Det låter inte bra

Martin 9-3 Fisketokig
4 juni 2006 · 2 997 Inlägg

Hej.

Det första jag köpte var ett luftfilter, sen när jag väl hade ett sånt var det lika bra att köpa en bil som passade också wink

det var ett halvår sedan men först nu jar jag fått "tummen ur" och tänkte montera det.

Sugen på att höra skillnaden så monterade jag bort luftburken original och satt dit filteret men får trångt för att ha båda samtidigt och stänga huven.

Men med sportluftfilteret rätt monterat och huven öppen så startade jag motorn och inte fan låter det vackert.

Rasslar och skramlar och låter inte alls trevligt, ett motorhaveri låter nog finare sekundrarna innan.

Jag trodde jag skulle få det sköna ljudet som man hoppats på. suget som hörs.

Dum fråga men är det normalt att det ska bli sån skillnad i mekaniska ljud bara för att byta filter?

Hade ju inte möjlighet att testa med huven stängd.

Filteret är ett Redline som ska vara riktigt bra.

http://212.214.223.230/shop/catalog/images/redline_ggr2.jpg

Länk: http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … cf7104e19c

Edit: monterade aldig dit det helt utan kör nu med original tills vidare

Senast redigerat av Martin 9-3 (4 juni 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
hansson_1985
4 juni 2006 · 106 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Hej.

Det första jag köpte var ett luftfilter, sen när jag väl hade ett sånt var det lika bra att köpa en bil som passade också wink

det var ett halvår sedan men först nu jar jag fått "tummen ur" och tänkte montera det.

Sugen på att höra skillnaden så monterade jag bort luftburken original och satt dit filteret men får trångt för att ha båda samtidigt och stänga huven.

Men med sportluftfilteret rätt monterat och huven öppen så startade jag motorn och inte fan låter det vackert.

Rasslar och skramlar och låter inte alls trevligt, ett motorhaveri låter nog finare sekundrarna innan.

Jag trodde jag skulle få det sköna ljudet som man hoppats på. suget som hörs.

Dum fråga men är det normalt att det ska bli sån skillnad i mekaniska ljud bara för att byta filter?

Hade ju inte möjlighet att testa med huven stängd.

Filteret är ett Redline som ska vara riktigt bra.

http://212.214.223.230/shop/catalog/ima … e_ggr2.jpg

Länk: http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … cf7104e19c

Edit: monterade aldig dit det helt utan kör nu med original tills vidare

Rasslar och skramlar nej de ska de nog inte göra. de va inte de att orginalburken som låg och skramlade när de inte va urtaget helt. i min audi a4 låter de finn finnt.. har ett finnt sugljud när ja gasar och ett finnt pyss när ja släper gasen..  de kan ju inte skaramla inne i från motorn heller få då är de nog inte så bra. så se till att allt sitter som de ska och sen ska du se att de blir finnt..
//hansson

ogio www.rallyshop.se
4 juni 2006 · 551 Inlägg

DEt var inte så att du satte det löst så add det vibrerade på ngt??

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
Martin 9-3 Fisketokig
4 juni 2006 · 2 997 Inlägg

Nope. inga vibrationer, var ut och kände efter för jag trodde det först men ska testa att montera det helt och ta bort originalburken och köra nån sväng med bilen. för det kan ju inte vara skadligt en vända när det är ett bra filter också.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
ogio www.rallyshop.se
4 juni 2006 · 551 Inlägg

Det ska ju inte vara några problem med det. Har instalerat filter på 10 bilar och inga av dom har det hörts så på.

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
-Rickard-
4 juni 2006 · 302 Inlägg

Jag kör med JR sportluftsfilter i orginalboxen, inget skrammel och det är stor skillnad på ljud. Tidigare var den rätt så tyst. Med sportluftsfiltret låter det som jag har öppen dumpventil. Ger ett gött insugsljud också.

Borde bil ännu mer ljud med ditt öppna filter, dvs när du gasar. Testa du igen, se till att skruva fast allt. Notis. Läst i något forum (här eller på STCS) att vissa fått felmeddelande med öppet filter.

Martin 9-3 Fisketokig
4 juni 2006 · 2 997 Inlägg

9-3 SS cab skrev:
Jag kör med JR sportluftsfilter i orginalboxen, inget skrammel och det är stor skillnad på ljud. Tidigare var den rätt så tyst. Med sportluftsfiltret låter det som jag har öppen dumpventil. Ger ett gött insugsljud också.

Borde bil ännu mer ljud med ditt öppna filter, dvs när du gasar. Testa du igen, se till att skruva fast allt. Notis. Läst i något forum (här eller på STCS) att vissa fått felmeddelande med öppet filter.

Ok tack. Jo hört att det kan bli lite problems med öppet men vill ha ljudet... länk till ditt insatsfilter att köpa? rekomendera firman?

Kan vara värt att testa det också så slipper man fixa med värmeplåt mm big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
-Rickard-
5 juni 2006 · 302 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

9-3 SS cab skrev:
Jag kör med JR sportluftsfilter i orginalboxen, inget skrammel och det är stor skillnad på ljud. Tidigare var den rätt så tyst. Med sportluftsfiltret låter det som jag har öppen dumpventil. Ger ett gött insugsljud också.

Borde bil ännu mer ljud med ditt öppna filter, dvs när du gasar. Testa du igen, se till att skruva fast allt. Notis. Läst i något forum (här eller på STCS) att vissa fått felmeddelande med öppet filter.

Ok tack. Jo hört att det kan bli lite problems med öppet men vill ha ljudet... länk till ditt insatsfilter att köpa? rekomendera firman?

Kan vara värt att testa det också så slipper man fixa med värmeplåt mm big_smile

JR filter finns att köpa lite var stans. BSR har valt dessa. www.bsrab.se du kan köpa online eller kolla in var deras återförsäljare finns dom bör ha filter. Även turboservice eller vad dom heter i GBG säljer det.

Du blir inte besviken med filter i org. burken. Tillräckligt gött ljud, samt man slipper att det sugs in varmluft. Man får ju vara rädd om varje hk man har wink

Martin 9-3 Fisketokig
5 juni 2006 · 2 997 Inlägg

9-3 SS cab skrev:

Martin 9-3 skrev:

9-3 SS cab skrev:
Jag kör med JR sportluftsfilter i orginalboxen, inget skrammel och det är stor skillnad på ljud. Tidigare var den rätt så tyst. Med sportluftsfiltret låter det som jag har öppen dumpventil. Ger ett gött insugsljud också.

Borde bil ännu mer ljud med ditt öppna filter, dvs när du gasar. Testa du igen, se till att skruva fast allt. Notis. Läst i något forum (här eller på STCS) att vissa fått felmeddelande med öppet filter.

Ok tack. Jo hört att det kan bli lite problems med öppet men vill ha ljudet... länk till ditt insatsfilter att köpa? rekomendera firman?

Kan vara värt att testa det också så slipper man fixa med värmeplåt mm big_smile

JR filter finns att köpa lite var stans. BSR har valt dessa. www.bsrab.se du kan köpa online eller kolla in var deras återförsäljare finns dom bör ha filter. Även turboservice eller vad dom heter i GBG säljer det.

Du blir inte besviken med filter i org. burken. Tillräckligt gött ljud, samt man slipper att det sugs in varmluft. Man får ju vara rädd om varje hk man har wink

tackar, var å "kände" på dem i webshoppen för ett par veckor sedan men kopplade aldrig att det var JR men nu är det beställt ett sånt så får vi se hur man tycker.

återkommer smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
-Rickard-
5 juni 2006 · 302 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
återkommer smile

Väntar lol

Martin 9-3 Fisketokig
10 juni 2006 · 2 997 Inlägg

9-3 SS cab skrev:

Martin 9-3 skrev:
återkommer smile

Väntar lol

Så ja.

Åkte en vända till posten igår och hämtade ut filteret.

Monterade direkt när jag kom hem och har nu testat några mil.

Visst vart det lite skillnad men långt kvar till det där riktigt sköna ljudet.
Men helt klart bättre alternativ än att montera bort luftburken och fixa till värmeplåtar och sätta öppna filteret där.

Men lämnar man in den till bsr och de chippar den och monterar helt nytt avgassystem så borde man få bort "gubb-ljudet" iaf smile

iaf så blev redline-filteret en snygg lampa, in med blå belysning i den så "glöder" den fint på fönsterbrädan, riktigt fräckt faktiskt om man nu har ett sånt filter över big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
-Rickard-
10 juni 2006 · 302 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

9-3 SS cab skrev:

Martin 9-3 skrev:
återkommer smile

Väntar lol

Så ja.

Åkte en vända till posten igår och hämtade ut filteret.

Monterade direkt när jag kom hem och har nu testat några mil.

Visst vart det lite skillnad men långt kvar till det där riktigt sköna ljudet.
Men helt klart bättre alternativ än att montera bort luftburken och fixa till värmeplåtar och sätta öppna filteret där.

Men lämnar man in den till bsr och de chippar den och monterar helt nytt avgassystem så borde man få bort "gubb-ljudet" iaf smile

iaf så blev redline-filteret en snygg lampa, in med blå belysning i den så "glöder" den fint på fönsterbrädan, riktigt fräckt faktiskt om man nu har ett sånt filter över big_smile

Jo visst låter det bättre än med org. filter. Nu är första delen avklarad. Men som sagt ett steg 3 hos bsr vore inte fel. 3" fram, sportkat, 2.5" utblås bak, helst dubbla big_smile Då låter det nog gött.
Osv, ovs..... Finns en hel del man skulle vilja göra.

Hehe, bra att man kan använda ett filter till annat än det är tänkt.

Phaetoon
10 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
iaf så blev redline-filteret en snygg lampa, in med blå belysning i den så "glöder" den fint på fönsterbrädan, riktigt fräckt faktiskt om man nu har ett sånt filter över big_smile

Har du någon bild på den? wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Martin 9-3 Fisketokig
10 juni 2006 · 2 997 Inlägg

Phaetoon skrev:

Martin 9-3 skrev:
iaf så blev redline-filteret en snygg lampa, in med blå belysning i den så "glöder" den fint på fönsterbrädan, riktigt fräckt faktiskt om man nu har ett sånt filter över big_smile

Har du någon bild på den? wink

ska försöka ta en sjysst bild. Tog 5 st starka 5mm 5Volts lysdioder och testade med då, ska kanske bygga en riktig lösning på det också smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang