Blir tokig på service! (Saab 9-3)

Janing
1 juni 2006 · 49 Inlägg

Tjena

Jag har saab 9-3 -02 gått närmare 7000 mil nu..

Nu börjas det med service...
Svindyr har jag hört !

Kan man inte serva själv och få bort service meddelandet ?

För nu ska ju drivlinan som drar allt såsom ac , generator osv bytas och givetvis ett oljebyte.

Tacksam ifall någon vill diskutera service på bilar i allmänhet smile

mr_loffe
1 juni 2006 · 272 Inlägg

Klart man kan.. men det är ju stämpeln som är värd nåt.. inte att få bort meddelandet.

Gislekillen RushRacing.tk
1 juni 2006 · 278 Inlägg

Kanske bättre å betala å få stämpeln i boken.. Värd rätt mycket när man säljer bilen sen...

Gazer Gazer
4 juni 2006 · 59 Inlägg

??????? Remmen bytas redan vid 7000mil när den enligt serviceuppgifterna ska bytas vid 11000mil.
Tror du fått något om bakfoten med dina servicar. Vid 7000-mils service byts olja+filter och kupefiltret, inget mer. En sådan service brukar ligga på 2500-3500Kr beroende på verkstad.

Serva själv vore mycket osmart vad det gäller alla Saab 9-3 00-03 som har T7 motorn, då dessa har välkända problem med sk. Oil-sludge, vilket leder till att kamkedjan slits i förtid, även turboras och motorras förkommer. Och dessa saker är VÄLDIGT dyra att reparera, MEN du får det åtgärdat på Garanti om Serviceboken är stämlad av en verkstad, som kan ta fram kvitton ifall Saab kräver det vid Garantireperation, som kontrollerar att Saabs servicedirektiv har uppfyllts.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Dotte funderare...
4 juni 2006 · 83 Inlägg

Jag tycker inte helt enkelt att det är värt pengarna o lämna in bilen på sevice. Jag frågade vad en 11000mila sevis skulle kosta till min 9-3:a o svaret var 5800:- nästan en halv månadslön! Så jag beställde alla prylarna från speedparts efter service manualen o bytte precis samma grejjor som saab hade gjort dvs allt från bränsle filter, kupe´filter, drivrem, bromsvätska rubbet. Samt att jag sparar alla kvitton i en pärm tycker jag känns minst lika bra som en stämpel i boken. Dessutom om man vill undvika oil-sludge så rekomenderar jag att man byter olja vart 1000mil istället för 2000 som det står enligt service manualen samt att man använder tex Mobil Synt S 5W 40. En olja som saab rekomenderar för v6 dieslarna. Innehåller mera additiver som håller motorn renare invändigt mindre oilsluge helt enkelt. Jag har kollat under ventilkåpan för o se om jag hittat någon sludge men inte en tillstymmelse.

Sen vad det gäller serviceboken MÅSTE ALLA servicarna vara gjorda av auktoriserade SAAB verkstäder för garantin ska gälla.. Nisses bilservice duger helt enkelt inte...(saab säger att tändstiften går i 5000 mil...lite väl i överkant tycker jag..)

För o släcka service messet tryck först en snabb gång på knappen CLR o tryck sedan en längre gång kanske 15sek så kommer det upp ett meddelande om service (kommer inte riktigt ihåg vad det står men...)

Lycka tll o serva väl!!

BMW 535d (2008)
Gislekillen RushRacing.tk
4 juni 2006 · 278 Inlägg

ok visst kan man serva bilen själv.. men saken e ju den att de e ju lättare å lita på en fullstämplad servicebok än att säljaren säger att bilen e servad som den ska...

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
11 januari 2008 · 355 Inlägg

det är värt varena krona att serva bilen på verkstad och få en stämpel. för sen när turbon går ner sig så kommer det underlätta en hel jävla del kan jag säga. om nu servicarna är stämplade enda sedan bilen var ny

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
bazooka_
11 januari 2008 · 406 Inlägg

Ta in den på service du, det är det bästa, service meddelandet kan du nog kanske ta bort om du håller in "CLEAR" knappen i 8sek, så funkar det iaf på min,

:DPlattan i mattan:D
newBadboy
11 januari 2008 · 340 Inlägg

Jag hade def tagit in den på service. det finns mer ett vant öga ser än bara det som står i serviceprotokollet.
Tänk på det!

svenpeter
16 september 2009 · 3 Inlägg

www.servasjalv.se har billiga reservdelar till de flesta bilar. De har även info om servicelampor.

jocke_gronberg
16 september 2009 · 4 586 Inlägg

Jag hade en servicepärm till min golf iv jag hade. Servade var 1000e mil och sparade kvitton samt fyllde i en servicebok som jag hittat på internet.

Men skulle nog serva på verkstad tills maskingarantin gått ut.

Garfield
16 september 2009 · 1 019 Inlägg

Janing skrev:
Svindyr har jag hört !

Hört från vem? Polare? Andra verkstäder?

Ring runt till ett par verkstäder och fråga vad servicen kostar först.

dahboy
16 september 2009 · 1 002 Inlägg

Tro inte på allt du hör!!

...
Noxxer
16 september 2009 · 1 482 Inlägg

Sköna trådlyft big_smile

Men ändå. Min 540 har ganska kass ifylld service bok. Därumot har den kvitton på vad som är gjort på bilen.

Som min senaste stämpel. Jag lämnade den hos en kontakt på en mkt gott omtalad BMW verkstad. Han gjorde det svart och jag fick en stämpling. Dock inte deras stämpel. Så tja..

Summa sumarum: Serva bilen själv: Ja eller nej?
Jag lämnar endast iväg min bil om jag vet att personen som skall serva den gör det riktigt ordentligt, annars kan jag likaväl göra det själv minst likabra.

BLT Service
Theracords Music Label
Garfield
16 september 2009 · 1 019 Inlägg

Noxxer skrev:
Sköna trådlyft big_smile

Jäklar! Det missade jag helt. Får väl hoppas att bilen blivit servad nu då iaf.

dahboy
16 september 2009 · 1 002 Inlägg

Garfield skrev:

Noxxer skrev:
Sköna trådlyft big_smile

Jäklar! Det missade jag helt. Får väl hoppas att bilen blivit servad nu då iaf.

Haha.. Me to.!!yikes

...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang