Peugeot 206 cc vill ha fler hästar:(

miniDULTEN
28 februari 2010 · 130 Inlägg

Tjennare alla, har precis fått en Peugeot 206 cc av mina föräldrar. Men det är en 1,6L motor och det är ju bara 90 hästar i en den. Finns det något sätt jag kan få fler hästar ut ur den? Jag är tacksam för hjälp. OBS!! Vill ej byta motor=).

THEBADGUY Gorgilus addictus
28 februari 2010 · 4 737 Inlägg

Eftersom det är en sugmotor i den så blir det dyyyyrt att få ut hästkrafter ur den.

Men öppetfilter och annat avgassystem kan iaf ge en placeboeffekt tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Rquired Allmänt envis
28 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Grattis till bilen, tyvärr är det nog svårt att få speciellt med fart i den. Men 90hp duger väl utmärkt till cruising med taket nere? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
1 mars 2010 · 581 Inlägg

Ta bort vikt är också ett sätt, speciellt på svaga motorer wink  "power to weight"

Annars är det väl:
-Avgassystem 2.0"-2.25" (rakt)
-Grenrör
-Cold air intake (med så få böjar som möjligt)
-Öka kompressionen
-Fin justeringar

Och mycket mer... Sen är det bara kunskapen och tummen mitt i näven som sätter stopp... och pengar såklart. tongue

Senast redigerat av supersupra87 (1 mars 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
miniDULTEN
1 mars 2010 · 130 Inlägg

Tack alla=), Ska se vad jag kan göra, lägger upp lite bilder på den till sommaren big_smile MvH Robin från skåne;D

Moparboy440
1 mars 2010 · 4 682 Inlägg

Varför vill du inte byta till en större motor? Billigare och enklare..

miniDULTEN
1 mars 2010 · 130 Inlägg

jo visst gör det de:) men har alltid gillat ljud och kraft, så jag har funderat länge på hur jag kan få det i denna bilen, för den är fin och pigg men den är klen.smile

Rquired skrev:
Grattis till bilen, tyvärr är det nog svårt att få speciellt med fart i den. Men 90hp duger väl utmärkt till cruising med taket nere? smile

miniDULTEN
1 mars 2010 · 130 Inlägg

Vart kan jag få tag i det som passar i motorfästena som redan är där utan att göra nya osv?smile

Moparboy440 skrev:
Varför vill du inte byta till en större motor? Billigare och enklare..

Rickard-v
1 mars 2010 · 2 665 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Varför vill du inte byta till en större motor? Billigare och enklare..

Kanske pga att det är olagligt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Nazse89 VD :=)
1 mars 2010 · 90 Inlägg

2.0 gti motor ala 136 hästar ^^ duger bra det. men ska jag vara ärlig så tycker jag det e bättre med en 180 hästars rc motor men där har vi kosta-fläsk-motor. skicka om du har några frågor bara smile

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p
940R
1 mars 2010 · 1 567 Inlägg

Eller byta bil ?

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
miniDULTEN
1 mars 2010 · 130 Inlägg

tjennare, jo men har funderat på att byta bil som alla säger sen jag gjorde tråden, någon som är roligare att trimma, men då klämmer det att jag inte vet så mycket om olika bilar och dom får inte vara för dyra då jag måste ha råd till godiset. Du har möjligtvis inga tips isåfall?

Nazse89 skrev:
2.0 gti motor ala 136 hästar ^^ duger bra det. men ska jag vara ärlig så tycker jag det e bättre med en 180 hästars rc motor men där har vi kosta-fläsk-motor. skicka om du har några frågor bara smile

miniDULTEN
1 mars 2010 · 130 Inlägg

Ja men vad ska jag byta till?tongue jag är inte så jätte bra på olika bilar så det är ganska svårt, alla säger byt bil men ingen säger till vilken sad har du tips?

940R skrev:
Eller byta bil ?

sand3rs
1 mars 2010 · 182 Inlägg

940R skrev:
Eller byta bil ?

Han har ju precis FÅTT bilen, inte fan byter man den då för att den är för svag, eller?

sand3rs
1 mars 2010 · 182 Inlägg

Nazse89 skrev:
2.0 gti motor ala 136 hästar ^^ duger bra det. men ska jag vara ärlig så tycker jag det e bättre med en 180 hästars rc motor men där har vi kosta-fläsk-motor. skicka om du har några frågor bara smile

Finns alltid nåt som är värre. Personligen tycker jag att allt under 200 är meninglöst, och den gränsen bara ökar. wink

Moparboy440
2 mars 2010 · 4 682 Inlägg

Rickard-v skrev:
Kanske pga att det är olagligt.

Nu är jag nog inte insatt i det svenska systemet, men jag tycker det verkar vädligt ologiskt om man inte skulle få byta till en starkare motor som modellserien fanns utrustad med original.

soyd
2 mars 2010 · 1 853 Inlägg

supersupra87 skrev:
Ta bort vikt är också ett sätt, speciellt på svaga motorer wink  "power to weight"

Annars är det väl:
-Avgassystem 2.0"-2.25" (rakt)
-Grenrör
-Cold air intake (med så få böjar som möjligt)
-Öka kompressionen
-Fin justeringar

Och mycket mer... Sen är det bara kunskapen och tummen mitt i näven som sätter stopp... och pengar såklart. tongue

Det dära + ett chip så har du väll 100+ i alla fall ?

/mvh soyd

DasAuto
2 mars 2010 · 2 751 Inlägg

Snacka om otacksam ifall du byter bil som du precis har Fått av dina föräldrar.. Men de tror jag inte du gör tongue

Byt till lite grövre avgassystem, ta absolut inte 2.5", de gjorde jag till min 1.6l och det blev inte bra. 2" kanske 2.25". Öppet luftfilter, så känns den kanske lite "snabbare" men behöver nödvändigtvis inte vara det. Chippa den samtidigt så kanske du får 5-10hk... Det roliga med små bilar är att dom kan kännas snabbare än vad dom är.

Senast redigerat av DasAuto (2 mars 2010)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
miniDULTEN
2 mars 2010 · 130 Inlägg

Tjennare, jo men dom har själv sagt att jag får byta den=) för det var mammas ett tag från början. Men vill helst inte sälja den, dom är skit roliga att köra=). Men tack för hjälpen, du får gärna hjälpa till med mer om du kommer på något=)

DasAuto skrev:
Snacka om otacksam ifall du byter bil som du precis har Fått av dina föräldrar.. Men de tror jag inte du gör tongue

Byt till lite grövre avgassystem, ta absolut inte 2.5", de gjorde jag till min 1.6l och det blev inte bra. 2" kanske 2.25". Öppet luftfilter, så känns den kanske lite "snabbare" men behöver nödvändigtvis inte vara det. Chippa den samtidigt så kanske du får 5-10hk... Det roliga med små bilar är att dom kan kännas snabbare än vad dom är.

ajonasson
16 april 2010 · 583 Inlägg

Som de innan skrivit är det inte billigt att trimma en sugmotor. Det enklaste är alltid överladd, en centrufigal kompressor i ditt fall då de är "bolt on", IC behövs inte ifall du inte skall börja ladda lite gött. Dock är de aningen dyra.

Dock vet jag inte om lilla 1.6an klarar speciellt mycket innan du får skrota bilen då motor,växellåda & drivlina osv är antagligen gjorda för orginal 1.6 motorn.

Billigaste är alltid att slänga ur allt som väger försöka få den så lätt som möjligt.

Sedan har vi ju alltid placebo effekten. Lite större avgassystem, öppet luftfilter (av kvalité) och möjligen jappsljuddämpare sedan om du blundar har du en "racebil" lol. Men det kommer inte ge så mycket effektskillnad mestadels bara ljud.

Iome att du fått bilen kanske det inte var den optimala bilen för dig då du säger du gillar kraft och ljud. Men man ska vara tacksam för det man blir given.

Ifall du inte har väldigt höga förhoppningar och djup plånbok så skulle jag inte lägga ner energin och pengarna på 1.6L motor i hoppet om mycket mer effekt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang