142 samma kaross som 240/242???

viktoreng
24 mars 2010 · 12 Inlägg

Tja tänkte köpa en 242:a men dem e dyra och sällsynta, så jag funderar på om man kan köpa en 142 och sätta på en 242 front på den för att få utséendet jag vill ha. Eller är det helt fel passform. ngn som vet???
Jag har kollat på bilder och de tidiga 242:erna verkar ha ungefär samma linjer från A-stolpen och bakåt som 142:erna. Det får ju inte se helt åt h**vette ut liksom.

tacksam för alla svar(Y)

Senast redigerat av viktoreng (24 mars 2010)

Knugcab
24 mars 2010 · 5 111 Inlägg

Går och går...
Det kräver lite jobb då 242an har helt annan framvagn, andra innerskärmar, andra frontplåtar, LIIIITE annan hjulbas (inte så mkt så det stör kanske iofs), så det behöver göras om en del för att få dit plåtarna.

Att då ta i beaktning är t.ex. att du får ha 220 hk i en 240 men bara 180 i en 140, att du inte får fördelar som kuggstångsstyrning, bättre bakvagnsupphängning och så vidare.

Men det är ingen omöjlighet med lite plåtlappande, får du väl dit det kommer det se ut som en 242, åtminstone så länge du bygger på en -74 års modell.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
viktoreng
24 mars 2010 · 12 Inlägg

Ok tackar. Jag hade tänkt mig en bil innan -75 för jag hade tänkt byta motor eller turbokonvertera för då slipper jag avgaskraven o.s.v om jag har förstått rätt.

Vad skulle du/ni rekomendera om jag ska byta motor eller turbokonvertera: En 142 eller en 242???

Senast redigerat av viktoreng (24 mars 2010)

ekmaan hej vad gör du?
24 mars 2010 · 416 Inlägg

242'or är mkt snyggare smile och som, ja bättre på alla möjliga sätt.

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"
Mercedes w126 300sel "Pamela" (1987)
Moparboy440
25 mars 2010 · 4 682 Inlägg

242 dyra och sällsynta hmm yikes big_smile lol .

frippan
25 mars 2010 · 25 Inlägg

En 142 med flippfront smile

Hedning Fd Bannad
25 mars 2010 · 657 Inlägg

viktoreng skrev:
Tja tänkte köpa en 242:a men dem e dyra och sällsynta, så jag funderar på om man kan köpa en 142 och sätta på en 242 front på den för att få utséendet jag vill ha. Eller är det helt fel passform. ngn som vet???
Jag har kollat på bilder och de tidiga 242:erna verkar ha ungefär samma linjer från A-stolpen och bakåt som 142:erna. Det får ju inte se helt åt h**vette ut liksom.

tacksam för alla svar(Y)

vi sålde en 242a för något år sen, 1000 spänn!

Märkesbög
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
26 mars 2010 · 1 479 Inlägg

Du sparar ju helt klart jobb om du köper en 242a, du kan ju köpa en senare och sätta på äldre fronten med om det är så smile

Personligen tycker jag inte man skall hålla på o sätta 240 front och bakdel och sådant på en 140, då kan man lika gärna ta en 240 direkt och spara 140in till någon som söker en smile Men det är ju bara vad jag tycker, alla har ju olika smak och intressen såklart! smile

Men som någon tidigare sa, du får ju automatiskt bättre styrning och chassi på en 242a än en 142a, så om du skall byta motor och sådant så är det ju bra mycket ombyggnadsjobb du sparar tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
te_wik Forummoderator
26 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Moparboy440 skrev:
242 dyra och sällsynta hmm yikes big_smile lol .

Nee dom är inte så vanliga längre.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
turboforssen Telge Drifting Team
26 mars 2010 · 5 398 Inlägg

te_wik skrev:

Moparboy440 skrev:
242 dyra och sällsynta hmm yikes big_smile lol .

Nee dom är inte så vanliga längre.




Mvh Tommy

det är ju där för man köpte på sig en rostfri för ett par år sen tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Moparboy440
26 mars 2010 · 4 682 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Moparboy440 skrev:
242 dyra och sällsynta hmm yikes big_smile lol .

Trådskaparen får åka till Mumindalen och hämta en om de är så vanliga där? Här är de ovanliga, ser typ aldrig någon. Mest 240/240 kombi med utseende 1986- som rullar här med undantag för några vrak av äldre årsmodell. Kolla bara på Blocket.se efter 242... Mest andra bilar kommer upp plus några rallybilar och sen lite skrot.

Hur 242:or har blivit dyra och sällsynta i Sverige övergår mitt förstånd, det måste ju ha sålts åtminstone dubbelt så många nya i Sverige som i Finland.Fast volvo raggare som inte vet nått om bilar har väl kanske förstört dom flesta?Dom finns det ju gått om i Sverige..
I min hemstad finns det flera som går i dagligt bruk och det finns alltid något besiktad exemplar till salu för under 700€. Dessutom ser man ju nu som då att de står och skräpar bakom nån lada.

te_wik Forummoderator
26 mars 2010 · 12 813 Inlägg

turboforssen skrev:

te_wik skrev:

Moparboy440 skrev:
242 dyra och sällsynta hmm yikes big_smile lol .

Nee dom är inte så vanliga längre.




Mvh Tommy

det är ju där för man köpte på sig en rostfri för ett par år sen tongue

Hehe ja sålde då min utan att ens tänka på det.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
26 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Moparboy440 skrev:

EmilHammarlund skrev:

Moparboy440 skrev:
242 dyra och sällsynta hmm yikes big_smile lol .

Trådskaparen får åka till Mumindalen och hämta en om de är så vanliga där? Här är de ovanliga, ser typ aldrig någon. Mest 240/240 kombi med utseende 1986- som rullar här med undantag för några vrak av äldre årsmodell. Kolla bara på Blocket.se efter 242... Mest andra bilar kommer upp plus några rallybilar och sen lite skrot.

Hur 242:or har blivit dyra och sällsynta i Sverige övergår mitt förstånd, det måste ju ha sålts åtminstone dubbelt så många nya i Sverige som i Finland.Fast volvo raggare som inte vet nått om bilar har väl kanske förstört dom flesta?Dom finns det ju gått om i Sverige..
I min hemstad finns det flera som går i dagligt bruk och det finns alltid något besiktad exemplar till salu för under 700€. Dessutom ser man ju nu som då att de står och skräpar bakom nån lada.

Kanske inte dyra men svåra att hitta. Jag skyller på eparaggarna, precis som dom förstört många duetter så har dom slaktat många 242or. Ni har ju inga såna i finland, utan där kör traktoraggarna omkring med David Brown wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
The_Rebel Gréve
27 mars 2010 · 497 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
De 242:or som är något att ha är dyra, skräp finns för småpengar men då bör man ha ett garaget fullt med svetsar...

njaa de räcker väll med endast en svets å några kilometer tråd å några tuber med gas? hmmneutralwinksmilebig_smilelol

Moparboy440
28 mars 2010 · 4 682 Inlägg

te_wik skrev:
Kanske inte dyra men svåra att hitta. Jag skyller på eparaggarna, precis som dom förstört många duetter så har dom slaktat många 242or. Ni har ju inga såna i finland, utan där kör traktoraggarna omkring med David Brown wink



Mvh Tommy

Nej inte David Brown för helvete! Valmet såklart big_smile!

te_wik Forummoderator
28 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Moparboy440 skrev:

te_wik skrev:
Kanske inte dyra men svåra att hitta. Jag skyller på eparaggarna, precis som dom förstört många duetter så har dom slaktat många 242or. Ni har ju inga såna i finland, utan där kör traktoraggarna omkring med David Brown wink



Mvh Tommy

Nej inte David Brown för helvete! Valmet såklart big_smile!

Haha, självklart! big_smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Manne Jajjemen!
28 mars 2010 · 1 512 Inlägg

Men du får väl ge dig på å laga upp en då, å när man ändå håller på så kan man ju fixa till den som man vill ha den.

Annars finns de väl folk som säljer väldigt rostiga bilar, så rostiga att enbart a-stolpen å några id-brickor finns kvar..

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang