Klent laddtryck i min Volvo 940.

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
20 mars 2010 · 91 Inlägg

Hejsan allihopa!

Jag har problem med min Volvo 940 LTT. Ända sen jag köpte den så har jag haft problem med att turbon laddar väldigt klent TROTS att man tycker bort slangen till wastegaten. Den laddar endast 0.6bar utan någon wastegate inkopplad.

Saker jag har testat med är följand:

*Byggt om hela trycksystemet ifrån turbon till insug med nya silikonslangar och tryckrör med en helt ny aluminiumintercooler.
*Haft borta turbon och gått igenom den för att kolla glapp i turbin samt sprickor i något utav husen men fanns varken glapp eller sprickor vad jag kunde se iaf.
*Testat med en kompis fungerande dumpventil och wastegateklocka på min turbo.
*Kollat efter läckage i vacuumslangar, t.o.m bytat ut vacuumslangarna för säkerhets skull.
*Sotningssatsen är bytad.

Trots detta så har jag fortfarande problem med laddet, vad kan det vara!?

Tack på förhand.

Senast redigerat av Steveoo (20 mars 2010)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
baloo83
20 mars 2010 · 211 Inlägg

Tät katalysator kan vara en ide, Eftersom du kollat slang, rör, ic och turbon så är det nog det enda jag kan komma på. Klart det kan va nån spricka i turbon som är svår att se men då borde trycket sjunka ju varmare den blir. Kan vara själva wastegaten i turbon som spökar oxå men är mer troligt med katten.
940 är ju inte riktigt min grej men finns det magnetventil på dom så är det en svag punkt det med.

Fiat 500 (2010)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
20 mars 2010 · 91 Inlägg

baloo83 skrev:
Tät katalysator kan vara en ide, Eftersom du kollat slang, rör, ic och turbon så är det nog det enda jag kan komma på. Klart det kan va nån spricka i turbon som är svår att se men då borde trycket sjunka ju varmare den blir. Kan vara själva wastegaten i turbon som spökar oxå men är mer troligt med katten.
940 är ju inte riktigt min grej men finns det magnetventil på dom så är det en svag punkt det med.

Ja katten är ju en grej jag ska kolla upp med. Men borde inte bilen gå dåligt och slött hela tiden då? Jag kollade även locket för wategatestaget i turbon och det såg bra ut det med, visst någon pytteliten glipa var det väl på något ställe men det ska ju inte göra sån stor märkbarhet. Hur fungerar en magnetventil och var sitter den? Vet att 850 har något sånt men har inte varit så insatt i det. Tvivlar på att det sitter MV på 940.

Senast redigerat av Steveoo (20 mars 2010)

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
baloo83
20 mars 2010 · 211 Inlägg

Slangen från EG ska nog gå till den om det finns nån på 940. Brukar vara culinderformad med kabel till och 3 slanganslutningar. Men som sagt vet inte hur det ser ut på 940 om dom ens har nån. Den ska stoppa skenande laddtryck men eftersom man ställer upp laddet manuellt på 940 så är det inte säkert.

Om det är katten så kan den nog bli slöare hela tiden men den är känsligare på turbo bilar.

Fiat 500 (2010)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
21 mars 2010 · 91 Inlägg

baloo83 skrev:
Slangen från EG ska nog gå till den om det finns nån på 940. Brukar vara culinderformad med kabel till och 3 slanganslutningar. Men som sagt vet inte hur det ser ut på 940 om dom ens har nån. Den ska stoppa skenande laddtryck men eftersom man ställer upp laddet manuellt på 940 så är det inte säkert.

Om det är katten så kan den nog bli slöare hela tiden men den är känsligare på turbo bilar.

Det sitter någon form av elektrisk ventil till höger i mitt motorrum, sitter precis vid stötdämparinfästningen. Det går två slangar från den, ena går in till EGR-ventilen och den andra in till ett T-kors som förgrenas ut till insuget och till dumpen.

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
martin89
21 mars 2010 · 131 Inlägg

det är väl ganska vanligt att grenröret spricker på 940.

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
21 mars 2010 · 91 Inlägg

martin89 skrev:
det är väl ganska vanligt att grenröret spricker på 940.

Jasså? Var då någonstans isf?

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Friberg_v70
22 mars 2010 · 55 Inlägg

Har du testat att provtrycka systemet? Om du har turbo pluspaketet så har dom en magnetventil annas inte ska stå i instruktionsboken eller registreringsbeviset tror jag.
Om de är sprickor i grenröret så kan man känna om de kommer ut något med handen.


Mvh Simon

Senast redigerat av Friberg_v70 (22 mars 2010)

Melin Trafikledare
22 mars 2010 · 563 Inlägg

martin89 skrev:
det är väl ganska vanligt att grenröret spricker på 940.

Precis på baksidan av agget mot motor sett..
Men det är inte konstigt att du inte har mer ladd om du rycker wastegate slangen, då en org wastegate till en LTT inte orkar hålla emot högre ladd..
Dalar laddet ju mer du varvar, iså fall är det wastegaten som inte orkar hålla imot.

Är bilen inte chippad så ska du inte öka laddtrycket!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
zippoo j.grafström
22 mars 2010 · 116 Inlägg

en polare hade ungefär samma problem som dig ha jag för mig och då visade det sig att det var själva saken wastegaten drog i att den inte stängde riktigt..

tänk inte i onödan..
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
22 mars 2010 · 91 Inlägg

Friberg_v70 skrev:
Har du testat att provtrycka systemet? Om du har turbo pluspaketet så har dom en magnetventil annas inte ska stå i instruktionsboken eller registreringsbeviset tror jag.
Om de är sprickor i grenröret så kan man känna om de kommer ut något med handen.


Mvh Simon

Hur provtrycker man systemet? Tror knappast att jag har pluspaketet i min 940. Jag vet att det läcker lite mellan grenrör och turbon men det är en väldigt liten mängd.

Melin skrev:
Precis på baksidan av agget mot motor sett..
Men det är inte konstigt att du inte har mer ladd om du rycker wastegate slangen, då en org wastegate till en LTT inte orkar hålla emot högre ladd..
Dalar laddet ju mer du varvar, iså fall är det wastegaten som inte orkar hålla imot.

Är bilen inte chippad så ska du inte öka laddtrycket!

Men polarens LTT laddade utav helvete när han ryckte sin wastegate, gick upp i så högt ladd så den börja spika och tändningen slogs ifrån. Vad menar du med att det dalar? Jag kan ligga med gaspedalen i botten och den ligger på 0.6bar hela tiden.

Bilen är både bränsle- och tändchippad, dock chip köpte på tradera så vet ju inte riktigt vilken kvalité dom håller.

zippoo skrev:
en polare hade ungefär samma problem som dig ha jag för mig och då visade det sig att det var själva saken wastegaten drog i att den inte stängde riktigt..

Mitt wastegatestag går fritt.

Senast redigerat av Steveoo (22 mars 2010)

Volvo 850R "Refinement" (1996)
Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Friberg_v70
22 mars 2010 · 55 Inlägg

Har du tryckluftskompressor? De läker nästan alltid lite antingen mellan turbo eller downpipe ingen större fara.

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
22 mars 2010 · 91 Inlägg

Friberg_v70 skrev:
Har du tryckluftskompressor? De läker nästan alltid lite antingen mellan turbo eller downpipe ingen större fara.

Japp det har jag, det läcker inte mellan turbo och downpipe utan mellan turbon och grenröret.

Senast redigerat av Steveoo (22 mars 2010)

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
Friberg_v70
22 mars 2010 · 55 Inlägg

Steveoo skrev:

Friberg_v70 skrev:
Har du tryckluftskompressor? De läker nästan alltid lite antingen mellan turbo eller downpipe ingen större fara.

Japp det har jag, det läcker inte mellan turbo och downpipe utan mellan turbon och grenröret.

Om de inte läcker något större vid grenrör så är de nog ingen fara.
Innan du gör något större testa att täppa för slangarna som sitter på EGR styrningen som sitter på fjädertornet. och från kol filtret med skruvar. Har du svets med?

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
22 mars 2010 · 91 Inlägg

Friberg_v70 skrev:
Om de inte läcker något större vid grenrör så är de nog ingen fara.
Innan du gör något större testa att täppa för slangarna som sitter på EGR styrningen som sitter på fjädertornet. och från kol filtret med skruvar. Har du svets med?

Okej, är kolfiltret den stora svarta burken som har något med bensingaser att göra? Isf så har jag redan pluggat den uppe vid insuget med bultar. När jag gjorde det så fick jag den att ladda ifrån 0.5 till 0.6bar. Japp, har både mig och tig.

Senast redigerat av Steveoo (22 mars 2010)

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
Friberg_v70
22 mars 2010 · 55 Inlägg

Steveoo skrev:

Friberg_v70 skrev:
Om de inte läcker något större vid grenrör så är de nog ingen fara.
Innan du gör något större testa att täppa för slangarna som sitter på EGR styrningen som sitter på fjädertornet. och från kol filtret med skruvar. Har du svets med?

Okej, är kolfiltret den stora svarta burken som har något med bensingaser att göra? Isf så har jag redan pluggat den uppe vid insuget med bultar. När jag gjorde det så fick jag den att ladda ifrån 0.5 till 0.6bar. Japp, har både mig och tig.

Yes de är dom. de var lite konstigt prova plugga egr med

Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
22 mars 2010 · 91 Inlägg

Friberg_v70 skrev:

Steveoo skrev:

Friberg_v70 skrev:
Om de inte läcker något större vid grenrör så är de nog ingen fara.
Innan du gör något större testa att täppa för slangarna som sitter på EGR styrningen som sitter på fjädertornet. och från kol filtret med skruvar. Har du svets med?

Okej, är kolfiltret den stora svarta burken som har något med bensingaser att göra? Isf så har jag redan pluggat den uppe vid insuget med bultar. När jag gjorde det så fick jag den att ladda ifrån 0.5 till 0.6bar. Japp, har både mig och tig.

Yes de är dom. de var lite konstigt prova plugga egr med

Okej, varför undra du om jag hade svets? tongue

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
Friberg_v70
23 mars 2010 · 55 Inlägg

Steveoo skrev:

Friberg_v70 skrev:

Steveoo skrev:

Okej, är kolfiltret den stora svarta burken som har något med bensingaser att göra? Isf så har jag redan pluggat den uppe vid insuget med bultar. När jag gjorde det så fick jag den att ladda ifrån 0.5 till 0.6bar. Japp, har både mig och tig.

Yes de är dom. de var lite konstigt prova plugga egr med

Okej, varför undra du om jag hade svets? tongue

För om du ska provtrycka så måste man tillverka ett litet hemabygge:p kolla nu egr innan vi går vidare

strand_e60
23 mars 2010 · 20 Inlägg

e 940in chippad ? dom har laddvakt min laddar 0.6 me orginal chipp o öppet filter men chippar du den så laddar den mer så var det på min mvh johan

Volvo V70 "D5 Fas 2" (2008)
BMW E60 "beemern" (2005)
Friberg_v70
23 mars 2010 · 55 Inlägg

940_polis skrev:
e 940in chippad ? dom har laddvakt min laddar 0.6 me orginal chipp o öppet filter men chippar du den så laddar den mer så var det på min mvh johan

De är plus paketet eller Turbo som har de inte Ltt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang