BMW 518 (88) tomgångsproblem, felsöka spjälllägesgivare?

vw_performance Greve
10 mars 2010 · 1 058 Inlägg

har en BMW 518 från 88 som jävlas på tomgång. när man startar den kall är tomgången normal, kanske lite låg till och med, men när den blir varm ökar den succesivt till runt 15-1600 rpm.

har testat två olika varav en garanterat fungerande tomgångsventil.

mätt i kabeln till tomgångsventilen med multimeter, och nånting sker ju när man har tändningen påslagen, men det går inte riktigt att se vad då det verkar vara nån sorts PWM signal..

har läst att när man vrider på tändningen ska ventilen surra/klicka lite, men det gör den inte, och när jag lossat slangarna och kollar in i ventilen händer ingenting. den är helt död.

kan det vara så att spjällägesgivaren inte ger signal att det är tomgång? nån som vet hur man felsöker en sån här TPS?

förslag och tips mottages varmt!

Mvh/Tommie

PoLoud =D
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 mars 2010 · 3 180 Inlägg

TPSen ska klicka precis när du öppnar gassjället

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
vw_performance Greve
10 mars 2010 · 1 058 Inlägg

NITROUS skrev:
TPSen ska klicka precis när du öppnar gassjället

100% säker? sitter det en mekanisk tomgångskontakt i den? ska kolla detta lite senare ikväll, då jag inte riktigt har tid nu.

vet du kanske säkert om man ska kunna höra tomgångsventilen vid påslagen tändning? känns ju logiskt, men man vet ju aldrig säkert föräns man fått det bekräftat smile

Mvh/Tommie

PoLoud =D
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 mars 2010 · 3 180 Inlägg

vw_performance skrev:

NITROUS skrev:
TPSen ska klicka precis när du öppnar gassjället

100% säker? sitter det en mekanisk tomgångskontakt i den? ska kolla detta lite senare ikväll, då jag inte riktigt har tid nu.

vet du kanske säkert om man ska kunna höra tomgångsventilen vid påslagen tändning? känns ju logiskt, men man vet ju aldrig säkert föräns man fått det bekräftat smile

Mvh/Tommie

japp den ska klicka. har aldrig tänkt på om ventilen låter med tändningen på men det låter ju fullt logiskt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
vw_performance Greve
10 mars 2010 · 1 058 Inlägg

NITROUS skrev:

vw_performance skrev:

NITROUS skrev:
TPSen ska klicka precis när du öppnar gassjället

100% säker? sitter det en mekanisk tomgångskontakt i den? ska kolla detta lite senare ikväll, då jag inte riktigt har tid nu.

vet du kanske säkert om man ska kunna höra tomgångsventilen vid påslagen tändning? känns ju logiskt, men man vet ju aldrig säkert föräns man fått det bekräftat smile

Mvh/Tommie

japp den ska klicka. har aldrig tänkt på om ventilen låter med tändningen på men det låter ju fullt logiskt

Danke smile

Om du har lust, kan du ju kolla på din BMW om ICVn gör nåt ljud/vibrationer från sig när man slår på tändningen, och rapportera det här sedan smile

Mycket tack/Tommie

PoLoud =D
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 mars 2010 · 3 180 Inlägg

japp den surrade med tändningen på

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
vw_performance Greve
10 mars 2010 · 1 058 Inlägg

okej. nu har jag checkat TPSen lite då.

Den klickar när man precis börjar gasa

om jag drar ur kontakten till TPS med motorn igång händer ingenting alls.. konstigt? kan tyvärr inte plocka loss tpsen utan att rycka ner hela spjällhuset, då det är för trångt. och har inte tillgång till garaget i kväll. så ni kan inte få några värden att gå på.

vet inte vad som anses som normal förbrukning på en sån här, men den dricker iaf runt liter/mil. kanske 0.9dl som minst. är inte detta ganska mkt?

den har ingen katalysator, och antar att den inte har någon lambdasond heller som kan spöka?

Tempgivaren har jag checkat (den som matar datorn med information) och den är i alla fall okej.

Har kollat in i tomgångsventilen med motorn igång och med ena slangen löst, och den gör inte ett liv... VARFÖR ??? ^^

Mvh/Tommie

PoLoud =D
vw_performance Greve
10 mars 2010 · 1 058 Inlägg

ingen som är grym på felsökning smile ?

varför går bilen precis lika bra (eller likadant i alla fall...) utan kontakten till TPSen inkopplad?

PoLoud =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang