Att en vevstake går sönder vid frusen vevhusventilation är väl ytterst ovanligt, men har hänt tidigare.
Om vevhusvent. fryser märks det däremot rätt tydligt; Där kommer tjock vit (kanske lääätt blå) rök ur avgasröret som luktar starkt av olja vid start, motorn går ojämt, ofta trycks olja ur motorn då ventilkåpspackningen inte orkar med trycket, det droppar olja på grenröret och ibland även ner i tändstiftsbrunnarna (=går ännu sämre, misständer) och där är beige oljeklägg, ofta med lite bubblor i under oljepåfyllningslocket och ibland även lite på oljestickan.
Anledningen till att vevstaken var sönder kan även det sättas i samband med tät vevhusvent, om trycket blir för högt måste det ta vägen någonstans. Så varför inte ut i cylindrarna? Och att försöka komprimera olja slutar inte alltid väl...
Påstås att man skall använda Mobil1s olja istället för Castrol som Bmw rekommenderar, eftersom den inte drar åt sig kondens och skit lika lätt. Inget som är bevisat rätt dock, men en teori som cirkulerar på Autopower.
Senast redigerat av Rquired (20 mars 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.