Volvo V70N 2.4 T låter som en tvåtaktare på tomgång?

-ekgbg-
10 mars 2010 · 977 Inlägg

På väg till jobbet låg jag i ca 70 km/h och körde. Växlade ner inför en omkörning och gasade på. Efter omkörningen uppkom detta problem.

Det känns som att det är obalans i framvagnen när jag gasar. Påminner något om när man haft obalans pga fel vikter på fälgarna. Bilen låter också konstigt på tomgång. Istället för att brumma dovt låter den något som en gammal tvåtaktare. Vet inte hur jag ska förklara det.

Tacksam för svar vad som kan ha hänt.

Mvh Mikael Ek

norpan1
10 mars 2010 · 1 043 Inlägg

Den går nog inte på alla cylindrar, kolla stift och tändspolar.

-ekgbg-
10 mars 2010 · 977 Inlägg

norpan1 skrev:
Den går nog inte på alla cylindrar, kolla stift och tändspolar.

Det bör man se över rätt omgående? Kan vara skadligt för motorn att köra när den inte går på alla cylindrar?

-ekgbg-
10 mars 2010 · 977 Inlägg

Fick lite hjälp av en kille på jobbet. Han kom fram till att motorn inte går på 2:a cylindern.

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

kolla när kamrem är bytt, det kan vara remmen som har kuggat över

-ekgbg-
10 mars 2010 · 977 Inlägg

fireman skrev:
kolla när kamrem är bytt, det kan vara remmen som har kuggat över

Okej. Tack för tipset.  Får kolla upp det men tror att det ska vara minst 5000 mil kvar till den ska bytas.

Pan
10 mars 2010 ·

Spridaren går och sköljer bort oljefilmen när soppan inte antänds? Det i sin tur ökar slitaget eller. Var bara en ide som jag har fått för mig smile Kanske inte alls funkar så.

mvh

-ekgbg-
11 mars 2010 · 977 Inlägg

Pan skrev:
Spridaren går och sköljer bort oljefilmen när soppan inte antänds? Det i sin tur ökar slitaget eller. Var bara en ide som jag har fått för mig smile Kanske inte alls funkar så.

mvh

Det är mer än vad jag vet. smile Verkar vara en tändspole som lagt av. För jag har bytt tändstift men 2:a cylindern gick inte ändå. Skiftade då tändspole mellan 1:an och 2:an och då var det plötsligt 1:ans cylinder som inte gick medan 2:a gick. Så det blir en vända till Bilia och köpa ny tändspole och hålla tummarn.

-ekgbg-
11 mars 2010 · 977 Inlägg

Det va tändspolen som lagt av. 796.50 på Bilia. Skönt att det inte va nått värre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang