Hur kopplar men in en tuta?

MysdressLarry
2 juni 2006 · 212 Inlägg

Tjenare, nån tidigare idiot till ägare har visst lekt elektriker på min bil.
Vid ratten har han tagit bort alla sladdar till tutan.
Så nu undrar jag hur jag "kopplar om".. kopplade en + kabel till + på signalhornet och jordade och hoppades på nått ljud men icke..

Går det inte att koppla + till + och - till - och ha en strömbrytare på + kabeln.

eller hur ska man göra?

BMW 525d (2005)
bumpe Lastbilsmekaniker
2 juni 2006 · 3 878 Inlägg

prova att kolla så skiten funkar överhuvudtaget... Kan ju ha vart nåt som gått sänder under "lektionen" förra ägarn hade... Annars så är det bara o dra matning till brytaren i ratten och så plus vidare ner och så jorda skiten...

MysdressLarry
3 juni 2006 · 212 Inlägg

ja. altså ska det fungera om man kopplar så som jag beskrev innan?

BMW 525d (2005)
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
26 augusti 2007 · 184 Inlägg

Lånar tråden lite, hoppas att det går bra.

Jag har tänkt slänga i en sportratt i min 740 och på den finns det ingen knapp för tuta, så jag hade tänkt sätta dit en egen antingen nånstans på ratten eller panelen. Men vad säger de på besiktningen om det? Är det tillåtet?

...tror jag, är dock inte helt 100...
metal-skalman
26 augusti 2007 · 15 Inlägg

om du har tutan på en annan knapp så måste du märka ut den har ja för mig, men annars är det lugnt:)

Phaetoon
27 augusti 2007 · 8 156 Inlägg

Pepparkakan skrev:
Men vad säger de på besiktningen om det? Är det tillåtet?

Jag kunde inte hitta något om det i vägverkets föreskrifter. Men som sagt. Märk ut den, annars lär dom klaga i vilket fall.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872837

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
27 augusti 2007 · 3 585 Inlägg

Och knappen MÅSTE vara återfjädrande!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
S-Larsson
27 augusti 2007 · 514 Inlägg

Jag använder en sån här knapp i min kärra och det funkar kalas. Inga problem hos bilprovningen heller..

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … id=7523464

old volkswagens never die they just get lower
Volkswagen Passat 3BG Highline Variant "Das Stance Wagon" (2002)
Fernicus Kejsare
27 augusti 2007 · 547 Inlägg

ToTTeN skrev:
Och knappen MÅSTE vara återfjädrande!

Jag hade en vanlig vippströmbrytare som inte var återfjädrande i 240n, och dom klagade inte på besiktningen. Dom sa bara att så länge tutan finns där och fungerar så ska det inte vara några problem

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Pepparkakan Brodar'n Maffia!
28 augusti 2007 · 184 Inlägg

Okej, tack för svaren. smile

...tror jag, är dock inte helt 100...
mike_h_gbg
28 augusti 2007 · 48 Inlägg

om jag inte har helt fel i (hår)disken:) så finns det dom tutorna som e + matade hela tiden och när du trycker då tutan så blir det typ kortis och det tutar

Volvo 945 TDI "D24 TDI" (1993)
Volvo_Mannen Volvoskadad
28 augusti 2007 · 6 017 Inlägg

mike_h_gbg skrev:
om jag inte har helt fel i (hår)disken:) så finns det dom tutorna som e + matade hela tiden och när du trycker då tutan så blir det typ kortis och det tutar

japp de har + hela tiden sen när du trycker på knappen jordas tutan och då låter det

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang