Fälgar till Saab 9-3 aero -02

eric
4 april 2010 · 42 Inlägg

Känner att det börjar bli dags med ett par nya fälgar, har dock mycket svårt att bestämma mig för både storlek och sort.

Vill ju hellst ha 19" för 18" känns inte som så stor skillnad mot vad jag har, men vill ju inte att det ska ta i när man lastar bilen. Verkar ju dock vara många som har 19" på sina liknande bilar så det borde väl kunna fungera. Hur är det för er som har 19"? Bilen är inte sänkt.

Sen är det vilken fälg man ska ha. Har verkligen fastnat vid BBS Challenge, men vet inte om jag vill lägga dom pengarna. Annars funderar jag på Dotz Roadster och Dotz Mugello, som jag sett på bilar här på garaget och de sitter ju riktigt bra. Finns det några andra bra alternativ?

Är tacksam för lite hjälp!

DrRandom
4 april 2010 · 27 Inlägg

Det du ska tänka på när du väljer fälgar som du inte vill ska ta i är ju ET måttet.
Du kan ju ha 19" som inte tar i för dom sitter långt in i hjulhuset.

Min tog i med 18", men har åtgärdat det nu!

Ford Focus RS "MkII" (2010)
Ekis!
4 april 2010 · 1 210 Inlägg

19" går om du får rätt ET, men de blir även "el tejp" på dom dvs 225/35   inte nå vidare tåligt mot gupp mm... men snyggt.. köper du 19" så är du nog så illa tvungen att sänka den lite annars kommer de inte se klokt ut..

//Micke

eric
4 april 2010 · 42 Inlägg

Tack för svar!

ok...men vilket ET mått borde man satsa på för att de inte ska ta i?

Om det blir lite hårt bryr jag mig inte om, bara det ser snyggt ut smile men som du säger, en sänkning borde man kanske göra också.

jojjekaa
4 april 2010 · 60 Inlägg

audis rs4 fälgar sitter fint big_smile

Bjork OEM <3
4 april 2010 · 6 957 Inlägg

eric skrev:
Tack för svar!

ok...men vilket ET mått borde man satsa på för att de inte ska ta i?

Om det blir lite hårt bryr jag mig inte om, bara det ser snyggt ut smile men som du säger, en sänkning borde man kanske göra också.

ET35 - 40 funkar bra i 19".

OEM <3
Jokke_
4 april 2010 · 453 Inlägg

Kör du på 18" så är sänkning inte ett måste. Har 18 på min nu, ser bra ut ändå med originalchassi. Kommer upp bilder i veckan på min. Dotz drift polished 18"

Sarge
4 april 2010 · 2 337 Inlägg

Om du är sugen på BBS Challenge men inte vill lägga ett par månadslöner så finns det ju replica som alternativ. Gå in på www.infosite.se, välj rätt bilmodell och kolla på Special Motorsport Hyper Black.

Pendulum
4 april 2010 · 1 298 Inlägg

Dotz Mugello och Roadster passar riktigt bra på 9-3an. Men måste inte vara 19".
-Blomman- här på garaget har 18" Mugello t.ex. http://www.garaget.org/?car=76801

Annars tycker jag du ska kika på www.infosite.se och kika på BBS-replikan. Sist jag kollade fanns den dock bara i 18".

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Bjork OEM <3
5 april 2010 · 6 957 Inlägg

www.garaget.org/Timsan åker på 19" Mugello med GE Motorsports 40mm sänkning, Et35 på fälgarna.

Själv har jag åkt på Ace Tyson 8.5" x 19" med samma sänkning (tror de var ET38) samt
Dotz Roadster 8" x 19" (kommer ej ihåg ET) men då kunde jag åka 5-pers i bilen utan problem.

OEM <3
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 april 2010 · 1 636 Inlägg

Jag har ingen aning om mitt et mått på mina fälgar men åker med 18" dotz roadster bl fälgar och det tar i hela tiden så fort någon sitter i baksätet... Tycker inte det är något roligt alls att köra bil när man har passagerare med sig... Senast nu i lördags när man åkte till elmia så tog det ju i några gånger på motorvägen.. blev lite plast som brändes bort då... Det konstiga på min bil är dock att det inte är i överkant det tar i utan i bakkanten i hjulhuset...

Ps jag kan ingenting om et mått osv. Jag körde på gummihusets hemsidas rekomendationer.
Min uppfattning om stora fälgar är att det blir mindre komfort, tätare tvättar, spårar betydligt mycket mer, och för min del så är det halv läskigt att köra när man har passagerare i baksätet...
Bilen ser dock bra mycket finare ut så det är väll en risk jag får ta..
Jag ångrar mig inte, men ibland funderar jag på om det inte hade varit värt dom där extra kronorna att åka till en lokal däckfirma och låta dom vara med och bestämma..
Trodligtvis har jag fel mått någonstans eftersom att man aldrig hör någon annan klaga över att det tar i..



Kan föresten säga det att jag tycker mina roadster bl är riktigt fina men den svarta kanten gör att de ser små ut.. köpte pin stripes nu på elmia som jag ska prova dra dit snart.. Du hade dock skrivt roadster och dom har ju inte svarta fälgkanter som tur är.. Detta med fälgkanterna var inget jag hade en tanke på när jag köpte mina fälgar så tänkte det kunde vara bra att tipsa om det.

/Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

Blir inte lätt att välja smile men tror nog ändå att jag vill testa 19"

Infosite skulle ju kunnat vara ett alternativ, men det är som sagt bara 18", 19" finns inte i replikorna.

Men så högt et som möjligt är alltså bra och då mellan et35-40 iaf.

Vill ju gärna inte att det ska behöva bli som Tribbe säger. Men som du skrev funderar jag på att först kolla med en däckfirma i närheten och se vad de säger. Blir det väldigt mycket dyrare får jag beställa istället.

Aerocombi Xenoholic
5 april 2010 · 2 559 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=98584&image=1361344
225-30/20"  ET 38 med sänksats wink

Senast redigerat av Aerocombi (5 april 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Jokke_
5 april 2010 · 453 Inlägg

Kolla på Speedparts. De har ju en del, beställde mina därifrån. Bra service har de också. ET 40 på mina fälgar, de kommer ut mer i hjulhusen och det ser bra mycket bättre ut än original. Bak skulle de kunna komma ut en bit till men fram så är de nästan i linje med kanten av hjulhuset

eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

Ska kolla där, dom borde man ju kunna lita på. Låter ju riktigt bra, du får lägga upp några bilder sen när fälgarna är på.

Jokke_
5 april 2010 · 453 Inlägg

Jag har bara goda erfarenheter av speedparts när jag har handlat från dem. Bra service som sagt och trevliga att ha och göra med.

Hade tänkt tvätta bilen idag och ta lite kort men så kom det ju snö helt plötsligt tongue Kommer nog lite bilder imorgon om vädret är bättre så får du se hur det ser ut med 18" med. Beror ju lite på vad för sorts fälgar man har, vissa ser ju lite större ut och vissa mindre trots att det är samma storlek. Som tribbe skrev t.ex, hans ser små ut på grund av den svarta kanten

eric
5 april 2010 · 42 Inlägg

låter bra! Ja, snön hade man ju inte direkt önskat sig.

mm...det är ju så, en del kan vara lite svårt att gissa storlek på pga fälgdesignen.

Senast redigerat av eric (5 april 2010)

Bjork OEM <3
5 april 2010 · 6 957 Inlägg

eric skrev:
Men så högt et som möjligt är alltså bra och då mellan et35-40 iaf.

Nja så hög som möjligt är inte bra, 35-40 är lägre än vad du har original, tror original ligger på ET49.

OEM <3
Jokke_
5 april 2010 · 453 Inlägg

Bjork skrev:

eric skrev:
Men så högt et som möjligt är alltså bra och då mellan et35-40 iaf.

Nja så hög som möjligt är inte bra, 35-40 är lägre än vad du har original, tror original ligger på ET49.

Jag har för mig att jag hört/läst någonstans att original ET är 45 på Aero? Kanske inte stämmer?

Sarge
5 april 2010 · 2 337 Inlägg

Jokke_ skrev:

Bjork skrev:

eric skrev:
Men så högt et som möjligt är alltså bra och då mellan et35-40 iaf.

Nja så hög som möjligt är inte bra, 35-40 är lägre än vad du har original, tror original ligger på ET49.

Jag har för mig att jag hört/läst någonstans att original ET är 45 på Aero? Kanske inte stämmer?

49 är original ET.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang