Elfel volvo 740GL -90

frantic_
27 mars 2010 · 15 Inlägg

Har fått skumma elfel i bilen på sistone.

Varningslampor på instrumentpanelen blinkar till ibland
bilstereon börjar ibland knastra och stänger av sig
ibland så slutar värmefläkt, torkare, tuta och stereo att fungera
1 baklampa gick sönder så jag bytte, när jag starta bilen small båda två (samma sida) vänster
Ibland så sluddrar bilen till men fungerar felfritt efteråt, helst efter små korta sträckor
Lambdalampan lyser kontinuerligt, har släckt den men börjar lysa efter en kvarts körning igen
Framlyktetorkaren lever också sitt eget lilla liv, rör sig utan att man slått på torkarna (vänster)
Allt detta har även hänt efter generatorkolsbyte

Har kollat katen, bytt tändstift, fördelarlock, rotor och generatorkol (hela insatsen, biltema)
Har bytt fläktrelä också för hastighet 1,2,3 fungerade inte. Bytte relät och blåste
ur, smorde upp fläkten och den fungerar nu.
En annan skum grej var att efter jag tvättat bilen så funkade inte stereon, kan varit tillfällighet
Har inte verktyg för att mäta motstånd och grejjor, men hade nog inte förstått ändåtongue

Nån som vet vad detta kan bero på? kanske har haft samma problem.

VW_67
27 mars 2010 · 446 Inlägg

om värmefläkt, stereo och torkare slutar fungera samtidigt så beror det oftast på tändningslåset. byt eldelen och problemen är borta tongue

kollade du skicket på släpringarna i generatorn när du bytte regulator? kassa släpringar vill man inte ha..

frantic_
27 mars 2010 · 15 Inlägg

Ok=)   Nae det gjorde jag inte, men har läst att det ska vara drygt att byta dom.
Ifall jag byter eldelen i tändningslåset och det fortfarande är nåt annat elfel så kan ju det pajja igen, eller?

Ja just det, när torkarna och det slutar funka, så går dom igång efter man slått av tändningen och startar bilen igen. Men det återstår ju andra fel som antagligen beror på andra grejjer, tacksam för svar

Senast redigerat av frantic_ (27 mars 2010)

dbjanoz
27 mars 2010 · 1 785 Inlägg

frantic_ skrev:
Har fått skumma elfel i bilen på sistone.

Varningslampor på instrumentpanelen blinkar till ibland
bilstereon börjar ibland knastra och stänger av sig
ibland så slutar värmefläkt, torkare, tuta och stereo att fungera
1 baklampa gick sönder så jag bytte, när jag starta bilen small båda två (samma sida) vänster
Ibland så sluddrar bilen till men fungerar felfritt efteråt, helst efter små korta sträckor
Lambdalampan lyser kontinuerligt, har släckt den men börjar lysa efter en kvarts körning igen
Framlyktetorkaren lever också sitt eget lilla liv, rör sig utan att man slått på torkarna (vänster)
Allt detta har även hänt efter generatorkolsbyte

Har kollat katen, bytt tändstift, fördelarlock, rotor och generatorkol (hela insatsen, biltema)
Har bytt fläktrelä också för hastighet 1,2,3 fungerade inte. Bytte relät och blåste
ur, smorde upp fläkten och den fungerar nu.
En annan skum grej var att efter jag tvättat bilen så funkade inte stereon, kan varit tillfällighet
Har inte verktyg för att mäta motstånd och grejjor, men hade nog inte förstått ändåtongue

Nån som vet vad detta kan bero på? kanske har haft samma problem.

Tror du själv att någon av dessa skulle påverka dina elfel? Katalysator, tändstift, fördelarlock eller rotor?

Börja med att kolla vilken spänning du har i ditt el-system. Generatorn överladdar eller har du dålig jordkontakt som skapar höga spännings spikar i ditt system.

"Antingen får du flytta fram sätet eller skrota bilen" (galenskaparna)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
frantic_
28 mars 2010 · 15 Inlägg

''Ibland så sluddrar bilen till men fungerar felfritt efteråt, helst efter små korta sträckor''
Det var därför jag kollat katen och bytt dom grejjorna. Motorn sluddrar fortf. till efter bytet av dessa saker

Har mätt upp generator (14.80amp) på tomgång
Ingen fel på jordningarna, hade kontakt överallt

Finns det fler saker jag kan kolla?

VW_67
29 mars 2010 · 446 Inlägg

kolla upp laddningsspänningen med lite varv, 14,8V låter mycket på tomgång.. (om ingen trimmat din generator vill säga wink

andrej_cool
29 mars 2010 · 2 Inlägg

liten en fråga angående bilelektronin, krockade med min 740 årsmodell 90 och min tändmodul blev fnöske så jag vet inte vad för tändmodul jag ska ha nån som vet?

VW_67
30 mars 2010 · 446 Inlägg

andrej_cool skrev:
liten en fråga angående bilelektronin, krockade med min 740 årsmodell 90 och min tändmodul blev fnöske så jag vet inte vad för tändmodul jag ska ha nån som vet?

ta reda på vad du har för motorstyrnings-system i bilen och gå på volvo så talar dom om det för dig tongue men ofta är det billigare på meca eller annan reservdelsfirma..

Retepoj
30 mars 2010 · 664 Inlägg

En frågaär hur ofta det händer? Varje gång du stoppar i en baklampa så smäller den eller?*

Jag skulle gissa på någonslags jord fel, som alltid på en 740 tongue. Titta efter jordningspunkter, skruva lös och ta en stålborse och gå lös lite, gör så på alla du hittar.

frantic_
30 mars 2010 · 15 Inlägg

Retepoj skrev:
En frågaär hur ofta det händer? Varje gång du stoppar i en baklampa så smäller den eller?*

Jag skulle gissa på någonslags jord fel, som alltid på en 740 tongue. Titta efter jordningspunkter, skruva lös och ta en stålborse och gå lös lite, gör så på alla du hittar.

okej, finns ju en i skuffen men den är ju till dragkrokens uttag.  Sen i motorrummet finns det vid batteriet, generatorn har en och sen flätan vid fördelarlocket. har kollat motorummets och alla 3 fungerar utan problem. Men jag letar vidare...

Det här med att den sluddrar till ibland och inte vill varva, kan det ha med dom andra elfelen att göra eller det kanske är databoxen? hade man kunnat mappa om bilen kanske

frantic_
1 april 2010 · 15 Inlägg

Mätte vad generatorn laddade igen

Tomgång 14.36
2500rpm  14.20 ungefär

Skrotbosse
5 juni 2011 · 1 Inlägg

Tjena! Har också en Volvo 740 GL, 90a. Har de felen som av vw_67, startar om bilen och så funkar allt igen. Undrar vad eldelen är i tändningslåset?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang