Problem efter service-hjälp!!

extremisen
15 mars 2010 · 16 Inlägg


Hej!

Min bil lämnades in på service hos S**** B******** för en grundläggande service och jag hämtade bilen glad i hågen.. så väl hemma så vrider jag av tändningen och drar ut nyckeln, precis som vanligt MEN bilen är fortfarande igång!
Förvånat så ser jag att också en servicelampa för bromsljusen har börjat lysa, ngt den inte gjorde innan servicen..
Så dagen efter så hade jag lagt detta bakom mig i tron att det var rena tillfälligheter.
Nu händer det vid varje stop, att bilen inte slutar tända när tändningslåset vrids av och nyckeln tas ur. (BLIR SÅ FRUSTRERAD!!!)

I min hjärna så är det här helt klart ngt jag sätter i samband med servicen.

Jag ringde nyss och de vägrar (!!!) åtgärda det som uppstått i deras garage. Det skall komma att kosta mig både felsökning samt åtgärd av problemet i sig.

Nu är jag riktigt riktigt ledsen.
sad

VAD GÖRA ????


/extremisen

titum
15 mars 2010 · 164 Inlägg

vad är det för bil? låter sjukt att de ska bli så stora elfel av att byta olja och filter? vad har dem gjort på servicen?

Skoda fabia (2005)
Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
gamlingen
15 mars 2010 · 5 198 Inlägg

extremisen skrev:

Hej!

Min bil lämnades in på service hos S**** B******** för en grundläggande service och jag hämtade bilen glad i hågen.. så väl hemma så vrider jag av tändningen och drar ut nyckeln, precis som vanligt MEN bilen är fortfarande igång!
Förvånat så ser jag att också en servicelampa för bromsljusen har börjat lysa, ngt den inte gjorde innan servicen..
Så dagen efter så hade jag lagt detta bakom mig i tron att det var rena tillfälligheter.
Nu händer det vid varje stop, att bilen inte slutar tända när tändningslåset vrids av och nyckeln tas ur. (BLIR SÅ FRUSTRERAD!!!)

I min hjärna så är det här helt klart ngt jag sätter i samband med servicen.

Jag ringde nyss och de vägrar (!!!) åtgärda det som uppstått i deras garage. Det skall komma att kosta mig både felsökning samt åtgärd av problemet i sig.

Nu är jag riktigt riktigt ledsen.
sad




VAD GÖRA ????


/extremisen

Trasig lampa ?  kan hända när som helst.. Det kan va en tillfällighet.. men det andra låter mystifikt..

JaggaChafen Tesla Senior Technician
15 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Hur i h-vete skall en service göra så du får dom felen.

"ni har bytt olja på min bil å eftre det går den inte å stänga av" fattar du hur puckat det låter

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Akka
15 mars 2010 · 1 174 Inlägg

är garaneterat helt fel ute och borde ej yttra mig.

Men läste på något forum att en person hade fyllt på med förmycke olja och då kunnde han inte heller stänga av motorn (men detta var bara en gång, sedan rullade den som vanligt) plus att inga lampor lös.

som sagt troligen bara en skröna eller liknande.

Expoze
15 mars 2010 · 2 024 Inlägg

Dieselbil? Kan vara magnetventilen till pumpen som kärvat eller fått lite smuts i sig om de bytt dieselfilter på den.
Säg exakt vad det är för bil så blir det lättare att hjälpa dig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
extremisen
15 mars 2010 · 16 Inlägg

Tack snälla för era tankar & idéer. Ja det är minsann mystifistiskt detta ..

Det gäller en Opel Astra Bertone -02. (bensin)
Servicen som utfördes var (skulle vara..) en grundläggande service med filter, olja osv.

Senast redigerat av extremisen (15 mars 2010)

extremisen
15 mars 2010 · 16 Inlägg

pratade en gång till med verkstaden men de gav mig inte några förhoppningar om att lösa det problem som de uppenbart drabbat mig med.. sorgligt.

man börjar ju undra om folk planterar problem för att få betalande återbesök.. är jag en ond människa som tänker den tanken om och om igen ??

Senast redigerat av extremisen (15 mars 2010)

dawwe ...has left the building...
15 mars 2010 · 4 474 Inlägg

extremisen: Hör du inte hur orimligt det låter att tändningslåset (eller vad det är) pajjar pga att verkstaden byter olja/filter? Skillnad om de hade tex varit där o rotat pga trilskande rattlås eller liknande...Om du tar en hantverkare för att fixa din kassa jacuzzi o upptäcker sedan att handukstorkaren inte fungerar längre, anklagar du då jacuzzi reparatören?
Hade du istället tex haft problem med blinkande oljelampa eller liknande då kan man anklaga verkstaden för att ha bommat något (tex för låg oljenivå eller felaktigt monterat oljefilter)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rquired Allmänt envis
15 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Håller med om att det låter långsökt, men vem vet vad bilen varit med om under tiden på verkstaden? Att TS sätter samman 1 plus 1, det vill säga att problemet uppkom hos verkstaden är helt naturligt.

Det vore inte första gången en verkstad bytte delar mellan bilar "för att testa" eller "så länge"  för att få iväg en bil kvickare (och sedan stoppa den beställda delen i bil 1 när den väl kommer) och så vidare.

Vem vet vad som kan ha skett? Allt från något av ovanstående eller ren otur. Tyvärr är det rätt otroligt att bilfirman kommer erkänna något...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
VLN denkz
15 mars 2010 · 323 Inlägg

Om det är den serviceverkstan jag tror du lämnat bilen hos så kan jag säga att dem har över 100 fall hos allmänna reklamationsnämnden.

Edit: Alltså är du inte ensam om problem efter service och sedan inte fått saker åtgärdade.

Vem vet vad dem stolpskotten kan lyckas med.

Senast redigerat av VLN (15 mars 2010)

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
16 mars 2010 · 438 Inlägg

en polare spillde öl i tändningslåset en gång, de klibba sig så den inte ville "poppa" upp gick inte att stänga av den alltså inte helt motorn stanna men inte allt annat,

har du kollat det smile ? dom kan ju ha spillt nån gegga där eller nått

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
extremisen
16 mars 2010 · 16 Inlägg

dawwe skrev:
extremisen: Hör du inte hur orimligt det låter att tändningslåset (eller vad det är) pajjar pga att verkstaden byter olja/filter? Skillnad om de hade tex varit där o rotat pga trilskande rattlås eller liknande...Om du tar en hantverkare för att fixa din kassa jacuzzi o upptäcker sedan att handukstorkaren inte fungerar längre, anklagar du då jacuzzi reparatören?
Hade du istället tex haft problem med blinkande oljelampa eller liknande då kan man anklaga verkstaden för att ha bommat något (tex för låg oljenivå eller felaktigt monterat oljefilter)

du kan kalla mig kalasdummer hur mycket som helst,, i mitt tänk så kanske det kan ske något när de pluggar in datorn i bilen.. för det är väl en sak som kan styras elektroniskt på någe vis ??

kalla mig gärna novis,, eftersom jag är det lol
jag gör liksom mitt bästa..

kolvas
16 mars 2010 · 4 001 Inlägg

extremisen skrev:

dawwe skrev:
extremisen: Hör du inte hur orimligt det låter att tändningslåset (eller vad det är) pajjar pga att verkstaden byter olja/filter? Skillnad om de hade tex varit där o rotat pga trilskande rattlås eller liknande...Om du tar en hantverkare för att fixa din kassa jacuzzi o upptäcker sedan att handukstorkaren inte fungerar längre, anklagar du då jacuzzi reparatören?
Hade du istället tex haft problem med blinkande oljelampa eller liknande då kan man anklaga verkstaden för att ha bommat något (tex för låg oljenivå eller felaktigt monterat oljefilter)

du kan kalla mig kalasdummer hur mycket som helst,, i mitt tänk så kanske det kan ske något när de pluggar in datorn i bilen.. för det är väl en sak som kan styras elektroniskt på någe vis ??

kalla mig gärna novis,, eftersom jag är det lol
jag gör liksom mitt bästa..

nu kan jag inte svara på hur det står till med den bilmodellen du har men 2 st i min bekantskapskrets har fått olika fel med sina bilar efter service p.g.a att verkstaden (precis som dom ska enligt tillverkaren) uppdaterat mjukvaran i bilen, något som löst sig med ett par telefonsamtal och ett återbesök.
Felen som uppstått på dessa bilar är bl.a xenon-ljus som slutat fungera samt blinkers och släpvagnskontakt och en där sidorutorna gick ner halvvägs när man låste bilen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
o_lindh
16 mars 2010 · 347 Inlägg

Det där är en av sveriges mest ökända bilverkstäder så jag kan mycket väl tänka mig att det är dom som har ställt till problemen. Tyvärr är de också kända för att inte följa ARNs beslut.

extremisen
16 mars 2010 · 16 Inlägg

ojoj,, ja ni som gissar bilverkstad gissar mycket troligt rätt.
skall nog söka upp en annan för åtgärd kanske, när jag ändå blir tvungen att betala. att sponsra oseriösa klåpare med absolut noll serviceinställning lockar ju inte direkt.

efter servicen så fick jag ett mob.meddelande där jag fick två val/alt. Antingen att trycka "1" för att jag var nöjd med servicen eller trycka "2" om jag ville bli uppringd. jag valde "2" såklart.. blev uppringd och fick höra att de inte hade någonting att göra med problem efter servicen.

tydligen så skulle jag ha testat att släcka bilen innan jag körde därifrån - men jag menar - hur många kommer på den tanken ?

suck.

dawwe ...has left the building...
16 mars 2010 · 4 474 Inlägg

extremisen: Nu känner jag inte till Opel så värst bra men jag kan inte i min vildast fantasi tänka mig att en Astra -02 har något annat än ett "vanligt traditionellt" tändningslås. Har heller aldrig hört talas om att tändningslåset kan programmeras om, dvs så att man ändrar nyckelpositonernas innebörd. Däremot vet jag att man på nyare bilar kan koda in diverse olika "åtgärder" som utförs när bilen låses eller om tändningslåset ställs i ett visst läge. Min gissning är att bilverkstaden (jag vet mycket väl vilken det rör sig om, har aldrig & kommer aldrig lämna någon bil på service där) är oskyldig i detta fall. En fråga: Hur stänger du av bilen nu när tändningslåset pajjat? Dödar den med kopplingen? Hur slår du ifrån tändningen så bilen ej drar ström?

Senast redigerat av dawwe (16 mars 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
extremisen
16 mars 2010 · 16 Inlägg

Tack för svar!

Ja det var ju en bra fråga och tillika dumt att jag inte har berättat det än.
Jo det är så att jag slår av bilen genom att vrida på tändningen igen och så tillbaka/av igen. ibland så krävs det ett flertal försök fram och tillbaka innan tändningen fattar vinken att jag inte vill åka mer.

extremisen
16 mars 2010 · 16 Inlägg

jag har kikat efter alternativa verkstäder idag och det känns fint.

man tycker ju att den där verkstaden (som jag nu varit på..) borde gått med på att i alla fall kika på bilen, eftersom den åkte därifrån med detta nya fel.

känns tokfel att lägga mer pengar i händerna på folk som inte äger kundservice.

Thanks för alla goa svar smile
Dags att le och leva igen efter all irritation.

/extremisen

VLN denkz
16 mars 2010 · 323 Inlägg

Man ska inte låta sig lockas av deras låga priser ! Måste bara fråga varför du inte ville nämna namnet på verkstaden i tråden ? wink

Jag menar det kan ju bara hjälpa andra att inte göra samma misstag med att anlita denna skojjarverkstad. smile

Senast redigerat av VLN (16 mars 2010)

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang