Rattstyrning Saab 9-3 ss, microprocessor?

Aaaaaaalm
8 mars 2010 · 584 Inlägg

Tjena alla!
Har funderat på att sätta in en Alpine enhet i min bil då stereon som sitter där har sagt sitt..
Det enda som jag funderar på då är hur knapparna för rattstyrningen fungerar?

Stereon jag kollat på heter Alpine CDE-111 och har stöd för rattstyrning. Men som jag förstår det
styrs den utav strömpulsar som måste konverteras från bilens system till Alpine enheten genom en
adapter men dessa kostar ju lika mycket som hela stereon typ..

Därför funderade jag på om det inte är möjligt att programmera en microprocessor själv till att styra
detta.. Har en parallax basic stamp som jag kan programmera upp till 15 in/utgångar till som jag isåfall
tänkte använda. Knapparna i ratten, är det vanliga brytare det som sluter eller hur fungerar det? Sen
så kanske någon har koll på vilka pulser som är vilka i alpine enheten?

Mvh. Magnus smile

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
KimSalsbring
8 mars 2010 · 21 Inlägg

Inget att rekommendera, jag gissar att din bil såsom min är en -04 uttagen -03, stämmer?  Först och främst så kommer inte bilen att starta när du drar ut original kablaget ur stereon.
Sen så finns det idag ingen interface till just denna övergångsmodell, har själv kämpat ett bra tag  hmm
Har även jag en Alpinare smile
MVH/ Kim

Aaaaaaalm
8 mars 2010 · 584 Inlägg

Okej, nja det är tillochmed en 03:a uttagen dec 02.. Hade dock tänkt dra egna kablar till stereon från batteri och styra med ett relä från tändningen.. och ha den där cd-spelaren sitter nu. Även dra vidare kablar till högtalare från amp1:an osv.. men töligt att inte ha rattkontrollerna osv tycker jag..

Har du en alpine i din? smile

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
KimSalsbring
8 mars 2010 · 21 Inlägg

Okj, har du några bilder på interiören där nuvarande stereo är med, skulle vara intressant smile
Om du har tur så funkar det isåfall smile kanske till och med finns en interface som passar (1000 kr)
Det vore ju det optimala, men prova ta loss kablaget från originalstereon och starta bilen, går det så är det inga problem...
jo jag har en Alpine CDE102-Ri (bilder på allt kommer när allt är klart)
Däremot så har jag även kvar originalstereon efter som jag inte kan ta ut det kablaget (bilen går ej att starta då)
så jag har satt byggt in stereon i handskfacket, som jag då styr med fjärr, så jag slipper bry mig om den.
Har även kabel till min iphone som jag har utanför handskfacket smile
MVH/ Kim

Aaaaaaalm
9 mars 2010 · 584 Inlägg

KimSalsbring skrev:
Okj, har du några bilder på interiören där nuvarande stereo är med, skulle vara intressant smile
Om du har tur så funkar det isåfall smile kanske till och med finns en interface som passar (1000 kr)
Det vore ju det optimala, men prova ta loss kablaget från originalstereon och starta bilen, går det så är det inga problem...
jo jag har en Alpine CDE102-Ri (bilder på allt kommer när allt är klart)
Däremot så har jag även kvar originalstereon efter som jag inte kan ta ut det kablaget (bilen går ej att starta då)
så jag har satt byggt in stereon i handskfacket, som jag då styr med fjärr, så jag slipper bry mig om den.
Har även kabel till min iphone som jag har utanför handskfacket smile
MVH/ Kim

Okej, kör precis samma sak i min nu i handsfacket.. men skulle vilja ha den där cd-enheten sitter i panelen ist.. vet att jimmu på garaget har gjort så iaf smile Men skulle kännas bra att få tag i ett interface om det finns
innan man börjar riva i allt tongue Originalstereon med kablage får sitta kvar i vilket fall.. drar nya kablar isåfall..

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
KimSalsbring
9 mars 2010 · 21 Inlägg

Aaaaaaalm skrev:

KimSalsbring skrev:
Okj, har du några bilder på interiören där nuvarande stereo är med, skulle vara intressant smile
Om du har tur så funkar det isåfall smile kanske till och med finns en interface som passar (1000 kr)
Det vore ju det optimala, men prova ta loss kablaget från originalstereon och starta bilen, går det så är det inga problem...
jo jag har en Alpine CDE102-Ri (bilder på allt kommer när allt är klart)
Däremot så har jag även kvar originalstereon efter som jag inte kan ta ut det kablaget (bilen går ej att starta då)
så jag har satt byggt in stereon i handskfacket, som jag då styr med fjärr, så jag slipper bry mig om den.
Har även kabel till min iphone som jag har utanför handskfacket smile
MVH/ Kim

Okej, kör precis samma sak i min nu i handsfacket.. men skulle vilja ha den där cd-enheten sitter i panelen ist.. vet att jimmu på garaget har gjort så iaf smile Men skulle kännas bra att få tag i ett interface om det finns
innan man börjar riva i allt tongue Originalstereon med kablage får sitta kvar i vilket fall.. drar nya kablar isåfall..

Mvh. Magnus

Okj, så du har "cd-intaget separat precis som på min då? jo har kollat på hans, men det är lite bök att fixa har funderat på det själv faktiskt smile om du tar loss handskfacket så kommer du åt originalstereon bakifrån, ta ut kontakten och prova starta bilen, startar den inte så finns ingen interface idag som funkar... tyvär hmm
MVH/ Kim

Aaaaaaalm
9 mars 2010 · 584 Inlägg

KimSalsbring skrev:

Aaaaaaalm skrev:

KimSalsbring skrev:
Okj, har du några bilder på interiören där nuvarande stereo är med, skulle vara intressant smile
Om du har tur så funkar det isåfall smile kanske till och med finns en interface som passar (1000 kr)
Det vore ju det optimala, men prova ta loss kablaget från originalstereon och starta bilen, går det så är det inga problem...
jo jag har en Alpine CDE102-Ri (bilder på allt kommer när allt är klart)
Däremot så har jag även kvar originalstereon efter som jag inte kan ta ut det kablaget (bilen går ej att starta då)
så jag har satt byggt in stereon i handskfacket, som jag då styr med fjärr, så jag slipper bry mig om den.
Har även kabel till min iphone som jag har utanför handskfacket smile
MVH/ Kim

Okej, kör precis samma sak i min nu i handsfacket.. men skulle vilja ha den där cd-enheten sitter i panelen ist.. vet att jimmu på garaget har gjort så iaf smile Men skulle kännas bra att få tag i ett interface om det finns
innan man börjar riva i allt tongue Originalstereon med kablage får sitta kvar i vilket fall.. drar nya kablar isåfall..

Mvh. Magnus

Okj, så du har "cd-intaget separat precis som på min då? jo har kollat på hans, men det är lite bök att fixa har funderat på det själv faktiskt smile om du tar loss handskfacket så kommer du åt originalstereon bakifrån, ta ut kontakten och prova starta bilen, startar den inte så finns ingen interface idag som funkar... tyvär hmm
MVH/ Kim

Aha så det är så illa alltså, trodde det var en separat kontakt till rattstyrningen.. hmm
Får se hur man gör då om det blir original eller en alpine utan funktionerna..
Posta gärna bilder på hur det ser ut i ditt handskfack smile

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!
Saab 99 GL CAB "Cabben" (1982)
KimSalsbring
9 mars 2010 · 21 Inlägg

Aaaaaaalm skrev:

KimSalsbring skrev:

Aaaaaaalm skrev:

Okej, kör precis samma sak i min nu i handsfacket.. men skulle vilja ha den där cd-enheten sitter i panelen ist.. vet att jimmu på garaget har gjort så iaf smile Men skulle kännas bra att få tag i ett interface om det finns
innan man börjar riva i allt tongue Originalstereon med kablage får sitta kvar i vilket fall.. drar nya kablar isåfall..

Mvh. Magnus

Okj, så du har "cd-intaget separat precis som på min då? jo har kollat på hans, men det är lite bök att fixa har funderat på det själv faktiskt smile om du tar loss handskfacket så kommer du åt originalstereon bakifrån, ta ut kontakten och prova starta bilen, startar den inte så finns ingen interface idag som funkar... tyvär hmm
MVH/ Kim

Aha så det är så illa alltså, trodde det var en separat kontakt till rattstyrningen.. hmm
Får se hur man gör då om det blir original eller en alpine utan funktionerna..
Posta gärna bilder på hur det ser ut i ditt handskfack smile

Mvh. Magnus

Nae tyvär hmm Önskade det jag med hmm Jag kan starkt rekomendera Alpine då, ljudet blir 10 ggr bättre, sen finns det ju fjärrkontroller att köpa till dem flesta alpinare big_smile
Bilder kommer på allt ljud så fort det är klart, väntar på lite grejer i dagsläget smile håll dig uppdaterad wink
MVH/ Kim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang