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Hittade en bild på min bäste vän just nu wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/862491_7b0kme.jpg

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

Växelådan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/858325_t2lk86.jpg

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

jo dels var tanken för liten så blandningen tog slut snabbt sen hade jag för små munstycken så jag gav upp och tänkte på D5 istället

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
28 februari 2010 · 122 Inlägg

nej det är dubbla kammar det är drev inne i toppen

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
1 mars 2010 · 122 Inlägg

klass skrev:
Fan vilket grymt bygge! smile Älskar kombinationen!
En fråga bara, pallar motorn och framförallt partikelfiltret med all extra kraft från rica engineering?

Ja vi får se, motorn håller inga problem men partikelfiltret kanse storknar men då får det bli ett rakt rör där istället. Men nu när jag ska regga bilen så måste jag ha alla kattar.

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
1 mars 2010 · 122 Inlägg

jockecruiser skrev:
Äntligen en projekttråd på D5an, TL! smile Inte en dag för tidigt!

Mvh/Jocke

Yes! Bättre sent än aldrig big_smile

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
5 mars 2010 · 122 Inlägg

Nu har jag plockat ihopp en Webasto Thermo Top C av gammla delar från jobbet, då blev den gratis smile Jag jobbar med mycket värmare så det blir lite delar över.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/871267_zf0sk5.jpg

Senast redigerat av TL-Racing (6 mars 2010)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
10 mars 2010 · 122 Inlägg

Rally5 skrev:
Redigt kul att se.
Har själv planerat att försöka smälla i en D5a i en 142.
har du några typs isåfall. eller nått som kan va bra att tänka på?

Tips och tips vet jag inte men det knöliga är ju att få häng på elen om man ska köra med orginal motorstyr. Annars är det bara ha mycket tid, byggfantasi och en bra svets smile


Förövrigt kommer det lite fler och färska byggbilder i helgen.

Senast redigerat av TL-Racing (10 mars 2010)

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
12 mars 2010 · 122 Inlägg

Till övre motorfäste tog jag V70 stag och byggde om lite

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875949_u1hcoh.jpg

Tryckrör i 2.5 tum rostfritt, det ena röret från intercoolern är med laddrtyck/tempgivare och utgång för laddtrycksmätare

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875950_2uxocg.jpg

Motorstyrdonet med lite egenpåhittade fästen. På fästet ska även dieselfiltret sitta.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875953_wcz963.jpg

Den lilla kylfläkten från V70. Att jag vill ha den är att den styrs steglöst med LIN-bussen från motorstyrdonet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875954_sv1sqa.jpg

Såhär ser det ut nu i motorummet, allt monterat. Det som bara saknas nu är bara ett rör mellan luftburken och turbon, det ska bli ett 3 tum rostfritt. Sen ska elen göras klart sen på med motorkåpan och övre motorstaget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875956_wuucl5.jpg

Jag har även köpt nya vita bakljus och sedan blåst dom med toning och ett lager 2k klarlack

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875957_v3sdzd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875958_r4au4s.jpg

Jag provade att lacka alla blanka ytor frammåt i bilens färg, blev skysst.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875959_n7im5l.jpg

Fronten monterad, färgen i ljusinsatserna syns inte så mycket men blev rätt bra ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/875960_rfylij.jpg

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
12 mars 2010 · 122 Inlägg

Astramarkus skrev:
Coolt bygge. Du kommer lätt ner i 0,6l/milen med en chippad D5, körde jobbets 2005 D5 automat på 0,49...

Nice! Ja det är det jag hoppas på big_smile

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
13 mars 2010 · 122 Inlägg

Robban_89 skrev:
Slänger du i dieselvärmaren igen också? smile

yes! dessa motoren blir ju knappt varma på vintern så det är ett måste smile

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
13 mars 2010 · 122 Inlägg

b-fuel skrev:
grymt fina detaljer det där med att lacka ljusinsatserna

Yes!

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
30 april 2010 · 122 Inlägg

Nu har jag fått ihopp allt utom acn men den ska jag fixa nu, det är bara lite slangar som ska tillverkas.

Men Vilket vrid det blev den går riktigt duktigt wink

Har inte haft så mycket tid att sitta vid datorn men nu slänger jag upp lite bilder och info wink


Webaston på plats på höger ramben.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917857_v7x6vj.jpg

Motorstyrdon med ett eget fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917856_jt8f29.jpg

Motorstyrdon, soppafilter och glödrelä på fästet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917847_hgv4f4.jpg

Huvudsäkringar, en till kylfläkten, en till glöden och en till elektronik i kupén som CEM mudul osv.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917858_c9o63h.jpg

Blev riktigt nöjd, der nästan orginal ut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917860_75fn1s.jpg


Jag fick korta handsfacket lite så jag fick plats med cem modulen och så man kan komma åt säkringarna enkelt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917861_77j92c.jpg


Eftersom jag har en iphone och jobbar som bilelektriker så var jag tvungen att beställa denna lilla "dongel" från USA som man kopplar in i OBD uttagen så man kan läsa felkoder och se datalistor med wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917863_4f24px.jpg


Så här ser det ut när jag valt dessa värden i iphonen, man kan plocka in vilka värden man vill och lägga fram för att visar på ett bra sett wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917869_6jzcm6.jpg

Såhär ser bilen ut just nu
https://www1.garaget.org/gallery/archive/62694/large/917875_52zjmq.jpg

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
2 maj 2010 · 122 Inlägg

Ja jag blev riktigt nöjd med bakljusen-

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
2 maj 2010 · 122 Inlägg

Här kommer 2 st filmklipp som jag spelade in med digitalkameran så ljudet är lite halvtaskigt. Det är bara när bilen står still och tomgasar lite, ska försöka fixa en till när jag är ute och drar lite sen.

Klipp 1:
http://www.garaget.org/video/ih0b8x3ux6gd

Klipp 2:
http://www.garaget.org/video/f2wkcan2uuiz

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
2 maj 2010 · 122 Inlägg

Seth skrev:
video tack? samt planer med motorkåpan?

Motorkåpan vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, men det lutar att blåsa den gråa ytan i bilens färg.

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Cableguy Lindén
2 maj 2010 · 122 Inlägg

Nissee skrev:
såg pärlan igår på MOM träffen och fy fav vad du har gjort det bra med bilen. Helt klockrent hur du har fått till det under huven med kabeldragnigar och grejer. Väldigt seriöst och bra! Väldigt fin bil i övrigt med! Tummen upp för dig!wink

tackar! Ja jag har försökt att göra så det ska se som orginal ut och dölja det mästa av kablaget.

Volvo 965 D5 "250hk 550nm" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang