Köpa förstabil ( köpråd )

fronk
4 april 2010 · 50 Inlägg

IceEyes skrev:
Saab 9000 Aero? Förvisso framhjulsdriven men i övrigt stämmer den väl in på din önskelista, vass och kraftfull motor, turbo och stora utrymmen.

har aldrig gillat saab.. även om de är bra bilar..

jorgen72
4 april 2010 ·

Det finns en 9-3 2.0turbo års99 med speedparts steg3 o med aero paket lite rostig men ska gå bra o va nybes för 8tusen på blocket

Senast redigerat av jorgen72 (4 april 2010)

CarpeDiem German Engineering
4 april 2010 · 9 083 Inlägg

Audi S4 funkar också smile

Senast redigerat av CarpeDiem (4 april 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Sketstopp24v STREETRACER
4 april 2010 · 892 Inlägg

Saab og93 2.0T  steg 3

260-270hk och 350-370nm smiskar det mesta som har under 300hk
köp en färdig med AEROsnurra o viggenkoppling smile

billiga att äga
billiga delar
billiga att trimma
roliga att köra
bekväma att sitta i
pigga som fan
brutal styrka 80-170km/h
Finns mängder med all möjlig styling
bra utrymmen åt alla i bilen o väldigt bra last/ljudbygge egenskaper
original kolvarna håller till 500hk+ (gäller endast T5)

Dåligt:
väghållning e väl inge vidare utan bra däck,dämpare o fjädrar
lådorna gillar inte brutalitet!!!
de är lite gamla nu så rost lär du juh hitta.. 

Du kan få en jäkligt schysst sådan för den budgeten du nämnde=)  lycka till o hoppas du lyckas med ett bra bilköp

Bmc Crew
fronk
4 april 2010 · 50 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
Saab og93 2.0T  steg 3

260-270hk och 350-370nm smiskar det mesta som har under 300hk
köp en färdig med AEROsnurra o viggenkoppling smile

billiga att äga
billiga delar
billiga att trimma
roliga att köra
bekväma att sitta i
pigga som fan
brutal styrka 80-170km/h
Finns mängder med all möjlig styling
bra utrymmen åt alla i bilen o väldigt bra last/ljudbygge egenskaper
original kolvarna håller till 500hk+ (gäller endast T5)

Dåligt:
väghållning e väl inge vidare utan bra däck,dämpare o fjädrar
lådorna gillar inte brutalitet!!!
de är lite gamla nu så rost lär du juh hitta.. 

Du kan få en jäkligt schysst sådan för den budgeten du nämnde=)  lycka till o hoppas du lyckas med ett bra bilköp

okej låter ju lovande måste jag säga... kollar upp:)

Eqan
4 april 2010 · 19 Inlägg

BMW 323
Har själv en sån (förstabil).
Riktigt trevlig bil med perfekt prestanda,förbrukning och försäkring som förstabil, även bakhjulsdriven ju=D
lägre försäkring och förbrukning än en 325 med trots likvärdig prestanda:)

Rquired Allmänt envis
4 april 2010 · 12 512 Inlägg

fronk skrev:

Sketstopp24v skrev:
Saab og93 2.0T  steg 3

260-270hk och 350-370nm smiskar det mesta som har under 300hk
köp en färdig med AEROsnurra o viggenkoppling smile

billiga att äga
billiga delar
billiga att trimma
roliga att köra
bekväma att sitta i
pigga som fan
brutal styrka 80-170km/h
Finns mängder med all möjlig styling
bra utrymmen åt alla i bilen o väldigt bra last/ljudbygge egenskaper
original kolvarna håller till 500hk+ (gäller endast T5)

Dåligt:
väghållning e väl inge vidare utan bra däck,dämpare o fjädrar
lådorna gillar inte brutalitet!!!
de är lite gamla nu så rost lär du juh hitta.. 

Du kan få en jäkligt schysst sådan för den budgeten du nämnde=)  lycka till o hoppas du lyckas med ett bra bilköp

okej låter ju lovande måste jag säga... kollar upp:)

Vill lägga till en post; Bedrövligt uppträdande under acceleration. Rycker, sliter och vinglar fram över vägen. Tycker inte riktigt det framgår under "dålig väghållning".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
fronk
4 april 2010 · 50 Inlägg

http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_A4 … 15&w=2 vad tros? jag åker eventuellt o kikar på den i veckan:)

Memme I'am AWESOME..
4 april 2010 · 2 783 Inlägg

synd att de e ett kamremsbyte snart på den du läänka. smile (Ska bytas vid 24k ju) smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
fronk
4 april 2010 · 50 Inlägg

Memme skrev:
synd att de e ett kamremsbyte snart på den du läänka. smile (Ska bytas vid 24k ju) smile

justde tänkte inte på de.. hur mycket kostar det?

Rquired Allmänt envis
4 april 2010 · 12 512 Inlägg

fronk skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_A4_1_8t_quattro_26641295.htm?ca=15&w=2 vad tros? jag åker eventuellt o kikar på den i veckan:)

Annonsen verkar seriös och bilen verkar ha vad man behöver (eller åtminstone vad jag önskar mig) till vardags. 23.000mil klarar Audi A4 utan problem om den bara är rätt skött. Priset ligger något högt, skall ligga vid 18-23.000:- vid köp av privatperson enligt http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ så ett par tusenlappar bör du pruta tycker jag.

Annars ser det väl ok ut!

Senast redigerat av Rquired (4 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
fronk
4 april 2010 · 50 Inlägg

Rquired skrev:

fronk skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_A4_1_8t_quattro_26641295.htm?ca=15&w=2 vad tros? jag åker eventuellt o kikar på den i veckan:)

Annonsen verkar seriös och bilen verkar ha vad man behöver (eller åtminstone vad jag önskar mig) till vardags. 23.000mil klarar Audi A4 utan problem om den bara är rätt skött. Priset ligger något högt, skall ligga vid 18-23.000:- vid köp av privatperson enligt http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ så ett par tusenlappar bör du pruta tycker jag.

Annars ser det väl ok ut!

okej tack! vad kostar det att byta kamrem ?


EDIT:

om jag åker och tittar på den bilen

Vad ska jag fråga och kolla närmare på?

Han skriver att det är lite rost på skärmarna fram till.. vad är godtagbart?


mvh:)

Senast redigerat av fronk (4 april 2010)

Rquired Allmänt envis
4 april 2010 · 12 512 Inlägg

fronk skrev:

Rquired skrev:

fronk skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_A4_1_8t_quattro_26641295.htm?ca=15&w=2 vad tros? jag åker eventuellt o kikar på den i veckan:)

Annonsen verkar seriös och bilen verkar ha vad man behöver (eller åtminstone vad jag önskar mig) till vardags. 23.000mil klarar Audi A4 utan problem om den bara är rätt skött. Priset ligger något högt, skall ligga vid 18-23.000:- vid köp av privatperson enligt http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/ så ett par tusenlappar bör du pruta tycker jag.

Annars ser det väl ok ut!

okej tack! vad kostar det att byta kamrem ?

Ingen aning, ett par tusen är en gissning? Men minns jag inte fel har 1.8t en intervall på 18.000mil någonstans. Däremot är det rekommenderat att man byter med lägre intervaller eftersom ras förekom.

Hittar att det rekommenderas 12.000mil/5år här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p1129844

Kolla upp remmen är nog ett hett tips, är den inte bytt så bör du pruta bort som minst motsvarande själva bytet och gärna mer. Skall den bytas enligt 12.000mils intervaller är det dags inom mindre än 1.000mil för den aktuella bilen förutsatt att den då bytes vid rekommenderat miltal.

Att då begära 29.000:- för en bil värd som mest en 23.000:- i riktpris är fel. Är inte remmen bytt börjar bilen rent spontant känns överprisad...

Senast redigerat av Rquired (4 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
fronk
4 april 2010 · 50 Inlägg

Rquired skrev:
Att då begära 29.000:- för en bil värd som mest en 23.000:- i riktpris är fel. Är inte remmen bytt början bilen rent spontant känns överprisad...

okej.. kanske hoppar den ändå.. ringer och hör i morgon

Rquired Allmänt envis
4 april 2010 · 12 512 Inlägg

fronk skrev:

Rquired skrev:
Att då begära 29.000:- för en bil värd som mest en 23.000:- i riktpris är fel. Är inte remmen bytt början bilen rent spontant känns överprisad...

okej.. kanske hoppar den ändå.. ringer och hör i morgon

Kolla upp om remmen är bytt, och hurpass han är beredd att gå ner i pris. Vem vet vilken förklaring som ligger bakom det höga priset. Han kanske inte vet riktigt vad den är värd? Eller han hade hoppats få ut mer för den?

Att lägga fram riktpris från länken ovan, och om remmen är bytt eller inte och sedan framföra att du tycker den är på tok för dyr kan aldrig skada. Det värsta som kan hända är att du letar upp en annan bil och han blir sittandes med sin bil ett bra tag innan han själv inser att priset är högt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
fronk
4 april 2010 · 50 Inlägg

Rquired skrev:

fronk skrev:

Rquired skrev:
Att då begära 29.000:- för en bil värd som mest en 23.000:- i riktpris är fel. Är inte remmen bytt början bilen rent spontant känns överprisad...

okej.. kanske hoppar den ändå.. ringer och hör i morgon

Kolla upp om remmen är bytt, och hurpass han är beredd att gå ner i pris. Vem vet vilken förklaring som ligger bakom det höga priset. Han kanske inte vet riktigt vad den är värd? Eller han hade hoppats få ut mer för den?

Att lägga fram riktpris från länken ovan, och om remmen är bytt eller inte och sedan framföra att du tycker den är på tok för dyr kan aldrig skada. Det värsta som kan hända är att du letar upp en annan bil och han blir sittandes med sin bil ett bra tag innan han själv inser att priset är högt smile

tack så mycket ! ringer och kollar upp detta imorgon ! tack big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang