Turbokonvertera en 740 16v (b234f) tips och råd

Sharky
26 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Men alltså.....

Datumet 1/1 93 är det kört att byta motor. Men för fordon mellan 76 - 92 så är det ok att inom effekt/avgasnormer byta motor.

Men man får inte konvertera eller bygga om en motor.

Har ni något att formellt anföra mot detta så ta upp det här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
Notera att denna länkade tråd är en tråd om regelverket, ingen frågelåda.
Och nej, jag hittar inte på saker - allt som jag skriver i den tråden kommer efter information från SFRO.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Martinelloo
27 mars 2010 · 19 Inlägg

Sharky skrev:
Men alltså.....

Datumet 1/1 93 är det kört att byta motor. Men för fordon mellan 76 - 92 så är det ok att inom effekt/avgasnormer byta motor.

Men man får inte konvertera eller bygga om en motor.

Har ni något att formellt anföra mot detta så ta upp det här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
Notera att denna länkade tråd är en tråd om regelverket, ingen frågelåda.
Och nej, jag hittar inte på saker - allt som jag skriver i den tråden kommer efter information från SFRO.

/Göran

För det första så känns det som att du inte följer trådens spår(Det är inte frågan om jag ska utan hur) och sen verkar du väldigt negativ, tack för svaren men gärna med lösningar också inte bara problemet.
Så här har jag hört det hela med bes.
Du får inte turbokonvertera en b234f eftersom den motorn inte finns org.(det skulle alltså höja effekten för mycket för att vara godkänt) men B204(740 16v import) får man konvertera eftersom dom byggdes som både och. Vill jag då ha en turbo på min så måste jag stansa in b204 eftersom det är den enda lösningen då jag inte vill köpa ett 2 liters block(vilket är det enda som skiljer sig mellan b234 - b204)
Efter detta så åker man till volvo eller sbp och säger att man har bytt motor till en b204ft, så tittar dom så att det är riktigt gjort och sedan får man papper på den motorn som du måste ha när du ska REGBES.
Mvh

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
Martinelloo
27 mars 2010 · 19 Inlägg

Tack för alla seriösa svar, fortsätt med det:)
Mvh Martin

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
Sharky
27 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Jag är inte negativ per se - men jag har mer än 25 år som ingenjör bakom mig och då tenderar man att bli formell och fyrkantig. (titta på min avatar......) Du får ursäkta detta, jag är ytterst positiv till allt som är tekniskt kul men i din första post så skrev du tydligt att du ville veta, jag citerar "Allt från delar till bes uppskattas
OBS Forumet handlar inte om jag ska göra det utan hur.". Detta tolkar jag som att du vill veta hur man skall besikta och det är det jag försöker reda ut.

Vi tar det en gång till.

I denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Står följande:

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Har du fått annan information från endera SFRO eller från ASBs tekniska avdelning så är jag glad om du kan ange denna källa så att vi har möjlighet att undersöka detta närmare. Om annat än det som SFRO själva skriver gäller (det är det jag citerar från tråd "6245" - det är alltså text direkt från SFRO och inget som är omskrivet, se även http://www.sfro.com) - så är det av yttersta vikt för SFRO att få en möjlighet att titta närmare på detta. Det kan vara på sin plats att påpeka att inte alla besiktningsmän har koll på vad som gäller.

Jag är ytterst glad om du dessutom håller isär vad som är lagligt i lagens mening och vad man de facto kan lyckas komma igenom med. Stansa nya motornummer etc är identitetsförfalskning men är det snyggt gjort så kan man komma igenom med det. Två helt olika saker alltså.

Om vi nu vänder på myntet och diskuterar vad du kan lyckas komma igenom med så bör du vara uppmärksam på att B204FT har ett speciellt sprut med bla reglering på EGT och att en vaken besiktning kräver att få se att det sitter rätt sprut på fordonet när du försöker typa om bilen. Jag har själv hjälpt att konvertera två stycken Volvo 240 med B230FT motorer och i båda fallen krävde ASB att få se alla boxar. Få tag på ett sådant komplett fungerande sprut är minst lika svårt som att komma över en komplett B204FT motor.
Förutom detta besiktningstrassel så har du även problemet att om du nu inte hittar B204FT boxar så måste du skaffa boxar som går att chippa för turbo. Det är helt andra tändlägen på en B234 Turbo än på en B230FT eftersom dom har helt olika förbränningshastigheter så för en B234 Turbo krävs det att få tag på, rätt sällsynta, tändchip för 16V turbo. Man bör även notera att en 16V turbo är väldigt känslig på bränsle. En 8V rödblocksturbo kan man köra med 10% för mycket soppa utan att tappa effekt men en 16V turbo dör direkt.

Jag vet av egen erfarenhet både hur kul , och hur dyrt, det är med en 16V rödblocks turbomotor och vill man så vill man. Har man begränsad ekonomi och vill slippa trassel så är den väg jag rekommenderar att byta till en B230FT. I detta bör man även väga in hur man skall använda bilen. Är den en daily driver som man måste ha för att ta sig till jobbet varje dag så bör man fundera ordentligt innan man sätter igång. Är det en busbil så så kan man ofta tänka lite annorlunda.

Mvh
Göran







Martinelloo skrev:
För det första så känns det som att du inte följer trådens spår(Det är inte frågan om jag ska utan hur) och sen verkar du väldigt negativ, tack för svaren men gärna med lösningar också inte bara problemet.
Så här har jag hört det hela med bes.
Du får inte turbokonvertera en b234f eftersom den motorn inte finns org.(det skulle alltså höja effekten för mycket för att vara godkänt) men B204(740 16v import) får man konvertera eftersom dom byggdes som både och. Vill jag då ha en turbo på min så måste jag stansa in b204 eftersom det är den enda lösningen då jag inte vill köpa ett 2 liters block(vilket är det enda som skiljer sig mellan b234 - b204)
Efter detta så åker man till volvo eller sbp och säger att man har bytt motor till en b204ft, så tittar dom så att det är riktigt gjort och sedan får man papper på den motorn som du måste ha när du ska REGBES.
Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Martinelloo
27 mars 2010 · 19 Inlägg

Förstår nu hur du menar och är väldigt tacksam att du förtydligade allt. (citat och hänvisningar uppskattas mycket)

Mvh Martin


Sharky skrev:
Jag är inte negativ per se - men jag har mer än 25 år som ingenjör bakom mig och då tenderar man att bli formell och fyrkantig. (titta på min avatar......) Du får ursäkta detta, jag är ytterst positiv till allt som är tekniskt kul men i din första post så skrev du tydligt att du ville veta, jag citerar "Allt från delar till bes uppskattas
OBS Forumet handlar inte om jag ska göra det utan hur.". Detta tolkar jag som att du vill veta hur man skall besikta och det är det jag försöker reda ut.

Vi tar det en gång till.

I denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Står följande:

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Har du fått annan information från endera SFRO eller från ASBs tekniska avdelning så är jag glad om du kan ange denna källa så att vi har möjlighet att undersöka detta närmare. Om annat än det som SFRO själva skriver gäller (det är det jag citerar från tråd "6245" - det är alltså text direkt från SFRO och inget som är omskrivet, se även http://www.sfro.com) - så är det av yttersta vikt för SFRO att få en möjlighet att titta närmare på detta. Det kan vara på sin plats att påpeka att inte alla besiktningsmän har koll på vad som gäller.

Jag är ytterst glad om du dessutom håller isär vad som är lagligt i lagens mening och vad man de facto kan lyckas komma igenom med. Stansa nya motornummer etc är identitetsförfalskning men är det snyggt gjort så kan man komma igenom med det. Två helt olika saker alltså.

Om vi nu vänder på myntet och diskuterar vad du kan lyckas komma igenom med så bör du vara uppmärksam på att B204FT har ett speciellt sprut med bla reglering på EGT och att en vaken besiktning kräver att få se att det sitter rätt sprut på fordonet när du försöker typa om bilen. Jag har själv hjälpt att konvertera två stycken Volvo 240 med B230FT motorer och i båda fallen krävde ASB att få se alla boxar. Få tag på ett sådant komplett fungerande sprut är minst lika svårt som att komma över en komplett B204FT motor.
Förutom detta besiktningstrassel så har du även problemet att om du nu inte hittar B204FT boxar så måste du skaffa boxar som går att chippa för turbo. Det är helt andra tändlägen på en B234 Turbo än på en B230FT eftersom dom har helt olika förbränningshastigheter så för en B234 Turbo krävs det att få tag på, rätt sällsynta, tändchip för 16V turbo. Man bör även notera att en 16V turbo är väldigt känslig på bränsle. En 8V rödblocksturbo kan man köra med 10% för mycket soppa utan att tappa effekt men en 16V turbo dör direkt.

Jag vet av egen erfarenhet både hur kul , och hur dyrt, det är med en 16V rödblocks turbomotor och vill man så vill man. Har man begränsad ekonomi och vill slippa trassel så är den väg jag rekommenderar att byta till en B230FT. I detta bör man även väga in hur man skall använda bilen. Är den en daily driver som man måste ha för att ta sig till jobbet varje dag så bör man fundera ordentligt innan man sätter igång. Är det en busbil så så kan man ofta tänka lite annorlunda.

Mvh
Göran







Martinelloo skrev:
För det första så känns det som att du inte följer trådens spår(Det är inte frågan om jag ska utan hur) och sen verkar du väldigt negativ, tack för svaren men gärna med lösningar också inte bara problemet.
Så här har jag hört det hela med bes.
Du får inte turbokonvertera en b234f eftersom den motorn inte finns org.(det skulle alltså höja effekten för mycket för att vara godkänt) men B204(740 16v import) får man konvertera eftersom dom byggdes som både och. Vill jag då ha en turbo på min så måste jag stansa in b204 eftersom det är den enda lösningen då jag inte vill köpa ett 2 liters block(vilket är det enda som skiljer sig mellan b234 - b204)
Efter detta så åker man till volvo eller sbp och säger att man har bytt motor till en b204ft, så tittar dom så att det är riktigt gjort och sedan får man papper på den motorn som du måste ha när du ska REGBES.
Mvh

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
lonnhultarn
26 juni 2010 · 2 Inlägg

ursäkta att jag kapar tråden. men jag har skälv funderat på 16v turbo men de värkar som de är skit att bygga på. en gammal hedlig 8v värkar vara de bästa att bygga på om jag har läst rätt på alla trådar jag har hunnigt med..   har jag rätt eller fel.
jag funderar skälv på b20 turbo eller b234f turbo

jag är en laddtrycks missbrukare... hjälp mig

Senast redigerat av lonnhultarn (26 juni 2010)

Volvo Amazon "Flo" (1964)
Volvo 745 "Bäästen NEX" (1988)
Volvo 140 "Performance by Lönnhultarn" (1973)
Sharky
26 juni 2010 · 10 287 Inlägg

Starta helst en egen tråd.

Men....

Det viktigaste är att du berättar hur du skall använda bilen och vilken budget du har, vilka förhoppningar du har på effekt och hållbarhet och vilken mekvana och verkstadsresurser du har.

/Göran


lonnhultarn skrev:
jag är en laddtrycks missbrukare... hjälp mig

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lonnhultarn
26 augusti 2010 · 2 Inlägg

bilen är en 142:a som ska piskas skiten ur. budget ca 10000:- jag har komplett bilverkstad ock jag är bilmekaniker. jag har en BMW sexa 320 M20B20 liggandes. 1st B234. 3st B20 olika borr samt Dodge 318 V8. alla är alternativ till min 142:a

Volvo 140 "Performance by Lönnhultarn" (1973)
Volvo 745 "Bäästen NEX" (1988)
Volvo Amazon "Flo" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang