Generatorfel+diverse elfel volvo 740

740Ragge
7 april 2010 · 136 Inlägg

Tja


Helt plötsligt när jag körde så började generatorlampan lysa och min voltmätare visar 0 självklart så stannar jag och kollar generatorn och remmar. Allt ser bra ut så jag kör vidare och hoppas att jag skulle komma hem.

Vilket jag gjorde har nu kört runt ca 20 mil och bilen fungerar som normalt förutom att hastighetmätarn och varvmätarn hoppar igång ca 1 minut efter start och vad jag fattat så skall en bil dö ganska fort om generatorn lägger av kan det va så att det är nått fel på varningslampan eller är det troligt att det är generatorn?

Senast redigerat av 740Ragge (22 april 2010)

Volvo 940 "Turbo" (1993)
Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
Rayya
7 april 2010 · 876 Inlägg

låter som kolen börjar blir dåliga

Volvo V70n "Likeface" (2001)
740Ragge
7 april 2010 · 136 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:
låter som kolen börjar blir dåliga

ok ska mäta lite så jag verkligen är säker å på att de är generatorn/ kolen om det är de så lutar det mot en helt ny generator:)

vågar man åka runt med bilen eller är det bättre att lämna den hemma?

Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
Volvo 940 "Turbo" (1993)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 april 2010 · 3 180 Inlägg

räcker ju med att byta kolen om dom är slut, inte ens dyrt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
VW_67
7 april 2010 · 446 Inlägg

mät om generatorn laddar innan du kasserar något

740Ragge
8 april 2010 · 136 Inlägg

VW_67 skrev:
mät om generatorn laddar innan du kasserar något

ska bara fixa fram en bra multimeter först wink


såg föresten när jag tittade att en kabel på generatorn är skalad/ söndertrasad så antar att det är felet.

Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
Volvo 940 "Turbo" (1993)
Drönirettab
8 april 2010 · 21 761 Inlägg

Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda. smile

740Ragge
9 april 2010 · 136 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda. smile

har inte tittat så noga på just vilken kabel det är men tror de är D+ iallafall så låter det skummt eftersom den uppenbarligen verkar ladda eftersom bilen bara rullar på...  problemet är att de är lov så har inge tillgång till skolans verkstad och generator testmaskinen etc sad

Volvo 940 "Turbo" (1993)
Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
VW_67
9 april 2010 · 446 Inlägg

740Ragge skrev:

Drönirettab skrev:
Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda. smile

har inte tittat så noga på just vilken kabel det är men tror de är D+ iallafall så låter det skummt eftersom den uppenbarligen verkar ladda eftersom bilen bara rullar på...  problemet är att de är lov så har inge tillgång till skolans verkstad och generator testmaskinen etc sad

en generator laddar även om man tar bort D+, den används bara i början. sedan magnetiseras rotorn från D+dioderna.. vissa generatorer klarar även av att komma igång utan kabeln, eftersom rotorn i sig är svagt magnetisk, dock brukar man behöva varva till rätt rejält innan den kommer igång..

fixa kabeln, säkrast så tongue

740Ragge
12 april 2010 · 136 Inlägg

VW_67 skrev:

740Ragge skrev:

Drönirettab skrev:
Den kabeln måste fixas. Jag gissar att det är den tunna kabeln på D+ som är dålig, inte ovanligt när bilen är gammal. Om den kabeln kommer åt jord så lyser batterilampan och generatorn slutar antagligen att ladda. smile

har inte tittat så noga på just vilken kabel det är men tror de är D+ iallafall så låter det skummt eftersom den uppenbarligen verkar ladda eftersom bilen bara rullar på...  problemet är att de är lov så har inge tillgång till skolans verkstad och generator testmaskinen etc sad

en generator laddar även om man tar bort D+, den används bara i början. sedan magnetiseras rotorn från D+dioderna.. vissa generatorer klarar även av att komma igång utan kabeln, eftersom rotorn i sig är svagt magnetisk, dock brukar man behöva varva till rätt rejält innan den kommer igång..

fixa kabeln, säkrast så tongue

det dära låter exakt som min bil allt är dött tills man varvar upp lite då hoppar alla mätare igång.

Imorn blir de till att fixa kabeln sen får vi se vad som händer smile

Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
Volvo 940 "Turbo" (1993)
740Ragge
14 april 2010 · 136 Inlägg

Nu lyser varningslampan för generatorn även fast jag stänger av bilen :S


drar den lilla lampan ur batteriet eller kan jag vara lugn?

Volvo 940 "Turbo" (1993)
Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
Drönirettab
15 april 2010 · 21 761 Inlägg

Själva lampan drar ur batteriet efter någon vecka, men i ditt fall misstänker jag att diodbryggan inuti generatorn har pajjat och då kan batteriet dras ur redan på ett dygn. Plocka loss ena batterikabeln direkt, gör sedan en "tjuvströmsmätning" med multimeter. Lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. smile

Ett vanligt symptom på trasig diodbrygga är just att batterilampan lyser fastän bilen är helt avstängd.

Senast redigerat av Drönirettab (15 april 2010)

VW_67
15 april 2010 · 446 Inlägg

lyser lampan även om du tar lös D+ kabel från generatorn? (den lilla kabeln)

740Ragge
22 april 2010 · 136 Inlägg

Nu har lampan slutat lysa när bilen är avstängd MEN nu har det kommit värre problem...


Min hastighetsmätare och trippmätaren är trasiga( ingen soppamätare så förlitar mig på trippmätaren) och funka sporadiskt generatorlampan lyser fortfarande fast den laddar som den ska vad fan är felet?

lite mera skumma saker som händer är att varvmätarn visar för lite och att om jag drar i handbromsen så dör hela instrumentet utom generatorlampan och P lampan.


har mätt och felsökt överallt men hittar inget skrotar fan bilen snart orkar inte sad

Volvo 940 "Turbo" (1993)
Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
K1NG3N
11 juni 2010 · 557 Inlägg

Jag lånar tråden lite smile

Har också nåt mysko elfel.

Startar upp bilen och då lyser batterilampan. Voltmätarn visar att den laddar som den ska. Men sen så när jag drar lampreglaget max åt höger och sätter igång helljusen så dör bilen.
Vad kan detta bero på?


Film ; http://www.youtube.com/watch?v=WjvSrNxKTO4

Senast redigerat av TeamNorrland (11 juni 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang