Peugeot 206 -99 Styling

zetec
1 april 2010 · 603 Inlägg

Jag ångrar att jag inte startade en projekttråd direkt. Men så gick tiden och jag grejade lite och tänkte att ne om jag skulle ha en projekttråd så skulle det ha varit från start.
Men så har jag tänkt om... smile
Får börja gå igenom historien till dags datum för Er:

Jag har innan detta aldrig rört en skruv på en bil, inte ägt moped eller liknande, jag börjar alltså helt från noll.

År 2006 började det pratas om att moster skulle köpa ny bil. Hon ägde då en peugeot 206 XS 1,6 -99 som jag var lite inresserad av.
Det bestämdes att hennes nya bil skulle insklaffas våren 2007.
Så året 2006 ägnades åt att lägga varenda krona jag kunde skramla ihop på billjud, då det var prio 1.
Ung och dum som man var började man ju i fel ände.

Det som införskaffades var följande:
Huvudenhet Pioneer DEH-3900MP
Slutsteg USB Twinfan 1200 SE 2x300W RMS vid 4ohm
Kondensator USB 1,2F
Baslåda 2 x Kicker Comp VR 10" 350W RMS per st (Färdigbyggd låda)
6x9" hatthyllehögtalare MDS GP369 200W RMS
Slutsteg MDS (till hatthyllehögtalarna, detta finns inte kvar längre, kommer inte ihåg modell eller mer specifikationer)
Bilen köpte jag våren 2007 och det första jag gjorde var att med hjälp av en kompis montera ljudet.

Bilen i inköpsskick:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329561_rqu3jg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329560_4a6v63.jpg

Detta tillsammans med orginalhögtalare i framdörrarna drivna av huvudenheten blev den setup jag åkte med länge.
Hela 2007 nöjde jag mig med mitt bra ljudsystem. Självklart drömmandes om en fräckare bil. Men dels så fanns inte pengarna då jag tog studenten 07 och enbart jobbade deltid sommaren/hösten.
Jag ville lära mig göra så mycket som möjligt med bilen själv så jag roade mig med att i pappas sällskap plocka isär och göra service på bromsar, byta olja och filter, laga lite avgassystem, skrapa rost och lacka skärmkanter.

Bagageutrymmet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/261248_qc9k7y.jpg

Bilen gick även vinter 07/08.
Efter vintern var det samma visa igen med att skrapa rost och lacka skärmkanter. Ungefär då någongång fick jag även mer jobb och jag bestämde mig för att efter allt surfande på garaget.org och realcar så ville jag styla min bil.

Våren 2008 gick i stort sett all inkomst till stylinggrejer. Jag började med att tona rutorna bakom förarrutan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370307_c6gm2v.jpg

Därefter följde att lacka lister runt om och speglar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358472_7vw7c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358473_2yla9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358474_xksfba.jpg

Jag resonerade som så att för att komma igång så handlar jag lite grejer för då har jag ingen återvändo. Då måste jag lära mig, och förhoppningsvis lyckas.
Det jag handlade var:
Fälgar (Ace - Caipirinha (Cairo)) 16":
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329562_i0x1j0.jpg

Strålkastare Angeleys:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/338518_50owt6.jpg

Led-baklyktor:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/356641_mx93vx.jpg

Rieger sportgrill:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349896_chx3ma.jpg

DTM splitters:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349898_q93hy3.jpg

Detta tog väl ungefär sommaren 2008 att pula med. Självklart fick jag lov att fråga och be om hjälp men jag har lossat och satt dit i stort sett alla skruvar själv. Det är jag nöjd med.
Jag låter lite bilder från sommaren 2008 tala för sig själv:

Jag ligger och monterar splitters:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361595_m69tr8.jpg

Splitters monterade:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361594_nwjyut.jpg

Här ska det bytas baklampor:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370206_4pxw1u.jpg

Personligt rekord i demontering. Ska dit med sportgrill och nya lyktor:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373220_ds1iv9.jpg

Nymonterade angeleyes:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373894_ok0zja.jpg

Fronten klar och fälgarna monterade:
https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-943670.jpg

Självklart en PSC-streamer smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372933_pf3t4h.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372935_lyastx.jpg

Lackering av inredning:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81020.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81021.jpg

https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-509196.jpg

Jag kom även til insikt med att jag börjat i fel ände då det gällde bilstereo så jag bestämde mig för att byta ut MDS 2-kanalssteget till hatthyllehögtalarna mot ett "JBL GTO 75.4 4x75W RMS vid 4ohm" och köra hatthyllehögtalarna samt framsystem med.
Orginal framsystem ersattes av "DLS R6A"
När ett annat steg skulle in i bagagen fick jag bygga om lite där med och tog då ljudbygget ett steg högre genom att klä all otäck ren trä i tyg.

https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-614596.jpg

Nu ser ljudsystemet ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/182283_e9k7yo.jpg

...och med detta spelade jag 138,6dB när jag vågade mig på att provspela på MDS i Örebro i slutet av säsongen.

Sänkfjädrar 30mm till fram inhandlas och här fegar jag och lämnar bort arbetet.
Vilket jag ångrar fruktansvärt. Visst jag har fått en lite lägre bil, men vad har jag lärt mig!?!? och hur mycket pengar hade jag haft till annat om jag gjort det själv...
-jaja det är av misstagen man lär sig.

Jag börjar bli nöjd...

https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-1028714.jpg

Denna vinter (08/09) placerar jag bilen i garage.

Vid besiktningen vår -09 får jag lite roliga nyheter i form av att länkarm och hjullager behöver bytas.
Och vis av skadan så tänker jag minsann göra detta själv.
Nu börjar jag nå den punkt då jag inte längre kan ta hjälp av pappa tongue
Men jag har med honom en hel del, bollar idéer och resonerar med. Det är alltid bra och tryggt att ha några händer extra.

Jag/vi löste det. Det tog ett par veckor men vilken seger. Det enda jag fick lov att ta hjälp med var ur och ipressning av själva hjullagret.

Nu var jag byggsugen igen.
Sportluftfilter K&N inhandlades för insugsljudets skull.
Det var ett himla pill för att få det monterat snyggt och prydligt men jag blev nöjd med även detta projekt:
https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-855297.jpg

Flyttar även hemifrån (Varnhem) till lägenhet i Skövde 1:a April 2009.

Jag får kontakt med en trevlig kille i Varberg som också håller på och bygger på en 206. Dock i helt annan utsträckning än det lilla jag håller på med i jämförelse.
Jag handlar utav honom ett avgassystem bestående av en delning till två sista ljuddämpare. En på varje sida.
Dels för ett lite häftigare ljud och även för utseenden bakifrån.

Lite senare på sommaren får jag en överraskning i form av ett glapp i bakaxeln.
Då väcks idéerna om att kanske kunna bli av med trumbromsarna och få fina skivbromsar innanför fälgarna istället.
Efter mycket sökande och kontakt med många olika inblandade så hittar jag rätt som det är en i stort sett ny bakaxel med skivbromsar i samma kommun hos en väldigt trevlig kille.
Det läget får ju bara inte gå förbi mig tänker jag och gör affär, utan att egentligen ännu ha en bra plan för hur det ska bli.

Men väl där så blir det till att hissa upp bakänden på bilen på pallbockar i garaget och börja titta på hur jag ska få ner bakaxeln och upp med en ny...

Jag lyckades få ner den och här ligger dom båda brevid varandra:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/778342_7dt6ls.jpg

...och där ligger nu den nya, ska bara upp några decimeter och skruvas fast. Hur svårt kan det vara... tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779141_55cqxm.jpg

På plats:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779147_fnlc8c.jpg

Och vilken härlig känsla med skivbromsar där:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779145_id9bob.jpg

Blev en shoppingtur till biltema där det på inköpslistan stod: bromsok, belägg, bromsrör, skarvar, kopplingar och nipplar.
Efter att ha satt ihop systemet visar det sig att det läcker fruktansvärt med bromsvätska. Okej då vet jag iaf att jag inte gjort rätt.
Det är höst och kallt så jag bestämmer mig för att låta det vara till vårsolen värmer.

Mer motvind är att ABS-systemet inte fungerar. Något ställer till det med givare eftersom det inte är helt 100% samma till varianten med skivbroms som trumbroms.
-Detta vet jag heller inte riktigt hur jag ska reda ut.
Enklast vore om jag kan få ett intyg från Peugeot att bromssystemet uppfyller alla krav även utan ABS för då godkänns det vid en registreringsbesiktning av Bilprovningen.

Detta är också vad jag har att ta tag i till våren smile

Det sista jag gjorde innan vintern var att bestämma mig för att bygga om ljudet helt. Jag kommer ha kvar samma prylar men det stora är att baksätet ska offras för en snyggare installation i bak, samt att dörrsidorna ska göras snygga genom att platsa.
Det blir något helt nytt för mig, precis som i stort sett alla andra moment hittills smile

Förlåt det allra sista jag gjorde var att komma på att alla häftiga bilar har extra mätare så det ska ju jag med ha. Jag handlade en voltmätare och en oljetrycksmätare a la Biltema. Började putsa och slipa pch spackla på översta mittenpanelen i inredningen och tror att mätarna får placeras där klocka/datum/yttertemp sitter. Den infon kan jag offra.

Sent på hösten beställde jag ett D2 Sports coiloverkit, egentligen bara för att kunna få höjden fram exakt som jag vill.

NU ÄR DET VÅR OCH HÄR STÅR JAG MED PROJEKTET IDAG.

Coioloverkitet är hämtat men ligger fortfarande i kartongen i vardagsrummet.
Jag är ordentligt sugen på några fler plusgrader nu och börja bygga ljud och självklart även D2 kittet.

Jag är också rätt sugen på att få ordning på bromssystemet och hur det blir med ABS och besiktningen... men det löser sig.

Det jag har framför mig nu är:
-Göra klart bromsystemet
-Ljudbygget i bagageutrymmet
-Colioverkitet
-Dörrsidorna
-Extra mätarna
-Avgassystemet
-Vinge

Jag reserverar mig för att jag kan ha glömt mer elle mindre viktiga detaljer smile

Nu är det fritt fram att komma med åsikter, synpunkter, tips, idéer och kritik.

Ha det så bra så hoppas jag att det blir väder för bilbygge snart så jag kan komma med en update.

Mvh Sebastian

Senast redigerat av zetec (1 april 2010)

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
gancA Alfista
1 april 2010 · 438 Inlägg

Det ser kanon ut ! smile
Lycka till smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336
zetec
5 april 2010 · 603 Inlägg

Första för i år blev att börja göra plats åt de två extra mätarna som ska in i instrumentpanelen.
Det blir som jag tänkt, att offra displayen med klocka och temperatur högst upp i mitten.

Jag ber om ursäkt för kvaliteten på de första bilderna. Jag råkade ut för en hårddiskkrasch om dum och blåögd som man är så trots att man läst om detta så kommer ju inte "sånt att hända mig".
Så från och med nu blir det att satsa några kronor på backup.
Jag hade i alla fall fotat lite med mobilen också, så ni blir inte helt utan bildbevis.


Först fick jag kapa bort en hel del plast för att få plats med två mätare där. Ringarna som mätarna ska sitta i är från Biltema mätarhållare som är sönderplockade för att enbart använda ringarna med exakt rätt diameter. Jag har fäst dom med "plastic padding superspackel".

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/896090_t9pv2y.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/896092_p4sy5r.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/896096_pnthk0.jpg

På baksidan är finmaskigt nät fäst, även det med "plastic padding superspackel" för att kunna spackla framsidan runt mätarhålen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/896105_4w95qd.jpg

Och avslutningsvis en bild på mig själv in action.
Nu förstår jag vad folk menar med att "slipa, slipa, slipa... slipa, slipa..."

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/896100_p0f9lv.jpg

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Torlejf Bilvårdstönt.
5 april 2010 · 1 109 Inlägg

Härligt med en projekttråd, ska följas. smile

SKa bli kul att se avgassystemet komma till användning.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
zetec
13 april 2010 · 603 Inlägg

Motvind

Nu är bromsarna bak ihopmonterade. Det är biltemas bromsok.
Problemet är att jag inte får handbromsen att ta jämt.
Jag kommer så långt som att när bilen är upphissad låses båda hjulen tillräckligt för att jag inte ska kunna för hand snurra på dom, och sen är dom lösa när jag släpper handbromsen. Men när jag provkör och drar handbromsen i allt grus som ligger på gatan låses inte båda hjulen, utan bara vänster. När jag har en assistent som drar handbromsen och jag ligger bak under och inspekterar så ser jag att höger arm drar betydligt mindre.

Både bromsok, belägg och vajrar är ju splitter nya, jag funderar på om det kan vara det som är grejen. Att jag kan behöva köra några kilometer, dra som f*n i bromsen och köra in grejerna.

Är det någon annan som använt biltemas bromsok och har någon erfarenhet att dela med sig av? positivt som negativt...

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
hinowa
14 april 2010 · 626 Inlägg

jag har kört biltemas "halvnya" ok. dvs dom säljer gamla ok men med alla lösa delar bytta förutom "stommen". det har fungerat bra, som vilket nytt ok som helst.

ser bra ut projektet iallafall, du kan ju om du vill! smile
mvh

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!
ludwiglionell
17 april 2010 · 588 Inlägg

vilket jävla ansiktslyft du fick på fronten riktigt riktigt grymt smile lycka till

Allansson
17 april 2010 ·

Riktigt snyggt jobbat!

Kommer följas!

_Fredrik
17 april 2010 · 2 788 Inlägg

Jävlar vad fullt det var i skuffen tongue Verkar som ett trevligt projekt iallafall smile Lycka till med stylingen, kommer att följas! smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
zetec
15 augusti 2010 · 603 Inlägg

Den här stunden, att uppdatera projekttråden, har jag längtat efter hela sommaren.
Tyvärr har projeketet fått stanna av pga av olika andra saker som dykt upp och det har varit väldigt mycket på tapeten.
Men nu har jag bestämt mig för att ta tag i det här och komma någon vart.
Beställde förra veckan Dynamat dämpmatta och en ny HU (Pioneer DEH-P88RS-II) och fick detta välkomna paket häromdan.

Ikväll har jag börjat riva inredning i bilen för att sätta mattan mot plåtytor i bilen. Tänkte att jag skulle ta golv och väggar/dörrar upp till rutorna ungefär. Det känns seriöst och bra.

Helt makslöst roligt att tagit tag i den här bilen hur som helst.
Jag hoppas att jag får fart och flyt nu.

Bildbevis utlovas inom de närmaste dagarna.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
zetec
18 augusti 2010 · 603 Inlägg

Fortsatt riva inredning idag för att dämpa plåtytor med Dynamat.
Efter bara ett par timmar började det lite olägligt att regna sad
...jag önskar verkligen att jag hade en verkstadslokal att vara i. Gärna isolerad med värme för året-runt-aktivitet smile

Jag låter bilderna tala för sig själv:

Börja riva inredning, stolar, mattor, plastpanel och allt (upp till fönstren ungefär) har jag tänkt att ska bort.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/980842_i9z33s.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/980843_4zzp2c.jpg

Det börjar likna någonting ...eller ingenting smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/980844_ierle9.jpg

Såhär långt kom jag idag
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/980846_4xafji.jpg

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
TobbeLundberg
18 augusti 2010 · 61 Inlägg

FAn får ju säga att det blir riktigt jävla bra Sebbe big_smile

SCR (Arn Racing och LdkpRaceCrew)
zetec
31 augusti 2010 · 603 Inlägg

Idag har jag rengjort plåtytor och börjat sätta dämpmatta. Det är en liten konst, jag får lappa över lite här och där men hoppas/antar att det inte har någon praktisk betydelse!?
Och det tar längre tid än man tror. Mycket jobb och pill med former i plåten. Och då har jag ändå inte kommit till de svåra partierna än smile
Bildbevis:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/987435_ymg5c8.jpg

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
FHolmgren Arn Racing
26 oktober 2010 · 166 Inlägg

hörru har det stannat av här?sad

Faxi
26 oktober 2010 · 14 Inlägg

Jag vill gärna se updates med! sad
Ge oss mer! big_smile

zetec
27 oktober 2010 · 603 Inlägg

Det har stannat av för säsongen tyvärr.
Garaget jag har den i kan egentligen inte kallas för garage.
Som en god vän för ett tag sedan sa till mig, är det inte minst 1 meter utrymme runtom bilen är det inget garage, då är det förvaring.
Så alltså är bilen inställd för vinterförvaring och det kommer troligen inte göras någonting mer förens våren kommer och det finns möjlighet att rulla ut den och fortsätta.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
zetec
13 juni 2011 · 603 Inlägg

Äntligen har jag tagit tag i den här bilen igen. Nu har ju faktiskt värmen kommit och man kan pyssla utan att frysa fingrarna av sig.
Jag fortsätter där jag slutade i höstas, med ljuddämpningsmatta på plåtytor för bästa ljudet i bilen senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-8351ce3b5a15467befa941a2343cbd54.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-db74de619216e6f3ab405ecebbd411e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49078/49078-63a6e98786fad1e12861c97363f86b8d.jpg

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
beigabaronen
13 juni 2011 · 226 Inlägg

vart riktigt bra med grillen. funderade själv på just en sådan. har dock den stora dtm läppen.

Volkswagen 1500 1967 "Blå67" (1967)
zetec
13 juni 2011 · 603 Inlägg

beigabaronen skrev:
vart riktigt bra med grillen. funderade själv på just en sådan. har dock den stora dtm läppen.

Tack!
Din SW är tuff, de är fräna dom modellerna på något vis måste jag säga.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
beigabaronen
13 juni 2011 · 226 Inlägg

tackar tackar smile den var inte så mycket för världen innan man började skruva med den.
slänger upp lite uppdateringpå den efter helgen då sitter det en ny vinge på och dtm splittern.

Volkswagen 1500 1967 "Blå67" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang