Byte av kamaxel i volvo 940 LTT

b23ltt
24 mars 2010 · 13 Inlägg

Tjenare jag tänkte höra om det är nån som vet va det sitter för kam original i en 940 LTT 97. Har läst lite grann om att den kammen inte är mycket att hänga i granen har hört att vissa rekomenderar A kammen i stället för bättre funktion tacksam för tips å råd mvh b23ltt:)

BrajjAxx 040 RedLine
24 mars 2010 · 1 219 Inlägg

Kammen heter: T
Motorn heter: b230fk

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Equinox Kicka Laddtryck !
24 mars 2010 · 319 Inlägg

A,V,VX,VX3 är beprövade koncept som många kör med och enkla att komma över för en vettig slant. smile

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
24 mars 2010 · 240 Inlägg

tror det satt A kam i min -98 230fk motor, men de ser du ju om du kollar där fördelaren sitter in i kammen, står instansat där

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Kmarcus
24 mars 2010 · 854 Inlägg

hedberg_racing skrev:
tror det satt A kam i min -98 230fk motor, men de ser du ju om du kollar där fördelaren sitter in i kammen, står instansat där

Knappast original...

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
XeptiQ Whatever :)
24 mars 2010 · 1 652 Inlägg

hedberg_racing skrev:
tror det satt A kam i min -98 230fk motor, men de ser du ju om du kollar där fördelaren sitter in i kammen, står instansat där

hmm A-kam i en -98 ?  nej nej. de är standard T-kam i LTT likaså i FTT fast där har du 0.2 mer i ladd.. anda skillnaden

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
940R
6 april 2010 · 1 567 Inlägg

Jag bytte till en vx3 kam i min 940ltt och resultatet är att den ger med kraft på högre varv än med orginal T-kam som är "lite jag drar en husvagns kam".Nej det blir igen ohh herregud skillnad med en vx3 kam bara en liten sådan och det märker du på race m.m

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Andreas 940 -utan 940
6 april 2010 · 1 728 Inlägg

Jag har själv kört med VX3, den ger 15hk extra samt gör motorn slöare på lägre varv men mer varvvillig så man tjänar på att varva ut istället för att växla upp vid 4000rpm som med T-kammen, en lite sportigare motorkaraktär helt enkelt.
Det är många som säger att A-kammen är bättre och att den räcker upp till 300hk så jag skulle rekommendera en sån, se bara till att få en med fördelarspår för jag tror den finns utan.

XeptiQ Whatever :)
6 april 2010 · 1 652 Inlägg

A kammen är väldigt tam, en K eller H är mycket bättre. De har mer lyft och mer lobseparation.

jag spika sönder toppen på min 940 med a-kammen drog till ca 6500-7000 varv och sen spika de sönder för mig. den hinner inte med på höga varv!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
6 april 2010 · 1 652 Inlägg

tex som mitt svar på A-kam frånErland Cox ( savarturbo ) om min 531 topp med A-kam.

" A kammen är väldigt tam, en K eller H är mycket bättre. De har mer lyft och mer lobseparation. Kanalerna i 531 toppen är mycket större än vad du har nytta av med en kam som har så lite lyft som en A. En lite portad 530 topp hade varit bättre. Du kan sätta i 46-38 ventiler i original säten och det hjälper upp det låga lyftet lite. mvh. Erland. "

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Andreas 940 -utan 940
6 april 2010 · 1 728 Inlägg

XeptiQ skrev:
A kammen är väldigt tam, en K eller H är mycket bättre. De har mer lyft och mer lobseparation.

jag spika sönder toppen på min 940 med a-kammen drog till ca 6500-7000 varv och sen spika de sönder för mig. den hinner inte med på höga varv!

Ok, jag har som sagt inte kört med den själv. Min Enem-kam lyfter så högt att ventilerna kan ta i kolvarna.
Vad hade du för chip med så högt/inget varvstopp? Vikingchippen klipper ju vid 6200rpm.

Ett viktigt råd när man byter kam: Se till att veven inte är nollad när nya kammen skruvas fast samt vrids runt, alltså inga kolvar får vara i toppläge ifall man har så mycket lyft att att ventilerna kan ta i kolvarna.

XeptiQ Whatever :)
6 april 2010 · 1 652 Inlägg

Andreas 940 skrev:

XeptiQ skrev:
A kammen är väldigt tam, en K eller H är mycket bättre. De har mer lyft och mer lobseparation.

jag spika sönder toppen på min 940 med a-kammen drog till ca 6500-7000 varv och sen spika de sönder för mig. den hinner inte med på höga varv!

Ok, jag har som sagt inte kört med den själv. Min Enem-kam lyfter så högt att ventilerna kan ta i kolvarna.
Vad hade du för chip med så högt/inget varvstopp? Vikingchippen klipper ju vid 6200rpm.

Ett viktigt råd när man byter kam: Se till att veven inte är nollad när nya kammen skruvas fast samt vrids runt, alltså inga kolvar får vara i toppläge ifall man har så mycket lyft att att ventilerna kan ta i kolvarna.

Jag kör med BSR steg 2. skall ge 210/330 vid 0.95 bar runt 4400 något.. jag kan dra min till 7-uppåt. men de skriker bara då. raca mot en 850 T5R smile så de var inte bra på min lilla 940 tydligen

haha du skall höra hur min låter i ventilerna:( fy fan.

Senast redigerat av XeptiQ (6 april 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
BrajjAxx 040 RedLine
6 april 2010 · 1 219 Inlägg

XeptiQ skrev:

Andreas 940 skrev:

XeptiQ skrev:
A kammen är väldigt tam, en K eller H är mycket bättre. De har mer lyft och mer lobseparation.

jag spika sönder toppen på min 940 med a-kammen drog till ca 6500-7000 varv och sen spika de sönder för mig. den hinner inte med på höga varv!

Ok, jag har som sagt inte kört med den själv. Min Enem-kam lyfter så högt att ventilerna kan ta i kolvarna.
Vad hade du för chip med så högt/inget varvstopp? Vikingchippen klipper ju vid 6200rpm.

Ett viktigt råd när man byter kam: Se till att veven inte är nollad när nya kammen skruvas fast samt vrids runt, alltså inga kolvar får vara i toppläge ifall man har så mycket lyft att att ventilerna kan ta i kolvarna.

Jag kör med BSR steg 2. skall ge 210/330 vid 0.95 bar runt 4400 något.. jag kan dra min till 7-uppåt. men de skriker bara då. raca mot en 850 T5R smile så de var inte bra på min lilla 940 tydligen

haha du skall höra hur min låter i ventilerna:( fy fan.

Det finns väll inte så många chip som har varvstopp eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Sharky
6 april 2010 · 10 287 Inlägg

Dom flesta har det hoppas jag......

Jag blir dessutom väldigt tveksam då jag hör att BSR skulle ha tagit bort varvstoppet på standardchip. jag känner Stefan alledles för väl för att tro att han skulle riskera motorhaveri med nåt så korkat.

Hört talas om växellåda? När effekten dalar så är det dags att peta i nästa pollett.

På en välddesignad 8V 2.3L B230 turbo plockar man ut över 350Hkr med effekttopp väl under 6000 rpm. Vad har ni för VE när ni tvungna att varva som en modellmotor...roll

Sista map-punkten i tändchippet är dessutom vid 6000 rpm på LH2.4 så det är helt hjärndött att bygga med LH 2.4 för toppeffekter över 6000 rpm utan att bygga om hårdvaran i tändboxen.

/Göran



BrajjAxx skrev:
Det finns väll inte så många chip som har varvstopp eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
herrsiba Move Your Mind
6 april 2010 · 164 Inlägg

Bara en liten fundering jag har, OT kanske, men men.
Hur har Volvo lyckats plocka ur så lite som 135 hästar ur en 2,3:a med turbo? Visserligen bara lågtryck, men ändå... Vad laddar en 940 LTT original, 0,3?

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Sharky
6 april 2010 · 10 287 Inlägg

Det är ju ecakt likadan motor, likadan turbo (vissa har tydligen mindre avgashus) och likadan programvara som fulltryckaren. Enda skillnaden är just det att lättryckaren laddar typ ingenting.

/Göran



herrsiba skrev:
Bara en liten fundering jag har, OT kanske, men men.
Hur har Volvo lyckats plocka ur så lite som 135 hästar ur en 2,3:a med turbo? Visserligen bara lågtryck, men ändå... Vad laddar en 940 LTT original, 0,3?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
herrsiba Move Your Mind
6 april 2010 · 164 Inlägg

Jo, det är likadant på 900. Likadan turbo och motor, enda skillnaden är att lågtryckaren saknar IC och APC-boxen som styr laddtryck. Men hur kan man få ut mindre än 150 häst ur en 2,3:a med lågtrycksturbo? Gör 8 ventiler till så pass stor skillnad.
Som jämförelse plockar ju Saab ut 145 hästar ur og900 med 2,0 liters motor. Visserligen 16 ventiler.
9000 ger 170 häst ur 2,3 liter med lågtrycksturbo.

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
XeptiQ Whatever :)
6 april 2010 · 1 652 Inlägg

Sharky skrev:
Dom flesta har det hoppas jag......

Jag blir dessutom väldigt tveksam då jag hör att BSR skulle ha tagit bort varvstoppet på standardchip. jag känner Stefan alledles för väl för att tro att han skulle riskera motorhaveri med nåt så korkat.

Hört talas om växellåda? När effekten dalar så är det dags att peta i nästa pollett.

På en välddesignad 8V 2.3L B230 turbo plockar man ut över 350Hkr med effekttopp väl under 6000 rpm. Vad har ni för VE när ni tvungna att varva som en modellmotor...roll

Sista map-punkten i tändchippet är dessutom vid 6000 rpm på LH2.4 så det är helt hjärndött att bygga med LH 2.4 för toppeffekter över 6000 rpm utan att bygga om hårdvaran i tändboxen.

/Göran



BrajjAxx skrev:
Det finns väll inte så många chip som har varvstopp eller?

hmm okej för under racet med 850in så 3:an växel till 6500 rpm, i med 4an lika mycket där med. slog inte i varvstoppet ?! skumt kanske ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Sharky
6 april 2010 · 10 287 Inlägg

Ja det låter skumt. Och det finns inte mycket att hämta där uppe såvida du inte har jättebra andning i maskin.
Skaffa shiftlite så du kan växla utan att behöva bry dig om varvräknaren och så att du alltid hamnar rätt.

/Göran

XeptiQ skrev:
hmm okej för under racet med 850in så 3:an växel till 6500 rpm, i med 4an lika mycket där med. slog inte i varvstoppet ?! skumt kanske ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
7 april 2010 · 1 219 Inlägg

herrsiba skrev:
Jo, det är likadant på 900. Likadan turbo och motor, enda skillnaden är att lågtryckaren saknar IC och APC-boxen som styr laddtryck. Men hur kan man få ut mindre än 150 häst ur en 2,3:a med lågtrycksturbo? Gör 8 ventiler till så pass stor skillnad.
Som jämförelse plockar ju Saab ut 145 hästar ur og900 med 2,0 liters motor. Visserligen 16 ventiler.
9000 ger 170 häst ur 2,3 liter med lågtrycksturbo.

Ja dels de att den bara har 8v, men också för att den har en extremt lågvarvlig kamaxel. Vet inte hur mycket Saabarna har nu, men 940ltt har hela 230Nm...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang