Ström försörjningen sviker!

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, sånt kan nog aldrig upprepas tillräckligt många gånger antar jag. smile

En del är väldigt snabba med att slänga in extra batterier och kondingar utan att ha kollat om bilens ordinarie strömförsörjning verkligen fungerar fullt ut. I vissa fall får man bort många problem genom att fräscha upp kontaktytor och byta ut dåliga kablar, i andra fall räcker det att byta ut det ordinarie batteriet eller byta laddregulator.

Jag är väl inte direkt någon "el expert" Klart jag kan mäta med en multimeter hur mycke ström det är på batteriet, men hur vet man om exempel generatorn är fräch och att alla kablar är topnotch, vad är laddregulator? tongue

Lonefox Bad music kills good sound
7 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Frippe_L skrev:

Erik_Anderss0n skrev:

Drönirettab skrev:

Både och? wink

Vad snackar ni om? ;P

Att det upprepas (som en papegoja, hackande skiva) i massa trådar att man ska se till så man har bra kontakt och bra kablar innan man öser in med fler steg osv.....

Börjar ärligt talat tröttna då det tagits upp såpas smånga gånger så GÅR det att söka sig till informationen wink

Drönirettab skrev:
Jo, sånt kan nog aldrig upprepas tillräckligt många gånger antar jag. smile

En del är väldigt snabba med att slänga in extra batterier och kondingar utan att ha kollat om bilens ordinarie strömförsörjning verkligen fungerar fullt ut. I vissa fall får man bort många problem genom att fräscha upp kontaktytor och byta ut dåliga kablar, i andra fall räcker det att byta ut det ordinarie batteriet eller byta laddregulator.

Precis.......men är det bara vi "gamla" (eller ja du ÄR gammal tongue ) som ens tänker på´t?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Trekmeister
7 mars 2010 · 272 Inlägg

Att voltmätaren på kondensatorn visar 13V konstant trots blinkande ljus visar direkt hur litet man skall bry sig om den mätaren. Den uppdaterar helt enkelt inte tillräckligt snabbt för att visa dipparna i spänningen.

Om dipparna beror på klena kablar, dålig infästning, dåligt batteri/generator etc låter jag vara osagt, annars har jag inte något att tilllägga utöver vad som redan skrivits här.

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Trekmeister skrev:
Att voltmätaren på kondensatorn visar 13V konstant trots blinkande ljus visar direkt hur litet man skall bry sig om den mätaren. Den uppdaterar helt enkelt inte tillräckligt snabbt för att visa dipparna i spänningen.

Om dipparna beror på klena kablar, dålig infästning, dåligt batteri/generator etc låter jag vara osagt, annars har jag inte något att tilllägga utöver vad som redan skrivits här.

Det jag menade var att den inte "dippar" under 13v.

Lonefox Bad music kills good sound
7 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Erik_Anderss0n skrev:

Drönirettab skrev:
Jo, sånt kan nog aldrig upprepas tillräckligt många gånger antar jag. smile

En del är väldigt snabba med att slänga in extra batterier och kondingar utan att ha kollat om bilens ordinarie strömförsörjning verkligen fungerar fullt ut. I vissa fall får man bort många problem genom att fräscha upp kontaktytor och byta ut dåliga kablar, i andra fall räcker det att byta ut det ordinarie batteriet eller byta laddregulator.

Jag är väl inte direkt någon "el expert" Klart jag kan mäta med en multimeter hur mycke ström det är på batteriet, men hur vet man om exempel generatorn är fräch och att alla kablar är topnotch, vad är laddregulator? tongue

Anslutningarna på generatorn skall vara rena, inget ärj, inte ngn "oljeskit" (olja från en lätt läckande motor där vägdamm av olika sort fastnar tex).

Anslutningarna på batteriet skall med vara rena, är främst ärj jag tänker på.

Samma sak med kablarna.ser man minta ärj är de dessvärre bara att byta då detta kryper LÅNGT in under höljet.

Regulatorn är den del i generatorn som ser till att spänningen inte överstiger ett visst värde. Oftast är kolen fast i denna del och är oftast enkelt att byta ut och kostar runt en hundring eller två hos tex Biltema eller Mekonomen (original brukar vara betydligt dyrare)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Trekmeister
7 mars 2010 · 272 Inlägg

Erik_Anderss0n skrev:
Det jag menade var att den inte "dippar" under 13v.

Precis, den visar inte under 13V men ändå har du blinkande lampor. Anledningen till att lamporna blinkar är att spänningen sjunker under bråkdelen av en sekund. Mätaren på kondensatorn uppdaterar kanske ett par gånger i sekunden eller långsammare, alltså syns inte dipparna på den mätaren.

Bästa sättet skulle vara att mäta med ett (digitalt) oscilloskop, men det är tyvärr inget instrument gemene man har stående hemma. Finns säkert multimetrar av bättre snitt som kan visa minimum-spänning, frågan är bara om de samplar snabbt nog för att fånga de värsta dipparna.

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Trekmeister skrev:

Erik_Anderss0n skrev:
Det jag menade var att den inte "dippar" under 13v.

Precis, den visar inte under 13V men ändå har du blinkande lampor. Anledningen till att lamporna blinkar är att spänningen sjunker under bråkdelen av en sekund. Mätaren på kondensatorn uppdaterar kanske ett par gånger i sekunden eller långsammare, alltså syns inte dipparna på den mätaren.

Bästa sättet skulle vara att mäta med ett (digitalt) oscilloskop, men det är tyvärr inget instrument gemene man har stående hemma. Finns säkert multimetrar av bättre snitt som kan visa minimum-spänning, frågan är bara om de samplar snabbt nog för att fånga de värsta dipparna.

Okej, grejen var att med mina gamla JBL basar så dippade ibland kondensatorn ner till kanske 11.5-12V och man såg det på displayen. Lysena blinkade väldigt lite, nu dippade den nästan ingenting, iaf inte när jag kollade. Kondensatorn sitter lite opraktiskt till atm. Men det är säkert som du säger att den inte hinner med.

Drönirettab
7 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Erik_Anderss0n skrev:
men hur vet man om exempel generatorn är fräch och att alla kablar är topnotch,

Genom att mäta spänningen på lite olika ställen och jämföra med varandra, exempelvis bör inte spänningen på själva generatorn skilja mer än typ 0,2-0,3 V (helst ingenting förstås) jämfört med batterispänningen.

Det optimala är att spänningen är samma i hela elsystemet, men man får dock alltid några tiondels V i spänningsförlust någonstans.

Erik_Anderss0n skrev:
vad är laddregulator? tongue

Den sitter på eller inuti generatorn och reglerar laddspänningen från generatorn. På äldre bilar kan den sitta en bit ifrån generatorn som en separat enhet, tex på äldre 240 och ännu äldre bilar. Är regulatorn i dåligt skick så kan den få svårt att reglera rätt spänning och då sviktar spänningen väldigt lätt när generatorn belastas. smile

Erik_Anderss0n
7 mars 2010 · 41 Inlägg

Okej, tack så mycket för all hjälp än så länge. Ska försöka mäta och byta allt som är dåligt sen kommer väl en uppdatering på hur det gick, Dock kanske inte inom en snar framtid, har lite fullt upp!

Senast redigerat av Erik_Anderss0n (7 mars 2010)

kalle_kalle
8 mars 2010 · 2 914 Inlägg

detta är en bra grund http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc "the big three upgrade"

sedan börjar man kolla om hur jorden bak vid steget är,

efter det, kolla hur frächt batteriet är (måste inte vara bilstereobatterier för 2500:- så länge du inte spelar med bilen avstängd så du riskerar djupurladdningar), jag kör med tudor technica, funkar finfint,

kolla även hur många A din generator är på, även hur bra kolen är.

en sak du kan göra, kolla volten mellan slutstegets plusterminal, och slutstegets minusterminal, gämför resultatet med att mäta mellan slutstegets plusterminal och någon annan jordpunkt, är det mycket mindre V vid mätningen vid minusterminalen så har du dålig jord bak vid steget iallafall.


det är vad jag kommer på nu på rak arm smile

EDIT: allt jag skrev kan ha skrivits i tråden redan, orkade inte läsa alla jävla inlägg tongue

Senast redigerat av kalle_kalle (8 mars 2010)

Erik_Anderss0n
8 mars 2010 · 41 Inlägg

kalle_kalle skrev:
detta är en bra grund http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc "the big three upgrade"

sedan börjar man kolla om hur jorden bak vid steget är,

efter det, kolla hur frächt batteriet är (måste inte vara bilstereobatterier för 2500:- så länge du inte spelar med bilen avstängd så du riskerar djupurladdningar), jag kör med tudor technica, funkar finfint,

kolla även hur många A din generator är på, även hur bra kolen är.

en sak du kan göra, kolla volten mellan slutstegets plusterminal, och slutstegets minusterminal, gämför resultatet med att mäta mellan slutstegets plusterminal och någon annan jordpunkt, är det mycket mindre V vid mätningen vid minusterminalen så har du dålig jord bak vid steget iallafall.


det är vad jag kommer på nu på rak arm smile

EDIT: allt jag skrev kan ha skrivits i tråden redan, orkade inte läsa alla jävla inlägg tongue

Tack så mycket iaf! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang