360 vs 240/740?

mikkep
5 mars 2010 · 147 Inlägg

Tjenna! som topic lyder, går en 360 med ca 100-110 hk jämt med en 240/740 med vanlig b230f 116hk??

Mycket skillnad?

ola_volvo Biltokig
5 mars 2010 · 310 Inlägg

nope, dom går bättre, mindre vikt

Harè bra
FreddeK
5 mars 2010 ·

bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Slash Saabifierad
5 mars 2010 · 2 026 Inlägg

Logiskt sett bör 360:n gå bättre då den är lättare, mer kompakt och har en kortare hjulbas än vad 240/740 har att tillgå med ungefär samma effekt cool Dock kommer man inte ifrån faktumet att 360:n är hollänsk, relativt ful och att entusiastiska Volvofans kommer att kasta ett ont öga mot dig men kan man leva med det då har du en kanon bil vintertid och ute på grusvägar big_smile Fixa GLT-versionen med 120 eller 130 kusar (tror jag den hade), då har du en riktigt trevlig bil som ger ifrån sig en fläkt av 80-tal bakom ratten (trots att det i grunden är en 70-talskonstruktion) cool

Är du sugen på andra unika småbilar med bakhjulsdrift kan du också ställa in siktet på Toyota Starlet, dock är dom färre och mer eftertraktade, tyvärr ser kundgruppen märklig ut till dessa så det är inte sällan man ser riktigt slitna exemplar med trasig motor (till skillnad mot 360 som majoriteten verkar ägas av pensionärer) wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
nordstromj
5 mars 2010 · 1 772 Inlägg

FreddeK skrev:
bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Äh, nu handlar det ju iallafall om samma märke.. tongue

Förövrigt tror jag man åker ifrån en 360 med både 240 och 740.

Senast redigerat av NordstromJ (5 mars 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
5 mars 2010 · 240 Inlägg

är inte mkt skillnad, jag hade en 740 nyss när bror hade en 360 (b200f) och man drog den smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Pan
5 mars 2010 ·

Är inte mkt för b200an som sitter i orginal. Köp en 360 med insprut och byt till en b230 motor. Typ en b230f plana toppen rejält och stoppa i en roligare kam. Du behöver bara ta tråget från 360 oljepumpen och fördelaren(sitter blockmonterad på 360). Och smacka på b230 motorn sen är det bara hänga i den i 360n. Kanske du har 140hk och en heldel mer vrid.

Kostnad typ 2000kr och några timmars arbete smile

mvh

mikkep
5 mars 2010 · 147 Inlägg

Slash skrev:
Logiskt sett bör 360:n gå bättre då den är lättare, mer kompakt och har en kortare hjulbas än vad 240/740 har att tillgå med ungefär samma effekt cool Dock kommer man inte ifrån faktumet att 360:n är hollänsk, relativt ful och att entusiastiska Volvofans kommer att kasta ett ont öga mot dig men kan man leva med det då har du en kanon bil vintertid och ute på grusvägar big_smile Fixa GLT-versionen med 120 eller 130 kusar (tror jag den hade), då har du en riktigt trevlig bil som ger ifrån sig en fläkt av 80-tal bakom ratten (trots att det i grunden är en 70-talskonstruktion) cool

Är du sugen på andra unika småbilar med bakhjulsdrift kan du också ställa in siktet på Toyota Starlet, dock är dom färre och mer eftertraktade, tyvärr ser kundgruppen märklig ut till dessa så det är inte sällan man ser riktigt slitna exemplar med trasig motor (till skillnad mot 360 som majoriteten verkar ägas av pensionärer) wink

tack för infon:) Nu undrade jag bara helt löst inte så att jag skaffat mig en 360 tongue

Volvo_Mannen Volvoskadad
5 mars 2010 · 6 017 Inlägg

Kom ihåg att 360 har samma bultcirkel som gamla vw, så det finns gott om balla hjul till dom wink

http://i436.photobucket.com/albums/qq87/andybmx/IMG_1740.jpg
http://www.driftmoto.com/our%20cars/nev/volvo/large/volvo1.jpg
http://www.volvofan.at/images/Volvos/Picofweek/W0450_big.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d38/Ad192/joevolvo3-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v185/devnik/Bruks%20360/3Medium-1.jpg

Jonas
Opelmadness German cars, quality and beyond
5 mars 2010 · 8 197 Inlägg

FreddeK skrev:
bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Nej du är inte ensam...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Only-volvo
5 mars 2010 · 685 Inlägg

Om man nu är så trött på vs-trådar, varför går man då in på dem?!

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
THEBADGUY Gorgilus addictus
5 mars 2010 · 4 737 Inlägg

Volvo_mannen:

Den sista var ju inte lite fläskig! big_smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2010 · 10 427 Inlägg

Slash skrev:
Fixa GLT-versionen med 120 eller 130 kusar (tror jag den hade))

Fram tom årsmodell '86 hade 360 GLT 118hk med B200E. 1987 framåt
hade B200E 112hk eller B200F (med kat osv) 109hk. Tydligen smile

mikkep
5 mars 2010 · 147 Inlägg

ni som är trötta på VS trådar ge fan i att kolla på dom då!!

s12 Nissan Gazelle
5 mars 2010 · 1 460 Inlägg

min röst går mer till 740 hmm ingen av 360 eller 240 skulle jag vilja köpa , men 745a är bäst av alla dom 3 tongue

Nissan Silvia
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 mars 2010 · 10 427 Inlägg

B200E gör 0-100 på 10,5s och B200F-bilar ska göra 0-100 på c:a 11s (enligt denna: http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/3 … elease.pdf ) vilket är bättre än
motsvarande 200/700-bil på papperet.

200/700 med ~113-116hk motorerna gör väl samma sak på papperet på c:a 12-13s.

Dock har de senare även högre toppfart (iaf 700).

FreddeK
5 mars 2010 ·

mikkep skrev:
ni som är trötta på VS trådar ge fan i att kolla på dom då!!

svårt att låta bli, man vill ju se dessa läckra bilar. usch gamla minnen kommer tillbaka, är typ uppväxt i en 360 remjohan, kanske därför jag hatar dem=)

Senast redigerat av FreddeK (5 mars 2010)

IceEyes Varningar: För många..
6 mars 2010 · 2 552 Inlägg

FreddeK skrev:
bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Det som är lite tröttsamt är att de flesta vs trådarna slutar med ren pajkastning eller att trådarna börjar handla om Volvo 740 eller BMW även om det var mellan två helt andra märken från början tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Sheba Certifierad besserwisser
6 mars 2010 · 308 Inlägg

Konstigt att vissa på fullt allvar tror att 240/740 skulle gå fortare än 360. 240 och 740 är kolosser i jämförelse, 740'n väger ju 1,6 ton, alltså 60% mer än vad en 360 gör. 360'n blåser 740 och 240 på acceleration. Toppfart vet jag dock inte. Jag misstänker att en 360 inte är en bil man skulle vilja köra väldigt fort med, men jag har aldrig gjort det så det kan jag egentligen inte spekulera i.

I vilket fall som helst så tycker jag att 360'n är häftig och respekterar verkligen de som köper och fixar till dem och vill vara lite annorlunda. Annorlunda är nice.

Och orka klaga på att man inte tycker att en bil är snygg(smaken är ju som baken) eller att klaga på att den är tillverkad i ett visst land. De holländska bilarna funkar alldeles ypperligt om man tar hand om dem, precis som med alla andra bilar.

Senast redigerat av Sheba (6 mars 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Only-volvo
6 mars 2010 · 685 Inlägg

Sheba skrev:
Konstigt att vissa på fullt allvar tror att 240/740 skulle gå fortare än 360. 240 och 740 är kolosser i jämförelse, 740'n väger ju 1,6 ton, alltså 60% mer än vad en 360 gör. 360'n blåser 740 och 240 på acceleration. Toppfart vet jag dock inte. Jag misstänker att en 360 inte är en bil man skulle vilja köra väldigt fort med, men jag har aldrig gjort det så det kan jag egentligen inte spekulera i.

I vilket fall som helst så tycker jag att 360'n är häftig och respekterar verkligen de som köper och fixar till dem och vill vara lite annorlunda. Annorlunda är nice.

Och orka klaga på att man inte tycker att en bil är snygg(smaken är ju som baken) eller att klaga på att den är tillverkad i ett visst land. De holländska bilarna funkar alldeles ypperligt om man tar hand om dem, precis som med alla andra bilar.

En 740 sedan väger 1370kg och inte 1600kg. Har ägt både volvo 340,360 och äger nu 740. En 360 är kvickare än en 740 gl. Om jag jämför min 360 med min gle så hade inte 360:n haft en chans varken i acc eller toppfart.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang