Audi 100 TQ -88 Startar inte efter *Kärringstopp*

Golfnik
19 mars 2010 · 487 Inlägg

Hallå

Har precis köpt en Audi 100 TQ -88, Som jag lyckades få kärringstopp med tongue
Och försökte starta direkt efter, Men den ville inte starta.
startmotorn gick runt, Men den ville inte starta den va helt död.
Men efter ca 5-10 minuter startar den igen!
Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?? smile

Tacksam för svar

Mvh//Robin

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
agadiffen
19 mars 2010 · 739 Inlägg

bränsle pump relä till 99% hade en sån som isbil i vinter och hade exakt samma problem som dig

kolla om den går på start gas gör den det så är relät felet

Senast redigerat av agadiffen (19 mars 2010)

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
bearz
20 mars 2010 · 146 Inlägg

Var motorn varm eller kall vid tillfället?

Vcds
Golfnik
20 mars 2010 · 487 Inlägg

bearz skrev:
Var motorn varm eller kall vid tillfället?

Motorn var varm när det hände, vet inte hur det är när den är kall.

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
te_wik Forummoderator
20 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Händer det igen så lyssa om pumpen går igång när du vrider på tändningen, som sagt vanligt att det är reläet.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
need_4_boost
20 mars 2010 · 371 Inlägg

Eller också så vart den helt enkelt sur.

Golfnik
21 mars 2010 · 487 Inlägg

En sak till som jag glömde fråga, Bilen har dålig tomgång.
Nån som kanske vet vad det kan vara??
Läste i en annan tråd att man skulle ta bort Tomgångsmotorn och smörja upp den,
då undrar jag vart den sitter, Hörde att den sitter vid insuget någonstans??

Om den syns på bilden kan väll nån va snäll o markera den åt mig roll
http://forumbilder.se/images/691201011250619e4.jpg
EJ MIN MOTOR, LÅNAD BILD!

Senast redigerat av Golfnik (21 mars 2010)

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
agadiffen
21 mars 2010 · 739 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/114384/881963_o05g8i.jpg

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Golfnik
21 mars 2010 · 487 Inlägg

agadiffen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/114384/881963_o05g8i.jpg

Tackar så mkt wink

Det va den jag trodde det va också,  men ville vara säker smile

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
agadiffen
21 mars 2010 · 739 Inlägg

så lite så..

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
fontheking5
22 mars 2010 · 825 Inlägg

Hade samma problem med en VW Buss 2,5 på mitt förra jobb , jättedålig tomgång och om man fick tjuvstopp var den ofta svår att starta igen , ibland jättesvår . Tyvärr är detta ett vanligt fel på äldre VW och Audi bilar . Den VW Bussen fick för lite bensin så antingen bensinpumpen eller något liknande hade för lågt tryck . Ja brukade säga att den gick bra över 50 KM/H då risken för tjuvstopp var rätt så liten .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Golfnik
23 mars 2010 · 487 Inlägg

Idag höll jag på med Audin, Smörjde tomgångsmotorn,
Men samma fel fortfarande,
Går ett tag på tomgången sen blir tomgången bara skit!.
Nån som har något tips om vad det kan vara??
smile

Mvh//Robin

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
whoiswho
23 mars 2010 · 445 Inlägg

Golfnik skrev:
Idag höll jag på med Audin, Smörjde tomgångsmotorn,
Men samma fel fortfarande,
Går ett tag på tomgången sen blir tomgången bara skit!.
Nån som har något tips om vad det kan vara??
smile

Mvh//Robin

Ja relät, som många har antytt. tror att de kan vara boven i dramat. Nu har du iaf smörjt upp tomgångsmotorn och då är de väl bara och testa med de andra alternativet;)

/mvh

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Panzar_Audi
23 mars 2010 · 820 Inlägg

Golfnik skrev:
Idag höll jag på med Audin, Smörjde tomgångsmotorn,
Men samma fel fortfarande,
Går ett tag på tomgången sen blir tomgången bara skit!.
Nån som har något tips om vad det kan vara??
smile

Mvh//Robin

Hade samma bekymmer med min, dock så dog min efter en stund när den blivit varm.
Lämna in på verkstad och dom bytte en varvtalsgivare som sitter under motorn nånstans vid sprängkåpan, tomgången är fortfarande lite orolig men det beror nog på dumpventil, annan styrbox osv också, men det blev bättre.

Mvh Joakim

Om man säger
Golfnik
23 mars 2010 · 487 Inlägg

Någon som vet vart relät sitter roll

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
te_wik Forummoderator
23 mars 2010 · 12 813 Inlägg

I relä/säkringsboxen. Den som har en plats för en säkring på sig smile



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (23 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Golfnik
28 mars 2010 · 487 Inlägg

Hallå igen cool

har kollat lite på audin igen smile

Jag märkte att jag inte hade detta stag på min, kan det ha något med tomgången att göra??? smile
http://forumbilder.se/images/6a82010101550336f.jpg

Sen kolla jag i Säkring/Relä boxen, där någ det ut såhär
http://forumbilder.se/images/5b820101020591be9.jpg
jag antar att det är bränslepumpsrelät är det jag ringat in till höger *RELÄ 215*, Sen undrar jag vad dom mer har gjort där inne, På plats 8  där det sitter en bygel?? Starter Lockout AT, vad är det till? vad ska man trycka dit för relä där?? Någon som vet?

Mvh...

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
Panzar_Audi
28 mars 2010 · 820 Inlägg

Staget är till farthållare, så det är inget du behöver tänka på.

Den där bygeln ser lite misstänksam ut, låter som nån slags startspärr, kan ju hända att relät spöka eller att det inte funka så har väl nån tjuvkopplat så att det går på hela tiden eller nåt. Bara en tanke men det kan ju vara vad som helst, elboxar osv på gamla bilar brukar vara sådär roliga att gräva i tongue

Om man säger
te_wik Forummoderator
29 mars 2010 · 12 813 Inlägg

215 är reläet till bränslepumpen ja.


Den där bygeln såg verkligen inte standard ut wink Där ska sitta ett relä till larm, så antagligen har den ett fabriksmonterat larm med startspärr som någon inte tyckt om och helt enkelt koppla förbi relät.

Tror dock inte att det är felet på din bil för ifall startspärren gått i så ger den ingen ström till startmotorn, vilket din gör? Bygeln ska iaf gå från nr 36 till 38 för att gå förbi startspärren.

Vill du testa med ett relä ska du hitta ett med VAG nr 141 951 253B eller 8D0 951 253A.


Kablarna du håller i skulle jag gissa är dragna för att underlätta att ta fram blinkkoderna för att avläsa fel i systemet.





Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (29 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Golfnik
29 mars 2010 · 487 Inlägg

te_wik skrev:
215 är reläet till bränslepumpen ja.


Den där bygeln såg verkligen inte standard ut wink Där ska sitta ett relä till larm, så antagligen har den ett fabriksmonterat larm med startspärr som någon inte tyckt om och helt enkelt koppla förbi relät.

Tror dock inte att det är felet på din bil för ifall startspärren gått i så ger den ingen ström till startmotorn, vilket din gör? Bygeln ska iaf gå från nr 36 till 38 för att gå förbi startspärren.

Vill du testa med ett relä ska du hitta ett med VAG nr 141 951 253B eller 8D0 951 253A.


Kablarna du håller i skulle jag gissa är dragna för att underlätta att ta fram blinkkoderna för att avläsa fel i systemet.







Mvh Tommy

Okey, aa startmotorn går runt, o bygeln går från 36 till 38 smile
Då blir det att prova byta bränslepumpsrelä då smile
En fråga till, varför finns det plats för en säkring på relät?? roll

MVH/Robin

Senast redigerat av Golfnik (29 mars 2010)

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355
Volvo 242 "2JZ Killer" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang