Hjälp mig att leta trim till en 16v volvo 740 89

volvo74085
24 mars 2010 · 71 Inlägg

Tjena undrar vad man kan små trimma en 16v klippa balanserings remen vet jag men en polare till snacka en gång att han skifta 2 kablar så den matar mer ström eller vad han sa kommer inte riktigt ihåg, Skriv allt gärna ni vet men som inte kostar över 2000kr att göra ;)MVH:Alex

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
24 mars 2010 · 240 Inlägg

folkraceshop har väl trimkammar till 16v?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
24 mars 2010 · 3 180 Inlägg

2000 får du inte mycket för,  folkraceshoppens kammar kostar 2000 plus att du får skicka in dina gamla.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
RallizZ
24 mars 2010 · 124 Inlägg

Klippt balansaxel rem ger ingen effekt de är bara en myt..

whoiswho
24 mars 2010 · 445 Inlägg

köp extraktor grenrör och släng på 2,5 tum hela vägen och en simonsburk i slutet

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Sharky
25 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Det kostar effekt att dra runt massa i form av balansaxlar. Det är ingen myt - det är
rätt grundläggande fysik. Om man ställer sig själv och vevar runt dom med 100rps så skall man få se hur trött man blir.
Sedan att det inte blir så mycket att man kan känna det "by the seat of your pants" är en annan sak. Men genom att det är sugistrimning av arten "gratis" så räknas allt.

/Göran

RallizZ skrev:
Klippt balansaxel rem ger ingen effekt de är bara en myt..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
25 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Elfläkt.
/Göran

volvo74085 skrev:
Skriv allt gärna ni vet men som inte kostar över 2000kr att göra ;)MVH:Alex

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mattman Gammal och grinig
25 mars 2010 · 362 Inlägg

att mata mer ström ger nog ingen direkt effekt om det inte är världens enda hybrid 740, om inte annat så blir den svagare av att dra mer ström, då generatorn får högre motstånd


Skulle nog ha bytt till elfläkt på kylaren, ett insatsfilter, en ordentlig service och ett extraktor med 2.5 tum hela vägen, vet inte om man mappar om gamla 740's men det finns alltid en del att hämta med en dator på insprut



Edir: såg att det max fick kosta 2000, du kan nog bygga ett eget extraktor ganska billigt

Senast redigerat av Mattman (25 mars 2010)

Sharky
25 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Man "matar inte mera ström". Det han for efter var tricket att byta plats på två av stiften i vevaxelgivaren för att höja tändläget tre grader.

/Göran

Mattman skrev:
att mata mer ström ger nog ingen direkt effekt om det inte är världens enda hybrid 740, om inte annat så blir den svagare av att dra mer ström, då generatorn får högre motstånd

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvo74085
25 mars 2010 · 71 Inlägg

NITROUS skrev:
2000 får du inte mycket för,  folkraceshoppens kammar kostar 2000 plus att du får skicka in dina gamla.

ok

volvo74085
25 mars 2010 · 71 Inlägg

whoiswho skrev:
köp extraktor grenrör och släng på 2,5 tum hela vägen och en simonsburk i slutet

Extraktor kär jag gärna med men tar nog 2tum med en burk och en japsare så man får lite schysstare smatter

volvo74085
25 mars 2010 · 71 Inlägg

Mattman skrev:
att mata mer ström ger nog ingen direkt effekt om det inte är världens enda hybrid 740, om inte annat så blir den svagare av att dra mer ström, då generatorn får högre motstånd


Skulle nog ha bytt till elfläkt på kylaren, ett insatsfilter, en ordentlig service och ett extraktor med 2.5 tum hela vägen, vet inte om man mappar om gamla 740's men det finns alltid en del att hämta med en dator på insprut



Edir: såg att det max fick kosta 2000, du kan nog bygga ett eget extraktor ganska billigt

ja inte riktigt max 2000 kr beror ju mycket på om man ska ha nytt eller beg

steifan DR!FTT3KN!K3R
26 mars 2010 · 10 427 Inlägg

Extraktorgrenrör tyckte inte jag var så mycket att hänga i granen, inte 2,5" avgassystem heller wink
Chip finns ju också (kanske går att hitta billigt begagnat, kostar från 2000kr nytt), men det är ingen
höjdare heller egentligen.
Hårda bud.

Sharky
26 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Ja det är ju det.
Det kostar duktigt med stålar om det skall bli så att det är en avgörande förbättring som får peruken att trilla av.

/Göran


steifan skrev:
Hårda bud.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
volvo74085
30 mars 2010 · 71 Inlägg

Mattman skrev:
att mata mer ström ger nog ingen direkt effekt om det inte är världens enda hybrid 740, om inte annat så blir den svagare av att dra mer ström, då generatorn får högre motstånd


Skulle nog ha bytt till elfläkt på kylaren, ett insatsfilter, en ordentlig service och ett extraktor med 2.5 tum hela vägen, vet inte om man mappar om gamla 740's men det finns alltid en del att hämta med en dator på insprut



Edir: såg att det max fick kosta 2000, du kan nog bygga ett eget extraktor ganska billigt

Jag kolla på stiften idag hur ska man göra med det då ? om har bild på det i huvet så färklara gärna smile

Atchoprosit
6 december 2010 · 193 Inlägg

RallizZ skrev:
Klippt balansaxel rem ger ingen effekt de är bara en myt..

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man minimerar risken av någon sorts av haveri om man tar bort den?

kimb0 MOPAR
6 december 2010 · 44 Inlägg

NITROUS skrev:
2000 får du inte mycket för,  folkraceshoppens kammar kostar 2000 plus att du får skicka in dina gamla.

han tar inte org 16v kammar i in byte dom har för lite lyft för att gå att slipa om. men annars
har rätt roliga kammar till 16v...
Hi tuning säljer också chip men jag sj tkr inte de känns värt på en sugis utan att man gör nåt annat iså fall.wink

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
BudgetDunkaren Osponsrad
6 december 2010 · 1 631 Inlägg

Jag fixade ett sotningskit till min GLT, bytade så jag hade 2,5 tums hela vägen, drog ett rör rakt igenom katten,bytade till elfläkt,bytade plats på två av stiften i vevaxelgivaren, klippte balansremmen sen gick den rätt bra, och det va inte inbillning. Det satt även en lmm från turbomodellen (vet ej om det gjorde ngt) Men det tog några timmar att göra allt men det va det värt när man kom på ställ i kurvorna smile  Jag hade gjort alla dessa saker för sen finns det inte mkt mer man kan göra förutom att köpa en turbo740.

Senast redigerat av BudgetDunkaren (6 december 2010)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang