Snälla, hjälp mig med billjud i min saab 9000

m4rtin
1 juni 2006 · 124 Inlägg

Tänkte fixa till mitt ljud i bilen. Det är en Saab 9000 CSE -94. Har precis bytt HE till en 4x45 w. Alla högtalare är original. Jag har också ett slutsteg som bara ligger å skräpar, ett clarion 1002HA 2 x 140w eller 1 x 300w bryggat.

Och det jag skulle behöva hjälp med är att:

Hur kör man det hela? originalhögtalarna på 4x45w och en bas med slutsteget?

Räcker originalhögtalarna till mitt ändamål?

vad ska jag eventuellt köpa för bas?
har spanat in en Zachry B-10 på Ljudia.se för ca 800 kr, duger det isf?

Om jag är helt ute å cyklar får ni säga till och rätta mig.. 
Inget whine, förklara hellre hur jag ska gå till väga.

Jockecalibra
1 juni 2006 · 356 Inlägg

det beror jo på hur bra ljud du vill ha i bilen? och vilken pris klass man vill lägga sig.

Opel Calibra "Grönafaran" (1993)
m4rtin
1 juni 2006 · 124 Inlägg

Det ska vara ett naturligt ljud med skön bas. Är ingen som vill spela så att bilen nästan kan hoppa framåt av bas, utan jag vill ha ett naturligt ljud med skönt drag.

Helst vill jag köra på de grejor jag har. Alltså bara köpa en bas. Ngn som vet hur det isåfall skulle bli?

Senast redigerat av m4rtin (1 juni 2006)

TT-Avant
1 juni 2006 · 6 851 Inlägg

Det som blir bäst i ditt fall är väl att enbart köra basen på steget och resterande högtalare på HU:s inbyggda effekt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
m4rtin
1 juni 2006 · 124 Inlägg

Jag har nästan listat ut det själv, att det låter bäst. Men frågan är ju inte om det låter bäst så, utan om det låter bra i den "mixen"?

TT-Avant
1 juni 2006 · 6 851 Inlägg

Något annat sätt tror jag ej är möjligt med det som du har just nu.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
m4rtin
1 juni 2006 · 124 Inlägg

Okej. Men du tror att det skulle kunna vara dugligt?

TT-Avant
1 juni 2006 · 6 851 Inlägg

ja

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
m4rtin
1 juni 2006 · 124 Inlägg

Tack för dina korta och raka svar smile

m4rtin
3 juni 2006 · 124 Inlägg

Inga fler som tycker något?

andreas_gbg_
4 juni 2006 · 1 634 Inlägg

Om du inte tänker lägga ut mer pengar än på en bas är det smartaste att köra orginalhögtalarna på stereon, och basen på steget. Om det är ett 2-kanals steg du har tycker jag du skall köpa en bas som har 1x4 ohm´s spole så bryggar du kanalerna på steget till basen så du får en 2ohms last och mer effekt. Vet inget om den basen så det kan jag inte uttala mig om. Däremot tycker jag att du skall köpa en lättdriven bas, som inte vill ha så mycket effekt.

Det kommer inte att spela så högt med dina högtalare på stereon, men en bas fyller ut ljudet riktigt gott, perfekt för dig alltså wink Satt i en bil hela kvällen igår med dyra högtalare på stereon och ingen bas, fan va tråkigt.

Numera Saab 9-5 Aero -00
m4rtin
5 juni 2006 · 124 Inlägg

Tack för "tippsen" wink

Man kan ju inte klaga på eran hjälpsamhet iaf gubbar big_smile

Senast redigerat av m4rtin (5 juni 2006)

m4rtin
15 juni 2006 · 124 Inlägg

Behöver hjälp igen!

Nu när jag var ute å kollade hur 6x9:orna satt, så märkte jag att det var hål under högtalarna rakt ner i skuffen. Ska det vara så? Eller är det något den föra ägaren har gjort för att det ska bli enklare att fippla där inne..

När man sitter fram så hörs knappt det nå ljud från 6x9:orna som sitter bak i sidohyllan. Kan det bero på hålen under högtalarna?

TT-Avant
15 juni 2006 · 6 851 Inlägg

vill minnas att det va lika i min aero där bak. har för mej att det sitter så i kompisarnas 9000 oxå så det skall väl vara så.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
m4rtin
18 juni 2006 · 124 Inlägg

behöver hjälp åter igen!

Jag har som sagt ett Clarion slutsteg som kan ge ut 2x140w eller 1x280w bryggat. Och problemet är att jag inte har ngn manual, så jag vet inte hur man bryggar det. Därför tänkte jag att om det är möjligt sätta i två baslådor som är lättdrivna

Baslådorna jag tänker på är Zachrys A-10, 4 Ohm, 100w rms.

Skulle det bli någe vidare att stoppa ner två sådana i skuffen?

Theo
18 juni 2006 · 859 Inlägg

m4rtin skrev:
behöver hjälp åter igen!

Jag har som sagt ett Clarion slutsteg som kan ge ut 2x140w eller 1x280w bryggat. Och problemet är att jag inte har ngn manual, så jag vet inte hur man bryggar det. Därför tänkte jag att om det är möjligt sätta i två baslådor som är lättdrivna

Baslådorna jag tänker på är Zachrys A-10, 4 Ohm, 100w rms.

Skulle det bli någe vidare att stoppa ner två sådana i skuffen?

Min erfarenhet säger att ett bra element är bättre än två mindre bra. Det är bara att testa brygga steget så länge lasten är minst 4 ohm.

MVH Theo

andreas_gbg_
18 juni 2006 · 1 634 Inlägg

m4rtin skrev:
behöver hjälp åter igen!

Jag har som sagt ett Clarion slutsteg som kan ge ut 2x140w eller 1x280w bryggat. Och problemet är att jag inte har ngn manual, så jag vet inte hur man bryggar det. Därför tänkte jag att om det är möjligt sätta i två baslådor som är lättdrivna

Baslådorna jag tänker på är Zachrys A-10, 4 Ohm, 100w rms.

Skulle det bli någe vidare att stoppa ner två sådana i skuffen?

Koppla in - till ena kanalens - och + till andra kanalens + Då skall du få det bryggat till 2 ohm.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
m4rtin
18 juni 2006 · 124 Inlägg

Koppla in - till ena kanalens - och + till andra kanalens + Då skall du få det bryggat till 2 ohm.

Är mitt slutsteg stabilt i 2 Ohm då? tongue

gurenius
20 juni 2006 · 1 631 Inlägg

m4rtin skrev:
Behöver hjälp igen!

Nu när jag var ute å kollade hur 6x9:orna satt, så märkte jag att det var hål under högtalarna rakt ner i skuffen. Ska det vara så? Eller är det något den föra ägaren har gjort för att det ska bli enklare att fippla där inne..

När man sitter fram så hörs knappt det nå ljud från 6x9:orna som sitter bak i sidohyllan. Kan det bero på hålen under högtalarna?

Ja, 6x9or ska ha hela bagaget som låda. Det måste dock vara tätat med en hatthylla så ljudet inte kommer i motfas och tar ut sig själv.

Det du ska tänka på är att en bas kommer motverka dina 6x9or. Så i ditt fall så kan det vara smart att försöka skilja av 6x9orna från resten av bagaget.

Har du provat justera fadern till lämplig nivå?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
m4rtin
20 juni 2006 · 124 Inlägg

Jadå jag har mixtrar med gainen på slutsteget som driver 6x9:orna och med fadern. Men det känns endå som att ljudet bara försvinner.. men men

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang