Fråga ang. ampere och volt. Idiotförklarad idag!

Leo86
4 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Tjo igen då.
Jag var inne i en stereobutik idag.
Jag har juh fått tag i bil o allt så ska igång o bygga snart.

Jag sa vad ja hade för grejer bla några heavy duty batterier på 220 ah st.
Anledningen till dessa batterier är juh att ja vil komma åt ampere då steget drar 400 ampere som max.
Då stod han bara o skrattade åt mig o sa att det har med volten att göra och inte amperen.
Så sälj batterierna i stället och använd ett enda i stället.

Men då undrar jag varför använder sig alla tävlande osv utan 4-6 batterier om man bara vill åt volten?
Jag menar. man måste juh ha ampere för att hålla volten uppe.

Någon som kan förklara lite?

Har ja missat något eller?

Steget som ska drivas heter Autostudio E-7000
Det drar visserligen inte 400 ampeere i 12 volt men tillräckligt mycket för o behöva mer malla och ampere än vad originalbatterier ger (75ah 12v)
Mvh

Senast redigerat av Leo86 (4 mars 2010)

Henka_ Slav
4 mars 2010 · 1 454 Inlägg

då undrar ja vilken pappskalle du pratade med. klart som fan de hänger på volt, men volt utan ampere är ju meningslöst.. klart du ska köra på dina heavyduty batterier, ström får man aldrig för lite av!

Sen är de sällan bara 12 volt faktiskt, min generator laddar i regel på med 14,4 - 14.6V sen om ja krämar på lite kan den gå ner till 13.6. 12 volt e för lite så du vet.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Trekmeister
4 mars 2010 · 272 Inlägg

Spänning och ström (inte volten och amperen, det heter inte så!) är väldigt beroende av varandra. Visst, allt handlar om att få in nog hög spänning i ditt slutsteg, men har du ett för litet batteri (eller egentligen ett med för hög inre resistans) sjunker spänningen allt eftersom strömuttaget ökar.

Hur mycket ström ett batteri kan ge är inte heller direkt beroende av kapacieteten, A respektive Ah. Uteslut inte ett batteri bara för att det kanske har en kapacietet på 75Ah eller ännu mindre, det som spelar roll är den interna resistansen. Nu lär dock dina parallella giganto-batterier ha betydligt lägre inre resistans än ett standard-batteri, så kör du vidare på dem och strunta i den förvirrade snubben. Plus att du kan stå och poppa väldigt mycket längre! smile

Leo86
4 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Henka_ skrev:
då undrar ja vilken pappskalle du pratade med. klart som fan de hänger på volt, men volt utan ampere är ju meningslöst.. klart du ska köra på dina heavyduty batterier, ström får man aldrig för lite av!

Sen är de sällan bara 12 volt faktiskt, min generator laddar i regel på med 14,4 - 14.6V sen om ja krämar på lite kan den gå ner till 13.6. 12 volt e för lite så du vet.

jag får ut ca 13.5 volt ur batterierna. o volten sjunker ju itne sjukt fort heler för den delen.

Leo86
4 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Trekmeister skrev:
Spänning och ström (inte volten och amperen, det heter inte så!) är väldigt beroende av varandra. Visst, allt handlar om att få in nog hög spänning i ditt slutsteg, men har du ett för litet batteri (eller egentligen ett med för hög inre resistans) sjunker spänningen allt eftersom strömuttaget ökar.

Hur mycket ström ett batteri kan ge är inte heller direkt beroende av kapacieteten, A respektive Ah. Uteslut inte ett batteri bara för att det kanske har en kapacietet på 75Ah eller ännu mindre, det som spelar roll är den interna resistansen. Nu lär dock dina parallella giganto-batterier ha betydligt lägre inre resistans än ett standard-batteri, så kör du vidare på dem och strunta i den förvirrade snubben. Plus att du kan stå och poppa väldigt mycket längre! smile

okej. då kör ja på med batterierna.

Problemet med snubben e att han har tävlat o byggt billjud i över 30 år. därför ja blev lite fundersam. heeheh. man suger juh itne ur dessa bestar på 5 minuter direkt.

Tack så mycket för svar smile

Henka_ Slav
4 mars 2010 · 1 454 Inlägg

trek: jo ja vet de heter så, men för att alla ska förstå kan vi hålla oss till Volt och Ampere, bra där med resistansen.

nä de gör inte det leo, men tänk på att ett batteri som går under 12V många ggr och länge kan ta skada.

Edit: glömde en sak

Senast redigerat av Henka_ (4 mars 2010)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Leo86
4 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Henka_ skrev:
trek: jo ja vet de heter så, men för att alla ska förstå kan vi hålla oss till Volt och Ampere, bra där med resistansen.

nä de gör inte det leo, men tänk på att ett batteri som går under 12V många ggr och länge kan ta skada.

Edit: glömde en sak

jo det vet jag att dom kan tongue. dessa batterier ska palla ner till runt 9 volt o så ladda utan problem enligt tillverkaren o verkstan ja jobbar på. men antar att d e lite båg i det.

Henka_ Slav
4 mars 2010 · 1 454 Inlägg

nej de behöver det absolut inte vara, dom kan palla med det men de e dumt att provocera tongue hehe

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Leo86
4 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Henka_ skrev:
nej de behöver det absolut inte vara, dom kan palla med det men de e dumt att provocera tongue hehe

+1 till dig tongue. fy fan ska bli så jävla skönt o komma igång med ett bygge!
Längtat länge efter det wink. bästa med bilen e juh att den får lasta 900kg på B kort big_smile mycke batterier o matreal kan gå in då wink

Senast redigerat av Leo86 (4 mars 2010)

Trekmeister
4 mars 2010 · 272 Inlägg

Leo86 skrev:
Problemet med snubben e att han har tävlat o byggt billjud i över 30 år. därför ja blev lite fundersam. heeheh. man suger juh itne ur dessa bestar på 5 minuter direkt.

Finns gott om folk som håller på med saker hela sitt liv utan att ha koll på tekniken bakom. Vissa blir till och med riktigt bra på det! smile

Men som Henka_ skriver, poppa inte så länge att spänningen sjunker för mycket. Då börjar det bildas oxid och skit på blyplattorna i batterierna. När detta händer sabbar man både kapacietet och får ökad inre resistans. Typiskt obra!

Edit: Blev ju flera nya inlägg medans jag skrev. Håller helt med om batterierna, dumt att utmana ödet.
Låter som ett kul bygge, 900kg blir mycket leksaker! smile

Senast redigerat av Trekmeister (4 mars 2010)

Henka_ Slav
4 mars 2010 · 1 454 Inlägg

låter jävlans bra de smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
busfabror www.ljudbyggaren.se
4 mars 2010 · 504 Inlägg

Kan ju va dumt att "poppa" på under 11 Volt....om man vill att grejorna (slutsteg m.m.) ska hålla....big_smile

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
Frippe_L Gladen Audio
4 mars 2010 · 2 388 Inlägg

busfabror skrev:
Kan ju va dumt att "poppa" på under 11 Volt....om man vill att grejorna (slutsteg m.m.) ska hålla....big_smile

Särskilt när man har ett steg som presterar max på högre volt, 16-18V tex.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
stRaend
4 mars 2010 ·

då kan du ju tipsa han i butiken att han kan köpa 12st AA batterier och seriekoppla dom big_smile då får han ut en spänning på 14,4v. njae , tror inte han hade alla hästar då han uttalade sig faktiskt. wink

Frissan
4 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Tommy, vilken butik var du inne i egentligen??? yikes

Booyakasha!
Leo86
4 mars 2010 · 1 468 Inlägg

stRaend skrev:
då kan du ju tipsa han i butiken att han kan köpa 12st AA batterier och seriekoppla dom big_smile då får han ut en spänning på 14,4v. njae , tror inte han hade alla hästar då han uttalade sig faktiskt. wink

kan vara så att han hade tappat 2 av 4 hästar för tillfället o allt blev nog ett missförstånd. smile

Holst Det heter STEREO
4 mars 2010 · 893 Inlägg

Softis skrev:
Tommy, vilken butik var du inne i egentligen??? yikes

Låter som Billebro faktiskt..... De e ju sm mästare hela jävla högen

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm
Saab 9-3 aero cupé "Wanna be Viggen" (2002)
Leo86
4 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Holst skrev:

Softis skrev:
Tommy, vilken butik var du inne i egentligen??? yikes

Låter som Billebro faktiskt..... De e ju sm mästare hela jävla högen

haha. billerbro har inget dokumenterat att han verkligen ÄR mästare. men det har den här snubben wink. ganska mycke dessutom. hehehhehehehehehhe

Drönirettab
4 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Det kan ju hända att den där "snubben" menade just detta med den interna resistansen hos batterier, fast han kanske uttryckte sig på ett annat sätt.

En låg inre resistans innebär snabbare reaktion inuti batteriet och det ger också ut sin ström "snabbt". Stora lastbilsbatterier har hög kapacitet och kan ge ut mycket ström, men den inre resistansen kanske inte är speciellt mycket lägre än ett riktigt bra "bilstereobatteri". Då hålls inte spänningen lika stabil vid stora strömuttag, trots att batteriet har mer kapacitet.

Dock fungerar lastbilsbatterier utan problem till bilstereo, men man bör helst välja ett "startbatteri" istället för "djupcykling" för att få maximal "snabbhet".

Jag håller med de andra om att du inte bör dra ur batterierna alltför mycket, dels ökar ju risken att steget får för låg spänning och dels tar batterierna en del stryk. smile

Caffe
4 mars 2010 · 1 436 Inlägg

400 Ampere? Tänkte att nu är killen galen, men på 12V blir det 4800W (riktiga, inte kalle anka) och det måste väl gå att uppbringa i en lagom ljudbil.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang