Hur får jag in basen i kupen? (Volvo 244)

BEXAN_92
10 mars 2010 · 41 Inlägg

hej jag har en sluten  bass låda men dubbla 12" bassar i bagage luckan på min 244:a och jag har svårt att få in basen  kupen!? kan jag sätta ett eller två bass rör vid hatthyllan eller är det en dålig ide?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
10 mars 2010 · 2 252 Inlägg

hur har du vänt lådan? basarna utåt eller mot ryggstödet?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
BEXAN_92
10 mars 2010 · 41 Inlägg

The_Mechanic skrev:
hur har du vänt lådan? basarna utåt eller mot ryggstödet?

dom är vinklade uppåt

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
10 mars 2010 · 1 418 Inlägg

I gamla volvos brukar de väl inte behövas mkt för att få in trycket? Inte i mina kompisars bilar iaf.. jag har en 8'' basport i hatthyllan på mercan (av anledningen att tanken avskärmar kupe och bagage på dom) och jag har riktigt bra med bastryck i den smile Annars Kan du väl ta bort skidluckan så kommer ju trycket in den vägen..

Senast redigerat av _night_stalker_ (10 mars 2010)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
BEXAN_92
10 mars 2010 · 41 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
I gamla volvos brukar de väl inte behövas mkt för att få in trycket? Inte i mina kompisars bilar iaf.. jag har en 8'' basport i hatthyllan på mercan (av anledningen att tanken avskärmar kupe och garage på dom) och jag har riktigt bra med bastryck i den smile Annars Kan du väl ta bort skidluckan så kommer ju trycket in den vägen..

jag har den nerfäld men de verkar inte räcka haha vill ha mer:D

MartinF
10 mars 2010 · 372 Inlägg

Testa att vända basen så att den spelar bakåt, detta gör att ljudvågorna kan förstärkas mot bakluckan.
Annars kan du testa att vända basen mot skidluckan och sen täta runtom luckan så att ingen bas kan sippra ut i bagaget utan allting trycks in i cupeen direkt.

BEXAN_92
10 mars 2010 · 41 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Testa att vända basen så att den spelar bakåt, detta gör att ljudvågorna kan förstärkas mot bakluckan.
Annars kan du testa att vända basen mot skidluckan och sen täta runtom luckan så att ingen bas kan sippra ut i bagaget utan allting trycks in i cupeen direkt.

kan tänka mig att de kommer låta ganska instängt om man vinklar den mot rygg stödet och tätar.

tycker att de är lite synd att de ska va så svårt att få in bassen, du kan ju kolla bilderna på lådan i mitt album

Erick
10 mars 2010 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Har du tagit bort pappen bakom ryggstödet? big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
BEXAN_92
10 mars 2010 · 41 Inlägg

Lonefox skrev:
Har du tagit bort pappen bakom ryggstödet? big_smile

nepp det har jag inte gjort, borde jag göra de:P?

Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2010 · 7 241 Inlägg

volvo244_88 skrev:

Lonefox skrev:
Har du tagit bort pappen bakom ryggstödet? big_smile

nepp det har jag inte gjort, borde jag göra de:P?

Det släpper fram en hel dle mer bas ja.......men även en massa plåtskrammel.
Hatthyllan och "krysset" bakom ryggstödet kan må riktigt bra av ngn dämpmatta, helst av butyltyp.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
BEXAN_92
10 mars 2010 · 41 Inlägg

Lonefox skrev:

volvo244_88 skrev:

Lonefox skrev:
Har du tagit bort pappen bakom ryggstödet? big_smile

nepp det har jag inte gjort, borde jag göra de:P?

Det släpper fram en hel dle mer bas ja.......men även en massa plåtskrammel.
Hatthyllan och "krysset" bakom ryggstödet kan må riktigt bra av ngn dämpmatta, helst av butyltyp.

grymt! då ska jag testa de:D

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
10 mars 2010 · 1 418 Inlägg

Ska du dit med dämpmatta så he lite i resten av bagaget oxå, skadar ju inte för ljudkvalliten och sen minskar du allt plåtskaller från bakluckan smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Frissan
11 mars 2010 · 4 693 Inlägg

volvo244_88 skrev:

Martinfyhr skrev:
Testa att vända basen så att den spelar bakåt, detta gör att ljudvågorna kan förstärkas mot bakluckan.
Annars kan du testa att vända basen mot skidluckan och sen täta runtom luckan så att ingen bas kan sippra ut i bagaget utan allting trycks in i cupeen direkt.

kan tänka mig att de kommer låta ganska instängt om man vinklar den mot rygg stödet och tätar.

tycker att de är lite synd att de ska va så svårt att få in bassen, du kan ju kolla bilderna på lådan i mitt album

Instängt blir det inte. Du tvingar in basen genom skidluckan, inte stänger in den.
Det är det mest beprövade och det som verkar fungera bäst.

Booyakasha!
Jirno
11 mars 2010 · 49 Inlägg

ta en rondell å klipp bort plåten i hatthylan=) har alltid gjort så på gammla volvos funkar finnt å du får garanterat in bas=) annars byt till mercedes så sliper du en massa problem=)

Senast redigerat av Jirno (11 mars 2010)

livet är för kort för att köra diesel.....
Mercedes E420 "w124 V8 Kompressor" (1993)
Mercedes E220cdi "w211" (2005)
Hedde Superhedde
11 mars 2010 · 255 Inlägg

Om du spelar lådan i samma rum som du sitter i, eller om du ställer baslådan i rummet bredvid o stänger dörren. Vilket tror du kommer låta bäst och mest "direkt".. roll

Regel nummer ett i typisk sedanbil med skidlucka: Inget ljud skall bakåt, allt skall in i kupén genom skidluckan. Med det menar jag ALLT. Om det läcker bakåt så kommer det ske utsläckning av basfrekvenser eftersom de krypit bakåt i skuffen och möter elementet/en på tillbakavägen ur fas. Dvs inget bastryck.

Regel nummer två: Montera lådan stadigt. Kardborreband är till för skor på barn som inte lärt sig knyta skosnören.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (11 mars 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Jirno skrev:
ta en rondell å klipp bort plåten i hatthylan=) har alltid gjort så på gammla volvos funkar finnt å du får garanterat in bas=) annars byt till mercedes så sliper du en massa problem=)

Nu måste du väl ändå skämta? Om du inte menar nyare Mercor då, för på dom gamla sitter så vitt jag vet tanken på ryggstödet och då är det då allt annat än lätt att få in ljudet bra. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Aga_Diff Bärs!
11 mars 2010 · 3 456 Inlägg

Bygg en låda som passa under hatthyllan, Kapa bort plåten in i kupén och spela skiten mot ryggstödet.
Det funkar riktigt bra.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10701/129776_f4oh3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10701/129777_qejq6z.jpg

(Visserligen 744'a på bilderna, men det var byggt till en 244'a)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Iam2fast4U
11 mars 2010 · 1 534 Inlägg

Ifall man inte vill hålla på och kapa kan man ju alltid bygga en bandpass låda och dra upp rören genom hålen i hatthyllan
på så sätt förstör man inget + du får in mycket mera bas förutsatt att man har byggt lådan bra
funderar på och göra något liknande då jag fått ihop bmw:n då den är jävligt svår och få in trycket i kupén

BMW E34 "538" (1990)
M_icke_
11 mars 2010 · 3 466 Inlägg

volvo244_88 skrev:

Martinfyhr skrev:
Testa att vända basen så att den spelar bakåt, detta gör att ljudvågorna kan förstärkas mot bakluckan.
Annars kan du testa att vända basen mot skidluckan och sen täta runtom luckan så att ingen bas kan sippra ut i bagaget utan allting trycks in i cupeen direkt.

kan tänka mig att de kommer låta ganska instängt om man vinklar den mot rygg stödet och tätar.

tycker att de är lite synd att de ska va så svårt att få in bassen, du kan ju kolla bilderna på lådan i mitt album

Hur låter "instängd" bas?
Med detta resonemanget borde man inte heller kunna ha en bas i låda...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang