Motorvägskörning - Identifiera Polis - Taktik

DanneJ
2 april 2010 · 642 Inlägg

Civilaren som stoppade mig var en vanlig saab 9-5a som hade en lång antenn+en kort liten antenn precis bredvid, såg direkt att det var en civilare och när den följde efter så visste jag att snart skulle det blinka blått i baken. Som andra har sagt så är det ju inte bara trafikpolisen som använder civila bilar utan spaning och säpo har ju en hel drös med civila bilar som glider runt som man inte behöver oroa sig för, då de oftast har bättre saker för sig än folk som kör 6 km/h för fort.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Ballerina
2 april 2010 · 66 Inlägg

Mycket bra info i den här tråden nu. Nästan för bra, nu är man ju livrädd för alla bilar smile

Jag vet att det förut fanns en lista man kunde ladda hem där alla reg.nr på civilare i Gävle var med. Någon som har koll om det finns något liknande nu? Jag hade en själv på dom jag visste men har tappat bort den sad

nordstromj
2 april 2010 · 1 772 Inlägg

Ballerina skrev:
Mycket bra info i den här tråden nu. Nästan för bra, nu är man ju livrädd för alla bilar smile

Jag vet att det förut fanns en lista man kunde ladda hem där alla reg.nr på civilare i Gävle var med. Någon som har koll om det finns något liknande nu? Jag hade en själv på dom jag visste men har tappat bort den sad

Tyvärr bor jag inte i Gävle men besöker du Uppsala nångång så se upp för dessa,

UDK 693 – Saab 9-5, vit

UCC 424 – Saab 9-5, vinröd

XRC 718 – Saab 9-5, Silver

AZU 352 – VW Passat, Silver

WHN 302 – Saab 9-5 Sedan, svart

SGS 888 – Volvo V70, silver

UDY 203 – Volvo V70, svart

Dessa är inte tagna ifrån någon lista utan ifrån vad jag själv har sett.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
jimbon
2 april 2010 · 711 Inlägg

Jag brukar lägga märke till dom flesta civilpolisbilarna när jag snurrar i stan tex ATM360 ljusgrå 9-5.
Regnumret satt sig på minnet direkt efter första gången jag såg den då jag tänkte på bankomat i usa och 360grader smile 

Sen som nån skrev så brukar dom ha samma sorts extraljus,småa med en liten plastflärp som går ner på glaset.Och antennerna verkar aldrig försvinna..

Lista över bilar i sthlm: https://www.flashback.org/t947014

Senast redigerat av jimbon (2 april 2010)

jimbon
2 april 2010 · 711 Inlägg

NordstromJ skrev:

Ballerina skrev:
Mycket bra info i den här tråden nu. Nästan för bra, nu är man ju livrädd för alla bilar smile

Jag vet att det förut fanns en lista man kunde ladda hem där alla reg.nr på civilare i Gävle var med. Någon som har koll om det finns något liknande nu? Jag hade en själv på dom jag visste men har tappat bort den sad

Tyvärr bor jag inte i Gävle men besöker du Uppsala nångång så se upp för dessa,

UDK 693 – Saab 9-5, vit

UCC 424 – Saab 9-5, vinröd

XRC 718 – Saab 9-5, Silver

AZU 352 – VW Passat, Silver

WHN 302 – Saab 9-5 Sedan, svart

SGS 888 – Volvo V70, silver

UDY 203 – Volvo V70, svart

Dessa är inte tagna ifrån någon lista utan ifrån vad jag själv har sett.

Det var tur att inte nån av dom trafikerade E4an imorse,då hade det blivit svettigt för mig smile

Burnout89 Överladdad!
2 april 2010 · 530 Inlägg

I uppsala finns det även en civil Merca vito Svart.
Trafikpolisens dessutom.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
2 april 2010 · 3 804 Inlägg

jag bromsar in för alla saabar och volos på motorvägarna och glider förbi sakta och studerar människorna som sitter i sen avgör ja om de är läge o gasa vidare eller ej


Bmw osv..
Ballerina
2 april 2010 · 66 Inlägg

NordstromJ skrev:
UDK 693 – Saab 9-5, vit

UCC 424 – Saab 9-5, vinröd

XRC 718 – Saab 9-5, Silver

AZU 352 – VW Passat, Silver

WHN 302 – Saab 9-5 Sedan, svart

SGS 888 – Volvo V70, silver

UDY 203 – Volvo V70, svart

Dessa är inte tagna ifrån någon lista utan ifrån vad jag själv har sett.

Man borde kunna mata in en fil med alla svemska civilares reg.nummer i sin GPS. Hade varit fint smile Jag har användnign av den där listan ändå, man åker ju titt som tätt till både Uppsala och Stockholm. Jag har hört att polisen är riktigt nitisk kring uppsalatrakten.

Ballerina
2 april 2010 · 66 Inlägg

jimbon skrev:
Jag brukar lägga märke till dom flesta civilpolisbilarna när jag snurrar i stan tex ATM360 ljusgrå 9-5.
Regnumret satt sig på minnet direkt efter första gången jag såg den då jag tänkte på bankomat i usa och 360grader smile 

Sen som nån skrev så brukar dom ha samma sorts extraljus,småa med en liten plastflärp som går ner på glaset.Och antennerna verkar aldrig försvinna..

Lista över bilar i sthlm: https://www.flashback.org/t947014

Ja, just ja. ATM såg jag stå vid avfarten till Valbo för ett tag sen och hade stoppat någon stackars pendlare. Tänkte på samma vis som du med bankomaten smile

Eddy Galen, inte dum.
2 april 2010 · 1 324 Inlägg

Vad jag går efter:

Dragkrok
tonade rutor
xenonljus
saab 9-5 kombi, Volvo xc-70, VW transporter (caravelle)
Har oftast X som första bokstaven på nrplåten på de nya bilarna.

Behöver inte uppfylla alla krav men på polisregisterade bilarna är det oftast såhär.

Senast redigerat av eddhedd (2 april 2010)

johanhhh
2 april 2010 · 396 Inlägg

Okej bara så ni vet så känner jag en kille som har en biluthyrning. Och tydligen så hyr polisen bilar därifrån månadsvis. Dvs inte bara dom vanliga saabarna. Jag har blivit stannad av en svart skoda octavia rs med hel tonade rutor.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 april 2010 · 5 650 Inlägg

Ballerina skrev:
Är det någon form av regel? Vad används antennerna till?

förr i tiden va de com radion , tele , sen vanliga stereon .

men de va på de gammla hederligga 90 talet då de hade 2 meter antter på varje skräm och en i på taket nu har de ju dolda

fnns nån film här på gorg nånstans som de visar den "nya" civil generationen. hur pass dålda de är
visst den filmen är vell bra gammal nu men de lär ha dessa v70is kvar i trakifk än så

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
trippelturbo Trucker
2 april 2010 · 2 710 Inlägg

brukar sitta ett antal antenner på civilisterna. Att köra runt o va rädd för v70 /9-5 e fel. 7/10 kombibilar är V70 i Sverige!

Kör han sin sons 850 T-gul så har han inget o besvisa med att du kör fort. o sen e han inte i tjänst så han kan ej göra så mkt. en vanlig polis ska ha kamera o allt va de e wink

Fart missbrukare
MrKerm Avstängd
2 april 2010 · 1 557 Inlägg

johanhhh skrev:
Okej bara så ni vet så känner jag en kille som har en biluthyrning. Och tydligen så hyr polisen bilar därifrån månadsvis. Dvs inte bara dom vanliga saabarna. Jag har blivit stannad av en svart skoda octavia rs med hel tonade rutor.

Bara nyfiken, fick du några böter för något då? Inget mot dig nu men du va den sista som skrev att du blivit stoppad av en riktigt civil bil så att säga..

Anledningen till att jag frågar är att:
Polismyndigheten hyr mycket fordon av alla dess slag dock hyr dom väldigt sällan in dom som/till trafik bilar utan för att någon behöver en bil för span ta sig från a till b osv... Men sedan om någon polis tycker att du/jag/någon vem som helst kör jävligt illa så stoppar dom dig... Även om dom kanske kör sin egen privata bil (känner till några som använder "privata" bilar) och undrar va fanken man håller på med..
Är man polis så är man alltid polis (även på fitiden)....

Senast redigerat av MrKerm (2 april 2010)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Darkus
2 april 2010 ·

jag brukar skicka sms och kolla vem som är ägaren på bilen. Är det uthyrnings företag som är ägare till bilen håller ja hastigheten.

MrKerm Avstängd
3 april 2010 · 1 557 Inlägg

Darkus skrev:
jag brukar skicka sms och kolla vem som är ägaren på bilen. Är det uthyrnings företag som är ägare till bilen håller ja hastigheten.

Jag osså smile Fast trampar om det inte står polis i svaret tongue

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Xoff Volvo tönt... =)
3 april 2010 · 2 344 Inlägg

Jag har noterat om att ni har skrivit att bilarna aldrig har reklam! vilket jag måste av erfarenhet säga är fel, åkte med morsan en gång i tiden, å jag har alltid min "snutradar" på varv i huvvet oavsett om jag kör eller ej, såg en halvsuspekt 850 men såg en liten dekal på kofångaren från dialekt så jag sa aldrig något till morsan, tyvär, då vi 1km senare blir stoppad pga fortkörning av ingen mindre än just den 850in...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Xuri One Man Clan
3 april 2010 · 4 287 Inlägg

i denna stan har jag faktiskt aldrig sett en civilpolis med fullt fungerande nr-skyltsbelysning på och de kan jag tycka e märkligt..
Dom har nästan alltid en eftermonterad antenn på v70N, och konstigt nog så har deras v70 fas 2 kombi här i stan 3 antenner på taket.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
LinkanGBG
3 april 2010 · 44 Inlägg

MrKerm skrev:
Tror inte det är speciellt vanligt med gamla bilar hos polisen om du inte har det som span bilar osv...

t.e.x Sletna gamla saab 900an som blockade vägen på ett streetrace i somras!

BMW 550 (2006)
N_W V8 de bästa som finns!
3 april 2010 · 1 092 Inlägg

Man tycker ju att med alla moderna system som byggs in i nya bilar, så skulle det vara fint om man kunde välja till "Police protection package" som varnar för civilare i döda vinkeln eller nåt,  eller ja all polisiär verksamhet i närheten av den färdväg man har och anpassar hastigheten därefter. De är vad jag kallar aktiv farthållare big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang