Volvo 940 llt B230FK trim hjälp

DKn
13 mars 2010 · 535 Inlägg

Tja..

är en väldigt nybörjare. och skulle vilja ha lite tips.

Som sagt ja har en 940 llt med b230fk, med sprotluftsfílter och 3,5 avgassystem. utan de e de helt orginal förutom att laddet är 0.7.

har lite funderingar på att sätta på en 15g turbo och  531-topp.
och så skall jag byta spridare för nu när ja gassar så får den inte tillräckligt med soppa.

men nu till mina frågor.

låter detta som e något bra att göra?
kan ja få lite mera effekt om ja gör detta?
vad för kam skall jag ha?
vad finns det för andra små saker ja kan göra, och nej jag inte sätta i chip. jag ska mappa den när allt är tänkt att de e klart.

MvH DKn

Louksor
13 mars 2010 · 1 915 Inlägg

Sök så hittar du massor om trim på 940..

Laddar du mer än 0,6bar så bör du chippa innan motorn spikar sönder...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
DKn
13 mars 2010 · 535 Inlägg

Louksor skrev:
Sök så hittar du massor om trim på 940..

Laddar du mer än 0,6bar så bör du chippa innan motorn spikar sönder...

ne hittar nästan inga trim alls på 940 llt,  bara om jag vill chippa  och det vill ja inte göra, det är ju helt onödigt om jag ändå skall mappa den, eller har jag missuppfattat det helt?, för om jag chippar den så ställer den om allt för en vis bil typ original, men om jag mappar den så går dom över hela bilen och mappar det just för min bil, och ställer in allt efter jag har på den.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 mars 2010 · 3 180 Inlägg

DKn skrev:

Louksor skrev:
Sök så hittar du massor om trim på 940..

Laddar du mer än 0,6bar så bör du chippa innan motorn spikar sönder...

ne hittar nästan inga trim alls på 940 llt,  bara om jag vill chippa  och det vill ja inte göra, det är ju helt onödigt om jag ändå skall mappa den, eller har jag missuppfattat det helt?, för om jag chippar den så ställer den om allt för en vis bil typ original, men om jag mappar den så går dom över hela bilen och mappar det just för min bil, och ställer in allt efter jag har på den.

då har du sökt dåligt, står massor och åter massor

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
DKn
14 mars 2010 · 535 Inlägg

NITROUS skrev:

DKn skrev:

Louksor skrev:
Sök så hittar du massor om trim på 940..

Laddar du mer än 0,6bar så bör du chippa innan motorn spikar sönder...

ne hittar nästan inga trim alls på 940 llt,  bara om jag vill chippa  och det vill ja inte göra, det är ju helt onödigt om jag ändå skall mappa den, eller har jag missuppfattat det helt?, för om jag chippar den så ställer den om allt för en vis bil typ original, men om jag mappar den så går dom över hela bilen och mappar det just för min bil, och ställer in allt efter jag har på den.

då har du sökt dåligt, står massor och åter massor

okej men då vet ja faktiskt inte vart jag skall leta för när jag söker på 940 ltt så dyker det upp 9 st olika ja kan läsa om, och antingen handlar det om chipp till 940 (och det är inte det jag är ute efter) eller så handlar det om 740, och det vill jag ju heller inte läsa om..

alexbenhard Hemlig Agent
14 mars 2010 · 1 115 Inlägg

DKn skrev:

NITROUS skrev:

DKn skrev:

ne hittar nästan inga trim alls på 940 llt,  bara om jag vill chippa  och det vill ja inte göra, det är ju helt onödigt om jag ändå skall mappa den, eller har jag missuppfattat det helt?, för om jag chippar den så ställer den om allt för en vis bil typ original, men om jag mappar den så går dom över hela bilen och mappar det just för min bil, och ställer in allt efter jag har på den.

då har du sökt dåligt, står massor och åter massor

okej men då vet ja faktiskt inte vart jag skall leta för när jag söker på 940 ltt så dyker det upp 9 st olika ja kan läsa om, och antingen handlar det om chipp till 940 (och det är inte det jag är ute efter) eller så handlar det om 740, och det vill jag ju heller inte läsa om..

Skriv B230FK då eftersom det är den du skall ha trim till.

Om du ska få mer snurr på den innan du mappar den så måste du chippa annars slår elektroniken ifrån.
Så fort det börjar skjuta på laddtryck så slår det ifrån.

MVH. Alex

DKn
14 mars 2010 · 535 Inlägg

alexbenhard skrev:

DKn skrev:

NITROUS skrev:

då har du sökt dåligt, står massor och åter massor

okej men då vet ja faktiskt inte vart jag skall leta för när jag söker på 940 ltt så dyker det upp 9 st olika ja kan läsa om, och antingen handlar det om chipp till 940 (och det är inte det jag är ute efter) eller så handlar det om 740, och det vill jag ju heller inte läsa om..

Skriv B230FK då eftersom det är den du skall ha trim till.

Om du ska få mer snurr på den innan du mappar den så måste du chippa annars slår elektroniken ifrån.
Så fort det börjar skjuta på laddtryck så slår det ifrån.

MVH. Alex

nja har inte riktigt tänkt sätta på grejorna ja ska köpa utan mera införskaffa allt å sen sätta på det, och efter de ta den på kärra å mappa den,  för ja har ingen lust å slänga ut 3000 på ett chipp å sen låta de gå någon/några månader å sen lägga pengar på mappningen.
Eller jag kanske har fattat det fel, att ja ska chippa den först å sen sätta dig grejorna å efter det mappa den, men det blir väl att slänga pengar i sjön?:S

Louksor
14 mars 2010 · 1 915 Inlägg

Vikingchip tar 1500kr för ecomax...

Men ska du mappa motorn sen så är det onödigt att chippa, men då bör du inte ladda mer än 0,6bar, om du är rädd om motorn.

Men ska du bara ha de sakerna du skrivit så skulle jag själv ha valt ett chip istället för mappning, kostar lite mer att mappa.

Hur mycket effekt är du ute efter ? en 15G turbo räcker inte så långt...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
DKn
14 mars 2010 · 535 Inlägg

Louksor skrev:
Vikingchip tar 1500kr för ecomax...

Men ska du mappa motorn sen så är det onödigt att chippa, men då bör du inte ladda mer än 0,6bar, om du är rädd om motorn.

Men ska du bara ha de sakerna du skrivit så skulle jag själv ha valt ett chip istället för mappning, kostar lite mer att mappa.

Hur mycket effekt är du ute efter ? en 15G turbo räcker inte så långt...

ja de e de ja inte vill göra chippa den, känns som alla göra det, känns tråkigt, plus hade varit roligt att få greja lite och förhoppningsvis lära mig en del, och lättar ifall jag skulle vilja bygga vidare på den.

nja lite halv rädd å den laddar ja inte mer än 0.7 nu har tänkt å sänka det till 0.5 inom en snar framtid, för jag gissar att du menar att den inte ska ladda mer än 0.6 nu innan något är gjort,

ja jag skulle ju vilja göra en hel del med motorn, skulle vilja ha ett bra jävla drag. men jag vet ju inte vart jag skall börja eller vad ja ska göra, vad för turbo skulle du rekomendera då?

för jag läste någonannanstans kommer inte ihåg vart de va nu, men han sa att man skulle sätta på 531 topp å vx3 kamaxel 15g turbo och nya spridare, och sedan mappa den, att man skulle få uppimot 250hk, men jag skulle vilja ha lite mera ut i hk, gärna strax över 300 gärna mera, men vad är det man skall göra då och skulle det vara väldigt dyrt eller bara skit dyrt:)

Mvh

wildboy_87_
14 mars 2010 · 1 062 Inlägg

beror på hur mkt du kan göra själv

men för ca 300hk

#19t turbo lr t3/t4 snurra
#440cc spridare
#3" lmm
#gatportad 530 topp
#V/D/K-kam (inte vx3!!!)
#Portat 940 grenrör
#chip

Det e vad du behöver för att motorn ska lämmna 300 hk sen ska du ju få effekten till bakhjulen med så en starkare koppling måste du skaffa

antar att du har m90 låda org eftersom det e en ltt så då har du ju dubbelmasse svänghjulet å då måste du ha tryckplattan nr -712 den håller för 525nm

Men mappa tkr jag låter lite overkill för bara 300hk men men det e ju klart det blir bättre men kostar ju mer

Mvh

Team Björkeryd
DKn
14 mars 2010 · 535 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
beror på hur mkt du kan göra själv

men för ca 300hk

#19t turbo lr t3/t4 snurra
#440cc spridare
#3" lmm
#gatportad 530 topp
#V/D/K-kam (inte vx3!!!)
#Portat 940 grenrör
#chip

Det e vad du behöver för att motorn ska lämmna 300 hk sen ska du ju få effekten till bakhjulen med så en starkare koppling måste du skaffa

antar att du har m90 låda org eftersom det e en ltt så då har du ju dubbelmasse svänghjulet å då måste du ha tryckplattan nr -712 den håller för 525nm

Men mappa tkr jag låter lite overkill för bara 300hk men men det e ju klart det blir bättre men kostar ju mer

Mvh

okej okej, 3 frågor då, 530 topp är inte 531 bättre? 3"lmm vad är det, läste om det men hittar inget om vad de sitter i min, och 440 cc spridare är det okej att ha ännu större, har hittat runt 600 cc bra billigt? eller blir det för stort då?

Louksor
14 mars 2010 · 1 915 Inlägg

ska du inte porta toppen så flödar en original 531 topp mer än en original 530.

Spridare och LMM ska ökas med lika många %.
Sätter du på större spridare med original LMM så kommer den gå fett.
Sätter du på större LMM med original LMM så kommer den gå snålt.

Men det går att montera vad man vill, men då bör man mappa motorn efteråt.
En vanlig kombination vid trimning är  bosch -968 spridare tillsammans med -012 3" LMM med tex Ecomax chip. Vikingchip har även ett chip som är mappat/anpassat för större spridare, LMM & turbo. Har för mig det kostar 2500kr.

Finns mkt att läsa om du söker i forumet...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
epapower
14 mars 2010 · 593 Inlägg

Ja har ca 300+hk, kolla min spec. , sen kan ja väl tycka att när man ligger på 300 strecket är det ingen onödig investering att renovera bottendelen och ev. byta till h-proflstakar. Visst, motorerna  håller men känns inte bra att mosa på 1,3-1,4bars ladd och 25 000mil bottendel..

Lycka till..

Senast redigerat av epapower (14 mars 2010)

wildboy_87_
14 mars 2010 · 1 062 Inlägg

DKn skrev:
okej okej, 3 frågor då, 530 topp är inte 531 bättre? 3"lmm vad är det, läste om det men hittar inget om vad de sitter i min, och 440 cc spridare är det okej att ha ännu större, har hittat runt 600 cc bra billigt? eller blir det för stort då?

det beror på du komer få ett bättre å bredare register med en gat portad 530 topp än med en 531 igentligen så behöver man bara 531 över 500 hk annars kan det kvitta wink

men som ngn skrev så flödar 531an lite mer orginal men du kommer få ett kortare å högre register

visst kan du ha större spridare men du måste du ha en större lmm som e anpassad ( Luft Masse Mätare)

Mvh

Team Björkeryd
DKn
14 mars 2010 · 535 Inlägg

så man kan säga att spridare och lmm hänger ihop, ifall man skall ha bästa effekt. har nämligen aldrig hört om lmm tidigare därför väldigt nyfiken på det:)

Och ifall ja tänkt att jag skall bygga vidare med hk längre fram då skall jag alltså skaffa 531 annars är det går det lika bra med gat portad 530 topp.
ifall ja skaffar 531 topp skall den också vara gat portad då?

MvH

wildboy_87_
14 mars 2010 · 1 062 Inlägg

okok smile

precis smile

ja det tkr jag alltid bättre med portat big_smile

Mvh

Team Björkeryd
DKn
14 mars 2010 · 535 Inlägg

ja då tackar jag:) då skall jag börja köpa grejor detta alltså

#19t turbo lr t3/t4 snurra
#440cc spridare
#3" lmm
#gatportad 530 topp
#V/D/K-kam (inte vx3!!!)
#Portat 940 grenrör
#chip

fast tror de inte blir chip, vill nog mappa den istället. känns bättre.
ja just de ja, när jag väl börjar greja, då skall jag inte till exempel byta turbo och sen använda bilen va?
utan byta klart allting och sen ta den på kärra till mappningen, utan att starta den. och låta dom ställa in allt innan den startas, för startar jag den innan allt är inställt kan de gå åt skogen va?

MvH

XeptiQ Whatever :)
15 mars 2010 · 1 652 Inlägg

DKn skrev:
ja då tackar jag:) då skall jag börja köpa grejor detta alltså

#19t turbo lr t3/t4 snurra
#440cc spridare
#3" lmm
#gatportad 530 topp
#V/D/K-kam (inte vx3!!!)
#Portat 940 grenrör
#chip

fast tror de inte blir chip, vill nog mappa den istället. känns bättre.
ja just de ja, när jag väl börjar greja, då skall jag inte till exempel byta turbo och sen använda bilen va?
utan byta klart allting och sen ta den på kärra till mappningen, utan att starta den. och låta dom ställa in allt innan den startas, för startar jag den innan allt är inställt kan de gå åt skogen va?

MvH

Klart du kan använda bilen men du kan inte mosa på med ladd.. utan de blir ju fortfarande bli liknande i ladd.. för att du inte kan ge rätt soppa och luft.
så som du själv skriver " utan byta klart allting och sen ta den på kärra till mappningen, " låter rätt vettingt.

Jag märkte ju de med min ltt att när jag bara mosa på mer med ladd så lät de som en spikpistol under huven, sen när jag fick i chipet och körde med rätt oktanhalt så försvann allt. så laddar 1.0bar nu utan problem och spik.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Marbu
15 mars 2010 · 556 Inlägg

ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
DKn
16 mars 2010 · 535 Inlägg

Marbu skrev:
ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang