3715
Sök

Behöver trimtips till min nya bil (Volvo 945 LTT 1996)

113 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#1
Tja tja alla glada garage anhängare:P

Igår köpte jag en 945 LTT 1996

Jag skulle behöva veta lite om bilen, så nu kommer en massa jobbiga frågor big_smile

Först undrar jag om det är en M90 växellåda?

Om jag ska chipa bilen vad ska jag ha för chip då, Vad kostar det och vilka kan installera det?

Vad ska jag ha för dump?

Bör jag montera en BTR?

Vad ska jag ha för pys ventil, och vad vågar man ladda på en motor som gått 36 668 mil

Vad ska jag ha för luftfilter? Funderar på ett JR opti flow filter ifrån BSR

Vad ska jag ha för rör och vilken dimension?

Vad är det för tjocklek på ICrören?

Är det värt att byta ICn?



Ge mig så mycke trim tips som möjligt, Vill inte plocka ur motor och byta stakar och kolvar och sånt, utan bara lite enkla trim tips

Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/

8 277 Inlägg
13 mars 2010
#2
M90 bör det vara om du har en 5-växlad låda och inte lägger i 5:an med en knapp på växelspaksknoppen. Chip finns massor, google är din vän i det fallet. Dump ska du ha den som sitter på redan eller möjligen om du av nån anledning vill krångla till det en annan återcirkulerande. BTR har du och den räcker långt och ska helst inte bytas alls. Pysventiler bör man ju egentligen undvika, men laddtryck beror på vad du kör med för chip. Ett insatsfilter är det bästam, men ska du ha ett öppet så se till att stadga upp det och att det är så stort som möjligt. Köp ett filter av vettigt märke. Avgas kan du köra med 2,5" får vettigaste resultatet. aLadrig fel att byta ic, men kanske inte det första du behöver göra.


357 Inlägg
13 mars 2010
#3
cevil90 skrev:
Tja tja alla glada garage anhängare:P

Igår köpte jag en 945 LTT 1996

Jag skulle behöva veta lite om bilen, så nu kommer en massa jobbiga frågor big_smile

Först undrar jag om det är en M90 växellåda? Ja

Om jag ska chipa bilen vad ska jag ha för chip då, Vad kostar det och vilka kan installera det? BSR har om du ändå tänkt köpa luftfilter där.

Vad ska jag ha för dump? Orginal

Bör jag montera en BTR? Nej

Vad ska jag ha för pys ventil, och vad vågar man ladda på en motor som gått 36 668 mil. Bästa är att köpa hårdare WG, även detta har BSR. Ladda 0.8-1.0bar blir nog bra.

Vad ska jag ha för luftfilter? Funderar på ett JR opti flow filter ifrån BSR. Blir nog bra.

Vad ska jag ha för rör och vilken dimension?

Vad är det för tjocklek på ICrören? runt 2.5"

Är det värt att byta ICn? Nej inte till dessa ändringar.


Byt även kam till tex. V,vx3,K eller A.
Senast redigerat av aF (13 mars 2010)


113 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#4
Tackar mannen:D du är guld! vilken WG ska jag ha? BSR har massa jue WGs ifrån 0,6 till 1,2
Vilken bör jag ha?

Med Vänliga Hälsningar// Andreas Törnqvist
Telefon: 073-70 26265
E-post:ante@alltimeperformance.com
Webbsida: http://www.facebook.com/Nissan180zxB230TurboProjekt/

357 Inlägg
13 mars 2010
#5
cevil90 skrev:
Tackar mannen:D du är guld! vilken WG ska jag ha? BSR har massa jue WGs ifrån 0,6 till 1,2
Vilken bör jag ha?

0.8-1.0 räcker.
Senast redigerat av aF (13 mars 2010)


8 913 Inlägg
13 mars 2010
#6
Använd sökfunktionen det går 13 inlägg på dussinet vad gäller Volvo ltt trim!

Fotograf på Tierp iDag

4 767 Inlägg
13 mars 2010
#7
Dessutom var rubriken kass, så den redigerade jag..

Läs igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 915 Inlägg
14 mars 2010
#8
vikingchip.com tar 1000kr för ecotrim max 1,0bar och 1500kr för ecomax.

De chippen funkar bra, du kan montera det själv. Är väldigt enkelt.

Originalturbon blåser mest varmluft över 1,0bar, så håll dig under det. Runt 0,9 funkar bra.
Innan du höjer laddtrycket så bör du skaffa en laddtrycksmätare.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök