Ström försörjningen sviker!

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Tjenare, har stoppat in ett 2 stycke Kicker L7 or i bilen, har ett mutant ascension 1 som jag kör i 1ohm så ska väl få ut 1500rms i ungefär 14 volt.

Har inte haft så speciellt ström krävande basar tidigare så jag har bara en 35mm2 ström, sen såg jag nu när jag kopplade in nya basarna att jag tydligen bara hade någon gammal 21mm2 jord, vilket jag vet är åthelvete för lite. Jag ska uppdatera strömmen + jorden till 50mm2 inom kort, men grejen är ju att 50mm2 är omöjligt att få in i steget. Då måste man skala av kabeln, och i min 1 farads rockford konding (jag vet 1 farad räcker inte) går det inte ens in 35mm2. Lyserna blinkar som att det är disco i bilen som det är kopplat just nu, det kan ju vara förståeligt med rackel kablarna jag har nu.  Batteriet jag har är också lite rackligt, tror det är 67 ampere.

Hur ska jag göra för att få så mycket ström som möjligt till basarna? Och hur ska jag lösa problemet med att få in 50mm2 kabel i ett utag som 25mm2 precis går in i! Ett batteri i kofferten? Byta ut kablarna mellan generatorn och batteriet?

Är det värt att stoppa ett batteri i kofferten? Skaffa större kondensator? Vad bör jag göra?

P.S Sett att många använder C-Tek Laddarna, hur fungerar dom och kan det vara värt att prova?

Senast redigerat av Erik_Anderss0n (7 mars 2010)

evilaudio
7 mars 2010 · 16 195 Inlägg

ett sånt steg borde du utan problem kunna köra på ett batteri.. va har du för batteri samt hur frisk e din generator?

25mm2 kabel räcker gott å väl till de steget.       har du inte ström så de räcker så e de mycke bättre att köra steget i tex 4ohm.   effektskillnaden kommer inte blir så stor eftersom steget inte behöver lika mycke störm vid 4 ohm.

för lastar du ner steget i 1 ohm å har på tok för lite ström.. (ström dippar på runt 11 volt)  så lämnar steget inte ens i närheten av de 1500 wrms som de ska lämna vid 1 ohm å 14 volt.  du får däremot mycke sämmre kontroll på konen sen resulterar de oftaq i mycke mer DIST å saker kan gå sönder.

men kör du steget i 4 ohm så får du stabilare ström,bättre kontroll på konen å mycke mindre risk för dist.  vilket resulterar i att de kommer låta mycke bättre än om du kör steget i 1 ohm.

Senast redigerat av evilaudio (7 mars 2010)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

evilaudio skrev:
ett sånt steg borde du utan problem kunna köra på ett batteri.. va har du för batteri samt hur frisk e din generator?

25mm2 kabel räcker gott å väl till de steget.       har du inte ström så de räcker så e de mycke bättre att köra steget i tex 4ohm.   effektskillnaden kommer inte blir så stor eftersom steget inte behöver lika mycke störm vid 4 ohm.

Jag vet inte på rak arm vad det är för batteri, något skräp, bilen står än avställd och inte tillgänglig så kan inte kika. 25mm2 räcker? Jag har då hört att man bör ha 50mm2 i alla lägen. Köra steget i 4 ohm med vad 300rms till varje bas. Hur lyckat blir det? Dom lär ju inte ens spela! Kommer köra steget i 1ohm men blinkningarna bör gå att åtgärdas!

Enligt kondensatorn så går den inte mycket lägre än 13 volt. Den visar 14.2 när bilen är igång. Men lyserna blinkar väldigt mycket.

Senast redigerat av Erik_Anderss0n (7 mars 2010)

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
7 mars 2010 · 961 Inlägg

då har större jord framme vid batteriet? , du har en ordentlig jordpunkt baktill? vi måste börja från början här tongue

Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Njaa orginal jord fram, ingen aning om vars den sitter. Bak har jag jordat vid lyset, man ska ju ha så kort jord som möjligt så har den ofta dära.

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
7 mars 2010 · 961 Inlägg

så du har bara orginal jord fram? , uppgradera den då smile

Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
michieff ljudfantast
7 mars 2010 · 1 372 Inlägg

jord är viktigt, jorda inte i plåten runt baklyktan. En bra jord ska sitta där du får en bra jordning, tex bältesfästet som sitter i bärande balk.

Senast redigerat av michieff (7 mars 2010)

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Stickan skrev:
så du har bara orginal jord fram? , uppgradera den då smile

Okej den skall uppgraderas, är det viktigt med ett bättre batteri? Eller ett i kofferten?

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

michieff skrev:
jord är viktigt, jorda inte i plåten runt baklyktan. En bra jord ska sitta där du får en bra jordning, tex bältesfästet som sitter i bärande balk.

Okej. Skall också fixas, väldigt viktigt med lika tjock jord som plus? Det räcker nog inte med en meters jord till bältesfästerna, men det kan ju inte hjälpas.

Senast redigerat av Erik_Anderss0n (7 mars 2010)

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
7 mars 2010 · 961 Inlägg

Bra jord e A & O !

Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Drönirettab
7 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Att bilens lampor blinkar innebär ostabil spänning från strömförsörjningen, vilket bla kan bero på dålig kontakt i batteri/generatorkablarna eller klent batteri/klen generator. Det är den biten som måste ses över först och främst.

Sedan när man vet att sakerna fungerar precis som de ska, men att bilens lampor fortfarande blinkar, då är det läge att fundera på extra batteri och liknande saker.

Spänningen vid kondensatorn visar "inte mycket lägre än 13 V ", då borde spänningen framme vid batteriet inte vara lägre rimligtvis. Frågan är vad en spänningsmätning på själva batteripolerna och även på generatorn visar när spänningen vid kondensatorn visar runt 13 V, skulle vara intressant att veta. smile

Om spänningen vid den mätningen också visar runt 13 V så orkar bilens strömförsörjning helt enkelt inte med strömförbrukningen hos anläggningen, men man får också komma ihåg att en motor på tomgång gör att generatorn inte kan ge sin maximala ström. Det brukar behövas 1500-2000 motorvarv för att generatorn ska kunna ge i närheten av sitt max. smile

MartinF
7 mars 2010 · 372 Inlägg

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men min erfarenhet av ascension 1 är att det krävel grönjävligt med ström för att fungera i en Ohm. I 2ohm däremot fungerar det hur bra som hellst. Testa själv genom att bara köra en spole per bas så kanske det uppfyller dina behov? i övrigt så går det att få i 50mm2 kabel direkt in i steget men det behövs en kabel med väldigt smala kardeler, jag använde mig av 50mm2 svetskabel som gick rakt in.

Annars har ju blekinge radio och säkert andra bilstereobutiker någon slags koppling som transformerar kabeln från 50 till 25mm2 precis innnan steget.

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Stickan skrev:
Bra jord e A & O !

Okeej. smile

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men min erfarenhet av ascension 1 är att det krävel grönjävligt med ström för att fungera i en Ohm. I 2ohm däremot fungerar det hur bra som hellst. Testa själv genom att bara köra en spole per bas så kanske det uppfyller dina behov? i övrigt så går det att få i 50mm2 kabel direkt in i steget men det behövs en kabel med väldigt smala kardeler, jag använde mig av 50mm2 svetskabel som gick rakt in.

Annars har ju blekinge radio och säkert andra bilstereobutiker någon slags koppling som transformerar kabeln från 50 till 25mm2 precis innnan steget.

Okej, jo du sa det tidigare. Har dock hört av några som tycker det spelar hur grymt som helst i 1ohm. Har ju limmat och skruvat ihop lådan, ska jag bara köra med en spole åt gång måste jag ju bryta isär lådan!

Lonefox Bad music kills good sound
7 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att bilens lampor blinkar innebär ostabil spänning från strömförsörjningen, vilket bla kan bero på dålig kontakt i batteri/generatorkablarna eller klent batteri/klen generator. Det är den biten som måste ses över först och främst.

Sedan när man vet att sakerna fungerar precis som de ska, men att bilens lampor fortfarande blinkar, då är det läge att fundera på extra batteri och liknande saker.

Spänningen vid kondensatorn visar "inte mycket lägre än 13 V ", då borde spänningen framme vid batteriet inte vara lägre rimligtvis. Frågan är vad en spänningsmätning på själva batteripolerna och även på generatorn visar när spänningen vid kondensatorn visar runt 13 V, skulle vara intressant att veta. smile

Om spänningen vid den mätningen också visar runt 13 V så orkar bilens strömförsörjning helt enkelt inte med strömförbrukningen hos anläggningen, men man får också komma ihåg att en motor på tomgång gör att generatorn inte kan ge sin maximala ström. Det brukar behövas 1500-2000 motorvarv för att generatorn ska kunna ge i närheten av sitt max. smile

Papegoja? wink
Eller en skiva som det är hack i? big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frissan
7 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Du kan klippa bort några kardelar på kabeln så att den går in, det gör inget att kabeln blir lite smalare den sista centimetern.

Booyakasha!
Drönirettab
7 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Papegoja? wink
Eller en skiva som det är hack i? big_smile

Både och? wink

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Papegoja? wink
Eller en skiva som det är hack i? big_smile

Både och? wink

Vad snackar ni om? ;P

Frippe_L Gladen Audio
7 mars 2010 · 2 388 Inlägg

Erik_Anderss0n skrev:

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Papegoja? wink
Eller en skiva som det är hack i? big_smile

Både och? wink

Vad snackar ni om? ;P

Att det upprepas (som en papegoja, hackande skiva) i massa trådar att man ska se till så man har bra kontakt och bra kablar innan man öser in med fler steg osv.....

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Drönirettab
7 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Jo, sånt kan nog aldrig upprepas tillräckligt många gånger antar jag. smile

En del är väldigt snabba med att slänga in extra batterier och kondingar utan att ha kollat om bilens ordinarie strömförsörjning verkligen fungerar fullt ut. I vissa fall får man bort många problem genom att fräscha upp kontaktytor och byta ut dåliga kablar, i andra fall räcker det att byta ut det ordinarie batteriet eller byta laddregulator.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang