Köpråd: Ford Focus etanol, Toyota Prius eller liknande miljöbil.

Sharky
7 april 2010 · 10 287 Inlägg

Jag säger inte emot dig när det gäller 5 år gamla bilar. Men jag tror bilden blir lite annorlunda när man tittar på en ett eller två år gamma bil där tex garanti finns kvar.
Om man tar en två år gammal bil (och räknar med att ha den fem år) så tror jag inte år 6 och 7 blir så pass mycket dyrare för den två år gamla bilen ( dvs det fjärde och femte året man själv har den två år gamla bilen) gentemot den helt nya bilen att det uppväger pristappet mellan år noll och två för den helt nya bilen. Detta är givetvis beroende av körsträcka också. Kör man i yrket med 5000 mil per år så är det en helt annan bild än om man kör 1000 mil per år.
Kör man 1000 mil per år så blir sannolikhetn för dyra reguljära servicear och risken för problem betydligt mindre än för 5000 mil per år. ( i princip 2000/10000, dvs bara 20% så stor sannolikhet).

/Göran

Grabber skrev:
Läste en artikel där dom jämförde driftkostnader på ny resp. 5 år gammal bil under 5 års perioden.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mr_Woods Musiker
7 april 2010 · 472 Inlägg

Orkar inte läsa igenom hela tråden just nu, men jag kör Ford Focus flexifuel på jobbet och vill bestämt avråda dig från att köpa en sådan då jag kan intyga att de är riktiga SKITBILAR!
Tråkiga att köra, mängder av skräpfel som går sönder hela tiden och de drar 1,5 l/mil om man inte är jätteförsiktig! Rosten börjar komma redan efter något år!
Dessutom är risken stor att det är en gammal kommunbil du köper (p.g.a. upphandlingslagen) och då har den sannolikt haft minst trettio olika förare som alla skitit fullständigt i hur den behandlats!

Tänker du på miljön och/eller plånboken skall du köpa en diesel! En ny bränslesnål diesel med partikelfilter klassas som "miljöbil" och är skattefri i fem år tror jag det är...

EDIT: "E85", d.v.s. agroetanol blandat med 15% 95okt bensin fördärvar miljön MER än fosilbränsle i dagsläget! Dessutom "stjäl" man åkermark från fattiga/svältande människor för att producera den!

Senast redigerat av Ras_J (7 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
7 april 2010 · 3 929 Inlägg

En väldigt cool motsvarighet till Toyota Prius är faktiskt Toyota Camry Hybrid.
Vart helt paff när jag såg en sån i USA, visste inte ens att det fanns!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Majjan
7 april 2010 · 8 Inlägg

Ras_J Ja det är nåt sånt jag har varit orolig för kan jag säga, man vill ju inte gå och tro att man är värsta miljöriddaren i skinande rustning när man i själva verket skitar ner mer än annars....

Jag kikade lite på dessa Lupo också och de är söta men jag hittar ingen i min prisklass som är hyfsat ny, är det högt andrahandsvärde på dem eller har jag bara haft otur?

Om jag kunde ta lån och köpa en ny bil skulle jag göra det, tyvärr är det inte möjligt av olika skäl..

Men jag tänker som såhär, efter mycket övervägande och hjälp från er jätterara människor:

Jag köper en liten "trillingbil" nu, en 06a-07a som gått 5-6000 mil (och mindre) kan jag få för de pengarna. Jag får helt enkelt leva med att de dundrar och skakar, trots allt åker jag ju inte 60 mil varenda vecka om man säger så smile Om 4-5 år när man kanske har barn, hund, lite stabilare ekonomi, ja helt enkelt både behöver och har råd med en större bil, då har alla de här nya fina gasbilarna som har kommit, kommit ut på andrahandsmarknaden, eller så kanske man rent av har råd med en ny bil smile Då drar man ju sitt lilla strå till stacken miljömässigt, och fram tills dess kan man trösta sig med att ens lilla bil iaf är bensinsnål så det förslår. Vad tror ni om det?

Mr_Woods Musiker
7 april 2010 · 472 Inlägg

Majjan skrev:
tills dess kan man trösta sig med att ens lilla bil iaf är bensinsnål så det förslår. Vad tror ni om det?

Är det värme man är rädd för så bör man elda en mindre brasa! wink

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Sharky
7 april 2010 · 10 287 Inlägg

Jepp. Dom jagas friskt genom att dom går 100 mil på bara ångorna.

/Göran

Majjan skrev:
Jag kikade lite på dessa Lupo också och de är söta men jag hittar ingen i min prisklass som är hyfsat ny, är det högt andrahandsvärde på dem eller har jag bara haft otur?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mr_Woods Musiker
7 april 2010 · 472 Inlägg

Jag röstar för Lupo!
De är ju rätt "stora" för att vara så små...
En vild gissning är att du definitivt kommer åka bekvämare i/vara nöjdare med en VW än en "trilling"!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Majjan
9 april 2010 · 8 Inlägg

Det är ju det, de jag hittar i min prisklass de är typ 8-10 år gamla... eftersom jag inte kan ett smack om bilar och inte direkt känner nån som gör det heller vill jag inte ha en så gammal bil ifall det skulle hända nåt. Det känns helt enkelt tryggare med en bil som är 3-4 år bara.

Jag har spanat lite, och det finns helt klart småbilar som passar mina krav och mina pengar. Jag vill egentligen inte köpa bil på blocket men jag undrar hur pass skeptisk man kan vara?

Denna annonsen hittade jag på blocket: http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_ … _3&w=3

Är det inte lite bra för att vara sant? Kan man lita på den här annonsen?

kram Majjan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang